Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Koken zonder vuur

  • Isolatiefornuis
  • Het isolatiefornuis

    Het isolatiefornuis was honderd jaar geleden een vast onderdeel in heel wat keukens. Van zodra een gerecht aan de kook was gebracht, werd het in een goed geïsoleerde container geplaatst, waar het kookproces doorging zonder verdere input van energie.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Werk

  • Winne clement
  • Ambachtslui in the 21ste eeuw: Winne Clement, fluitenmaker

    "Een tijd geleden kreeg ik het aanbod om veel goedkopere, plastieken fujara's te maken. Maar ik heb het aanbod afgeslagen. Ten eerste loopt de wereld al over van de brol en vuiligheid die er over drieduizend jaar nog zal liggen. Ten tweede doe ik graag wat ik doe."

    "Als ik plastieken fluiten zou moeten maken, dan zou ik evengoed in de Match kunnen gaan werken, dat is voor mij hetzelfde. Iemand anders heeft dat aanbod wel aangenomen, en die verdient daar nu aardig wat geld mee."

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

« Breimachine op windkracht (en 4 andere doe-het-zelf projecten) | Hoofdmenu | Ecotech waanzin: een computer uit karton »

11 januari 2010

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Thomas

(1)

Zijn de uitlaatgassen hinderlijk, zoals bij benzine/dieselmoteren? Want CO2 is iets, maar al die rook en roetdeeltjes geven veel directere gevolgen...

Moesten ze nu eens een windmolen en zo'n houtvergassingsinstallatie combineren en het gas meteen samenpersen d.m.v. de mechanische energie geleverd door de windmolen. Dan zijn er minder verliezen bij de omzetting naar elektriciteit en verhoogt de energiedichtheid, waardoor weer lichtere auto's/brommers gemaakt kunnen worden. Wat ook weer minder verlies betekent.

Johan

(2)

De grootste bedenking is inderdaad de ontbossing ...
Maar om even technisch mee te denken :
Waarom geen Stirling ? (enkel voor nieuwe voertuigen)
Waarom geen gebruik maken van houtpellets ? Kan je de vergasser automatisch vullen en veel kleiner maken, dus sneller opstarten, minder affakkelen, ... OK, is al energie ingekropen om te maken, maar is ook droger en dus iets grotere energieinhoud.
Die pellets kunnen ook van stro gemaakt worden ... geeft meer asse, maar dat is in tijden van strooi zouttekort misschien net een goed alternatief ;)
(En een gek die zijn kerstboom nog afgeeft voor een kerstboomverbranding, als je er ook op kan rondrijden)
Anderzijds, nog steeds een verbrandingsmotor waar je een boel energie in de vorm van warmte onbenut weggooit : beter een elektrische wagen die opgeladen wordt met een wkk op hout en waarbij de afvalwarmte nuttig gebruikt wordt.

Nog beter, neem toch te velomobiel. Ook een oude uitvinding die terug opgang kent.

kris de decker

(3)

Dutch John meldt dat we een paar namen verkeerd hebben: eerst en vooral staat hijzelf bekend als "Dutch John" en niet als "John Dutch". Verder is de blauwe El Kamina niet van Vesa Mikkonen, maar van zijn goede vriend Juha Sipilä. En John Nichols heet toch echt wel Dave Nichols. Al die fouten zijn rechtgezet.

Verder stuurt John ons foto's van zijn grasmaaier op houtgas, en een korte beschrijving van zijn verdere plannen. Je vindt ze hier:

http://www.lowtechmagazine.be/grasmaaier-op-houtgas.html

Tot slot nemen we ook graag zijn complimenten aan: "Uitstekend artikel! Complimenten! Goed gedocumenteerd en vooral: eerlijk."

Nico

(4)

Indien onze olie uitgeput raakt, dan kan houtgas blijkbaar als brandstof dienen. Maar als ik de motorkap van mijn wagen open, dan vind ik daar nog een massa aan reservoirs om bij te vullen met diverse soorten ... oliën! Bestaat hiervoor ook een alternatief?

Voor het overige: (Alweer) een prima artikel.

Dutch John

(5)

Thomas,

Motoren op houtgas geven geen fijnstof of roet. Er zijn namelijk geen lange koolwaterstofmoleculen meer. Fijnstof en roet bestaan uit deels verbrande lange koolwaterstofmoleculen. Er is ook geen geur. Alleen waterdamp en CO2. Maar wel CO2 uit de korte kringloop. Er blijft in de generator naast as ook wat verspilde koolstof over, bio-char or terra preta genoemd. Als ik het hout met de hand aanmaak en niet teveel vlees eet, dan is de fossiele CO2 uitstoot van houtoogst tot en met verbranding: minus 11 gr/km. Ik zou wel een vergelijkbare cijfers (van bron tot verbruik) van elektrische en conventionele voertuigen willen zien. Iemand?

Houtgas samenpersen gaat helaas niet. De koolmonoxide is instabiel onder druk en valt uiteen in koolstof en zuurstof. De zuurstof bindt zich weer met koolmonoxide tot kooldioxide.
Vandaar die grote zakken op auto's in WO2. Drukloos.

Johan,

Stirling motoren zijn ideaal, maar om wat voor reden ook zijn ze bijna niet beschikbaar en zeer duur.
Houtpellets vallen uiteen in de vochtige omgeving van de brandstofsilo tot een dichte pulp. Bovendien ben je met pellets weer afhankelijk van een leverancier. Past niet in het zelfvoorzienende plaatje...

Nico,

We kunnen ons een heel eind redden met plantaardige olie. Maar met behulp van het zogenaamde Fischer-Tropsch proces kan van houtgas synthetische olie of vloeibare brandstof gemaakt worden. De Duitsers maakten tijdens het offensief aan het oostfront ter plekke diesel of benzine voor hun tanks.
Veel van deze techniek wordt momenteel weer opnieuw uitgevonden. Schijnt dat destijds onder "Operatie Paperclip" nogal wat kennis in kluizen beland is...

Jeroen Haringman

(6)

Ik heb het voorrecht gehad om in de houtgasauto van Dutch John te mogen rijden http://www.solarwebsite.nl/2008/10/een-auto-op-houtgas/ en dat was ontzettend interessant. Ik heb geen flauw idee of deze techniek een grote toekomst heeft of niet, maar ik vind het machtig interessant.

Er zijn geen zichtbare uitlaatgassen. Rondom de auto ruikt het een klein beetje naar een knapperend haardvuurtje, maar niet overdreven sterk.

Sietz Leeflang

(7)

Mijn eerste "houtgasrit" maakte ik als jongen van 10 in 1943 van Haarlem naar Overveen met de bus (waar een aanhanger achter hing met een houtgasgenerator er op). We waren toen blij met deze vorm van openbaar vervoer. Tegen de tijd dat auto's geen gemeengoed meer zijn (en die tijd is vermoedelijk niet ver meer) zullen houtgasgeneratoren nog hier en daar een uitkomst bieden voor de dokter, regionaal goederenvervoer. De postbode zal het dan net als vroeger weer met de fiets moeten doen. Is deze belangstelling voor houtgasauto's eigenlijk niet een teken aan de wand?
Sietz Leeflang

lieven

(8)

Dit kan alleen maar een oplossing bieden indien het aantal gereden kilometers drastisch vermindert; anders zal alle beschikbare landbouwgrond vol met bomen (eventueel korte omloop hout) moeten worden gezet, wat dan weer de voedselvoorziening in het gedrang brengt (waar nu al een gevaar voor bestaat met de biodiesel).

ROLAND

(9)

Een mooie beschrijving over het verleden en laat dat ook zo blijven. Een mengsel van het giftige, reukloze koolmonoxide en het moeilijk te bewaren waterstof moet je niet willen.
Hoeveel vervuiling geeft de produktie van houtgas?
Met een rendement van minder dan 50% kan het hout beter in elektriciteit worden omgezet bij gebrek aan wind en zonneschijn.
Met een e-fiets kom je een heel eind en voor het OV is er de trolley.

Duurzaam

(10)

Stond er niet op deze website een kreet "Stook de bossen op" waar het over pellets gaat?

http://www.lowtechmagazine.be/2007/11/pelletkachels.html

Dutch John

(11)

Lieven,

Zelfs ik zie houtgas voor mobiele toepassingen als een noodbrandstof voor moeilijke tijden. Het is met geen mogelijkheid op te schalen naar huidige kilometrages per persoon.
Al in 1940 constateerde men dat van het Nederlandse wagenpark van 240.000 voertuigen, er waarschijnlijk ongeveer 1.500 op hout verder konden. Meer hout was niet beschikbaar. (Bron: Rijden op gas; Weststrate en Ybema)

Roland,

Koolmonoxide hoeft geen probleem te zijn in een goed gebouwde installatie. Het is een gesloten systeem. De enige restproducten van de vergassingsunit zijn bio-char, een schone koolstof vermengd met mineralen uit het hout en condensaat. Dit condensaat bevat een geringe hoeveelheid opgeloste koolwaterstoffen. Deze zijn echter uitstekend eruit te filteren en kunnen opnieuw in de vergasser.
De blauwe El Kamina heeft op houtgas een uitstoot die voldoet aan de Euro-4 normen. Op benzine Euro-0.

Zo bekeken is het jammer dat een CO2 neutrale brandstof, met uitstekende emissies, het nooit kan winnen van vloeibare fossiele brandstoffen of chemische accu's. Of dat ligt aan te weinig beschikbare bio-massa (lees: te kleine aarde) of een teveel aan Homo Sapiens, laat ik in het midden.

Kris De Decker

(12)

@ Duurzaam (#10): Het gevaar van ontbossing staat wel degelijk in de conclusie van het artikel, zie de tweede paragraaf onder de gele Opel Kadett. Blijkbaar lezen nogal wat mensen er over, dus ik heb er de tussentitel "ontbossing" bijgezet.

Nederland heeft bovendien zo goed als geen bossen, dus zoals de cijfers van John hieronder aantonen, is het potentieel voor houtgasauto's daar wel heel erg klein. Ik kon ook geen cijfers vinden over het aantal houtgasauto's in Nederland tijdens de Tweede wereldoorlog, wel las ik dat er turf als brandstof werd gebruikt. De landen waar veel houtmobielen rondreden, zijn (of waren...) allemaal rijk bebost.

Zoals Lieven opmerkt kan houtgas wel een oplossing zijn als het aantal kilometers drastisch wordt teruggeschroefd.

Mees Verburg

(13)

ik ben mees uit Haarlem en ik ben 13 jaar oud.Ik hou heel erg van auto's maar ik vind het hele broeikas effect wel naar. Ik vind het jammer dat je pas van je 18e in een auto mag rijden maar als ik zo oud ben ga ik mischien wel een houtgas auto bouwen.

Stormbeest

(14)

"Helaas deelt de houtgasauto ook een belangrijk ecologisch probleem met biobrandstoffen: als we ons volledige wagenpark, of een betekenisvol deel ervan, zouden omschakelen naar houtgas, dan staat er nergens ter wereld nog een boom overeind en sterven we van de honger omdat elke vierkante centimeter landbouwgrond wordt ingepalmd door energieplantages."

Er is wel een voordeel aan hout ten opzichte van biobrandstoffen: bomen kunnen ook groeien op bepaalde gronden die voor voedingsgewassen ongeschikt zijn, bijvoorbeeld omdat ze te steil zijn. Maar inderdaad, als een miljard wagens op hout zullen rijden, zullen er niet veel bomen meer te vinden zijn.

sam brouwer

(15)

kijk eens op http://www.gengas.nu/byggbes/index.shtml

fred van aefst

(16)

vind het een mooi artikel, rij van narigheid nu in een alto en heb zelfs al moeilijkheden om daar brandstof voor te betalen als afgekeurd zijnde. dus alles wat mij mobiel houdt lijkt mij wel wat, maar die houtgas installaties hebben mij altijd wel bezig gehouden lijkt mij gewoon een goed alternatief als je niet om half 8 bij je baas moet zijn

Koen Van Looken

(17)

Een prachtig artikel.
Ben zelf reeds een tijd lang bezig met alternatieve energieopwekking.
Het Vergassigssysteem oftewel pyrolyse genoemd, is de meest efficiente manier om energie uit een grondstof te halen.
Ik heb goed nieuws voor de geintresseerden, alternatief voor de houtblokjes, afval uit de industrie ( bio ) en afval uit de samenleving ( Groenafval ) laat zich perfekt omvormen tot energiebriketts die vergast kunnen worden ( Houtstof, papierstof, droog gras, zagemeel... enz... )

fred

(18)

Hallo,

zijn er ook Belgen die een houtgasauto bezitten of er een in elkaar aan het steken zijn?

Mvg,

Fred

oger boxtaele

(19)

Heb de opmerkingen goed doorgenomen.Tijdens WO II heb ik voertuigen op houtgas zien rijden.(diegenen die toelating hadden van de bezetter zoals dokters etc)
De opmerkingen inzake ontbossing zijn onjuist. Als grootgrondbezittermeen ik dat het opsnoeien van bomen heel wat hout oplevert in de gepaste diameter. Normaliter wordt dat hout in de bossen gelaten om te vergaan en gaat het teruig naar de natuur. Uiteraard bezit niet iedereen bos en is niet iedereen bereid arbeid te leveren om blokjes te zagen.
Maar het laat een opening voor diegenenb die daartoe bereid zijn. De reeds gemaakte opmerking: beter om te zetten naar electriciteit! vindt ik gepast. Zeker in België met de alom tegenwoordige stugheid zie ik geen auto's op houtgas rijden.Vooral niet als het niet belastbaar zou zijn!
Afgaand op de uitleg van de auteur ben ik dus zinnens een stationaire houtgasinstallatie te laten bouwen.
Wat kan met een grasmaaier.... dat toont meerdere mogelijkheden.
Oger

Stormbeest

(20)

"Zoals Lieven opmerkt kan houtgas wel een oplossing zijn als het aantal kilometers drastisch wordt teruggeschroefd."

Zoals je zelf al aanhaalde, kan een omschakeling naar houtgasauto's hier zelf voor zorgen, vanwege de beperkte gebruiksvriendelijkheid. Zomaar instappen en vertrekken, 500 km rijden, dan één minuut tanken en vervolgens opnieuw 500 km onafgebroken rijden, zoals met een auto op vloeibare brandstof kan, is er bij een houtmobiel niet bij.

Merten

(21)

Als het ook met gras werkt kun je bv. de grasmobiel uit een strip van jommeke maken.

T42

(22)

kever heeft voor geen motorkap maar een kofferklep!

iwajo

(23)

Als het grootste nadeel van houtgas de installatie is. Waarom wordt het gas dan nog in de auto zelf gemaakt, kun je het dan niet in een installatie thuis, industrie maken en opslaan om het later te gebruiken. Verhoogt het gebruiksgemak

J Metzemaekers

(24)

Eerder werd gesteld dat je gas uit hout niet kan samenpersen en opslaan, maar op tal van plaatsen ben ik het toch tegengekomen. Op youtube zijn er zelfs filmpjes over! Kan iemand mij uitleggen waar ik meer kan vinden over het opslaan van houtgas? Of indien het niet zou kunnen, waar een uitleg gevonden kan worden.

Jan van den Eerenbeemt

(25)

Ik heb van houtgas mijn hobby gemaakt en inmiddels vele generators gerestaureerd en op een auto en traktor geinstalleerd . Het is een zo mooie techniek die je blijft verrassen. Op dit moment heb ik een 20tal generators klaar staan en enkele traktoren op kolen en houtgas werkende . Als iemand vragen heeft of een generator wil zien of kopen , ben ik berijd om te helpen.

Koen Van Looken

(26)

Ik bouw voor een project in Thailand zelf vergassers voor houtskool.
Van alle groen afval kan je eenvoudig en duurzaam houtskool maken. Net zoals diegenen die reeds met auto's op hout rijden een pluim op hun hoed verdienen vindt ik dat de natuur moet terug krijgen wat we van ze afnemen...
Gebruik energie zuinig, en gebruik groene energie..
Maak je telsommetje en je zult vertelt staan hoeveel bomen het kost om met benzine te kunnen rijden....
Het project in Thailand heeft tot doel de kleine landbouwers te leren hoe ze zelf hun energie uit groen afval kunnen halen door vergassing..
Meer op www.renewableenergythailand.com

Freek van Leeuwen

(27)

Erg goed artikel. Ik wist niet dat er nog zoveel proefnemingen met houtvergassing waren gedaan. Ik wil wel een kanttekening maken. In de oorlogsjaren kwam in Nederland een hele industrie op gang voor het ontwikkelen en produceren van gasgeneratoren. Daarbij werden echter vooral turf en steenkoolproducten (cokes bijvoorbeeld) als brandstof gebruikt. Domweg omdat er in het kleine Nederland te weinig hout geproduceerd werd. Houtvergassing kwam per saldo niet zoveel voor. Behalve generatoren werden ook gasflessen met stadsgas gebruikt, ook weer gemaakt van steenkool. Het lijkt me overigens weinig duurzaam om auto's op hout te laten rijden. Het groeit immers niet zo snel aan als het verbrand wordt.

Stormbeest

(28)

In de Benelux is het zeker niet duurzaam, maar in landen als Zweden, Finland en Rusland is het een ander geval. Die landen zijn veel dunner bevolkt en hebben bossen in overvloed, en dat grotendeels in gebieden waar geen landbouw mogelijk is zodat het hout niet hoeft te concurreren met voedsel. Daarbij zal je met een houtgasauto sowieso minder rijden dan met een op benzine of diesel, vanwege het geringere gebruiksgemak.

Erwin

(29)

Fantastische techniek, ben zelf gek van brandstofmotoren ombouwen voor stoom.
Wat ik niet snap is waarom die hele installatie meegesleurd wordt? Je neemt toch ook geen olieraffinaderij mee in je auto.
Waarom niet thuis houtvergassen (en de overtollige warmte meteen benutten) en het gas opslaan in een tank zoals auto´s op gas ook hebben? Dan verdwijnt dat overgewicht, het onhandige opstarten en op temperatuur houden, etc. Veel praktischer mits je de veiligheid respecteerd. Het wisselen van gasflessen kun je net zo veilig maken als bij butagasflessen op de camping en camper.
Ben je toch heel milieuvriendelijk bezig zonder alle bovenstaande nadelen en niet zichtbaar van buitenaf want dat is toch wel monsterlijk allemaal!
Uitkijkende naar reacties,
complimenten voor het artikel,
Erwin

Renaat

(30)

@ Erwin,

ik weet niet veel van het onderwerp. Maar was kost het aan energie en technologie om gas 'thuis' zelf onder druk te brengen om in flessen op te slaan? Zou dit geen grote invloed hebben op de rendabiliteit en de prijs?

Los daarvan is het natuurlijk wel een leuke technologie, maar - zoals Kris terecht aangeeft - heeft de technologie geen toekomst omdat er nooit voldoende hout (of andere plantaardig materiaal) zal zijn om grootschalig op houtgas over te stappen. De bewering dat men milieuvriendelijk bezig is door te rijden op houtgas is dan ook extreem kort door de bocht.

Dutch John

(31)

Erwin,

Houtgas laat zich moeilijk samenpersen in cilinders. Door stalen cilinders zal de waterstof weglekken, maar erger: als je koolmonoxide samenperst, dan valt dit instabiele gas uiteen en wordt onbrandbaar. Het drukloos opslaan in onpraktische ballons werd in de tweede wereldoorlog soms gebruikt.

Op houtgas rijden is niet milieuvriendelijk, omdat de auto dat van zichzelf niet is. Het is een crisisbrandstof om een tijdelijk tekort aan fossiele brandstoffen op te vangen. Mocht ooit een ander -wel duurzaam- persoonlijk vervoermiddel de standaard worden, dan is houtgas een geweldige brandstof om oude auto's op te maken.....

Kris De Decker

(32)

"Het drukloos opslaan in onpraktische ballons werd in de tweede wereldoorlog soms gebruikt".

Inderdaad onpraktisch, maar het levert wel mooie foto's op:

http://www.lowtechmagazine.com/2011/11/gas-bag-vehicles.html

http://www.notechmagazine.com/2013/01/gas-bag-buses-in-shawan-china.html

Koen Van Looken

(33)

Goed nieuws voor de bouwers van houtvergassinginstallaties ...
Misschien een verassing voor sommigen onder julie, maar een houtvergasser heeft ook de mogelijkheid om Co2 terug te recycleren...
Maak energie van Co2.
Een simpele vergasser gebouwd hier in Thailand, bruikbaar voor het dagelijkse leven , koken, water pompen, motorfiets rijden... heeft bewezen dat uit toegevoegde Co2 terug gas gemaakt kan worden.
Ook andere bouwers hebben reeds bewezen dat ze de uitlaatgassen terug voeren in de vergasser en daardoor zuiniger worden.
Het is oude techniek, maar waarom gebruiken we hem niet ?
"omdat we te verwend zijn ?"
Volg het project op www.renewableenergythailand.com en de links naar diverse projecten. Leer van de diverse bouwers op de websites.
Leer hoe je in de toekomst onafhankelijk bent van het gebrek aan brandstof in de huidige vorm. Plant je eigen brandstof nu ;-)
Zie hoe je met eenvoudige middelen in een handomdraai je eigen vergasser kunt bouwen.
Maak je eigen Houtskool van groen afval als brandstof.

Mike

(34)

Geachte lezers,

Wat klopt nu?

Is er geen of wel fijnstofuitstoot bij dit soort houtvergassing?

Immers, Jeroen Haringman kon een klein beetje een knapperend haardvuurtje ruiken, wat zou kunnen duiden op schadelijke(?) uitstoot(?)

Zie hieronder de posts:


Post: 5

Geplaatst door: Dutch John | 12 januari 2010 om 09:04

Dutch John zei:

"Er zijn namelijk geen lange koolwaterstofmoleculen meer. Fijnstof en roet bestaan uit deels verbrande lange koolwaterstofmoleculen. Er is ook geen geur. Alleen waterdamp en CO2. Maar wel CO2 uit de korte kringloop".


Post: 6

Geplaatst door: Jeroen Haringman | 12 januari 2010 om 22:52

Jeroen Haringman zei:

"Er zijn geen zichtbare uitlaatgassen. Rondom de auto ruikt het een klein beetje naar een knapperend haardvuurtje, maar niet overdreven sterk".

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Pedaalkracht

Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Scheepvaart