Groot nieuws op zowat elke milieublog: design oplaadpalen voor elektrische auto's ! De "Wattstation" gaat vergezeld van de nodige verkoopspraatjes, maar ten gronde is het gewoon een oplaadpaal als een andere, met de uitzondering dat hij er volgens velen dus goed uit ziet.
Over smaak valt niet te twisten, maar de foto hieronder inspireerde me tot het formuleren van een eenvoudig maar fundamenteel bezwaar tegen het hele concept van oplaadpalen-voor-elektrische-auto's: de meeste voetpaden zijn gewoon te smal. Rijbaan en parkeerplaatsen (voor auto's) hebben al vrijwel alle openbare ruimte opgeslokt.
Op de foto zie je de oplaadpalen op een rij achter elkaar staan, één per parkeerplaats. Nu ziet het resultaat er in dit geval al niet te fraai uit, maar ik ken erg veel straten waar het voetpad zo smal is dat het kiezen zal worden: oplaadpalen of voetgangers. Het valt te vrezen dat er voor de oplaadpalen gekozen zal worden.
Hier duikt dus opnieuw een nadeel van de elektrische auto op: hij neemt (nog) meer plaats in op de openbare weg dan de auto met verbrandingsmotor.
Lees meer:
- Waarom de elektrische auto geen toekomst heeft : snelladen
- Trolleybussen en trolleytrucks: elektrisch transport voor een koopje
- Zonnepanelen en elektrische auto's: nuttige combinatie of schone schijn?
- Elektrische auto rijdt precies even ver als honderd jaar geleden
- Zie ook: overzicht oplaadpalen in Nederland.
|
(1)
Kan men niet gewoon een stekker in de grond plaatsen? Dat neemt geen enkele ruimte in beslag.
Anderzijds doen die oplaadpalen ook dienst als afbakening voor het voetpad, wat bij de bredere voetpaden wenselijk kan zijn. Ik denk dan oa aan foutparkeerders ed...
Geplaatst door: Tim R | 02 augustus 2010 om 21:31
(2)
Er wordt gewoon veel te veel Lebensraum opgeofferd voor koning auto. Ik heb ooit eens gelezen dat in de VS soms zelfs hele wijken worden afgebroken om plaats te maken voor parkeerplaatsen.
Als men bereid zou zijn met veel kleinere wagens te rijden, zoals vaak voorgesteld wordt op lowtechmagazine, zou dat probleem toch al íets minder zijn.
Geplaatst door: Stormbeest | 04 augustus 2010 om 11:58
(3)
Inductief laden via de grond zou een optie kunnen zijn maar dat is natuurlijk duurder...
Stekker in de grond is idd nog niet zo'n slecht alternatief. Kan je er ineens ook voor zorgen dat bij het oversteken de voetganger niet wordt tegengehouden door een draad die daar zo hangt. Meen mij te herinneren dat dit de reden is waarom in Londen per laadpaal maar 1 wagen mag worden aangesloten. Indien twee wagen worden aangesloten en een slechtziende persoon tussen de twee aangesloten wagens op het voetpad wil geraken dit niet mogelijk is en hij/zij zich daardoor (terug) in een gevaarlijke situatie moet plaatsen om toch op het voetpad te geraken.
Om oplaadpalen te plaatsen moet er natuurlijk eerst een goed voetpad zijn... Iets dat bij mij in Antwerpen alleszins niet vaak het geval is (zelfs als de straat opnieuw werd aangelegd).
Geplaatst door: Stijn V | 05 augustus 2010 om 16:39
(4)
Ik weet niet of een stekker in de grond plaatsen de oplossing is. Volgens mij gaan er dan nog meer mensen over die snoeren struikelen. Zoals Stijn opmerkt kan je er in dit geval tenminste wel overstappen, maar je moet die draad wel eerst zien liggen dan natuurlijk.
Inductief laden via de grond is niet alleen duurder, het is ook een stuk minder efficiënt. Bij draadloos opladen gaat er altijd energie verloren. De milieuscore vqn de elektrische auto gaat dus (verder) naar beneden.
Geplaatst door: Kris De Decker | 06 augustus 2010 om 11:10
(5)
Ik heb al zitten denken aan een systeem met stroomafnemers die over metalen platen in de grond slepen, zeg maar: de botsauto's, maar dan alles via de grond. Daar het mogelijk is om er een informaticanetwerk op te moduleren moet dat perfect veilig te maken zijn. Als we er de snelwegen en ringwegen van grote steden mee uitrusten, en overigens alle parkeerplaatsen en eventueel iets voor thuis of op de oprit, dan heb je zelfs geen grote batterijautonomie meer nodig. Opladen in de file. Op batterijen, langzaamzaam op de binnenwegen en in woonkernen, en op netstroom aan volle snelheid op de snelweg, en tegelijk nog bijladen. Een droom van een oplossing. Het lijkt een beetje trein, maar elk in zijn eigen bakje, wanneer hij het wil. Moet zelfs retrofit te doen zijn op bestaande modellen van EV's. Nu alleen nog genoeg elektriciteit vinden.
Geplaatst door: Koen Vandewalle | 19 augustus 2010 om 22:02
(6)
Sinds kort is er een website oplaadpunten.org waar men kosteloos oplaadpunten kan aanmelden en opzoeken.
Geplaatst door: Alain | 02 januari 2011 om 15:37
(7)
Een stroomrail in de stoeprand. Wel netjes de putten gangbaar houden.
Geplaatst door: Gerard | 11 januari 2012 om 14:14
(8)
Bestaat er reeds een zonnepaneeltje om electrische fietsen op te laden?
Geplaatst door: Henri de bruyn | 27 februari 2012 om 16:52
(9)
@ Henri,
zelfs elektrische fietsen gebruiken te veel stroom om iets te hebben aan kleine draagbare zonnepanelen en een elektrische fiets 'onderweg' opladen met zonne-energie is nog verre toekomstmuziek.
Draagbare fotovoltaïsche cellen zijn voorlopig (zowel vanuit financieel als vanuit ecologisch oogpunt) enkele nuttig/aanvaardbaar in het geval men absoluut mobiel stroom nodig heeft.
In alle andere gevallen kan men beter investeren in 'normale' (niet draagbare) fotovoltaïsche cellen (op een goed gericht dak). Het rendement van fotovoltaïsche cellen staat en valt immers met een goede positionering t.o.v. de zon. Zonnepanelen op een voertuig zijn het grootste deel van de tijd slecht gepositioneerd en/of zitten in de schaduw. In de meeste gevallen zal het rendement zelf zo laag zijn dat de productie ervan meer energie kost dan ze ooit opbrengen. Fotovoltaïsche cellen voor het opladen van een elektrische fiets is voorlopig dus geen goed idee.
Geplaatst door: Renaat | 27 februari 2012 om 18:37