Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Weg met de stand-by knop ! | Hoofdmenu | Een (overdekte) snelweg voor fietsers? »

11 juli 2009

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Renaat

(1)

Weer een uitstekend artikel waar ik graag één aanvulling bij geef.

De bovenleidingen zijn inderdaad een belangrijk nadeel van trolleybussen. Een hybridesysteem kan hier inderdaad een oplossing voor bieden en tevens een nog wat grotere autonomie bieden. En bij gebruik van een kleine batterij kan men bovendien nog remenergie terugwinnen wat de trolleybus nog zuiniger maakt. Maar het zou pas echt mooi zijn als men in stadscentra helemaal geen bovenleidingen nodig zou hebben. En dat blijkt mogelijk.

In o.a Bordeaux beschikt men al langer over trams met een onderleiding (http://en.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Bordeaux), maar aan dit systeem zijn enkele nadelen/gevaren verbonden.

Maar de bekende producent van railvoertuigen Bombardier kondigde enkele maanden geleden de productie van een tram die werkt zonder bovenleiding of zichtbare onderleiding (http://www.technischweekblad.nl/tram-zonder-bovenleiding.62155.lynkx) en we mogen verwachten dat deze tram binnen enkele jaren in diverse steden te zien zal zijn. Ook concurrenten van Bombardier - zoals Siemens - zijn volop aan het werken aan zulke trams.

Als dit mogelijk is bij trams, is een bovenleidingloze trolleybus natuurlijk ook mogelijk. Een trolleybus met (op bepaalde plaatsen) geen bovenleiding en een batterijsysteem dat toelaat om even uit te wijken lijkt me een zowat het ideale bovengrondse systeem voor openbaar vervoer in steden.

Renaat

(2)

Nog enkele bijkomende links over de technologie van trams met inductie.

http://www.railway-technology.com/news/news49070.html
http://www.technischweekblad.nl/tram-zonder-bovenleiding.62155.lynkx
http://www.bizz.nl/5141-innovatief-tram-zonder-bovenleiding.html
http://www.volkskrant.nl/economie/article1139600.ece/Tram_kan_ook_zonder_bovenleiding

Kris De Decker

(3)

Bedankt, Renaat.

Ik heb een paar bedenkingen bij die tram zonder bovenleiding. Bij het draadloos overbrengen van elektriciteit treedt er normaal gezien veel energieverlies op, dus de bus wordt minder efficiënt. Ten tweede moet je het wegdek openbreken om de kabels te leggen, terwijl je dat in het geval van een trolleybus niet moet doen.

Het zou inderdaad een compromis kunnen zijn, zoals de hybride bussen. Als de weerstand tegen bovenleidingen te groot is, dan lijkt een trolleybus met inductie nog altijd een snellere en goekopere oplossing dan het aanleggen van een tramlijn (waar de werken duurder en ingrijpender zijn).

Is het niet opmerkelijk dat de oplossing altijd in de toekomst lijkt te liggen? Ik bedoel: er bestaat een technologie die vandaag volledig ontwikkeld is (de trolleybus), maar liever wachten we op de tram zonder bovenleiding, die zich nog moet bewijzen (zoals blijkt uit de link naar het volkskrant-artikel). Als die tram dan in 2010 op de markt komt, is er misschien weer een andere technologie opgedoken die belooft hetzelfde beter te doen. En dan gaan we daar weer op zitten wachten. En uiteindelijk doen we niets.

Krommert

(4)

Vreemd genoeg staat er in geen enkel stuk iets over een groot milieuvoordeel van de trolleybus: dat is de 100% stilte! Wij wonen op een kruising waar 700 piepende en bonkende trams en 200 denderende dieselbussen per langs komen, da's elke 90 seconde eentje. Alle onderbrekingen (40 stuks) en bogen in de rails geven enorm veel geluid, boven de 80 dB en alle ramen trillen van de bussen.Trolleybussen hebben geen rails, geen railonderhoud, geen trillingen. Aangezien volgens gemeenteonderzoeken in Amsterdam tramgeluid een van de zwaarste vormen van geluidsoverlast is: vooruit met die trolley!

Renaat

(5)

Kris,

ik ben zeker geen tegenstander van het gebruik van de trolleybus, integendeel. Maar de weerstand tegen bovenleidingen is nu eenmaal - zeker in stadscentra - erg groot. En dat vind ik eigenlijk ook begrijpelijk. Buiten de centra vormen die bovenleidingen veel minder een probleem maar in sommige straten en pleinen tasten ze het - soms erg mooie - straatbeeld grondig aan en de palen ter bevestiging van die leidingen vormen soms een behoorlijke hindernis. zie b.v http://fietsantwerpen.wordpress.com/2009/05/10/sluit-de-ring-voor-de-fiets-de-actie/img_0418/ (Kom maar eens kijken in Antwerpen.)

Ik zie het systeem van bovenleidingloze trams, of nog beter bovenleidingloze trolleybussen, dan ook als een verbetering van het huidige systeem dat de drempel tegen trams/trolleybussen behoorlijk kan verlagen. Natuurlijk mag dat geen reden zijn om jaren niets te doen. Maar de realiteit is dat er tussen de politieke beslissing om een tram- of trolleybuslijn aan te leggen en de uiteindelijke uitvoering van die werken nog jaren tijd zitten.

Hoewel ik geen technologie-optimist ben en zeker niet pleit voor steeds meer technologie lijkt het me in dit geval perfect denkbaar dat overheden die nu beslissen een trolleybuslijn aan te leggen de opdracht geven dat dit een systeem moet zijn om de trolleybus (deels) bovenleidingloos te maken met het draadloze systeem. Natuurlijk is dat slechts nodig voor die lijnen waar het gebruik van bovenleidingen op te veel weerstand stuit of een te erge aantasting van het straatbeeld vormt.

Waar ik je wel 100% gelijk in geef is dat men beter kan kiezen voor een trolleybus dan voor een tramlijn. De overheden grijpen hier naar gekende oplossingen en ik vermoed dat dat vooral onder druk van De Lijn is die nu niet bepaald bekend staat om een kritische houding tegenover hun eigen beslissingen.

Sietz Leeflang

(6)

De trolleybus kan door de hybride vorm veel acceptabeler worden (dus geen bovenleiding op bepaalde stedelijke trajecten) maar het loont misschien ook de moeite om juist bij trolleybussen de aandrijving direct in de wielen te brengen. Er zijn dan geen tandwieloverbrengingen meer nodig hetgeen veel gewicht en energie bespaart. Dit is mogelijk geworden door "The Wheel" (uitvinding geoctrooieerd in 2000) van ing. Arjen Heinen van E-Traction (www.e-traction.nl) waar nu vier Volvo 7700 bussen tot "Whisper"-bussen worden omgebouwd in opdracht van Veolia. Een Whisper draait al proefritten in Apeldoorn, waar E-traction gevestigd is. The Whisper gebruikt 50 tot 60% minder brandstof dan de dieselbus en zorgt indirect voor de helft minder CO2 uitstoot. Het geluidsniveau (ook een factor!) bedraagt geen 78 dB(A), maar 64 dB(A).
Er wordt inmiddels ook gewerkt aan een kleinere uitvoering van "The Wheel" (diameter 450 mm) waardoor het nu ook mogelijk wordt zeer zuinige electrisch aangedreven auto's (middenklasse) te bouwen. Het gewicht van dit type "Wheel" bedraagt inclusief velg en banden 50 kilo.
Sietz.

JP

(7)

Te Clermont-Ferrand (Fr) rijden sinds kort geleide elektrische bussen (TRV).

ze worden bestuurd zoals een tram (geen stuur) en hebben slechts één bovenleiding. De reeds beschreven voordelen van trolleysystemen kan men nog aanvullen met het feit dat een TRV steilere hellingen kan oprijden dan wat een gewone tram aankan en de rijtuigen kunnen naargelang behoefte langer gemaakt worden waardoor het vervangen door een tramlijn bij verzadiging minder aangewezen is.

Kobe Boussauw

(8)

Als gebruiker van lijn 3 in Gent heb ook ik sterk de indruk dat het afschaffen van de trolleybus wel een vergissing moet zijn. De relatief eenvoudige en bovendien Belgische technologie die hiermee overboord wordt gegooid zou op termijn vervangen worden door hybride bussen en vervolgens misschien een tram. De Lijn vermeldt in haar communicatie echter niet de nadelen van hybride technologie, i.h.b. het feit dat batterijen pas bij langere afstanden aan hogere snelheden worden opgeladen, iets wat bij een gemiddelde stadsbus nauwelijks voorkomt. Een uitbreiding van het trolleynetwerk was wellicht een slimmere zet geweest om het binnenstedelijk milieu te sparen.

Danny

(9)

Zeer goed artikel. Zo kunnen we heel snel minder olie onafhankelijk worden. De accu's vormen geen bottleneck meer bij grootschalige introductie elektrische vervoer. Met super condensatoren kunnen de bussen eventueel enkele honderden meters zonder bovenleidingen.

Corneel

(10)

Prachtig.
Ik ben blij dat het eens een objectief is en niet bol staat van vrees voor technologie.
Heel spijtig dat de lijn in Gent gesloten werd (al rijd ik steeds met de fiets).
Vorig jaar heb ik met 3 andere laatstejaarsstudenten architectuur een studie gedaan voor Volvo Trucks Gent waarin we Volvo eigenlijk gewoon aanraden laat die truck zijn en gebruik de trein. (zie het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=RSerAIx312U over de studie (deeltelijk fictief en slechts het topje van de ijsberg van onze studie) en ttp://www.youtube.com/watch?v=s4Ss2ecTc8o met de uitwerking) Toen hadden wo ook een lightrail aangeraden, maar trolleybussen hadden ons plan zeker kunnen helpen.

Sietz Leeflang

(11)

Laatste trolleynieuws uit St. Petersburg, waar de tot de draad versleten trams (uit de Sowjet-tijd) meer en meer zijn of worden vervangen door keurige blauwe trolleybussen. Ik stelde e.e.a. deze maand in deze stad vast en fotografeerde de hier en daar bijna niet meer berijdbare rails van de laatste oude tramlijnen. De trams moeten over kruispunten en in daarop uitkomende bochten stapvoets rijden om niet te ontsporen.
Sietz Leeflang.

Koen VH

(12)

Een (mischien late) reactie op reactie #6 in verband met "the wheel" van e-traction. Uw redenering dat deze een energiebesparing teweer zou brengen door het uitblijven van een tandwieloverbrengen is volgens mij onjuist.
In moderne wagens tracht men het onafgeveerd gewicht van de wielen zo laag mogelijk te houden om verschillende redenen: comfort, veiligheid, maar ook performantie (rendement). De extra 25 kg aan onafgeveerd gewicht per wiel van "The Wheel" is enorm en doet - naar mijn mening - deze energiebesparing teniet.
Waar "The Wheel" volgens mij wel practisch is, is als eenvoudige oplossing voor het converteren van conventionele voertuigen naar elektrische. Vooral bussen dan, waar het grote afgeveerd gewicht het grotere onafgeveerd gewicht kan compenseren.

(Linkje i.v.m. onafgeveerd gewicht op autoblog.nl:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht )

Steven

(13)

Dit lijkt mij een zeer mooie oplossing voor de olieafhankelijkheid van ons huidig transportsysteem. Waarom zou zo een systeem niet kunnen uitgebreid worden naar autostrades waar onder elke rijstrook een inductiekabel ligt en zo een netwerk kunnen vormen doorheen heel Europa? Dit dan in kombinatie met een batterij voor wanneer men de autostrades of grote wegen verlaat. Dit moet toch perfect te cobineren zijn met een baterij die 150 Km aankan. Zeker in Belgie legt men in de meeste gevallen geen 150Km af zonder langs een autostrade gepasseerd te zijn waar je baterij terug opgeladen kan worden.

Toch heb ik wel enkele bedenkingen bij de energiebronnen die hiervoor gebruikt zullen moeten worden. Deze technologie is maar milieuvriendelijk als de energie die hiervoor moet worden opgewekt ook effectief uit duurzame bronnen komt! Het huidig aanbod aan groene energie is momenteel niet voldoende om nog maar de stijgende vraag aan energie te dekken en toch hebben we al de indruk dat we goed bezig zijn met onze windmolens op zee en ons groeiend aanbod aan zonne-energie. Als de toekomst van het transport werkelijk elektrisch wordt dan zullen er nog heel wat gigawats moeten bijkomen. Groene gigawatts welteverstaan!!!

Johan Leestemaker

(14)

Geachte heer De Decker,

Bij toeval stuit ik op uw website en het artikel over de trolleybussen.

Graag deel ik volgende info met u. Op verzoek van enkele vrienden in Amsterdam, heb ik in 1999 in Mexico-stad via mijn zakelijke partner aldaar (de directeur van een goede micro finance instelling) een gesprek mogen voeren met de directeur generaal van het openbaar vervoer bedrijf in die stad. Een immens bedrijf, immers diensten verlenend in de grootste stad ter wereld.
Die DG bleek een bijzonder aardige en kundig ingenieur, die graag tijd vrijmaakte voor de Amsterdamse vraag of trolleys een goed alternatief voor dieselbussen vormen. De vraag was ook daarom op de juiste plek gesteld, omdat Mexico-city op dat moment nog over het grootste trolleybus systeem ter wereld beschikte.
De DG vertelde, zichtbaar verdrietig, dat helaas trolleybussen onbetaalbaar waren geworden, zelfs de goedkoopste versie van Mitshubishi was bij aanschaf nog drie keer zo duur als een super schone diesel bus van GM. Daarnaast, zo deelde hij mee, was het onderhoud van de trolleybussen vele malen duurder dan dat van de dieselbussen, terwijl de meest recente GM dieselbussen op dat moment NETTO (in contrast met de CO2 en NOx emissies van electriciteit opwekkende centrales en de milieu voetafdruk van de trolley infrastructuur) minder milieubelastend waren dan trolleybussen.
Hij vertelde dat hij, helaas, daarom gedwongen was, tegen zijn zin, om het trolleybus systeem af te breken, omdat hij financieel en milieutechnisch niet tegen de diesels van GM op kon.

Ik heb zijn verhaal altijd voor waar aangenomen, maar bent u van oordeel dat ik mij op te smalle voet baseer in mijn (helaas..) afwijzende mening omtrent trolleybussen?

Met hoogachting en vriendelijke groet,

Johan Leestemaker

Amsterdam, 26 januari 2010

kris de decker

(15)

Beste heer Leestemaker, Zou kunnen, maar het verschil is wel dat trolleybussen in principe op duurzame energie kunnen rijden, en die dieselbussen niet. Ik denk dus dat de slechte score van de trolleybus in Mexico-City vooral te wijten is aan de slechte toestand van de elektriciteitsproductie - wellicht veel steenkool, weinig gas en nauwelijks duurzame energie. Wat opgaat voor Mexico-city, lijkt me daarom niet zomaar over te plaatsen naar Amsterdam.

Dat trolleybussen drie maal duurder zouden dan dieselbussen, vind ik ook wel merkwaardig. Elektrische auto's zijn duur omwille van de batterij, maar trolleybussen hebben geen batterij. Idem voor het onderhoud: elektrische voertuigen zijn zonder twijfel goedkoper in onderhoud dan dieselvoertuigen. Wellicht bedoelt hij daar het onderhoud van het netwerk, dus inclusief de bovenleidingen.

Johan Leestemaker

(16)

Geachte heer De Decker,

1. Graag geef ik u toestemming om mijn commentaar bij het artikel over de trolleys te publiceren op uw website.

2. Graag ter vermijding van misverstanden het volgende.

Ik gaf u door wat ik destijds in een interview (rond 1999) te horen heb gekregen van de toenmalige directeur generaal van het openbaar vervoer in Mexico stad. Het is dus NIET mijn mening, maar het was de mening en het verhaal van de DG openbaar vervoer Mexico city.

3. U schrijft in uw onderstaande bericht dat het u verbaast dat nieuwe trolleybussen bij aanschaf zoveel duurder zijn dan dieselbussen.Toch herinner ik mij stellig dat de DG dat toelichtte, zelfs met prijzen lijsten van GM (dieselbussen) en Mitsubishi (trolleys) erbij!

Het zal wellicht (dus dat is een te bewijzen hypothese!) te maken hebben
met de totaal verschillende niveaus van SCHAAL waarop dieselbussen
geproduceerd worden in verhouding tot trolleybussen. Immers, er zijn
relatief zeer weinig trolleybussen (dus bijna "handwerk") in verhouding
tot dieselbussen.

4. Ook over het ONDERHOUD deed de DG erg interessante mededelingen. Hij
gaf duidelijk aan het onderhoud van de trolleyBUSSEN per bus veel duurder
was dan het onderhoud van dieselbussen per bus.
Ook hier zouden we de te bewijzen hypothese op los kunnen laten dat schaal
voordelen de diesels in de kaart spelen.

Ik heb de DG ongetwijfeld gevraagd "waarom?", maar moet u helaas berichten
mij dat niet meer te herinneren.

5. Ik denk dat het voor de discussie omtrent duurzaam en milieu en mens
vriendelijk openbaar vervoer in stedelijke gebieden erg relevant is om
wetenschappelijk verantwoorde uitspraken boven water te krijgen.

Het zou goed zijn als de deskundigen uit de dubbelstad Arnhem/Nijmegen ook
betrokken zouden worden, omdat zij als enigen in Nederland nog ervaring
hebben met trolley.

Ik weet dat er zeer aanzienlijke extra subsidies naar ArnhemNijmegen gaan
om de trolleybussen rijdend te houden.

6. Graag nog even een kanttekening bij uw opmerking over de wijze van
electriciteitsopwekking in Mexico stad.

( Zie ook de betreffende sectorale regerings website
http://www.sener.gob.mx/webSener/portal/index.jsp?id=81 )

Bijna 60 % van alle electrciteit in Mexico wordt opgewekt via thermische
centrales die gestookt worden met fossiel aardgas.
Anders dan u vooronderstelt is Mexico, als belangrijk OPEC lid, een
reusachtige aardgas producent.

Wat dat betreft steekt Mexico city (de grootste stad ter wereld) dus
positief af bij Amsterdam, waar bijna 90 % (sic!) van alle electriciteit
wordt opgewekt met steenkool geimporteerd uit Colombia (Cerrejon).

Nederland, en met name Amsterdam, is om die reden de belangrijkste
handelspartner van Colombia binnen de Europese Unie (ik verwijs u naar de
EU pagina van de ResRep van de EU in Bogota.)


Hartelijke groet,

Johan Leestemaker

Theo Dusseldorp

(17)

Inmiddels rijden er in Turijn en Genua al jaren inductiebussen die zeker in stedelijke gebieden hun succes bewijzen: zero emissie, stil, zeer goedkope infrastrctuur, flexibel voor lijnwijzigingen en makkelijk te bouwen.
Op begin en eindpunten kunnen ze in luttele minuten worden opgeladen. Evt ook onderweg bij enkele bushaltes.
Er zijn reeds een aantal try-outs in nederlandse binnensteden op komst. Ook langere gelede bussen komen voor deze oplossing in aanmerking.

Theo Sanders

(18)

Allereerst, wat een ontzettend mooi verhaal!

Ik kom uit omgeving Arnhem en ben dankzij mijn vader een zeer grote Trolleybusfan...

Ik woon in Rheden, net een dorp buiten Arnhem, maar als ik met de bus naar Arnhem ga, pak ik de 43 naar Arnhem, en stap ik in Velp over op Trolleybuslijn 3, omdat deze veel sneller gaat en daarbij ook nog eens veel lekkerder rijdt, omdat je bijna niks meer hoort....

Ik waardeer dit verhaal zeer, in Nijmegen is men niet meer om te praten en zit men over de tram te kletsen, terwijl de tram veel duurder is zoals vermeld.... Ik heb het de initiatief nemer van de tram in Nijmegen verteld, maar hij ziet een trolleybus niet als hoogwaardig OV middel, wat het zeker is!!!!!!!!!!

Arnhem groeit nog steeds en er is ook een trolleymuseum gevestigd, zeker eens de moeite waard...

Oh, en voor de beeldvervuiling in de binnenstad, wat heb je liever, veel geronk en stank van Diesel en Hybride bussen, Gedender en Gerinkel van trams, of de geluidsarme trolleybus zonder Uitlaat gassen die geen verkeersopstoppingen veroorzaakt

Tim

(19)

Heel goed idee. Eigenlijk zou er overal een Bovenleiding moeten hangen dat ook autos hem kunnen gebruiken.

Gerard van Reekum

(20)

In het overigens uitstekende artikel noch in de commentaren wordt melding gemaakt van politiek-geïnspireerde 'vendor lock-in' door de leidende oligopolies Alstom, Bombardier en Siemens, waardoor openbaar vervoerbedrijven in talloze landen met handen en voeten aan te dure inkoop en exploitatie van tram en light rail gebonden zijn.

Kris De Decker

(21)

Gerard, dat is interessant. Zou je me daar mee informatie over kunnen bezorgen?

jeroen

(22)

Beste,

interessant artikel. als we kijken naar transportdiensten is het ook niet mogelijk om dit op het water toe te passen? België beschikt over weinig gebruikte waterwegen. Trolleytrucks introduceren is moeilijker in een land als belgië omdat een groot deel van het transport niet belgisch is. het is bovendien ook een idee waar belgen het wel eens moeilijk mee zouden kunnen hebben.

Kris De Decker

(23)

Jeroen, het systeem kan inderdaad ook op het water worden toegepast: de trolleyboot...

Hier vind je alle info:

http://www.lowtechmagazine.com/2009/12/trolley-canal-boats.html

jeroen

(24)

Kris,

Alles is dus aanwezig om deze dingen aan te pakken. Tegenwoordig ziet het er ook al esthetisch gezien veel beter uit en als er daar ook meer vraag naar is kan een goeie designer het nog altijd een niveau hoger brengen. De voornaamste reden waarom het er niet doorkomt is dus eerder de lobby van de tram en andere bedrijven. Komen we dan niet terug bij het probleem dat onze economie gebaseerd is op constante groei? Zijn er werkbare ideëen om de economie aan te passen aan een ander systeem? De ultra-sociale economiëen die gebaseerd zijn op gemeenschappelijk bezit en iedereen zal wel het juiste werk uit zichzelf afleveren daar geloof ik niet in bezit zit ingebakken in de mens het zit zelfs in onze taal verweven. Goederen bezitten is zo positief dat als er iets positief gedaan wordt het "Goed" bevonden wordt.

Gerard van Reekum

(25)

@ Kris

Met 'vendor lock-in' doelde ik op de onderhoudscontracten, die feitelijk fungeren als een tunnel zonder uitgang. Bedenk dat alle OV-bedrijven vele tientallen voertuigen in gebruik hebben van diverse generaties. De onderhoudscontracten worden doorgaans afgesloten voor de gehele vloot en faseren dus niet uit. Het introduceren van een nieuwe leverancier brengt dus de continuïteit van het onderhoud (en daarmee het eigen vermogen) in gevaar. Op die manier bewaken de leveranciers de continuïteit van hun afzetmogelijkheden. Dat hele steden hierdoor verkeersmatig verstoppen en financieel aan de bedelstaf geraken, dat is een zaak voor politici die uiteraard eenvoudig in bedwang te houden zijn.
Denk niet dat dit verhalen zijn die in een ver verleden zijn gestart... kijk voor een recente start-up van zo'n wurggreep bijvoorbeeld naar Valenciennes (Noord-Frankrijk).

Stefan

(26)

Inmiddels wordt er geëxperimenteerd met condensatoren in plaats van accu's in hybride auto's e.d. http://tweakers.net/nieuws/71345/eerste-russische-hybride-auto-in-de-maak.html
http://tweakers.net/nieuws/78367/mazda-gaat-condensator-toepassen-om-remenergie-te-hergebruiken.html

De condensator heeft als nadeel dat hij de energie niet gedurende langere tijd vast kan houden, zoals bij een accu, wat voor een zuiver elektrische auto een nadeel is maar minder voor een hybride en nauwelijks voor een trolley-voertuig.
Voordelen van de condensator is dan weer dat deze lichter is, en razendsnel op te laden en een veel langere levensduur heeft. Met een dergelijke condensator uitgerust krijgt het trolley-voertuig ook de nodige manoeuvreer-ruimte. Wel zijn condensatoren bij gelijke opslagcapaciteit weer volumineuzer.

Pieter Vermeersch

(27)

Knap artikel!! Ik ben fan! :-)

Stefan van der Fange

(28)

@Kris.

Siemens gaat er een "nieuwe" proef mee doen.
http://www.heise.de/autos/artikel/Siemens-betreibt-Lkws-an-Oberleitungen-1571689.html

José

(29)

Misschien had het (voormalig) college van Groningen dit artikel moeten lezen, hadden ze misschien wel voor een metro gekozen ;-)

Koen Gorrissen

(30)

Beste Stefan (26),

Dit is zeker waar. Het bedrijf Sinautec heeft ook al bussen gebouwd puur op basis van ultracondensatoren. Deze worden opgeladen bij bushaltes, waar dan een bovenleiding aanwezig is. Verder is de bus dan niet afhankelijk van bovenleidingen. Het klopt dat ultracondensatoren toch wel een stuk lagere energiedichtheid hebben. Zowel een lagere hoeveelheid capaciteit per volume-eenheid als per massa-eenheid. Op deze manier hoeft de bus echter niet over grote capaciteiten te beschikken, zolang het maar voldoende is om een aantal kilometer te rijden. Daarnaast wordt verwacht dat de capaciteiten van ultracondensatoren enorm zal stijgen komende jaren, veelbelovend dus.

Johan van Saeftinghe

(31)

Super condensatoren moeten zich nog bewijzen, maar zullen naar verwachting zeer snel op te laden zijn (zeer grote stromen door de leidingen).

Bij gelijk volume als accu´s ongeveer gelijk vermogen, maar veel minder gewicht.

Zijn nog niet helemaal uit ontwikkeld, maar er zit nog steeds een rij elkaar opvolgende rendementen in.

Het rendement zal nog een iets lager komen omdat ook die condensator een rendement heeft, wat ergens nabij de 97% zou kunnen liggen,

Dit is wel een heel stuk beter dan het rendement van lood/zwavelzuur accu´s wat rond de 70% ligt.
Electra kun je niet opslaan, er wordt chemie opgeslagen in een accu.
Er moet 100 Ah in om er 70 Ah uit te kunnen halen.

Die super condensatoren zouden de accu kunnen gaan vervangen.

Renaat

(32)

Als ze wel helemaal uitontwikkeld waren, dan was het ook geen hoopgevende technologie. Maar het mag dan een hoopgevende technologie zijn, er is nog heel wat werk aan de winkel voor het een bruikbaar alternatief zal zijn voor batterijen. En van al de hoopgevende technologieën is het maar een fractie die uiteindelijk ook in werkelijkheid tot betaalbare en bruikbare technieken kunnen worden omgezet. Dus het blijft afwachten.

Pieter

(33)

Positief nieuws uit Zweden over het gebruik van trolleytrucks: http://vetron.org/eerste-elektrische-weg-trolleytrucks-zweden/

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart