Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Pedaalkracht

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Werk

  • Winne clement
  • Ambachtslui in the 21ste eeuw: Winne Clement, fluitenmaker

    "Een tijd geleden kreeg ik het aanbod om veel goedkopere, plastieken fujara's te maken. Maar ik heb het aanbod afgeslagen. Ten eerste loopt de wereld al over van de brol en vuiligheid die er over drieduizend jaar nog zal liggen. Ten tweede doe ik graag wat ik doe."

    "Als ik plastieken fluiten zou moeten maken, dan zou ik evengoed in de Match kunnen gaan werken, dat is voor mij hetzelfde. Iemand anders heeft dat aanbod wel aangenomen, en die verdient daar nu aardig wat geld mee."

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

« De wegwerpmaatschappij in beeld | Hoofdmenu | Zo worden schepen gerecycleerd »

06 juni 2008

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

de bilderberger

(1)

Een 2cv was simpel en goedkoop maar nadeel was dat als je met het moderne verkeer mee moest rijden je motor dermate veel toeren moest laten maken dat je benzineverbruik evenredig steeg. kijk is naar de oude renault 4 ruim ,licht rijdt prettig stop daar een kleine diesel bv een 3 cil elsbett motor in van ong 1000cc en met een een verbruik van ong 1-35 ja topsnelheid niet meer dan 145 maar motorkoppel genoeg (DIESEL) voor een prettige rijeigenschap

José Oortwijn

(2)

Raak stukje, bezit een 2cv uit 1964; heb de motor aangepast * om met het moderne verkeer mee te kunnen accelereren en de bak ** om op kruissnelheid het toerental te drukken, resultaat?: 4,6/100km bij 50% snelweg 50% provinciaal bij 75 km/u bewogen gemiddeld(gps) over 6 uur en 5,5/100km bij gemiddeld stadsgebruik.

* boring 74mm slag 62 (org)
carb 32 mm ipv 28
compr. 8,3:1 ipv 7,5:1
cil.koppen geflowd
kleppentrein 20% lichter
electr.ontst.+ vacuumvervroeger (prototype 123)
aanpassing aan smeer en koelsystemen

**dif. 8/29 4e 19/25

woudloper

(3)

Langzamer rijden heeft in ons kleine landje alleen maar voordelen.
Wat voor zin heeft het als je met en kattapult weggeschoten wordt als men zeer comfortabel enkele seconden later aan de geldende snelheid komt?
daar zou de autoindustrie, zeker nu, aan moeten werken; auto's bouwen die zeer comfortabel en met veel minder brandstof ook hun doel bereiken.
de reistijd zou enkele minuten langer duren, maar weegt niet op dat het veel plezieriger is.

Steve

(4)

Mmm mijn Prius doet 4,5L / 100km met Airco en alle comfort! Dus gooi die Eend in de vijver en rij met een Prius :-)

Kris De Decker

(5)

Dit artikel verscheen vandaag ook op de Nederlandse blog Sargasso. Bekijk de reacties hier:

http://sargasso.nl/archief/2009/09/17/de-2cv-een-groene-auto-uit-1949/

Mark

(6)

Motortechnieken worden inderdaad niet genoeg aangepast aan wat écht nodig is.

Zelf rij ik een brommer voor het stadverkeer. Voorheen had ik een Zundapp, 50 cc met een verbruik van rond de 1 op 20 en een vermogen van ongeveer 2,9pk (ongeveer 2,07kW). Tegenwoordig rij ik op een brommer afgeleid van de Honda APE. Dit motortje is 4 takt, 50 cc, vermogen van 2,44 kW (ongeveer 3,4 pk) topsnelheid van 60km/h en een verbruik van 1:50 / 1:55. Volgens de boekjes zou deze brommer 1:60 moeten halen, maar dat is denk ik erg optimistisch.

Als we auto's eens op een zelfde manier motoriseren kunnen we met z'n alleen een hoop besparen!

Stormbeest

(7)

Steeds grotere en snellere auto's zijn het product van de statusstrijd in onze maatschappij. De auto is sinds zijn intrede ruim 100 jaar geleden altijd een manier geweest voor de rijken om zich van de minder gegoeden te onderscheiden. Eerst was een auto op zich een statussymbool, toen ook de gemiddelde man zich in een metalen doos ging verplaatsen reageerden de welgestelden hierop met grotere, duurdere auto's te kopen, en naarmate ook de wagens van de man met de pet groeien, gaan de rijkaards met nóg zwaardere en nóg duurdere auto's rijden. Enzovoort. Precies zoals een wapenwedloop.

rob

(8)

En hoe zit t met de uitstoot schadelijke gassen mbt. eendmotor? misschien eenvoudig te moderniseren?

wim

(9)

op zoek naar een zuinige wagen viel ik op volgend artikel. een mooi voorbeeld dat ze al reeds lang de kennis hebben om een uiterst zuinige wagen te bouwen. het is een experiment en niet in productie gebracht maar toch de moeite. een verbruik van slechts 1l op 160KM.
www.amklassiek.nl/zuinigste-opel-ooit%E2%80%A6/27045/

wim

(10)

vergeten bij mn vorige reactie te plaatsen...
nog een site met een paar mooie beelden van de wagen.
http://www.opel-p1.nl/custom/testcar/Shell%20Opel.htm

WimB

(11)

Bij een brandstof motor gaat ca. 30% van de energie naar de aandrijving, wat vervolgens voor de luchtverplaatsing zorgt. De rest is nutteloze warmte en waterdamp. Om de 100% energie te gebruiken moet je al die restwarmte en waterdamp omzetten naar energie. 1 op 160 is dus een een broodje aap verhaal. Zeker met vormen als een eend of opel bij 100km/h. Misschien in een solar car vorm.

Marc Klaver

(12)

Zeker, een Eend is een lichte en (relatief) zuinige auto, maar ontbeert uiteraard elke vorm van veiligheid. Bovendien durf ik met zekerheid te stellen dat een 2CV bij 100 km/h meer verbruikt (ca. 1 op 14,5)dan een C1, om de eenvoudige reden dat de kleine motor dan bijna op zijn topvermogen draait, terwijl de driepitter van de C1 nog niet op de helft zit.

José

(13)

Beste Marc,

Een 2CV beschermt je tegen weer en wind, heeft overgedimensioneerde remmen en geeft je het gevoel dat je zelf op moet passen in het verkeer om het veilig te houden. Jammer genoeg heeft hij de CW waarde van een koelkast en is alleen efficient vanwege zijn lage gewicht en dito rolweerstand.

Stormbeest

(14)

"Met andere woorden: als we deze moderne techniek zouden toepassen in een auto die even licht en traag is als een 2CV uit de jaren vijftig, dan zouden we nu met wagens rijden die nauwelijks nog brandstof verbruiken."

Zo'n lichte en trage auto bestaat tegenwoordig wel degelijk en dat noemen ze een brommobiel.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Scheepvaart