Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Plastic in de wereld van morgen, plastic in de wereld van vandaag | Hoofdmenu | Cargo step »

02 november 2009

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Jaap Kamphuis

(1)

De volgende zin is onjuist:

"De eerste zaagmolen ("Het juffertje") werd gebouwd in Zaandam door Cornelis Corneliszoon in 1596."

CCvU bouwde zijn Juffertje in Alkmaar. In 1596 werd een molen van CCvU verkocht en vervoerd naar Zaandam. CCvU heeft nooit molens gebouwd in Zaandam.

met vriendelijke groet,
Jaap Kamphuis,

www.industriemolens.nl

Ful Valstar

(2)

De windmolen maakte het technisch mogelijk dat NL 100 jaar lang het rijkste land ter wereld werd.

In feite zorgde de windmolen er niet alleen voor dat Nl er uitziet zoals het er nu uit ziet (3.000 polders) maar (dmv 20.000, twintig duizend !, snel gefabriceerde -zaagmolen! - houten schepen) ook, dmv globalisering/handel, vooral hoe de hele wereld, incl vorming van de USA, er nu uit ziet.

Nou, dat is nogal wat en daarom zeeeer de moeite waard om onderstaande link eens rustig te lezen, veel zal u bekend zijn maar toch......:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maritieme_geschiedenis_van_Nederland

Kortom:
In feite is NL dus de UITVINDER van de GLOBALISERING, dmv van de wind(houtzaag)molen.

Het NL/windmolen-verhaal wordt zo mogelijk nog sensationeler als je gaat beseffen dat het hart van de moderne verbrandingsmotor ('automotor' zegmaar), het krukas-mechaniek, is uitgevonden door een Nederlander tbv de zaagmolen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Corneliszoon

Verder is het nog opmerkelijk dat wat er boven die krukas van de automotor zit, de zuiger/explosie, ook een Nederlandse uitvinding is:

"1674 konstruierte der niederländische Physiker Christiaan Huygens (1629–1695) eine Kolbenmaschine mit Pulverantrieb. Er gilt damit als Pionier des Verbrennungsmotors und Erfinder des Kolbenmotors, nach dessen Schema auch die meisten heutigen Motoren arbeiten."

http://de.wikipedia.org/wiki/Auto

Grappig is dat ik zelf ook een 'product' ben van de windmolen(!!)/zaagmolen-->zeer grootschaligescheepsbouw-->globalisering/o.a.NL- handel op de Oostzee-->het Deense eiland Falstar.

Met vriendelijke groet,
Ful Valstar

Jacob

(3)

De Noletmolen is wat een raar geval. Het traditionele hekwerk op de wieken zorgt voor een flink lager rendement dan een windturbine, wat het aan de binnenkant eigenlijk ook is. Wat dat betreft had men beter Dekkerwieken kunnen gebruiken, maar ja, die zien er weer niet zo traditioneel uit. Het zal ook nog wel een 100 jaar duren voor men een windturbine, als industrieel monument, mooi gaat vinden.
In Nederland zijn trouwens wel proeven geweest om met traditionele molens electriciteit op te wekken. Zo is de Traanroeier op Texel (http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=694) in de jaren 60 omgebouwd voor electriciteitsproductie, waarbij houten tandwielen en assen vervangen werden door staal en de bediening geheel geautomatiseerd. Een groot succes schijnt het nooit geweest te zijn. Inmiddels is de molen terugverbouwd naar korenmolen.

Paul Sporken

(4)

De afgelopen 2,5 jaar heeft stichting De Schiedamse Molens een oude moutmolen (molen De Kameel) herbouwd. In tegenstelling tot molen De Nolet is deze molen van binnen voorzien van een traditioneel gaande werk waaraan, naast een koppel maalstenen, ook een windgenerator moet worden gekoppeld. De uitdaging zit onder meer in de generator waar de ongelijkmatige energietoevoer van de onregelmatig draaiende wieken moet worden opgevangen. Ook een regelmatige teruggave aan het net of een opslag ter plaatse wordt nog verder onderzocht.

Nico Jansen

(5)

Ik mis in de literatuurlijst het prachtige boek "Molenbouw" van Anton Sipman. Enkele opengewerkte tekeningen van zijn hand staan wel in uw artikel, zonder naamvermelding. Verder een leuke invalshoek, de windmolen als technologische uitdaging.

Kris De Decker

(6)

Nico: ik was ervan overtuigd dat de opengewerkte tekening uit het "groot volkoomen molenboek" kwam, dat wel in de lijst staat maar dat ik zelf niet heb kunnen consulteren. Helaas lijkt ook het boek van anton sipman niet meer te verkrijgen en moeilijk te vinden. Ik zet het in elk geval mee in de lijst en hoop het op een dag te kunnen bekijken.

Jessica Jones

(7)

Het is allemaal zéér interessant en leerrijk. Dank daarvoor. En toch heb ik nog niet gevonden waar naar ik op zoek ben want er is veel te lezen. En te leren! Ja, in mijn vrije tijd leer ik nog bij, al ben ik er al 54!

H. P.

(8)

Ja, kijk, laat ik nou een combi kennen van personen in zowel de molens als de alternatieve windenergie! Ik ben er voorlopig in stilte dankbaar voor...

Leclercq Philippe

(9)

Madame, Monsieur,

nous recherchons pour la région de Tournai un charpentier de moulin pour la réalisation d'un nouveau moulin à vent dans la région.
Moulin sur pivot en charpente bois.

Merci pour votre attention.

Gerard

(10)

Prachtig, goed doortimmerd artikel. Dank!

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart