De eerste snelweg in de geschiedenis werd gebouwd voor fietsers, niet voor auto's. De meer dan 100 jaar oude "Cycleway" in Californië (zie foto hieronder) is vandaag een bron van inspiratie voor verkeersingenieurs die van de fiets opnieuw het snelste en comfortabelste stedelijk vervoersmiddel willen maken. Ook in natte, koude en winderige landen als België en Nederland. Maar hebben we eigenlijk wel zo veel extra infrastructuur nodig?
|
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het laatste decennium van de negentiende eeuw brak in Europa en in de Verenigde Staten een "bicycle craze" of "fietsgekte" los. Dankzij fors dalende prijzen en de uitvinding van de luchtband, de kettingaandrijving (waardoor de snelheid van de fiets niet langer werd bepaald door de diameter van het voorwiel), de damesfiets en de fietslamp, veranderde de tweewieler van een speeltje voor rijkeluiszoontjes in een populair transportmiddel voor iedereen.
Modder, stof en zwerfhonden
Probleem was echter het gebrek aan goede wegen. Het aantal geasfalteerde straten was beperkt, en de weg moest worden gedeeld met (veel) voetgangers, trams, paarden, zwerfhonden en spelende kinderen. Andere obstakels waren steile heuvels en spoorwegovergangen. Horace Dobbins, de voormalige burgemeester van Pasadena in Californië, tekende in 1897 een plan uit dat al die hindernissen in één klap uit de weg moest ruimen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met de door hem opgerichte "California Cycleway Company" kocht hij de rechten op een bijna 15 kilometer lange strook land tussen Pasadena en het nabijgelegen Los Angeles. Daarop moest een verhoogde fietssnelweg worden gebouwd die het centrum van beide steden met elkaar verbond. (Bronnen: 1 / 2 / 3 / 4).
De bouw van de snelweg begon in 1899 en het eerste stuk, twee kilometer lang, werd op 1 januari 1900 geopend. De volledig uit hout opgetrokken fietsbaan wekte heel wat enthousiasme op. Geen enkele andere weg bood immers de mogelijkheid om in één ruk in comfortabele omstandigheden rechtdoor van A naar B te rijden. Andere weggebruikers waren niet toegelaten en de Cycleway ging vlotjes over spoorwegen en kruispunten heen.
Tolhuisjes
Aan weerskanten van de baan bevond zich een station waar fietsen gehuurd, gerepareerd en gestald konden worden. De fietssnelweg werd 's nachts verlicht met gloeilampen en liep deels door de natuur. Fietsers betaalden een tol van 10 dollarcent voor een enkele reis en 15 dollarcent om heen en weer te rijden - op de foto hieronder één van de tolhuisjes.
Horace Dobbins rekende uit dat de Cycleway al snel winstgevend zou worden - beide steden telden op dat moment bijna 30.000 fietsers, of 20 procent van de bevolking. Verwacht werd dat dat aantal op een paar jaar tijd zou toenemen tot 100.000. De fiets werd gezien als de ideale aanvulling op het openbaar vervoer. Het verhoogde fietspad werd gebruikt voor verkeer in beide richtingen, maar er zou een tweede baan worden naast gebouwd van zodra er voldoende belangstelling was, een exclusieve weg voor elke rijrichting.
Ontmanteling van de CycleWay
Zover kwam het echter niet. Het succes van de snelweg was van korte duur. De oorzaak was de toenemende populariteit van de automobiel. De fietsgekte zakte in elkaar tijdens het eerste decennium van de twintigste eeuw en de onvoltooide Cycleway werd ontmanteld wegens een gebrek aan populariteit. Op dezelfde plaats werd later de eerste autosnelweg van de VS aangelegd (de Arroyo Seco Parkway, nu de Pasadena Freeway, meer info hier).
Opmerkelijk genoeg is het fietscomfort van de CycleWay in Californië tot op de dag van vandaag - bijna 110 jaar later - nergens ter wereld geëvenaard. Het aantal geasfalteerde wegen is weliswaar enorm toegenomen, maar tweewielers krijgen daar in het beste geval maar een klein stukje van toegewezen. Snelwegen voor fietsers zijn onbestaande - in één ruk van A naar B rijden is een exclusief voorrecht van de auto.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zelfs waar fietsers over exclusieve, goed afgescheiden fietspaden beschikken, zoals in Nederland, verliezen ze meer tijd met het wachten voor stoplichten dan met het fietsen zelf. Het zal dan ook niet verbazen dat er met het groeiende ecologische bewustzijn van de afgelopen jaren plannen worden gemaakt om de Californische CycleWay in ere te herstellen. Een bedrijf biedt steden en gemeenten zelfs een kant-en-klare oplossing om het systeem overal te kopiëren.
Wind en regen
Met zijn Mediterrane klimaat is Californië natuurlijk een ideaal fietsgebied. In België en Nederland is de omgeving de fietser minder goed gezind. Fietsen is leuk als het zonnetje schijnt, maar bij flinke regen en forse tegenwind haken veel mensen af. Eén van de grootste bezwaren tegen het massale gebruik van de fiets in onze streken is het weer. Het Amerikaanse Transglide 2000 Bicycle Transit System en het Canadese Velo-City (illustratie hieronder) bieden daar een low-cost antwoord op: uitgebreide netwerken van overdekte fietsbanen.
Velo-city is voorlopig niet meer dan een vaag idee, maar de plannen voor het Bicyle Transit System (illustraties intro en hieronder) zijn redelijk gedetailleerd. De fietssnelweg moet 7,62 meter breed worden, of 3,65 meter per rijrichting. Net zoals bij de Californische Cycleway gaat het hier in beide gevallen om verhoogde snelwegen voor fietsers.
Er zijn geen kruispunten of verkeerslichten, alleen op- en afritten. Het verschil is dat de fietsers beschermd worden tegen weer en wind door middel van een transparant dak en zijwanden. Dat verhoogt niet alleen het comfort van de rijders, maar ook de snelheid: er moet nooit tegen de wind in getrapt worden.
Duw in de rug
De ontwerpers van het Bicycle Transit System gaan nog een stap verder: het is de bedoeling dat de fietsers in elke rijrichting een duwtje in de rug krijgen door een kunstmatige wind. Daardoor kunnen de fietsers met minder inspanning evenveel snelheid halen (voor wie liever niet zweet) of met evenveel inspanning veel sneller of verder rijden.
Volgens de ontwerpers verhoogt het systeem de efficiëntie van de fiets met 90 procent - dat zou betekenen dat je met de inspanning die het kost om op een gewone weg 1 kilometer te fietsen, je via het Transglide systeem 10 kilometer vooruit kunt. De gemiddelde snelheid zou 40 kilometer per uur bedragen.
De wind die de fietsers een duwtje in de rug geeft, is natuurlijk niet gratis. De luchtstroom die in beide richtingen wordt opgewekt, is afkomstig van elektrische motoren met een vermogen van elk 150 PK, die langs de routes staan opgesteld.
Mogelijk is het gebruik van elektrische hulpmotoren die wind opwekken efficiënter en praktischer dan bijvoorbeeld fietsen met een elektrische hulpmotor, omdat er voor dit systeem geen batterijen nodig zijn. Helaas geven de ontwerpers geen cijfers over het aantal benodigde krachtbronnen om ons naar het werk te blazen.
Een hete zomerdag
Op een hete zomerdag veranderen de glazen tubes uiteraard in een oven. Dat is makkelijk op te lossen door de ramen open te zetten en goed te laten tochten, of op een andere manier de overkapping aan te passen aan het seizoen. Maar dat is niet compatibel met een kunstmatige rugwind.
De ontwerpers voorzien dan ook elektrisch aangedreven koeling (en luchtzuivering) voor het systeem, maar dat zou gezien het grote glazen oppervlak het energieverbruik van het hele systeem natuurlijk fors de hoogte injagen. De ontwerpers voorzien 's winters ook verwarming op het fietspad.
Hoewel een aantal elementen van het Transglide systeem wellicht wat te ambitieus zijn, heeft het idee wel aantrekkingskracht. Met bestaande technologie en een relatief bescheiden investering zou een performant en milieuvriendelijk transportsysteem met een grote capaciteit kunnen worden uitgebouwd. Door fietsers vrij baan te geven, raken ze zeker in de stad wellicht sneller op hun bestemming dan eender welk ander transportmiddel. Door fietsers te beschermen tegen weer en wind krijg je wellicht ook meer mensen op de tweewieler - met of zonder rugwind.
Monorail
Transglide en Velo-City zijn in elk geval een beter idee dan het voorstel van Schweeb, een bedrijf dat toekomst ziet in een monorail systeem en speciale voertuigen (zie foto hieronder, ze hebben ook al een prototype gebouwd).
De grote zwakte van dit systeem (dat erg doet denken aan de meer dan 100 jaar oude Hotchkiss Bicycle Railway - meer info hier) is dat de voertuigen alleen maar op het netwerk kunnen worden gebruikt, terwijl je in het geval van Velo-City en het Transglide systeem ook verder naar je bestemming kan fietsen als de snelweg ophoudt. Rijders kunnen elkaar ook niet inhalen en het inzetten van speciale voertuigen maakt het systeem natuurlijk ook veel duurder.
Kan het niet eenvoudiger?
Toch roept het concept van de (al dan niet overdekte) verhoogde fietssnelweg een aantal vragen op. Ten eerste: moeten die fietssnelwegen wel zo nodig verhoogd zijn? Een belangrijk nadeel is dat er een extra inspanning wordt gevraagd van de fietser om een oprit op te rijden.
Daardoor kan de fietssnelweg bijvoorbeeld niet gebruikt worden door wat zwaarder beladen vrachtfietsen, terwijl de ontwerpers nochtans stellen dat het systeem ook voor het vervoer van vracht kan worden gebruikt. Een verhoogde infrastructuur zal ongetwijfeld ook door sommige mensen als visueel storend worden ervaren.
We zouden er ook voor kunnen kiezen om goede, aparte fietsbanen aan te leggen op de begane grond, zoals dat in Nederland en Denemarken gebeurd. De snelheid gaat dan weliswaar omlaag, omdat er altijd autoverkeer en voetgangers moeten worden gekruist.
Door het goed afstellen van verkeerslichten en het aanleggen van fietspaden langs autosnelwegen lijken de Denen daar echter wel een redelijk compromis voor hebben gevonden. Deze exclusieve fietsbanen zouden in principe ook overkapt kunnen worden. Al kan een paraplu natuurlijk ook uitkomst bieden (zeker als het om een aerodynamisch model gaat). Fietstunnels en velomobielen zijn andere alternatieven.
Fietsen op de autosnelweg
Een tweede, nog fundamenteler vraag is of we wel aparte fietsbanen nodig hebben. In feite is er helemaal geen nieuwe infrastructuur nodig. Er zijn prachtige fietswegen zat, maar die worden allemaal ingenomen door een vervuilend, gevaarlijk en zeer inefficiënt alternatief op vier wielen.
Stuur alle auto's naar de schroothoop en onze boulevards en autosnelwegen worden het grootste fietsparadijs dat je je maar kan inbeelden - plaats genoeg bovendien om een deel ervan te beschutten tegen regen en wind. Dat soort plannen wordt door geen enkel bedrijf gemaakt uiteraard - hier is alleen maar een politieke beslissing voor nodig.
Meedoen aan initiatieven zoals de autoloze zondagen en de wereldwijde Critical Mass Fietstochten (elke laatste vrijdag van de maand, ook in Brussel en Antwerpen) zijn zowat het enige wat je als individuele fietser kan doen. Voor de durvers kan het ook spectaculairder: de Amerikaanse actiegroep Crimanimalz (foto hierboven) werpt zich geregeld met een groep ervaren fietsers tussen het autoverkeer - op de autosnelweg.
De groep wil bewijzen dat de fiets tijdens de spitsuren sneller is dan de auto, en het bewijs daarvan is op verschillende video's vastgelegd. Wel uitkijken voor autobestuurders die zich slechte verliezers tonen en plots met opzet hun portier openklappen.
© Kris De Decker
|
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer :
- De velomobiel: hightech fiets of lowtech auto?
- De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger
- Europa zoekt vrachtfietsers (m/v): veel werk voor sterke fietsbenen
- Cycle Chics & Pedaalkracht voor macho's: de fiets als sekssymbool
- De vergeten toekomst van de fietsmachine: landbouw, huishoudens en fabrieken op pedaalkracht
- Voetgangers en fietsers ten oorlog: een likje verf kan wonderen doen
- Vrachtwagens met trappers: een niewe generatie vrachtfietsen
- Vakantie zonder vliegtuigen: waar is het passagiersschip naartoe?
- Trolleybussen en trolleytrucks: elektrisch transport voor een koopje
- Fietsen zonder trappers: kickbikes
- Hoe duurzaam leeft de stadsbewoner? Stedelingen nemen vaker het vliegtuig
- De file voorbij: afscheid van het automobilisme
(1)
Zie m.b.v Google "Fietssnelweg Flevoland"met het daarbij geschreven commentaar.
Geplaatst door: Jan Rutz | 29 augustus 2009 om 11:07
(2)
Dank voor de tip, Jan !
Hier meer info:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2008/11/altijd-wind-mee-op-fietssnelweg-flevoland.101273.lynkx
Geplaatst door: Kris De Decker | 29 augustus 2009 om 12:25
(3)
In Nederland wordt een mooi beginnetje gemaakt:
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/101958/Huizing_investeert_25_miljoen_in_fietsnelwegen.html
Het staat vandaag ook op teletekst.
Geplaatst door: Spelende mens | 29 augustus 2009 om 14:05
(4)
Ik droomde als kind al van overdekte fiets-snelwegen. Mijn idee leek op dat van Hotchkiss. Maar dat is inderdaad niet heel praktisch (geen deur tot deur vervoer).
Gewoon gebruik maken van een fiets die vrijwel iedereen al bezit, maakt dat de weg vrij is voor het snel en grootschalig opzetten van dit soort projecten.
Een voordeel van een overdekte weg is dat er geen schade aan het asfalt ontstaat door bevriezend water in de porieën.
Misschien kan trouwens ook voor een ander wegdek dan asfalt gekozen worden. Zeker bij een constructie in de lucht kan je het beste kiezen voor een lichte constructie. Een soort bamboelaminaat lijkt me een goede kandidaat.
Een verhoogde weg lijkt me de beste keuze in stedelijke gebieden.
Omdat fietsverkeer niet veel gewicht met zich meebrengt kan de constructie misschien ook licht en makkelijk plaatsbaar zijn.
Geplaatst door: Spelende mens | 29 augustus 2009 om 18:31
(5)
Betreft regen als excuus om niet te gaan fietsen, zie deze site:
http://www.hetregentbijnanooit.nl/
Geplaatst door: Stijn | 01 september 2009 om 17:05
(6)
In Kortrijk is er een fietspad dat zo'n 6-7 km lang is waar je geloof ik maar 1 relatief drukke en 1 ongeveer verkeersloze weg dient te kruisen.
Het volgt het traject van de oude spoorbaan van Zwevegem naar Kortrijk en ligt tot bijna in hartje Kortrijk in de natuur. Het enige nadeel is het vals platte traject, naar Kortrijk toe rijden is lastiger dan ervanweg.
Geplaatst door: Corneel | 13 september 2009 om 17:29
(7)
Je hoeft het woord vandalisme maar in te tikken op google, en de plaatjes spreken boekdelen.
Geplaatst door: Mesa | 23 september 2009 om 15:14
(8)
Ik vind dit een goed idee, maar laat a.u.b. die kunstmatige rugwind en klimaatregeling achterwege! Een afgescheiden fietspad is voor mij al meer dan genoeg, ligt er nog een dak en windscherm op zoveel te beter. Al de rest is energieverspilling.
Wat betreft bestaande afgescheiden fietspaden: in West-Vlaanderen zijn inderdaad een pak afgeschafte spoorlijnen "geconverteerd" in fietspaden: Zwevegem-Kortrijk, Avelgem-Herseaux, Ieper-Kortemark, ...
Maar de ideale (bestaande!) fietssnelwegen zijn de paden naast de Leie en de Schelde, die in één ruk volgende steden verbinden: Komen-Wervik-Menen-Lauwe-Kortrijk-Harelbeke-Waregem-Deinze-Gent-Merelbeke-Eke-Gavere-Oudenaarde-Berchem-Avelgem...
Nadeel is wel dat je hier regelmatig ferm tegen de wind moet knokken, vooral als je westwaarts reist. Een afgsloten "fietstube" zou hier zeker niet misstaan! :)
Geplaatst door: Wim Meurisse | 24 oktober 2009 om 08:48
(9)
Heel heel hééél langzaam begint het in Vlaanderen ook te dagen, getuige daarvan de "fietssnelweg" die groeit tussen Antwerpen en Mechelen. In combinatie met het jaagpad langs het kanaal Leuven - Mechelen kom je zo al een heel eind ver.
Een goed uitgewerkt fietspadennet naast, bovenop, of in de plaats van enkele spoorlijnen naar Brussel, dat zou een wereld van verschil kunnen maken!
Geplaatst door: Mark Van den Borre | 07 december 2009 om 23:22
(10)
Meestal zit er aan beide kanten naast autowegen nog 'n flinke talud. De breedte daarvan zou nog wel 'ns voldoende kunnen zijn, om erboven een fietsstrook aan te leggen; bijvoorbeeld van metalen platen, zoals die nu al wel gebruikt worden voor fietsbruggen.
En wat overdekking betreft, op zich hoeft dat niet, maar er zou eventueel 'n dak van zonnepanelen boven kunnen, net als trouwens boven de autoweg zelf.
Een groen energiebedrijf zou op die manier zoveel stroom kunnen opwekken, dat het z'n klanten zou kunnen aanbieden, om voor enkel zonne-stroom te kiezen, in plaats van de huidige mix, waar nogal wat dieronvriendelijke nadelen aan kleven.
Geplaatst door: Nic. Pleumekers | 09 februari 2010 om 03:00
(11)
Er kan een fietsbus ontwikkeld worden die gekoppeld is aan een meetsysteem dat opslaat hoeveel energie elke individuele fietser inzet voor de rit. Aan het eind van de rit kan er dan een verrekening plaatsvinden. Het gebruik zijn de kosten en de geleverde energie ten op zichte van de gemiddelde snelheid van een medefietsers is winst. Via een chip wordt alles automatisch verrekend. De fietsbus kan zo gemaakt worden dat het effectiever met de weerstand op de weg en de lucht omgaat, waardoor de fietsers sneller van a naar b zullen komen dan een conventionele fiets.
Geplaatst door: Frederik Blom | 19 februari 2010 om 13:28
(12)
Ik vind die monorail toch wel interessant hoor. Enerzijds is er minder wrijving en luchtweerstand, anderzijds het principe van de ligfiets dat wordt toegepast. Die zorgen er voor dat deze vorm van vervoer wel aan een redelijke snelheid kan met minimale inspanning. (volgens hun website 33watt aan 20 km/u, gewoon wandelen vergt 100 watt.)
Rijders hoeven elkaar niet in te halen want met zn twee gaan ze samen sneller, als een trein. Ipv de snelweg te overdekken is het voertuig zelf overdekt, we kunnen de kosten en baten daarvan vergelijken, en waarom zou je niet gewoon naar een station fietsen waar je eigen fiets op je staat te wachten? Wat mij betreft kunnen ze de infrastructuur aanhechten op onze eindeloze verlichtingspalen langs de snelweg...
Het is natuurlijk geen alternatief voor de fiets, maar een vorm van openbaar vervoer.
Geplaatst door: Rob De Schutter | 18 juni 2010 om 14:16
(13)
Beetje late reactie, heb lowtechmagazine echter pas ontdekt. Waarom niet naast elk van onze spoorweglijnen degelijke fietspaden voorzien?
Makkelijke ontsluiting van onze stations. Kortste weg van thuis naar fietspad langs spoorweg, daarna recht naar station (of verder).
Geplaatst door: Dirk | 09 augustus 2010 om 07:39
(14)
Een fietspad lang een snelweg lijkt me geen goed idee, naast een autostrade is niet de aangenaamste plaats om te fietsen.
Geplaatst door: Stormbeest | 17 september 2010 om 21:45
(15)
Ik wordt wel gestimuleerd om te brainstormen en vrij te assosieren na het lezen van het artikel en de reacties. Zomaar wat proefballontetjes:
- een fiets stnelwegbovenop een geluidsscherm dat er vaak al is. Dit verminderd de geluidsoverlast van de auto en bied een voordelige stellage om een verhoogd fietspad te realiseren.
Potentiele voordelen van een verhoogd fietspad zijn:
1) windturbines of gebogen tubes aan de buitenkant van de overdekte snelweg kunnen de windrichting binnen eenvoudig omdraaien waardoor er altijd een "naturlijk" windje in de rug aanwezig is.
2) door toepassing van warmetwisselaars/zonnecollectoren kan de oven van de fietssnelweg op warme en/of zonnige dagen omgetoverd worden in een energieleverancier voor toepassing elders (of voor een alternatief op het "natuurlijke" windje in de rug.
Geplaatst door: Gijs Hofman | 14 januari 2011 om 22:19
(16)
Niet ver van waar ik woon, heeft twintig jaar aan een stuk, van eind jaren '1970 tot 1998, ca. 10 km snelweg ongebruikt gelegen. Dat was een prachtig fiets- en wandelparadijs, ik ben daar nog op gaan fietsen en wandelen. Een unieke ervaring is dat! Toen die snelweg uiteindelijk toch openging, waren veel inwoners van de omliggende gemeenten bedroefd.
Geplaatst door: Stormbeest | 19 februari 2011 om 20:40
(17)
@Stormbeest, dan hadden jullie waarschijnlijk altijd een beetje het "autoloze zondag gevoel". Eenzaam kuierend over de snelweg...
Op Fietsnet hebben wij een uitgebreide rubriek gecreëerd over welke maatregelen er genomen kunnen worden om het fietsen te stimuleren, dat zijn er nogal wat.
Laten we nu hopen dat de Provincie Flevoland daadwerkelijk met de voorgestelde fietssnelweg komt.
Geplaatst door: Alexander | 04 maart 2011 om 16:27
(18)
@ Alexander,
De fietssnelweg Flevoland komt er niet zonder een proeftrajekt.
In 2002 stuurde ik o.a. naar De Nationale Toekomstprijs mijn plan om windtunnels voor fietsers,die tevens als geluidsschermen funktioneren,in de grote steden langs de spoorlijnen aan te leggen.Zie ProRail aktieplan geluid.
Overdekte drie meter brede fietspaden als beschutting tegen regen,bliksem,sneeuw,ijzel,mist en harde wind.
In 2004 werd mij meegedeeld,dat het een van de vijftig beste ideeën was.
In Twente wil men de fietssnelweg F35 langs het spoor aanleggen.
Ondanks enthousiasme uit Den Haag en investeringen zoals "Almelo Verdiept"(Google)en 2 extra fietsviaducten langs het spoor bij Ikea in Borne komen de overdekte fietssnelwegen er niet.
Worden Amsterdam en Almere nu verbonden door een metroverbinding?
Bij een stroomstoring zit je dan wel uren onder het IJmeer te koekeloeren,terwijl je met de fiets altijd kan doorfietsen naar je bestemming.
Geplaatst door: Jan Rutz | 17 mei 2011 om 11:35
(19)
http://www.wonen.nl/product/197426/zonwerende/De+revolutie+in+verandadaken
Bij een hittegolf fiets je in een windtunnel langs de spoorlijn alsof je onder de verkoelende schaduw van een rij bomen fietst. In de winter wordt waterkoude wind droger gemaakt,zodat het ook dan prettig fietsen is.
Geplaatst door: Jan Rutz | 18 mei 2011 om 08:24
(20)
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/nieuwsbericht?NewsID=84503&replyId=13001&replyId=12987
Het water draagt geluid ver.
Geplaatst door: Jan Rutz | 02 oktober 2011 om 07:50
(21)
Twee voorbeelden van de fiets toevoeging bij de IJmeer verbinding Almere Amsterdam:
blz 23 http://www.denieuwelijn.eu/Rapporten/Hoofdrapport-De_Nieuwe_Lijn.pdf
blz 14
http://www.m55.nl/data/m55ijmeerlijneindrapportdeel-1hoofdrapport.pdf
Geplaatst door: roland | 02 oktober 2011 om 13:32
(22)
@ Roland,
Fietstoevoeging is niet voldoende.
Bij slecht weer moet de fietser zo de tunnel in kunnen rijden en kunnen doorfietsen naar zijn bestemming.
De tunnels zorgen er gelijk voor,dat de metro niet te horen is op het IJmeer.
De ramen van de metro moeten boven de tunnels uitsteken,zodat de passagier ook van het IJmeer kan genieten.
In het woon/werkverkeer kan iemand zijn brood vergeten.Om bijv.de 500 meter moeten er dus viaducten komen.
Terrasjes komen op de eilandjes?
Geplaatst door: Jan Rutz | 02 oktober 2011 om 18:18
(23)
@Jan,
Een snel, goed bruikbaar fietspad is al een hele verbetering. Waar vind je zo'n pad in Almere? Het huidige spoorpad kent wisselende kwaliteit en onoverzichtelijke kruisingen.
Het IJmeer fietspad is tevens dienstweg, dat maakt overkapping moeilijk en windafscherming lijkt me belangrijker. Liever betere fietspaden dan enkele "super"paden. Zelfs de kwaliteit van de zogenoemde fietssnelwegen is matig. Die kun je niet echt snel noemen!
Geplaatst door: Roland | 03 oktober 2011 om 15:20
(24)
De fiets komt op meerdere sites ter sprake in het VerDus project.
http://www.cerium.nl/pagina.asp?id=673
Geplaatst door: Jan Rutz | 29 april 2012 om 09:08
(25)
http://otb.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/vier-verdus-postdoc-grants-voor-de-sectie-sro-van-onderzoeksinstituut-otb/
Geplaatst door: Jan Rutz | 13 mei 2012 om 08:44
(26)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stedenbaan
Met minder ketenmobiliteit in het woon/werkverkeer in de Randstad zijn daar minder stoptreinen en zeer grote fietsenstallingen bij de stations nodig.
Gevolg van dit meer fietsen daar is,dat in het oosten van het land ook minder goederentreinen behoeven te rijden.
De overdekte fietssnelwegen moeten dan natuurlijk wel gerealiseerd worden.
Geplaatst door: Jan Rutz | 17 juni 2012 om 15:52
(27)
http://dbr.verdus.nl/nieuwsitem.asp?id=1470
Ook bij slecht weer van deur tot deur betrouwbaar
prettig vervoer in het woon/werkverkeer is wat de mensen zoeken.
De auto doet dat,zolang er geen files staan.
De fiets doet dat bij mooi weer en voor slecht weer moeten er daarom overdekte fietssnelwegen komen.
Voor korte afstanden is ketenmobiliteit met de fiets en de trein onaantrekkelijk,omdat je vaak eerst ver naar het station moet fietsen,terwijl je woont tussen het station en je bestemming.
De stadsarchitecten zullen door met afwisseling
te spelen het fietsen en het overdekt fietsen
leuk kunnen maken.
Geplaatst door: Jan Rutz | 08 juli 2012 om 08:58
(28)
http://www.rli.nl/pers/2009/mobiliteit-in-de-toekomst-verknoopt-en-robuust
Geplaatst door: Jan Rutz | 21 september 2012 om 09:24
(29)
http://kennisdeling.verdus.nl/nieuwsitem.asp?id=1347
Geplaatst door: Jan Rutz | 24 oktober 2012 om 12:08
(30)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-196952.html
Zie Pagina 1 van PDF.
Specifieke overwegingen van Green Deal Fiets in het woon-werkverkeer.
Groei van fietsverkeer en fietsinfrastructuur geeft ook stimulans aan allerlei gerelateerd (duurzame)innovaties,zoals slimme fietspaden.
Geplaatst door: Jan Rutz | 09 december 2012 om 12:03
(31)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ruimtelijke-ordening-en-bereikbaarheid/documenten-en-publicaties/brochures/2012/11/26/beter-benutten-slim-en-vlot-van-deur-tot-deur.html
Gaarne PDF."Beter benutten" en daarna kaart van pag.11 aanklikken.
Geplaatst door: Jan Rutz | 13 december 2012 om 18:44
(32)
http://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/citytrips/krijgt-berlijn-binnenkort-een-overdekte-fietssnelweg/diaporama-normal-628501.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=social&utm_source=Facebook
Geplaatst door: Jan Rutz | 01 december 2015 om 10:04
(33)
http://www.verkeersnet.nl/18537/proefprojecten-om-fietssnelwegen-beter-benutten/
http://www.dehaene.be/nl/groen-licht-voor-betere-fietssnelwegen-europa-steunt-chips-project
http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/hst-route/nieuws-europese-steun-fietssnelweg-leuven-brussel.jsp?startId=tcm:5-38-4
Geplaatst door: Jan Rutz | 08 maart 2016 om 15:45
(34)
Het grootste bezwaar tegen de fiets als transportmiddel is volgens mij niet het weer, maar de ruimtelijke (wan)ordening in Vlaanderen. In het artikel "De file voorbij: afscheid van het automobilisme" is dit onderbelichte probleem aangekaart: in Vlaanderen is de ruimte ontzettend versnipperd, de bebouwing is compleet uitgezaaid. Daardoor zijn de afstanden veelal te groot om met de fiets te doen. Dit probleem is grotendeels juist door het massale autobezit en -gebruik ontstaan.
Geplaatst door: Stormbeest | 16 februari 2018 om 11:23
(35)
@Stormbeest,
De gemiddelde woon-werk afstand is in Nederland groter dan in Vlaanderen, vooral die afstand bepaalt de (on)mogelijkheid van fietsgebruik.
Geplaatst door: roland | 18 februari 2018 om 16:16
(36)
Ik lees niets over de loopbandfiets
Geplaatst door: Peter | 17 december 2019 om 21:22