Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Fiets- en handkar met elektrische hulpmotor | Hoofdmenu | De rol van vlees in een duurzame landbouw »

21 mei 2016

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Sebastian Huydts

(1)

Waarde Kris, je bent en blijft een bron van inspiratie! Zo ben ik destijds via jouw artikel geïnteresseerd geraakt in een velomobiel, en nu heb ik me een jaar geleden een derdehands WAW aangeschaft, die ik nu voor werkverkeer en langere afstanden gebruik ('n auto heb ik al dertien jaar niet meer). Wat betreft je elektriciteits installatie, heb je meer details over hoe je dat in Masnou kunt gebruiken? Het verhaal gaat de ronde dat op het moment alternatieve/zonne-energie in Spanje niet bepaald wordt gepromoveerd, en dat de staat straffende belastingen heft op het zelf produceren van energie. Ik woon zelf een groot gedeelte van het jaar in Barcelona, en we hebben een groot dakterras in een huurwoning waar we heel veel zon krijgen—dit artikel zet me aan het denken. Met dank, Sebastian

Andre Van Soest

(2)

Ik vrees dat in vele appartementsgebouwen dit niet mogelijk is, gezien de bepalingen van het huishoudelijk reglement dit verbiedt! Werd ingevoerd toen de schotelantennes opkwamen. Er zal met de VME moeten gepraat worden, maar ik vrees ervoor.

kris de decker

(3)

@ Sebastian

Graag gedaan :-)

Er is veel onduidelijkheid over de nieuwe wetgeving in Spanje. Maar zoals ik het heb begrepen, is de "bestraffing" gericht op aan het net gekoppelde systemen. Het argument gaat dat die installaties extra kosten introduceren voor het beheer van de elektriciteitsinfrastructuur.

Dat is natuurlijk wel zo, maar de wetgeving is duidelijk op maat gemaakt van de elektriciteitsmaatschappijen. Zo zijn microgrids ook verboden. Mijn systeem is autonoom, dus word ik niet beboet. Maar als ik elektriciteit zou leveren aan mijn buren, bega ik een misdaad.

De daken van Barcelona zouden vol moeten staan met zonnepanelen. In het eerste het beste gehucht in België of Nederland liggen er meer zonnepanelen op het dak dan in heel de stad.

Renaat

(4)

Op zich wel interessant. Maar de belangrijkste vraag bij het 'aanboren van energiebronnen' is voor mij of het over de gehele levenscyclus en met alle factoren in rekening gebracht zo'n installaties energierendabel zijn. M.a.w. brengen ze in hun leven meer energie op dat dan ze gedurende hun hele levensduur kosten?

Nog te veel wordt met deze factoren geen rekening gehouden en het is één van de redenen dat zogezegd duurzame gadgets (omdat ze op zonne-energie werken) vaak helemaal niet duurzamer zijn dan diezelfde gadgets op batterijen.

kris de decker

(5)

Renaat,

Ik begrijp niet goed waar je precies heen wil.

Zoals we hier jaren geleden schreven, zijn zonnepanelen op gadgets een zeer slecht idee als de gadgets na twee of drie jaar al worden vervangen, want dan verdien je nooit de energie terug die de productie van de panelen kostte. Maar in mijn geval gaat het om een op zichzelf staande zonne-installatie die niet aan een bepaald toestel is verbonden. Het is een zonne-installatie als een ander, maar dan in mini-formaat.

Als je de vraag stelt hoe duurzaam mijn installatie is, dat punt komt in het originele artikel aan bod. Samengevat komt het hierop neer: per kilowattuur opgewekte elektriciteit is mijn installatie wellicht CO2- en energie-intensiever dan een kilowattuur elektriciteit van het Spaanse netwerk, zeker omdat de panelen en batterijen in China zijn gemaakt.

Toch kan je stellen dat mijn aanpak duurzamer is, aangezien de zonne-installatie ervoor heeft gezorgd dat ik mijn energieverbruik radicaal heb verminderd. Ik verbruik nu veel minder kilowattuur dan voorheen. In theorie zou ik die inspanningen ook kunnen doen zonder over te schakelen op zonne-energie, maar in praktijk ontbreekt in dat geval elke stimulans om dat te doen.

Dutch John

(6)

Ik heb nu een jaar of 5 ervaring met een autonome installatie, gevoed door 4 zonnepanelen en een kleine windturbine. Hoewel veelal van gebruikte materialen gemaakt en met wat gemeentelijke subsidie, kan het financieel niet uit. Zelfs niet tegen de bruto netstroomprijs van 23 cent/kWh. Maar Kris heeft gelijk: de bewustwording is onbetaalbaar. Een soort omgekeerde Jevon's paradox: je verbruik blijft door de jaren heen dalen. Ook qua EROEI slaat een autonome installatie nergens op. Voor mijn gevoel ligt die een heel eind onder de 1. En daarmee kunnen we stellen: elektriciteit bestaat en blijft bestaan bij de gratie van fossiele brandstoffen. Als je eerlijk rekent, moet je namelijk niet alleen naar de opwekking kijken. De productie van de verbruikers hoort er ook bij. De genadeslag voor de EROEI.

Thijs

(7)

Ik zou graag willen weten of je het paneel zelf hebt gemaakt. Je schrijft dat het behoorlijk bespaart op de prijs maar hoe gemakkelijk is het? En is de opbrengst te vergelijken met een kant-en-klaar paneel?

kris de decker

(8)

Thijs

Ik heb de zonnepanelen niet zelf gemaakt, ik kocht afgewerkte modules. Zonnepanelen zijn erg goedkoop tegenwoordig, ik denk dat het weinig zin heeft om ze nog zelf in elkaar te zetten. Er zijn ook gezondheidsrisico's aan verbonden.

Ik kocht twee panelen in een Spaanse internetwinkel voor 40 euro per stuk, de andere drie kocht ik op eBay voor 13 euro per stuk. De goedkope panelen werken (althans voorlopig) net even goed als de dure panelen. Ze blijken allemaal in China te zijn gemaakt, net als de batterijen trouwens.

De draagstructuur heb ik wel zelf gemaakt op maat van de vensterbank. Dat is een belangrijke besparing, zeker als je materiaal kan hergebruiken.

Yves Joris

(9)

Goed bezig Kris. Het is door te doen dat men leert en goed dat je een voorbeeld geeft voor appartement-situatie, in welke situatie ik ook zit.
Ik ben eenvoudiger begonnen.
Eerst (bij Ikea) 2 Sunnan bureaulampen (40 lmn) met batterij (NiMH,1200mAh)gekocht; de batterij heeft bovenaan een zonnecel en kan losgemaakt worden om door de zon opgeladen te worden, bv aan het raam. Met een volle batterij ongev 3u licht. Was echter niet tevreden van het beperkte aantal lumen.
Dus bij een kampeerwinkel Xtorm zonnecel & batterij(3000mAh, Li Ion)Magma 2d generation gekocht en een aparte usb-lamp van 100 lumen; bij volle batterij geeft die ongeveer 4 u licht.
Ben nu van plan om draagbare zonnepaneelkes te kopen, om sneller mijn batterij te laden.
Want s'winters met bedekte hemel heb ik een hele week nodig om de batterij op te laden, wat niet praktisch is. Nu in de lente heb ik ongev 2 dagen nodig om de batterij te vullen, bij goed weer. Voorlopig is het nog wat experimenteren... Niet simpel zonder veel plaats, maar met wat creativiteit geraken we al een heel eind.

Renaat

(10)

@ Kris,

ik had mijn vraag beter kunnen verwoorden, namelijk wat is de EROEI.

Ik betwijfel niet dat dit in jou geval (ook door je drastische daling in energieconsumptie) uiteindelijk een positief verhaal is.

Maar ik ben altijd bang voor misbegrepen boodschappen, en die zijn er als het om 'milieuvriendelijk gedrag' gaat heel vaak. Als iemand in België of Nederland hetzelfde doet sluit ik helemaal niet uit dat de energie die die zonnepanelen ooit opbrengen minder zullen zijn dan de energie die de productie, plaatsing, latere verwijdering en afvalverwerking kost. Als er dan geen sprake is van een sterke gedragsverandering kan men dus beter niet zo'n panelen gebruiken.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart