In 2014 documenteerde Lowtech Magazine de teloorgang van de Europese nachttrein. Onder invloed van de klimaatmarsen lijkt de neerwaartse trend nu stilaan een halt te worden toegeroepen.
In Nederland publiceerde het KennisInstituut voor Mobiliteitsbeleid zopas de studie "Slapend onderweg: potentieel van de internationale nachttrein van en naar Nederland". De studie besluit dat acht bestemmingen op een afstand van 800-1.200 km potentieel hebben voor de exploitatie van nachttreinen. Ook in Frankrijk, Zweden en Zwitserland wint de nachttrein aan belangstelling.
Onze zeven jaar oude online gids voor treinreizen in Europa is nog nooit zo vaak geconsulteerd geweest als de afgelopen maanden. De ironie wil dat veel informatie intussen verouderd is, want in 2012 waren er nog veel meer nachttreinen dan in 2019. Maar met een beetje politieke wil is de gids straks weer actueel.
(1)
Afgelopen maand nog de nachttrein van Parijs naar Perpignan genomen. Werkt prima, goed geslapen, alleen kan je dat ticket niet in België bekomen ...
Geplaatst door: Johan | 19 juli 2019 om 10:28
(2)
Begin dit jaar stond hierover ook een artikel op vrtnws (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/19/het-klimaat-redden-met-de-trein/). Zelf nog nooit een nachttrein genomen. Ik reis wel regelmatig met de fiets + trein door Europa. Mijn ervaring hiermee is dat er wel treinen rijden maar het boeken van je ticket is een hele opgave. Veel ingewikkelder als een vliegtuigticket. Er is nood aan een kayak.com voor treinen.
Geplaatst door: Evert | 10 augustus 2019 om 21:15
(3)
Vanaf 2020 kan je met de nachttrein naar Wenen en dan verder naar bv Italië!
https://www.demorgen.be/nieuws/vanaf-2020-nieuwe-nachttrein-tussen-brussel-en-wenen~b2526b37/
Geplaatst door: Tom Janssens | 14 oktober 2019 om 22:58