« Voordrachten herfst 2018 | Hoofdmenu | Hoe maak je een duurzame website? »

01 september 2018

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

koen Vandewalle

(1)

Ik ben twintig jaar geleden nog technisch-commercieel adviseur geweest voor een grote Duitse fabrikant van persluchtautomatisering.

Alles wat moet bewegen, pompen, vervoeren, snijden, hakken, zagen, klemmen, blazen, afzuigen, nagelen... kan je rechtstreeks en gemakkelijk met perslucht aandrijven.
Een van de mooiste toepassingen die ik gezien heb, was een volledig pneumatisch aangestuurde tampon-drukpers, waar men dekseltjes mee bedrukte.

Hèt leuke en duurzame van die technieken is dat je het eigenlijk tot het einde der tijden kunt repareren en ombouwen, omdat de onderdelen demonteerbaar zijn.

Maar ja, nu wil men overal motortjes met frequentiesturing. Bzzzz in plaats van Pssss.

Jeroen Bon

(2)

Hier een berekening met FORMULES voor Energie-opslag d.m.v. Perslucht (en ook andere opslagmethoden)
http://www.davdata.nl/energie.html#pers

bart

(3)

bij mij valt de frank richting mdi. al jaren bezig met ontwikkeling, maar helaas nog geen auto op de markt in nederland.

https://www.mdi.lu/

kris de decker

(4)

@ Bart

Perslucht is niet erg geschikt voor mobiele toepassingen zoals auto's. Energiedensiteit is in dat geval cruciaal.

De luchtdruk verhogen om het opslagvolume te beperken is bij mobiele toepassingen ook niet echt een optie, want een auto heeft niet dezelfde nood aan warmte en koude als een huishouden.

Ik heb het idee dat al die aandacht voor de persluchtauto-die-er-maar-niet-komt de technologie in een slecht daglicht heeft geplaatst. Terwijl ze voor stationaire toepassingen dus wel potentieel heeft.

Auto's zijn bovendien inefficiënte ondingen, het maakt niet uit welke motor of opslagtank je er instopt.

Wim Baes

(5)

PSA peugeot/citroen kwam een 6 tal jaar geleden al met een prototype. Het kwam toen niet op de markt omdat de ontwikkelingskosten te groot waren en subsidies enkel gingen naar electrische wagens.

https://www.groupe-psa.com/en/newsroom/automotive-innovation/hybrid-air/

Didier Grimonprez

(6)

De Franse startup Air4Power, een samenwerking van AIA (Frans architecten- en ingenieursbureau, met een personeelsbestand van meer dan 600) met
Lightsail Energy, ontwikkelt een duurzame oplossing voor onze steden. Energie van wind en zon wordt opgeslagen als perslucht en levert groene stroom
wanneer gewenst, maar ook warmte (fase van het persen) en koelte (fase van ontspanning) en perslucht als aandrijving voor kleine stadsvoertuigen. Zo wordt een
rendement van 90% benaderd.Sinds voorjaar 2017 is Air4power met een demonstratie van zijn systeem. De compressie en decompressie worden gemaakt door een RAES-machine ("Regenerative Air Energy Storage") van LightSail Energy, die 75% rendement haalt. Het demonstratiegebouw staat op het eilandje Ile d'Yeu nabij Nantes (Franse Loirestreek). Laatste nieuws: Lightsail Energy heeft zijn project voor persluchtopslag in de koelkast gestopt en verkoopt alleen nog hoge-druktanks, vanwege financiële en technische problemen. (bron) Ook www.air4power.com is niet meer toegankelijk ... Documentatie over Air4power hier: http://docplayer.fr/19664032-Air4power-l-energie-inspire-l-architecture-le-batiment-respire-durablement.html

Lan Bir

(7)

Mocht je het drukvat ondergronds kunnen inwerken en het warmte/koudeprobleem kunnen opvangen speelt de omvang weinig rol.

Kan je de historische mazouttank vervangen door een compressietank.

koen Vandewalle

(8)

@ Didier (6). Enige tijd geleden (ik denk 10 jaar of zo) las ik ooit een verklaring van iemand die een ontwerpje van hydraulische windturbines bestudeerde, dat die bedreigd werd.

Met de combinatie van conventionele hydraulische drukken (200 bar tot 310 bar) zou je perfect isotherme (trage) en adiabatische (snelle) compressie van lucht kunnen realiseren, afhankelijk van de beoogde toepassing.
Dus koelen, verwarmen, energieopslag.... met materialen die vrij in de handel beschikbaar zijn.

Anderzijds: een drukvat van 300 bar, naast een tank benzine in een camionette, wil ik niet in een ondergrondse parkeergarage aantreffen.
Je zou er ook een loodjesgeweer met bollen van een kilogram kunnen mee maken. Bereken de acceleratie in een luchtdrukkanon met een loop van 2 meter.

Grootschalige of kleinschalige toepassingen van die techniek maken niet zo veel verschil als je het materiaal ervoor in de winkel kunt kopen.

roland

(9)

"Volgens een aantal onderzoekers biedt een kleinschalige toepassing van perslucht een praktisch alternatief voor autonome energieproductie"
- Autonoom ook voor de seizoenen of alleen dag/nacht?

"energie opslaan door water omhoog te pompen. In tegenstelling tot pompcentrales worden er geen grote gebieden onder water gezet"
- De grootte van het gebied is afhankelijk van de opslag omvang!

"voor een huishouden met een elektriciteits-verbruik van 6.400 kWh per jaar bekomt een opslagvolume van 0,55 m3 bij een luchtdruk van 200 bar."
- met welke opslag omvang en voor zo'n 10.000 euro?

kris de decker

(10)

@ roland

10.000 euro kostprijs komt uit een van deze bronnen:

Petrov, Miroslav P., Reza Arghandeh, and Robert Broadwater. "Concept and application of distributed compressed air energy storage systems integrated in utility networks." ASME 2013 Power Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2013. http://eddism.com/wp-content/uploads/2014/10/Paper-EDD-Concept-and-Application-of-Distributed-Compressed-Air-Energy-Storage-Systems-Integrated-in-Utility-Networks-July-2013.pdf

Tallini, Alessandro, Andrea Vallati, and Luca Cedola. "Applications of micro-CAES systems: energy and economic analysis." Energy Procedia 82 (2015): 797-804. https://ac.els-cdn.com/S1876610215025758/1-s2.0-S1876610215025758-main.pdf?_tid=92b2b3a2-6a66-4e6c-9b45-a7193ef68b3e&acdnat=1536250357_1f2d522ffdbd1790b78a6a10455ef059

Koen Develter

(11)

Ik vind het toch een fascinerend artikel. Ik zie trouwens nog een voordeel; je hebt niet per se elektriciteit nodig om de batterij te laden. Met mijn fietspomp haal ik makkelijk 4 bar, dus kun je zo'n modulaire batterij m.i. ook laden met een mechanische mini-windmolen of met een roeitoestel uit de fitness (ok, meer dan één of twee modules zul je er niet mee laden, maar alle beetjes helpen zeker?)

Bart Van Hecke

(12)

Indien het lucht gecomprimeerd wordt op een koude plaats en geëxpandeerd op een warme plaats, kan er zelfs energie gewonnen worden. Zo kunnen er energieoverschotten in Ijsland, Noorwegen, Schotland, … gebruikt worden om lucht samen te persen. Deze zou dan eventueel met schepen naar andere landen getransporteerd worden om daar energietekorten op te vangen, energie te produceren of als koeling te dienen. Pijpleidingen kunnen ook indien de vraag en aanbod groot genoeg is in verhouding tot de afstand. Dit kan ook meer lokaal. Zo kan lucht gecomprimeerd worden om voor ruimte- en waterverwarming te zorgen en geëxpandeerd worden op verder gelegen warmtenetten. Zo zou België in de winter een exporteur kunnen worden van perslucht door de grote warmtevraag en in de zomer een importeur. Dit houdt in dat het elektriciteitsnetwerk meer gebruikt(belast) wordt. Een persluchtinfrastructuur opbouwen om enkele dagen per jaar onze energieoverschotten of tekorten in op te slaan is waarschijnlijk economisch en ecologisch niet rendabel. Een persluchteconomie opbouwen die dan kan gebruikt worden om onze energieoverschotten of tekorten in op te slaan is dit waarschijnlijk wel, rekening houden dat we onze CO² uitstoot enorm zouden moeten verminderen.

Boudewijn Geutjes

(13)

Volgens mij te veel bewegende delen die ook onderhoud nodig hebben. Lage rendementen van turbines wanneer je op deelbaar draait. En dan zit je nog met het feit dat drukvaten op hoge druk keuringsplichtig zijn. Helemaal als je de warmte in huis wil gebruiken denk ik dat het aanbod aan duurzame energie in de periode dat je de warmte nodig hebt het kleinste is en dat er dus niks is om op te slaan.

Ik vrees dat kleinschalig te veel nadelen kent. Wel weer een leuk stuk om te lezen met zaken waar ik nog niet bij had stil gestaan.

Niro Ji

(14)

Even als ongeïnformeerde leek. Wat als je nu een compressietank binnenin een geisoleerde decompressietank bouwt? Verhoogt dit niet ook de efficientie ? De warmte van compressie verwarmt de decompressieruimte op en bij decompressie omgekeerd. I.d.d. zal er ooit een energie overschot ontstaan dat weer voor (lauw)warmwater e.d. kan worden gebruikt.

Ceriel

(15)

Hoezo "Met 57 cylinders daalt de efficiëntie tot ongeveer 70%."?

De onderzoekers (Alami, Aokal, Abed, Alhemyari) houden 0,36 kWh per cylinder aan, of ze nu 453 cylinders hebben of 57 volgens tabel 4:

7,0 Ah × 24 V = 168,0 Wh ÷ 453 cylinders ≅ 0,371 Wh
4,2 Ah × 24 V = 100,8 Wh ÷ 273 cylinders ≅ 0,369 Wh
1,125 Ah × 24 V = 27,0 Wh ÷ 74 cylinders ≅ 0,365 Wh
0,875 Ah × 24 V = 21,0 Wh ÷ 57 cylinders ≅ 0,368 Wh

Volgens mij nemen de onderzoekers de stelling aan dat sequentieel ontladen van meerdere cylinders zich lineair verhoudt tot het vermogen van 1 cylinder.

Erg snugger zijn ze overigens niet om Hüttinger, een tentoonstellingsontwerper en -bouwer, aan te duiden als de fabrikant van een "air turbine/electrical generator assembly". De "air turbine" is een luchtdruk motor van PTM mechatronics en de "electrical generator" is de "GR 63x55" brushed DC motor van Dunkermotoren .

Ceriel

(16)

Wat is overigens de bron van "De maximale elektrische efficiëntie van het modulaire opslagsysteem (met 3 cylinders) is ongeveer 77% bij een luchtdruk van 3 bar."?

hkk

(17)

Hier nog zo een leek.
Als je de warmte tijdens de compressie kunt gebruiken om een stirling motor aan te drijven? Welke de energie voor de compressie -mede- levert?
Ander ding: Helpt het als je de compressietanks onder water bouwt om de warmte energie af te voeren?

kris de decker

[18]

@ hkk

Twee keer ja. Je kan een stirling draaien op de warmte van de compressie en daarmee mee de compressie uitvoeren (maar je kan uiteraard geen perpetuum mobile ontwerpen). En als je compressietanks onder water plaatst, dan heb je in feite een warmtewisselaar gebouwd.

Timothy Verhaeghe

(19)

Ik heb momenteel een batterijbank staan (Edison batterij) en ik zou een bijkomende opslag met dit systeem willen bouwen. Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft om dit te bouwen of iemand die me kan doorverwijzen.
Momenteel heb ik zonde-energie die wordt opgeslagen in de batterij. Als de batterij vol is en ik heb geen verbruik dan wordt de PV energie niet in het net geduwd maar blijft die gewoon inactief. Ik zou deze energie willen omzetten in deze lucht opslag om die dan aan te wenden als mijn batterij plat is. Dus de ideale omzetting zou zijn met een DC compressor en een DC generator.
Ik zoek nu iemand die dit wil bouwen.

p.a van duijn

(20)

ik.had een aantal jaren terug,een idee om met een dalende lift,perslucht te genereren via een tandheugel op de compressor.kan dat?

J.H. Brinker

(21)

Het principe van compressie en expansie van lucht of een ander gas is mooi, zeker als dit bij benadering isotherm kan plaats vinden. In de hydrauliek wordt energie opgeslagen in "hydraulische accu's" In principe wordt hier ook in ene gecomprimeerd gas energie opgeslagen. Echter het overdrachtsmedium is een vloeistof.
Het op hoge druk brengen van een vloeistof is d.m.v. bijvoorbeeld plunjer pompen met een goed rendement mogelijk. Andersom is een Pelton turbine meer geschikt voor het omzetten naar mechanische / elektrische energie.
(compactheid, regelbaarheid en rendement)
Nu is het nog de kunst het gas in de hydraulische accu op constante temperatuur te houden. Bij grote volumes en massa's is dit goed te realiseren. Voor statische toepassingen zou dit mogelijk een optie zijn.

Jan Van Moer

(22)

MDI lijkt wel ook een persluchtbatterij (Air Power) uit te brengen:
https://www.mdi.lu/products

Misschien wel een leuk idee voor een start-up.

YJ

(23)

MDI & persluchtbatterij?
Ik heb ze alvast niet gevonden op hun site.
Ik ken MDI van Guy Nègre ook al decennia, sinds begin jaren '90.
Elk jaar beloven ze hun potentiële klanten dat volgend jaar de "productie" zal starten, maar buiten veel blabla on hun site komt er nooit wat van.
Ook nu weer, op hun FAQ gedeelte beloven ze dat 2019-2020 de wagens op de markt zullen komen.
Vroeger had ik vertrouwen in hen, maar het lijkt mij eerder een soort pfishing site te zijn.
Hoe dat MDI na al die jaren nog steeds kan bestaan en niet vervolgd wordt, is voor mij een raadsel.
Opletten met MDI, lijkt mij het minste wat ik kan zeggen. Mijn vertrouwen in hen daarentegen, is volledig weg.

P.a van duijn

(24)

Als je direct met windmolen zonder elektronica,een compressor aandrijft in plaats,van de elektromotor,kan je dan op die manier perslucht genereren ,of moet er een constante beweging zijn?

Kris De Decker

(25)

@ P.a van duijn

Dat kan inderdaad. Zie deze windmolen:
http://www.eolienne-a-depression.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=54

p.a van duijn

(26)

als je in een auto een persluchtmotor+tank inbouwd,kan je daar elektriciteit voor de elektromotor van een auto genereren!ik weet niet of dit kan?

p.a van duijn

(27)

bij nummer 26,had ik het over een persluchtmotor inbouwen,maar daar zitten nog al wat bezwaren aan,de perslucht moet in het frame van de auto komen te zitten,maar dan ben je een rijdende bom,elektriciteit produceren,op die manier gaat gepaard met veel geluid!en het duurt misschien wel 20 minuten voor de accu vol is

P.a van duijn

(28)

Het kan denk ik met zonnecellen’perslucht genereren’alleen denk ik dat je dan veel zonnecellen nodig heb’het kan misschien ook met waterstof of kernenergie perslucht genereren’maar met waterstof is dit een omweg’en met kernenergie moet er eerst stroom geproduceerd worden!

P.a van duijn

(29)

Sommige mensen zeggen dat de persluchtmotor een laag rendement heeft maar ik heb begrepen dat hij zo,n 94 procent heeft,+en dat het weinig opslag verlies heeft in tegenstelling tot de elektrische batterij,die nog eens zo,n 30 procent verlies heeft na het laden!heel veel mensen geloven niet erg in perslucht,een reden,is veel verbruik,veel lawaai,laag rendement,enzovoort,maar het heeft zichzelf in het verleden al bewezen,er reden in de 19e eeuw al trams op perslucht,en in de mijnbouw reden er treinen,op perslucht!

P.a van duijn

(30)

Ik had een idee,als je motor maakt met een cilinder waarvan de zuiger in tegenovergestelde richting staat,dan die van een benzinemotor,deze zuiger moet een niet bewegende zuigerstang hebben aan de bovenkant doe je een gewicht,onderaan de cilinder laat je perslucht binnen stromen doordat het gewicht tegenstand geeft kan in de cilinder druk worden opgebouwd,en zal de zuiger omhooggaan,bovenaan in de cilinder moet de perslucht weer kunnen ontsnappen,als dat gebeurd is daalt de zuiger en het gewicht,en herhaalt de cyclus zich,ik denk wel dat zoiets als het werkt een laag rendement heeft,mijn vraag is kan het werken.?

P.a van duijn

(31)

Met een grote zeilwagen op rails’kan je met daarachter een gewicht’die tussen rails loopt over een katrol perslucht opwekken als de wind in de zeilen is gaat het gewicht omhoog zonder de zuiger van de compressor mee te nemen’naar omlaag gaat het gewicht’als de wind uit het zeil is dan rijd de wagen weer terug Het gewicht moet vierkant zijn!

Rob

(32)

Mogelijks een goede toepassing van een perslucht-batterij'tje: een IBA beluchten.

Wij wonen in een straat zonder riolering, dus zuiveren ons water in een IBA. De bacterien zuiveren het afvalwater, maar hebben hiervoor zuurstof nodig. Een compressor en controller werken in een cyclus van 15 minuten stil en 15 minuten blazen. Dat kost veel energie. Circa 90W de helft van het jaar is bijna 400 kWh aan electriciteit per jaar ! Ik zou die compressor graag laten draaien op zonne-energie en een drukvat vullen tijdens de dag. Stand-alone, met minimale componenten: zonnepaneel + frequentie-regeling + compressor (zoals bij waterpompen). De bestaande controller kan dienen om de IBA cyclus te regelen.
Ik zou dit graag zelf uitvogelen, maar wegens tijdsgebrek (ja, ook tijdens Corona), kom ik er niet aan toe. Weet iemand of dit al ergens draait/te koop is?

Seed7

(33)

Naar aanleiding van de opmerking van Rob dd.2020-06-06

Als je appelsap of wort in een fust doet, samen met gist dan worden de suikers in de vloeistof omgezet in CO2 (en alcohol). Bij het bereiken van ~7Bar stopt het proces. Laat men de druk af dan gaat het weer verder. Het stopt natuurlijk ook als de suikers en voedingsstoffen op zijn.

De gedachte, kunnen de bacterien voor de zuivering onder druk werken? Of in het algemeen, welke fermentatieprocessen van ons afval kunnen we onder druk laten verlopen zoals bij de gist hierboven. 'Suiker' gaan verbouwen voor het opbouwen van druk is redelijk onzinnig.

Grote brouwerijen hergbruiken hun CO2, maar de gist wordt niet onder zulke hoge drukken ingezet. Dat gebeurt eigelijk alleen maar bij de bereiding van "suessmost" waarbij er ~2% alcohol wordt bereikt op het moment dat de druk 7Bar is.

Seed7

(34)

https://bareau.nl/en/about-us/#How-it-all-started--the-genie-out-of-the-bottle

tot 90 bar druk in een bioreactor met bacterien. Suiker gebaseerd.

Peter

(35)

Haĺlo
Heb hier een geïsoleerde dikwandige tank van 130 kubieke meter staan getest tot 10 bar.
Zou dit nuttig zijn om deze tank onder druk te zetten dmv compressor aangedreven door een windmolen?
Vervolgens lucht door kleine turbine sturen om elektriciteit op te wekken.
Tank is momenteel buiten gebruik.
Is maar en idéé om de tank van verschroting te redden. Iemand ervaring mee?
Groeten Peter

p.a van duijn

(36)

misschien kan je perslucht terug winnen in een perslucht auto,door te remmen ,denk ik! ,als je remt genereer je stroom die weer een compressor laat lopen die weer perslucht produceert,in het gunstigste geval kan je hier zo,n 25 procent mee terug winnen,als mijn berekeningen kloppen!

P.a van duijn

(37)

Als je met schoepen onder een zeilboot stroom maakt,deze stroom gebruik je om een compressor aan te drijven,die weer perslucht maakt voor een persluchtmotor die weer de boot ,aandrijft!

p.a van duijn

(38)

je kan ook,een compressor die op een accu loopt, voeden door zonnecellen!ik denk te weten dat je daar veel zonnecellen voor nodig hebt!

walter

(39)

dit is het beste wat we kunnen doen!wagens op perslucht,
het zuivert de lucht nog beter,koelt zelfs de aarde af door koudere lucht uitstoot,wel zitten ze nog wat te sukkelen met de opslag van de hoge perslucht tanks hier is trouwens een héél simpele oplossing voor!
groetjes

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl