Na bijna vijf jaar Lowtech Magazine was ik wel eens aan vakantie toe. Geheel in de stijl en filosofie van deze blog, uiteraard. De afgelopen weken spoorde ik met regionale treinen door Europa en bezocht onder meer Lyon, Zürich, Wenen, Boedapest, Génova, Marseille, Madrid en Bordeaux.
Acht citytrips op drie weken, zonder een voet aan boord van een vliegtuig of een hogesnelheidstrein te zetten. Het Europese spoorwegnetwerk is uniek in de wereld, maar weinig Europeanen die het beseffen. Daarom deze praktische gids voor het ondernemen van een internationale treinreis.
PLANNING
STRATEGIE
- Hoe reis je goedkoper met de trein?
- Intensief sporen met een InterRail treinticket
- Reizen terwijl je slaapt: de nachttrein
VOORBEELDEN
- Met de trein naar Zuid-Spanje: wat kost het en hoe lang ben je onderweg?
- Met de trein naar Parijs: wat zijn de alternatieven voor de Thalys?
ACHTERGROND
(1)
Een aanrader is de website http://www.seat61.com . Deze website is opgezet door een Engelsman die niet alleen Europa, maar zowat de gehele wereld is overgereisd per trein.
Geplaatst door: Pieter | 12 juni 2012 om 09:02
(2)
Klopt, en op basis van die website zijn ook twee boeken gepubliceerd. Ik ben daar niet zo enthousiast over. Er zijn betere alternatieven. Zie mijn bespreking van zijn werk (en de alternatieven) helemaal onderaan deze pagina: http://www.lowtechmagazine.be/2012/06/europese-spoorkaarten-dienstregelingen-trein.html
Geplaatst door: Kris De Decker | 12 juni 2012 om 11:32
(3)
Begon me al zorgen te maken omdat je minder nieuws bracht dan 'gebruikelijk' (lees: 'veel en actueel'). Deze handleiding is precies wat ik miste bij het op reis gaan voor plezier en voor werk. Lowtechmagazine is echt een integere zaak en weet wederom precies te vinger op een kennisgat te leggen. Knap!
Geplaatst door: Lucas Brouns | 19 juni 2012 om 21:47
(4)
Inspirerende artikels.
Alleen, ik reis altijd met mijn hond. In België hang je af van het humeur van de conducteur, als die bang is van honden laat hij je gewoon staan (onder het voorwendsel dat je hond gevaarlijk is/kan zijn). Ticket of niet.
Heeft er iemand ervaring met treinreizen met de hond in het buitenland?
Geplaatst door: Hendrik H. | 31 juli 2012 om 08:01
(5)
In de actualiteit: "Als de overheid Ryanair niet aan banden legt, dan doen we het zelf wel. Steeds meer mensen kiezen er bewust voor niet meer te vliegen in Europa – of toch niet op korte trajecten met prijsbrekers. Vier portretten van fervente treinreizigers." Zie https://www.demorgen.be/reizen/zonder-het-vliegtuig-op-reis-op-de-trein-krijg-je-de-tijd-om-de-stress-te-vergeten-bcd6a9e6/
Geplaatst door: Mattias | 04 augustus 2018 om 22:11
(6)
Hallo Kris, ik ben nu de volgende reis aan het maken: Utrecht-Parijs met Flixbus, Parijs-Latour de Carol met nachttrein, Latour-Barcelona met de Rodalies trein, en Barcelona naar afgelegen plek in regio Murcia (664km) met Blablacar deelauto. De Flixbus zat maar 1/4 vol, en de Seat Leon waar ik in rijd half. Ook de treinen waren behoorlijk leeg. Als ik dat afzet tegen een vol vliegtuig, begin ik toch te twijfelen of het CO2 technisch nog wel de moeite waard was.
Ik heb zelf met data van the Guardian de berekening geprobeerd te maken, maar dat is data uit 2009 en daarmee kom ik wel heel gunstig uit voor mijn reis (0.08 ton) vergeleken bij een vlucht naar alicante en bijkomend OV (0.37 ton). Denk jij dat dat klopt? Kun jij mij aan een goede databron helpen waarmee ik bezetting mee kan rekenen?
Geplaatst door: Kirsten van Reisen | 20 september 2018 om 19:13
(7)
Dag Kirsten,
Altijd goed om te lezen dat ik niet de enige ben die dit soort calvarietochten onderneem...
De emissies vergelijken van transportmiddelen is heel complex, dus toegankelijke databronnen gaan altijd uit van gemiddelden. Ze houden ook zelden rekening met de emissies voor het bouwen van de infrastructuur.
Het kan best zijn dat de CO2-uitstoot van een specifieke reis met bus/trein/auto even hoog of hoger kan zijn dan een vliegtuig, zeker als de de bezettingsgraad erg verschillend is.
Maar het probleem met vliegtuigen is dat mensen vaker en verder gaan reizen. Even een weekendje naar Barcelona bijvoorbeeld. Met de transportmiddelen die jij kiest, stelt dat probleem zich niet, want je bent al een weekend onderweg.
Dus per passagierskilometer kan het vliegtuig in bepaalde gevallen zuiniger zijn, maar het vliegtuig zorgt ervoor dat mensen veel meer passagierskilometers afleggen. Dus ik zou er niet te "CO2-technisch" naar kijken.
Geplaatst door: kris de decker | 20 september 2018 om 22:48