Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Het panemoon: een "revolutionaire" windmolen uit 1884 | Hoofdmenu | De wereld van 1890 tot 1900: fotocollecties van de Amerikaanse Library of Congress »

01 augustus 2010

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Tim R

(1)

Kan men niet gewoon een stekker in de grond plaatsen? Dat neemt geen enkele ruimte in beslag.

Anderzijds doen die oplaadpalen ook dienst als afbakening voor het voetpad, wat bij de bredere voetpaden wenselijk kan zijn. Ik denk dan oa aan foutparkeerders ed...

Stormbeest

(2)

Er wordt gewoon veel te veel Lebensraum opgeofferd voor koning auto. Ik heb ooit eens gelezen dat in de VS soms zelfs hele wijken worden afgebroken om plaats te maken voor parkeerplaatsen.

Als men bereid zou zijn met veel kleinere wagens te rijden, zoals vaak voorgesteld wordt op lowtechmagazine, zou dat probleem toch al íets minder zijn.

Stijn V

(3)

Inductief laden via de grond zou een optie kunnen zijn maar dat is natuurlijk duurder...

Stekker in de grond is idd nog niet zo'n slecht alternatief. Kan je er ineens ook voor zorgen dat bij het oversteken de voetganger niet wordt tegengehouden door een draad die daar zo hangt. Meen mij te herinneren dat dit de reden is waarom in Londen per laadpaal maar 1 wagen mag worden aangesloten. Indien twee wagen worden aangesloten en een slechtziende persoon tussen de twee aangesloten wagens op het voetpad wil geraken dit niet mogelijk is en hij/zij zich daardoor (terug) in een gevaarlijke situatie moet plaatsen om toch op het voetpad te geraken.

Om oplaadpalen te plaatsen moet er natuurlijk eerst een goed voetpad zijn... Iets dat bij mij in Antwerpen alleszins niet vaak het geval is (zelfs als de straat opnieuw werd aangelegd).

Kris De Decker

(4)

Ik weet niet of een stekker in de grond plaatsen de oplossing is. Volgens mij gaan er dan nog meer mensen over die snoeren struikelen. Zoals Stijn opmerkt kan je er in dit geval tenminste wel overstappen, maar je moet die draad wel eerst zien liggen dan natuurlijk.

Inductief laden via de grond is niet alleen duurder, het is ook een stuk minder efficiënt. Bij draadloos opladen gaat er altijd energie verloren. De milieuscore vqn de elektrische auto gaat dus (verder) naar beneden.

Koen Vandewalle

(5)

Ik heb al zitten denken aan een systeem met stroomafnemers die over metalen platen in de grond slepen, zeg maar: de botsauto's, maar dan alles via de grond. Daar het mogelijk is om er een informaticanetwerk op te moduleren moet dat perfect veilig te maken zijn. Als we er de snelwegen en ringwegen van grote steden mee uitrusten, en overigens alle parkeerplaatsen en eventueel iets voor thuis of op de oprit, dan heb je zelfs geen grote batterijautonomie meer nodig. Opladen in de file. Op batterijen, langzaamzaam op de binnenwegen en in woonkernen, en op netstroom aan volle snelheid op de snelweg, en tegelijk nog bijladen. Een droom van een oplossing. Het lijkt een beetje trein, maar elk in zijn eigen bakje, wanneer hij het wil. Moet zelfs retrofit te doen zijn op bestaande modellen van EV's. Nu alleen nog genoeg elektriciteit vinden.

Alain

(6)

Sinds kort is er een website oplaadpunten.org waar men kosteloos oplaadpunten kan aanmelden en opzoeken.

Gerard

(7)

Een stroomrail in de stoeprand. Wel netjes de putten gangbaar houden.

Henri de bruyn

(8)

Bestaat er reeds een zonnepaneeltje om electrische fietsen op te laden?

Renaat

(9)

@ Henri,

zelfs elektrische fietsen gebruiken te veel stroom om iets te hebben aan kleine draagbare zonnepanelen en een elektrische fiets 'onderweg' opladen met zonne-energie is nog verre toekomstmuziek.

Draagbare fotovoltaïsche cellen zijn voorlopig (zowel vanuit financieel als vanuit ecologisch oogpunt) enkele nuttig/aanvaardbaar in het geval men absoluut mobiel stroom nodig heeft.

In alle andere gevallen kan men beter investeren in 'normale' (niet draagbare) fotovoltaïsche cellen (op een goed gericht dak). Het rendement van fotovoltaïsche cellen staat en valt immers met een goede positionering t.o.v. de zon. Zonnepanelen op een voertuig zijn het grootste deel van de tijd slecht gepositioneerd en/of zitten in de schaduw. In de meeste gevallen zal het rendement zelf zo laag zijn dat de productie ervan meer energie kost dan ze ooit opbrengen. Fotovoltaïsche cellen voor het opladen van een elektrische fiets is voorlopig dus geen goed idee.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart