« De wegwerpmaatschappij in beeld | Hoofdmenu | Zo worden schepen gerecycleerd »

06 juni 2008

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

de bilderberger

(1)

Een 2cv was simpel en goedkoop maar nadeel was dat als je met het moderne verkeer mee moest rijden je motor dermate veel toeren moest laten maken dat je benzineverbruik evenredig steeg. kijk is naar de oude renault 4 ruim ,licht rijdt prettig stop daar een kleine diesel bv een 3 cil elsbett motor in van ong 1000cc en met een een verbruik van ong 1-35 ja topsnelheid niet meer dan 145 maar motorkoppel genoeg (DIESEL) voor een prettige rijeigenschap

José Oortwijn

(2)

Raak stukje, bezit een 2cv uit 1964; heb de motor aangepast * om met het moderne verkeer mee te kunnen accelereren en de bak ** om op kruissnelheid het toerental te drukken, resultaat?: 4,6/100km bij 50% snelweg 50% provinciaal bij 75 km/u bewogen gemiddeld(gps) over 6 uur en 5,5/100km bij gemiddeld stadsgebruik.

* boring 74mm slag 62 (org)
carb 32 mm ipv 28
compr. 8,3:1 ipv 7,5:1
cil.koppen geflowd
kleppentrein 20% lichter
electr.ontst.+ vacuumvervroeger (prototype 123)
aanpassing aan smeer en koelsystemen

**dif. 8/29 4e 19/25

woudloper

(3)

Langzamer rijden heeft in ons kleine landje alleen maar voordelen.
Wat voor zin heeft het als je met en kattapult weggeschoten wordt als men zeer comfortabel enkele seconden later aan de geldende snelheid komt?
daar zou de autoindustrie, zeker nu, aan moeten werken; auto's bouwen die zeer comfortabel en met veel minder brandstof ook hun doel bereiken.
de reistijd zou enkele minuten langer duren, maar weegt niet op dat het veel plezieriger is.

Steve

(4)

Mmm mijn Prius doet 4,5L / 100km met Airco en alle comfort! Dus gooi die Eend in de vijver en rij met een Prius :-)

Kris De Decker

(5)

Dit artikel verscheen vandaag ook op de Nederlandse blog Sargasso. Bekijk de reacties hier:

http://sargasso.nl/archief/2009/09/17/de-2cv-een-groene-auto-uit-1949/

Mark

(6)

Motortechnieken worden inderdaad niet genoeg aangepast aan wat écht nodig is.

Zelf rij ik een brommer voor het stadverkeer. Voorheen had ik een Zundapp, 50 cc met een verbruik van rond de 1 op 20 en een vermogen van ongeveer 2,9pk (ongeveer 2,07kW). Tegenwoordig rij ik op een brommer afgeleid van de Honda APE. Dit motortje is 4 takt, 50 cc, vermogen van 2,44 kW (ongeveer 3,4 pk) topsnelheid van 60km/h en een verbruik van 1:50 / 1:55. Volgens de boekjes zou deze brommer 1:60 moeten halen, maar dat is denk ik erg optimistisch.

Als we auto's eens op een zelfde manier motoriseren kunnen we met z'n alleen een hoop besparen!

Stormbeest

(7)

Steeds grotere en snellere auto's zijn het product van de statusstrijd in onze maatschappij. De auto is sinds zijn intrede ruim 100 jaar geleden altijd een manier geweest voor de rijken om zich van de minder gegoeden te onderscheiden. Eerst was een auto op zich een statussymbool, toen ook de gemiddelde man zich in een metalen doos ging verplaatsen reageerden de welgestelden hierop met grotere, duurdere auto's te kopen, en naarmate ook de wagens van de man met de pet groeien, gaan de rijkaards met nóg zwaardere en nóg duurdere auto's rijden. Enzovoort. Precies zoals een wapenwedloop.

rob

(8)

En hoe zit t met de uitstoot schadelijke gassen mbt. eendmotor? misschien eenvoudig te moderniseren?

wim

(9)

op zoek naar een zuinige wagen viel ik op volgend artikel. een mooi voorbeeld dat ze al reeds lang de kennis hebben om een uiterst zuinige wagen te bouwen. het is een experiment en niet in productie gebracht maar toch de moeite. een verbruik van slechts 1l op 160KM.
www.amklassiek.nl/zuinigste-opel-ooit%E2%80%A6/27045/

wim

(10)

vergeten bij mn vorige reactie te plaatsen...
nog een site met een paar mooie beelden van de wagen.
http://www.opel-p1.nl/custom/testcar/Shell%20Opel.htm

WimB

(11)

Bij een brandstof motor gaat ca. 30% van de energie naar de aandrijving, wat vervolgens voor de luchtverplaatsing zorgt. De rest is nutteloze warmte en waterdamp. Om de 100% energie te gebruiken moet je al die restwarmte en waterdamp omzetten naar energie. 1 op 160 is dus een een broodje aap verhaal. Zeker met vormen als een eend of opel bij 100km/h. Misschien in een solar car vorm.

Marc Klaver

(12)

Zeker, een Eend is een lichte en (relatief) zuinige auto, maar ontbeert uiteraard elke vorm van veiligheid. Bovendien durf ik met zekerheid te stellen dat een 2CV bij 100 km/h meer verbruikt (ca. 1 op 14,5)dan een C1, om de eenvoudige reden dat de kleine motor dan bijna op zijn topvermogen draait, terwijl de driepitter van de C1 nog niet op de helft zit.

José

(13)

Beste Marc,

Een 2CV beschermt je tegen weer en wind, heeft overgedimensioneerde remmen en geeft je het gevoel dat je zelf op moet passen in het verkeer om het veilig te houden. Jammer genoeg heeft hij de CW waarde van een koelkast en is alleen efficient vanwege zijn lage gewicht en dito rolweerstand.

Stormbeest

(14)

"Met andere woorden: als we deze moderne techniek zouden toepassen in een auto die even licht en traag is als een 2CV uit de jaren vijftig, dan zouden we nu met wagens rijden die nauwelijks nog brandstof verbruiken."

Zo'n lichte en trage auto bestaat tegenwoordig wel degelijk en dat noemen ze een brommobiel.

Fré Metselaar

(15)

Ik heb menig 2CV gehad. Van 375, 425 en 602 ccm. Maar al ik met het verkeer mee wilde komen reden ze nooit zuiniger dan 1:12. Wat teleurstellend dicht zat tegen het benzinegebruik van de verfoeide Opel Kadett van een college. Citroën had het in het begin over 60 km/h, maar ook dan reed mijn 375 eend (met benzinepeilstok) 1:17. Over stroomlijn had men toen nog nauwelijks gedacht. Die was ook niet belangrijk bij de maximale snelheid die men aanvankelijk gepland had. Besef dat de auto grotendeels in de jaren 30 ontworpen is. In die tijd was de Citroen TA een van de snelste serieauto's voor de bovenmodale man. Topsnelheid 120 km/h.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl