« Vrachtwagens vol harde schijven | Hoofdmenu | Waarom de elektrische auto geen toekomst heeft »

02 maart 2009

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Koen Vandewalle

(1)

Prachtig voorbeeld van "eerst denken en dan doen". Als je het voor een earthship wilt gebruiken, laat dan maar de slijpschijf achterwege om nutsleidingen te plaatsen.

Jurgen

(2)

Je nieuwsbrief is altijd een feest om te lezen en immer inspirerend. Dit artikel is wederom een parel. Wat een geweldige techniek, dit tamboerijngewelf. Fantastisch om hier kennis mee te maken. Dankjewel weer!

riek

(3)

dit ziet er heel goed uit,
dat wil ik zelf wel uittesten,
alleen, wat ik niet goed kan zien op de foto's,
dat is hoe die eerste laag tegels zo lang zonder ondersteuning
kan blijven zweven,
want zo hier en daar zie ik werkelijk twee-drie tegels gewoon in de lucht hangen,
zonder dat daar echt een plaat of een lat onderzit
heeft iemand daar een verklaring voor ?

Jacques Kraaijenbrink

(4)

Deze techniek was mij onbekend. Zeer leerzaam.

Las pas een artikel over lijmen. Hieronder een citaat daaruit:
Met verlijmde gevelsteen ontstaan er nieuwe architectonische en constructieve mogelijkheden. De hechtsterkte is globaal 3x sterker dan bij traditioneel metselwerk. De voeg, de vroegere zwakke schakel in gevelmetselwerk is nu sterker geworden, hetgeen aan de constructeur nieuwe mogelijkheden geeft zoals grotere openingen in gevels of dunnere spouwbladen.
Bij een gemetselde gevel wordt de duurzaamheid bepaald door de voegen (voeghardheid e.d.). Bij het verlijmen van gevelsteen spelen deze aspecten geen rol. Het verouderingsproces verloopt daardoor langzamer.
Deze nieuwe techniek draagt bij tot een aanzienlijke verbetering van de arbeidsomstandigheden. Moderne lijmapparatuur vervangt speciekuip, troffel en voegspijker.

In een vroeg stadium van verharding kan een storm zorgen voor uitregenen, verzakken en in het slechtste geval, het omvallen van een wand. Daar Beamix lijmmortels zo snel verharden hebben zij binnen 24 uur zoveel hechtsterkte als gemetseld gevelwerk na 28 dagen. Hierdoor is de kans op stormschade minimaal.

Ik vroeg mij drie dingen af.
Zou het tamboerijngewelf ook gelijmd kunnen worden?
Hoeveel energie is er betrokken bij het maken van deze soort lijmen in plaats van mortel? Ecologisch gezien beter of slechter dan mortel?
En wat zou de besparing aan arbeidskosten zijn, omdat er geen voeger nodig is.

riek

(5)

Jacques,
Ivm uw vraag naar verlijmen, en uw uiteenzetting vooraf,
moet ik toch opmerken dat vroeger voegwerk op basis van kalk minder sterk was dan de baksteen, en dat daardoor bij verzakkingen de schade beperkt bleef tot een voegbarst, met de huidige mortels op basis van cement voor beton hebben we reeds het probleem dat de barsten nu door de steen gaan, net omdat de voeg sterker is geworden dan de baksteen .
Als die lijm nu nog sterker wordt, dan zou het logische gevolg moeten zijn dat de baksteen niet meer voldoet, op zich een idiote veronderstelling .
Ik heb gisteren zelf wat onderzoek gedaan, de tegels verwerkt volgens de oude techniek worden vastgezet met plaaster, meerbepaald met gips (het mineraal) dat nog steeds ekologisch (lafarge) voorhanden is uit bijvoorbeeld de groeven rond Parijs, vandaar de engelse benaming "Plaster of Paris" .
Als je dat werk met lijm wilt doen dan werk je met een totaal niet ekologisch materiaal . Net hetzelfde verhaal als met het "beton"cement dat op zich een afvalprodukt is, vol met giftige stoffen, en radio-aktief . Ook de koerant gekende gipsplaten (ik zal geen namen noemen) zijn gewoon een afvalprodukt met giftige stoffen erin .

Kris De Decker

(6)

Riek, wat betreft die "zwevende tegels": ik vermoed dat dat kan omdat de tegels erg licht zijn, en dat ze dus louter door de mortel in de lucht blijven.

Overigens, iets wat uiteindelijk het artikel niet heeft gehaald, maar toch vermeldenswaard is: via een van de links hierboven (weet helaas niet meer waar) is een foto te zien van een bouwongeval, waar een grote hoop stenen door zo'n flinterdun tamboerijngewelf naar beneden viel. Het resultaat was een enorm gat, maar de koepel zelf bleef overeind. Met gewapend beton of een staalconstructie zou dat heel anders aflopen.

John

(7)

Een zeer leuk en informatief stuk.
Dank daarvoor.

quote: "Het huis zit propvol ecologische technieken (zonnepanelen, driedubbele beglazing, biomassa boiler, enz"

driedubbele zou kunnen/moeten zijn: drievoudig

Piet

(8)

"Uiteraard is het gebruik van afval als bouwmateriaal een ecologischer keuze dan een stenen gewelf, omdat er geen energie nodig is om de bouwmaterialen te produceren."

Als je afval gebruikt is er wel energie nodig geweest om de materialen te produceren, het enige verschil is dat je het materiaal een tweede maal gebruikt. Het gebruik van afval als bouwmateriaal is inherent niet duurzaam omdat het afhankelijk is van een niet-duurzaam proces.
Dat afval had moeten vermeden worden in de eerste plaats.

Hout lijkt mij overigens nog altijd het meest duurzame bouwmateriaal.

Kris De Decker

(9)

Het probleem met hout is dat het niet brandwerend is. Vandaar dus de grote stadsbranden uit die tijd.

stijn decock

(10)

Een vriend van mij gaat nog verder, hij gebruikt bogen van stro in plaats van tegels en belegt die met leem. Hij spaart zo ook het hout uit van de traditionele strohoutskeletbouw. Bovendien zijn de dikke strobalen heel isolerend. Het huis is nog niet af, maar als het concept werkt, moet dit zowat de meest ecologische woning zijn.
hier kan je het wat bekijken:
http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.01.07/

Buyck

(11)

Allemaal goed en wel maar is denk ik zeer kostenverslindend... 118 000 euro? Zeer mooi allemaal maar kan veel sneller en veel goedkoper!

Wel een leuk idee.

Koen Vandewalle

(12)

Nog eens wat bijgezocht over dit soort gewelven. Bij die paraboolachtige vorm is het de bedoeling dat er alleen drukkrachten in het materiaal werken natuurlijk. De eerste laag is in tegels, de volgende lagen zou ik gewoon in één laag doen en er dus een centimeter of 8 beton over gooien. Dan ben je eveneens zeker dat je in alle richtingen de drukkrachten opvangt. Maar dat doet aan het volgende denken bij dat huis: als er een stevige zijwind staat, en hier aan de kust heb je dat wel eens, dan krijg je met die gebogen vorm namelijk hetzelfde effect als een vliegtuigvleugel: lift. Ik vrees dat bij hevige wind dit huis gewoon opstijgt, of minstens enkele plekken op trekkrachten belast gaan worden. Ik weet niet of vliegtuigbouw tot de architectenopleiding inhoudt, maar met revolutionaire concepten in de bouw wacht ik liever enkele decennia. Als plafond lijkt het me wel iets prachtigs om te integreren.

ronny de hulu

(13)

geweldig inspirerend artikel, we hebben een stalen decor-frame staan van een halve bol (diameter 12 meter ,hoogte 6 meter) en dit zou de ideale oplossing zijn om er eindelijk iets mee te kunnen, maar weet iemand ook een fabrikant die de getoonde tegels kan leveren, zo te zien zijn het snelbouwstenen in tegelformaat(+/- 30 x 12 x 1,5 cm zo te zien ) maar die kan ik nergens vinden en omdat je er voor een woning nogal wat nodig hebt is een goedkope tegelsoort wel fijn.

Het gebruik van tegellijm zoals Jacques Kraaijenbrink suggereerd is wel een slimme snellere manier gezien de snelle droogtijd van gips waardoor ongeveer voor iedere nieuwe tegel een bakje gips moet worden aangemaakt. ecologischer zal het zeker niet zijn en de afwerking aan de zichtbare binnenkant word er ook niet beter van. Op de vraag van Riet: gips droogt binnen een minuutje en dan zit de tegel dus vast, de 2-de en 3-de laag met portland-cement geeft de stevigheid na enkele dagen.

groetjes, ronny

ronny de hulu

(14)

en hoe maak je die koepelconstructie op een ecologische manier waterdicht als je 'm onder de grond stopt ? zoals bij een earthship. heeft er iemand een inspirerende suggestie ??

Hans Moerman

(15)

Dit is een zeer elegante techniek. Maar het is niets bijzonders. Wat men in het artikel "spankracht" noemt is voor ingenieurs treksterkte. De treksterkte van beton, baksteen en tegels is laag. Van staal is zij hoog. Daarom wordt staal als wapening ("bewapening" is iets wat oorlogszuchtige naties gebruiken) toegepast. In een boog wordt de belasting samen met het eigen gewicht als druk overgebracht. Daarbij moet men zorg dragen dat de druklijn overal door de kern van de doorsnede gaat, althans niet ver daarbuiten. Wat Gaudi deed met zijn gewichten is niets anders dan een grafische oplossing produceren van die druklijn. Bij een sterk variërende belasting kan men in moeilijkheden komen als het eigen gewicht laag is. Merk op dat de vorm van de boog daarmee bepaald is en men geen vrijheid heeft. In een huis zoals in Kent zal het volgens mij een nachtmerrie zijn in verband met overal een hellende muur. Verder moet men niet vergeten dat bij een grotere overspanning van een cilindrische boog een grotere horizontale reactie opgebracht moet worden. En tegenwoordig is een groot nadeel, zoals opgemerkt in het artikel, dat de arbeidskosten hoog zijn. Men moet vakmensen de constructie op de bouwplaats laten samenstellen. Daarom zal deze bouwvorm, hoe elegant en leuk die ook is, nooit algemeen toegepast worden. Overigens: waarom doet men in ecologische kringen altijd alsof menselijke arbeid geen energie kost? Omdat het moeilijk te berekenen is wil het niet zeggen dat die nul is.

Jack Gosselink

(16)

Prachtig artikel; ik woon sinds een aantal jaren in Piemonte, Italië en daar zie je in alle oude boerderijen gewelfde en bogenplafonds. Hier gebruiken ze bakstenen voor de boog. Ze maken ze maar een rij dik, met de platte of brede kant naar beneden. Daar storten ze dan specie/cement over. Als het uitgehard is vullen ze de ruimte/holte erboven op met stenen en aarde en maken daarop de vlakke verdiepingsvloer. Soms zijn het een serie van korte bogen tussen houten balken (later ijzeren I-blaken) maar ook best flink brede gewelven van 5-6 meter.
Ik zag laatst een wijnbouwer die zojuist zijn nieuwe cantina aan het bouwen was, maar wel de originele bogenplafonds wilde. Hij liet dat dus opnieuw maken, echter zijn cantina is een meter of 15 hoog. Bij een gespecialiseerd bedrijf kon hij gigatische piepschuim blokken - ter grootte van een auto - huren; die stapelden ze op en de bovenste blokken hebben de boogvorm waarop de bakstenen worden gelegd. Zie de (laatste) foto's bij tabblad 'la nuova cantina'.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

Abonneer

De Hefboombijl