« Het panemoon: een "revolutionaire" windmolen uit 1884 | Hoofdmenu | De wereld van 1890 tot 1900: fotocollecties van de Amerikaanse Library of Congress »

01 augustus 2010

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Tim R

(1)

Kan men niet gewoon een stekker in de grond plaatsen? Dat neemt geen enkele ruimte in beslag.

Anderzijds doen die oplaadpalen ook dienst als afbakening voor het voetpad, wat bij de bredere voetpaden wenselijk kan zijn. Ik denk dan oa aan foutparkeerders ed...

Stormbeest

(2)

Er wordt gewoon veel te veel Lebensraum opgeofferd voor koning auto. Ik heb ooit eens gelezen dat in de VS soms zelfs hele wijken worden afgebroken om plaats te maken voor parkeerplaatsen.

Als men bereid zou zijn met veel kleinere wagens te rijden, zoals vaak voorgesteld wordt op lowtechmagazine, zou dat probleem toch al íets minder zijn.

Stijn V

(3)

Inductief laden via de grond zou een optie kunnen zijn maar dat is natuurlijk duurder...

Stekker in de grond is idd nog niet zo'n slecht alternatief. Kan je er ineens ook voor zorgen dat bij het oversteken de voetganger niet wordt tegengehouden door een draad die daar zo hangt. Meen mij te herinneren dat dit de reden is waarom in Londen per laadpaal maar 1 wagen mag worden aangesloten. Indien twee wagen worden aangesloten en een slechtziende persoon tussen de twee aangesloten wagens op het voetpad wil geraken dit niet mogelijk is en hij/zij zich daardoor (terug) in een gevaarlijke situatie moet plaatsen om toch op het voetpad te geraken.

Om oplaadpalen te plaatsen moet er natuurlijk eerst een goed voetpad zijn... Iets dat bij mij in Antwerpen alleszins niet vaak het geval is (zelfs als de straat opnieuw werd aangelegd).

Kris De Decker

(4)

Ik weet niet of een stekker in de grond plaatsen de oplossing is. Volgens mij gaan er dan nog meer mensen over die snoeren struikelen. Zoals Stijn opmerkt kan je er in dit geval tenminste wel overstappen, maar je moet die draad wel eerst zien liggen dan natuurlijk.

Inductief laden via de grond is niet alleen duurder, het is ook een stuk minder efficiënt. Bij draadloos opladen gaat er altijd energie verloren. De milieuscore vqn de elektrische auto gaat dus (verder) naar beneden.

Koen Vandewalle

(5)

Ik heb al zitten denken aan een systeem met stroomafnemers die over metalen platen in de grond slepen, zeg maar: de botsauto's, maar dan alles via de grond. Daar het mogelijk is om er een informaticanetwerk op te moduleren moet dat perfect veilig te maken zijn. Als we er de snelwegen en ringwegen van grote steden mee uitrusten, en overigens alle parkeerplaatsen en eventueel iets voor thuis of op de oprit, dan heb je zelfs geen grote batterijautonomie meer nodig. Opladen in de file. Op batterijen, langzaamzaam op de binnenwegen en in woonkernen, en op netstroom aan volle snelheid op de snelweg, en tegelijk nog bijladen. Een droom van een oplossing. Het lijkt een beetje trein, maar elk in zijn eigen bakje, wanneer hij het wil. Moet zelfs retrofit te doen zijn op bestaande modellen van EV's. Nu alleen nog genoeg elektriciteit vinden.

Alain

(6)

Sinds kort is er een website oplaadpunten.org waar men kosteloos oplaadpunten kan aanmelden en opzoeken.

Gerard

(7)

Een stroomrail in de stoeprand. Wel netjes de putten gangbaar houden.

Henri de bruyn

(8)

Bestaat er reeds een zonnepaneeltje om electrische fietsen op te laden?

Renaat

(9)

@ Henri,

zelfs elektrische fietsen gebruiken te veel stroom om iets te hebben aan kleine draagbare zonnepanelen en een elektrische fiets 'onderweg' opladen met zonne-energie is nog verre toekomstmuziek.

Draagbare fotovoltaïsche cellen zijn voorlopig (zowel vanuit financieel als vanuit ecologisch oogpunt) enkele nuttig/aanvaardbaar in het geval men absoluut mobiel stroom nodig heeft.

In alle andere gevallen kan men beter investeren in 'normale' (niet draagbare) fotovoltaïsche cellen (op een goed gericht dak). Het rendement van fotovoltaïsche cellen staat en valt immers met een goede positionering t.o.v. de zon. Zonnepanelen op een voertuig zijn het grootste deel van de tijd slecht gepositioneerd en/of zitten in de schaduw. In de meeste gevallen zal het rendement zelf zo laag zijn dat de productie ervan meer energie kost dan ze ooit opbrengen. Fotovoltaïsche cellen voor het opladen van een elektrische fiets is voorlopig dus geen goed idee.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl