Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Televisie verovert het landschap: de opmars van het digitale billboard | Hoofdmenu | Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen »

07 februari 2012

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Rens Verpaalen

(1)

Alweer: DANK voor m.n. het artikel over lokale/regionale produktie/konsumptie.
Hoopgevend en bemoedigend, zonder verlies van realiteitszin!
Rens

Dirk

(2)

Ben blij met dit artikel; niet alleen uit ecologisch oogpunt. Zeker ook uit economisch. Schaalverkleining & locale economie is misschien wel duurder, maar zorgt naar mijn gevoel wel voor een stabielere ardbeidsmarkt. Gesteund/gepushed door de lagekostenproductie-uitbuitingspraktijken zijn we allemaal boven onze stand gaan leven...

lia

(3)

een goed begin terug naar de basis en arbeid.

Oege Tattje

(4)

super inleiding, Het zou verboden moeten worden om te goedkope en niet duurzame artikelen te produceren. Dit leidt tot grote verkwisting van onze uitputtende voorraad fossiele brandstoffen.Fossiele brandstoffen zijn in mijn beleving een zeer kostbare erfenis die we maar een keer krijgen en niet mogen verkwanselen. Helaas zijn we in oorlog met de marketing en kapitalistische maatschappij en we verliezen iedere dag. Het zal nog wel even duren voordat het grote publiek zich beseft waar de slachtoffers zijn gevallen en dat er alsnog een grote prijs betaald moet worden voor deze zogenaamde goedkope producten.
Oege

boerke

(5)

Alles leuk en wel, maar voor een modale nl'er zijn prijzen zoals op die fibershed homepage natuurlijk onbetaalbaar,
100 euro voor een sjaal? dan heb je een echt goede baan in niet ecologische principes nodig om dit te bekostigen.

Kris De Decker

(6)

@ boerke:

Ik heb het even opgezocht. Het gemiddelde inkomen in Nederland bedroeg 1.670 euro netto in 2011. Het zou me dus verbazen dat de modale Nederlander zich geen sjaal van 100 euro kan veroorloven. Hij of zij spendeert zonder te verpinken 800 euro aan een iPad, om maar iets te noemen.

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970.php

boerke

(7)

@ kris....
Doe toch effe normaal man....(wink)
je gaat toch geen 100 euro neertellen voor een sjaal, als je van je 1670 euro
nog 800 hypotheek of huur betaald, gas/licht, verder nog 4 gezinsleden hebt...2 met beugeltjes etc. en het niet eco alternatief (net zo warm) bij de Action 2.95 kost.
(en dan hebben we niet eens een auto)

Kris De Decker

(8)

@ boerke

Als drie van die vier gezinsleden kinderen zijn, komt daar in elk geval ook nog een paar honderd euro kindergeld bij. En de beugels worden voor een stuk door het ziekenfonds terugbetaald, niet?

Er zijn ongetwijfeld huishoudens die zich geen sjaal van honderd euro kunnen veroorloven. Maar als een gezin wel geld heeft voor een skivakantie of een waaier aan elektronische gadgets, dan gaat dat argument niet op. In dat geval gaat het om een egoïstische keuze: liever meer consumeren dan minder maar duurzaam en sociaal verantwoord consumeren.

Afgezien daarvan is de hoge prijs van de sjaal gedeeltelijk te wijten aan het feit dat de deelnemers van het project het met grootmoeders middelen moesten stellen. Als ze over moderne machines zouden kunnen beschikken, zou de prijs lager zijn.

Je kan trouwens ook zelf een sjaal breien, met duurzaam geproduceerde wol. Ook goedkoper. En dan heb je iets om handen op de skilift.

Piet Trompenaars

(9)

Tip; Kijk eens op de site van ontwerpster Christien Meindertsma. Die laat zien dat duurzaamheid ook met schoonheid gepaard kan gaan.

vyvey greet

(10)

waar vind ik in belgie belgische stof (vlas-linnen- hennepvezel-wol) die 100% belgisch is. Dus hier gesponnen, geweven, gekaard, geverfd (natuurlijk met belgische bloempjes), kortom compleet hier bewerkt klaar om mee aan de slag te gaan. daar zoek ik al lang naar om inderdaad een lokale garderobe te maken. en is er ook al belgische ondergoed te vinden ergens? bio-bh's om maar wat te zeggen. dit artikel las ik met interesse wegens de titel. "nu zou ik wel mijn antwoorden krijgen" dacht ik, maar nergens vind ik een link naar de "made in vlaanderen" garderobe uit eigen streek. kan die alsog op deze site komen ? merci voor deze site trouwens.

Renaat

(11)

Waarom zou de producten absoluut Belgisch of Vlaams moeten zijn? Uiteindelijk zijn landsgrenzen redelijk artificieel, maar zeggen ze niets over de ecologische impact van producten.
Dat men meer lokaal wil werken vind ik prima, transport is nu eenmaal één van de vele elementen die meespelen in ecologische voetafdruk van productie en ook sociaal is er vaak wel wat te zeggen om te kiezen voor lokale producten. Maar om een landsgrens daarbij als 'heilig' te zien vind ik erg ver gaan. Een product dat van vlak over de landsgrens is, kan zelf van minder ver komen dan iets van de andere kant van het land.
Bovendien is de afstand ook maar één van de factoren die de ecologische voetafdruk bepalen. Zo is het soms beter om een product te kopen dat van iets verder komt maar milieuvriendelijker is geproduceerd dan een lokaal product. (Denk b.v. maar aan tomaten die in België bijna altijd worden geproduceerd in serres die sterk moeten verwarmd worden t.o.v. b.v. Spaanse tomaten.)

Kris De Decker

(12)

@ Greet:

Zoals Renaat stelt zijn Vlaanderen en België wat te klein voor het opzetten van lokale productie. Het project in Californië hanteert een omtrek van 240 kilometer, en dan zit je bij ons al snel buiten de landsgrenzen. Het zou al mooi zijn als alle grondstoffen en bewerkingen Europees zouden zijn. Maar zelfs dat is momenteel nauwelijks haalbaar. Het antwoord op je vraag is dus: voorlopig is het niet mogelijk. Er zijn wel mensen mee bezig en als die resultaat bereiken, lees je het eerst op Lowtech Magazine.

Renaat

(13)

@ Geert,

bij wat Kris en ik schreven wil ik nog aanvullen dat bij de ecologische transportvoetafdruk van een product het laatste transport niet altijd het belangrijkste is. Zo is het ecologisch niet zo'n ramp om een schip vol te steken met afgewerkte textiel en dat schip enkele duizenden kilometers te laten varen. Ideaal is het niet, maar het zijn vaak de voorafgaande transporten die een grotere invloed hebben op de transportvoetafdruk. Eerste gaat het katoen van A naar B om bewerkt te worden, dan gaat het naar C om textiel te maken waarna het op plaats D tot kleding wordt verwerkt om via E op plaats F verkocht te worden.

Een bekend voorbeeld zijn b.v. de Belgische garnalen die naar Marokko worden gevolgen om daar gepeld te worden. Volgens de verpakking zijn dat dus Belgische garnalen (een lokaal product), maar deze hebben er wel duizenden overbodige kilometers opzitten voor ze hier op een bord belanden.

Elena

(14)

Heel fijn om dit artikel te lezen.
Helaas las ik enkele 'fouten' die ik graag zou rechtzetten:
"Moderne textielmachines zijn zo goed als onvindbaar in westerse landen." Dit klopt niet, een voorbeeld hiervan is België die nummer 2 is (in de wereld) in de productie van tapijten.
"Niet alleen de kennis maar zelfs de technologie is verdwenen." De Westerse landen zijn net goed in de kennis en technologie, innovaties ontwikkelen gebeurt nog altijd in de Westerse landen.
@vyvey greet; Libeco is een Vlaamse product van linnen. Of al het vlas (voor de productie) uit België komt zou je moeten navragen.

Hadewijch Verhenne

(15)

Ik ben heel blij met een website als dit! Ondanks mijn enthousiasme over eigen groenten en fruit kweken, over voedselteams en lokale en bio land- en tuinbouw, heb ik me o zo vaak de vraag gesteld: waarom alleen met voedsel? Waarom blijft men ook in transitie en zoveel andere dingen bij dat éne fundament voedsel. Toegegeven, het is supernoodzakelijk, maar dat is kledij, woningen, medicatie, schoenen, enz ook! En daarom is het zo hartverwarmend om dit te lezen. Natuurlijk kan niet iedereen het nu betalen, maar dat betekent niet dat dat zo moet blijven! We kunnen groeien naar een meer lokale economie, als het bewustzijn ook groeit. Jammer genoeg lees ik in al deze commentaren niets over het argument dat deze site nochtans wél duidelijk aangeeft: de slavenarbeid in de derde wereld! De uitbuiting van de mensen ginder, is dat geen argument om hier meer te betalen voor lokale producten? Zo neen, dan hebben ze het recht om ons te overspoelen met hun migratie, wat zou u in hun plaats doen? Als wij het recht hebben onze kledij, computers enz uit hen te zuigen met onze uitbuiting, dan hebben zij het recht om te emigreren naar het voor hen beloofde land: Europa. Proficiat aan de opzet van deze site die dat argument wél weergeeft: Nederlandes en Belgen werken inderdaad niet voor 1 euro per dag. Ook niet voor 10 euro per dag. Ik ga deze site doorsturen naar al mijn vrienden!!! Proficiat!

Hadewijch Verhenne

(16)

Nog even over degene die met 1.670 of zoiets 3 andere gezinsleden moet betalen, en geen auto heeft: ik geef u honderd procent gelijk dat dat veel te duur is, maar weet u dat tweedehandskledij nog veel minder van het milieu vraagt dan nieuwe bio kledij in een straal van binnen de 240 km? Tweedhandskledij kost aan het milieu helemaal niets! Tenzij het feit dat de vorige eigenaars het met de auto een paar kilometer vervoerden om naar de tweedehandswinkels te brengen. Ik doe dat alvast met de fiets!;-) Zoals u heb ik ook geen auto. Dus: door tweedehandskledij te kopen, ben u nog beter bezig dan door dure lokale bio sjaals te kopen van 100 euro.

lieven david

(17)

Daar komt nog bij dat synthetische kleding onze wereld verpest bij elke wasbeurt: http://www.ucd.ie/news/2011/10OCT11/241011-Washing-machines-deposit-microplastic-around-worlds-shorelines.html

Inge Leonora-den Ouden

(18)

Geïnspireerd door Fibershed zijn we in Nederland (inclusief grensgebieden in België en Duitsland) Permanet (NL) gestart. De Facebook-groep is al actief. Aan een website wordt gewerkt.

Malvolio

(19)

Zoals steeds een heel interessant artikel, dat alweer een discussie op gang trekt wat zeker ook geen kwaad kan :)

Niet veel mensen zijn inderdaad bereid om €100 te betalen voor een sjaal & tweedehands is natuurlijk ook beter. Maar die dure 'biosjaal' moet je dan ook niet elk modeseizoen vervangen! Wie goedkope rommel aanschaft (voeding, gebruiksproducten, prulletjes, ...) van enkele euros bij Aldi, Action of zelfs in de 'standaard' supermarkt, maakt best eens de rekening: totaalsom van alle 'brol'-producten vs. 1 goede (ecologische of biologische) variant die wat duurder is. Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar veronderstel dat veel groot-consumeerders grote ogen zullen trekken!

Heb online gezocht naar dat Permanet, maar nog niets van gevonden, ook niet via Facebook. Is er al meer aan gewerkt? Ben heel geïnteresseerd (zelfs om eraan mee te werken).

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart