Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Cargo step | Hoofdmenu | Krachtigste supercomputer ooit onderzoekt gevolgen klimaatopwarming - en draagt er zelf flink aan bij »

12 november 2009

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Willem

(2)

Het idee om ons op de borst te slaan omdat onze uitstoot is verminderd door productie te verplaatsen naar andere werelddelen is natuurlijk op zijn zachtst gezegd kinderlijk. Behalve dat dit de verontreiniging slechts verplaatst, zorgt het ook nog eens voor vermeerdering van het probleem door alle transportbewegingen die hiermee gepaard gaan. Het zou al veel helpen als goederen duurzaam werden.

Ik heb een tijdje terug een fietskarretje gekocht. Bij de Hema. Het was een aanbieding, 45 euro, en uiteraard zat het in een doos en moest je het helemaal zelf in elkaar zetten. Maar daar schrik allang niet meer van terug sinds het concept door Ikea als leuk en creatief is bestempeld.

Dat karretje is in China gemaakt, net zoals alles in Nederland in China gemaakt wordt. Met uitzondering van kinderen dan.

Dat fietskarretje hebben we gebruikt om wat bagage van Nederland naar Hongarije te brengen. Het is niet groot, kan gewoon mee onderin de bus en het zou in Hongarije zeer van pas komen, echter...

Toen het in Budapest uit het bagageruim van de bus getild werd en ik ermee over straat reed, viel het ineens op dat het linkerwiel gevaarlijk scheef stond. Ik stopte, boog het even terug naar zijn oorspronkelijk bedoelde staat en dat ging eigenlijk zo gemakkelijk dat ik er een beetje bang van werd. Het verbaasde me dan ook niet dat een stoeprandje later het andere wiel een geheel eigen rijrichting koos.

Vanaf dat moment zijn we erg voorzichtig geweest met het karretje, want het moest natuurlijk nog wel twee bussen in om van Budapest naar Varaszo te komen.
Terecht, want toen het bij het overstappen opnieuw uit de bus gehaald werd, hadden beide wielen een geheel eigen richting en ze waren het duidelijk oneens, dus opnieuw even bijbuigen en dat gaat steeds makkelijker. Metaalmoeheid heet dat geloof ik.

Stel je de levensloop van zo'n karretje eens even voor... Eerst is het ijzererts, dat wordt omgesmolten en er worden stalen buizen van gemaakt. Op een rubberplantage wordt rubber geoogst en naar china gestuurd, want er moeten ook binnen- en buitenbanden op en die maken ze daar eveneens. Die half-fabrikaten worden naar een karretjesfabriek vervoerd met grote walmende vrachtwagens en daar wordt van die buis een karretje gebogen, met verf bespoten, gedroogd, van wielen voorzien, in een kartonnen doos gepakt, met een gebruiksaanwijzing om mij te vertellen in gebrekkig engels hoe ik het in elkaar moet zetten. Vervolgens gaan die dozen in een container, die weer walmend richting schip moet.

Dat schip vaart van china naar Nederland, hup de vrachtauto op met die troep, naar het verdeelcentrum van de hema, container uitpakken, verdelen en walmend naar de diverse filialen rijden, en dat allemaal zodat ik, en u, wat weg te gooien hebben. Want daar komt het uiteindelijk altijd op neer met die troep.

Laten we daar eens een einde aan maken, dat scheelt de helft.

vdp

(3)

De enige oplossing is de wereldbevolking te verminderen naar 1mjd dan kunnen we weer leven van wat het land en de zee opbrengt.

Geraldo

(4)

Ik vind dit een echte eye-opener. Even groot eigenlijk als het feit wat de resultaten zijn van energiebesparing. Veelal leidt het uitgespaarde bedrag tot besteding elders, maar geeft dat geen energiegebruik? Zo heeft besparing niet veel zin.... en zou het zelfs kunnen leiden tot een hoger verbruik. Het is een moeilijk dilemma, en alleen op te lossen door energie te rantsoeneren, tenzij cO2 neutraal opgewekt....

Arne Vandemeulebroucke

(5)

Technologie is de factor die ervoor gezorgd heeft dat we ons als "mens" distantiëren van onze neefjes de primaten. Maar we zijn té slim geworden: we zijn in staat té goeie producten te maken die niet genoeg verbruiken en niet snel genoeg verslijten om economisch rendabel te zijn. Die onverzadigbare drang naar meer remt onze ontwikkeling tot echt beschaafde mensen.

Echte energie-efficiëntie is de grootste uitdaging van onze tijd, maar dat is op zich goed nieuws! Het tijdperk van high-tech hoeft toch niet noodzakelijk gelijk te staan aan high-energy? Kijk naar de energie-efficientie van pakweg een fiets, een ventilator en het opwindbare horloge, dan kom je me toch niet vertellen dat we, ik zeg maar wat, geen opwindbare wasmachine of een ultrazuinig beeldscherm zouden kunnen maken.

Het belangrijkste ontbrekende ingrediënt voor een energie-efficiënte maatschappij is volgens mij loutere wilskracht. Die wilskracht moet dan voornamelijk van ons, de consument komen. Iedereen heeft het steeds over de meedogenloze multinationals en hoe machteloos we hier tegenover staan, maar wij zijn het toch die hun producten kopen? Wij zijn het toch die op het eind van de dag de voorwaarden opstellen om een product wel of niet te kopen?
Als je energie-efficiëntie als een belangrijke voorwaarde voor het kopen van gelijk welk product vooropstelt en die ook communiceert aan de verkoper in kwestie, doe je alvast jouw deel!

Kudos, Kris, met je site. Ik volg getrouw je blog sinds september 2007 en je doortastende en onbevooroordeelde aanpak van de pros en cons bij het aansnijden van vaak ingewikkelde onderwerpen is een mooi voorbeeld van een echt kritische geest die niet bang is zijn eigen visie steeds constructief bij te stellen.

jeroen

(6)

Een heel leerrijk artikel. Ook de rest van je blog is erg de moeite.

Het probleem heeft veel gemeen met dat van de energie-efficiëntie van transport. Ook daar hoor je soms hoera-berichten over de steeds zuiniger ayto's (cf. de discussies over een slooppremie). Maar in de realiteit is de lagere uitstoot per kilometer onvoldoende om de stijging in het aantal kilometers zelfs maar te compenseren. Zie http://www.milieurapport.be/nl/feiten-cijfers/MIRA-T/sectoren/transport/energiegebruik-door-transport/totaal-energiegebruik-door-de-verschillende-transportmodi/.

Frank Meijer

(7)

Wat echt helpt is het ervaren van verbondenheid met alle levende wezens op deze planeet. Dan houd je vanzelf op andere wezens te schaden omdat je dan een deel van jezelf zou schaden.

Hoe? Bijv. door de zorgvuldig voor deze tijd bewaarde bewustzijnstechnieken van Boeddha te beoefenen. Na in 2500 jaar bijna verdwenen te zijn van de aardbodem zijn de bewustzijnstechnieken van Boeddha nu weer beschikbaar voor deze uitdagende tijd waarin wij leven. Geen religie; geen priesters, rabbis, ayatolla', dominee's, pundits of anderszins commerciele activiteiten maar een pure en nuchtere benadering van onze menselijke werkelijkheid. De originele bewustzijnstechnieken van Boeddha worden vrijelijk en kosteloos aan iedereen
onderwezen: http://www.pajjota.dhamma.org

Kris De Decker

(8)

@ Frank: Boeddha-power! Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht. Mij om het even. Wie mediteert, verbruikt in elk geval geen (fossiele) energie.

@ Jeroen & Arne: bedankt voor het compliment

@ vdp: ik ben het niet met je eens. Lees aub het volgende artikel: http://www.lowtechmagazine.be/2009/09/overbevolking-en-overconsumptie.html

@ Willem: het verhaal over je fietskar legt inderdaad mooi uit wat er fout zit. Er wordt geproduceerd om te produceren, en veel producten vallen uit elkaar nog voor ze goed en wel gebruikt kunnen worden. Er is niks mis met consumptie op zich, we moeten echt niet op blote voeten gaan rondwandelen om de wereld te redden. Maar wat er nu allemaal gebeurt, grenst aan waanzin. Die alsmaar stijgende energieconsumptie brengt ons niet eens iets op.

ROLAND

(9)

Mooi stuk over de schijnverduurzaming met voortgaande groei van het energieverbruik, die weinig aandacht krijgt ook bij veel (milieu)groepen. Bij mobiliteit wordt biobrandstof en elektriciteit vooral ingezet om de komende schaarste nog even te ontlopen. Mobiliteit is sterk afhankelijk van olie, die het snelst uitgeput geraakt. Uitwijk naar biobrandstof en elektriciteit - auto's mogen gratis opladen! - vertraagt de uitputting en kan het oliegebruik van auto naar vliegtuig verschuiven. Vermist een liter vliegbrandstof voor het klimaat veel slechter is dan een liter autobrandstof is dit nadelig voor het klimaat. Daarnaast nog de diskussie over de biobrandstofnadelen en de geringe CO2 besparing van elektrische voertuigen. Wordt de niet gebruikte olie elders verbruikt, dan is er slechts achteruitgang. De massale inzet van de afvalwarmte van energiecentrales voor stadsverwarming vergroot de afhankelijkheid van deze centrales en maakt vervanging door windmolens moeilijker!

Met gratis CO2 uitstoot is de doelstelling CO2 uitstoot vermindering ongeloofwaardig. Gezien de klimaatgevolgen dient de CO2 uitstootprijs bij vliegen tenminste 2 keer zo hoog te zijn. Het ingrijpende EN dringende klimaatprobleem vergt een - ook in het stuk genoemde - jaarlijkse 2 tot 3% vermindering van het energieverbruik. Nu de gemakkelijk te delven fossiele brandstof uitgeput raakt, moeten we uitwijken naar meer energie kostende (fossiele) brandstof met meer CO2 uitstoot per eenheid.

De noodzakelijke daling van het energieverbruik is het meest geloofwaardig met een vermindering in elke sektor en zo min mogelijk uitzonderingen. Bij mobiliteit een duidelijke snelheidsbeperking totdat veel zuiniger voertuigen beschikbaar zijn. Belast veel elektriciteit vergende produkten zwaar en verbiedt deze op termijn - bij het uitblijven van voldoende besparing. Pas het gloeilampverbod breder toe.

Roel DC

(10)

Mooi artikel met terechte boodschap. Maar toch even opmerken dat er wel degelijk een Europese doelstelling is voor energiebesparing van 20% in 2020 (tov 1990). Ze is niet bindend (hetgeen de hernieuwbare energie-doelstelling, 13% voor België wel is). De doelstelling om 20% minder broeikasgassen uit te stoten in 2020 tov 1990 is wel bindend.

Brecht Schatteman

(11)

Ik erger me aan dat wat men dezer dagen doelstellingen zet van zoveel procent duurzame/groene energie, terwijl dat de regeringen simpel weg de overschotten van niet uitgestootte CO2 van landen van zoveel jaren geleden worden gekocht, om dat te compenseren met hetgeen de regering dan teveel liet uitstoten... Zoiets vind ik niet kunnen, dan zijn er regels, worden ze op die manier omzeilt, net zoals het feit dat de producties allemaal naar China en dergelijke verschuiven omdat die niet willen meewerken met al die milieuafspraken, en er zo economische winst uithaalt.
Een paar weken geleden op koppen in België: de levensduur van vele huishoudelijke apparaturen zijn gemiddeld 2 jaar gedaald tenopzichte van vroeger. Wat iedereen dacht zagen we doodleuk bevestigd op TV, maar helaas kunnen we als consument er niets aan doen, omdat de levensduur vaak niet word vermeld, en omdat er ook geen bedrijf er ook maar nut van inziet om de levensduur omhoog te doen, en ze zouden het dus liever omgekeerd zien. Door daling van de levensduur staan we sneller terug in de winkel om te kopen.
Mijn alternatief: in plaats van de label te plaatsen waarbij word gekeken naar het verbruik van de apparatuur (denk maar aan B en A++ dingen enzo van de koelkasten) maar om de label te bepalen door de gehele CO2 kost van productie, energieverbruik tijdens het leven en de energie om het dan weer te storten te delen door het aantal jaren dat het meegaat. Indien dit word bepaalt door een overheidsinstelling zonder economische belangen, kunnen we zo eens een werkelijk ecologische leven kiezen.
Al de alternatieven kosten geld, en dat ziet niemand graag, omdat we zo gewend zijn aan de luxe van nu. Er zijn zovele uitvinders die het zwijgen werden opgelegd door afkopen van het patent, intimidatie of erger omdat hun idee ons onafhankelijk van de olie konden stellen. Hierdoor is veel innovatie verloren gegaan, en blijven de oliebaronnen op hun gouden troon zitten, en blijft de olieoorlogen in Afrika doorgaan.

Theo Verweij

(12)

Het verhaal hierboven klopt niet helemaal; bij de vergelijking tussen 1998 en 2008 wordt namelijk de bevolkingsgroei van ongeveer 1 miljoen inwoners niet meegenomen. Ook wordt vergeten dat steeds meer energieverbruik dat primaire bronnen gebruiktte elektrisch wordt; bijvoorbeeld elektrisch koken ipv op gas, elektrische autos ipv benzine en warmtepompen ipv cv ketels.
Hierdoor stijgt het totale elektriciteitsverbruik, maar het totale energieverbruik per persoon blijft gelijk of daalt zelfs.

Lodewijk Antheunis

(13)

@Theo Verweij
Heb je cijfers hiervan?

Voor zover ik weet is zelfs in 2017 het aandeel warmtepompen in de woningverwarming verwaarloosbaar t.o.v. die via fossiele brandstoffen.

Idem voor het aandeel elektrische auto's in België t.o.v. die op fossiele brandstoffen. Zeker tussen 1998 en 2008 want de Tesla S kwam pas in 2012 op de markt.

De stijging van het aantal elektrische fietsen in België de laatste jaren, zonder een merkbare daling van het aantal gereden autokilometers.

In combinatie met de resultaten uit OVG5, dat de ritafstand waarbij 50% de auto neemt steeds korter aan het worden is (ondertussen nog slechts 400 m).

Wijst er dus niet echt op dat er een stabilisatie of daling van het energieverbruik per persoon bezig is. Eerder op een stijging.

Toch op het vlak van mobiliteit.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart