Vergeet warmtepompen, tegelkachels of infraroodpanelen: straks verwarmen we allemaal ons huis met vier theelichtjes en een paar bloempotten.
Het internet staat in vuur en vlam voor een “lowtech” verwarmingstoestel dat bestaat uit vier theelichtjes die onder twee of drie omgekeerde, in elkaar passende bloempotten zijn geplaatst. Het uitvindsel zou een kamer kunnen verwarmen voor slechts een tiental eurocent per dag.
De blogposts en filmpjes (er zijn intussen tientallen versies online) zijn al miljoenen keren bekeken en gedeeld op sociale media. Iemand begon een paar dagen geleden zelfs een crowdfunding-campagne om het "verwarmingstoestel" op de markt te brengen -- intussen is al de helft van het nagestreefde bedrag opgehaald.
Warmteleer
Hoe kan het dat vier theelichtjes een kamer kunnen verwarmen? Omdat de warmte van de theelichtjes wordt opgeslagen in de thermische massa van de bloempotten, met als gevolg dat de warmteproductie stijgt. Althans, dat is de uitleg die er meestal wordt bij verteld. Want in realiteit verhoogt thermische massa de energieproductie helemaal niet.
De Egloo: commerciële versie van een niet-werkend doe-het-zelf verwarmingstoestel.
De eerste wet van de warmteleer (of thermodynamica) stelt dat energie niet uit het niets kan ontstaan. Dat betekent dat vier theelichtjes met twee bloempotten erover precies evenveel warmte opleveren als vier theelichtjes zonder die accessoires. Het enige potentiële voordeel van de "bloempotkachel" is dat hij het mogelijk maakt om je handen door rechtstreeks, fysiek contact op te warmen. Maar een warmwaterkruik doet hetzelfde en is praktischer en veiliger.
Hoeveel energie leveren vier theelichtjes?
Een theelichtje levert ongeveer 30 watt warmte op, wat voor vier theelichtjes dus overeenkomt met 120 watt – ongeveer evenveel als wat een menselijk lichaam in rust aan warmte produceert. Stel dat we een piepklein huis (4 x 4 x 2,5 meter) willen verwarmen tot 20 graden bij een buitentemperatuur van nul graden. Daar is, bij een gemiddelde isolatiewaarde van het gebouw, bijna 8.700 BTU/uur of 2.550 watt voor nodig. Dat zijn dus 85 theelichtjes.
Gezellig zal het zeker zijn, maar deze “open haard” van theelichtjes werkt niet op hout maar op petroleum (de grondstof waaruit de meeste theelichtjes zijn gemaakt) en er ontbreekt een schoorsteen. Een schoorsteenloze open haard is erg efficiënt, maar niet gezond (PDF). Sluiten we ons “lowtech” verwarmingstoestel aan op een schoorsteen, dan is het probleem van ongezonde binnenlucht opgelost. Helaas verdwijnt nu 90% van de warmte via de schoorsteen.
Dat betekent dat we 10 keer zoveel theelichtjes nodig hebben om dezelfde temperatuur te bereiken: 850 theelichtjes dus. Bij Albert Heijn kosten 100 theelichtjes met een brandduur van 4 uur ongeveer 3 euro. Dat komt neer op 25 euro verwarmingskosten per 4 uur. Toch maar thermisch ondergoed uit de kast halen.
Kris De Decker.
Dank aan Laetitia Lemaire & Caroline Verbrugghe.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief.
Lees ook: De wraak van de warmwaterkruik.
(1)
Ik kreeg tot mijn grote frustratie verleden winter al meerdere bloempotartikels te zien op facebook, en nu is het terug begonnen sinds ze die op maat gemaakte verwarmer in de foto bovenaan beginnen verkopen zijn. Eindelijk een mooi artikel waarnaar ik kan linken als weerwoord :)
Geplaatst door: Robbie | 19 december 2014 om 10:55
(2)
Geweldig dit. Dank voor het wakkere artikel!
Ik heb diverse mensen gevraagd om zo'n ding te bouwen en te testen en de echte natuurkundige kaatste dit idee om dezelfde reden af.
Ik gaf het nog het voordeel van de twijfel en vernam van een vriendin die het zelf testte dat het 1. niet werkt en 2. heel, heel erg stinkt. Dus ik onderschrijf dit standpunt. Het werkt niet.
Jammer maar helaas.
We dienen te gaan voor vrije energie denk ik. Dat bestaat al 100 jaar dankzij Nikolà Tesla. Nu nog zelf bouwen. Ik ga ervoor ... ooit
Geplaatst door: Roberrto | 19 december 2014 om 11:07
(3)
Bedankt voor dit artikel. Ik vond het ook al zo onwaarschijnlijk klinken. Hoe kunnen zoveel mensen daar nu intrappen vraag je je af.
Het deed me in ieder geval vreugd dit artikel te lezen. :)
Geplaatst door: victor | 19 december 2014 om 11:28
(4)
Kennis brengt 'verlichting', zo blijkt maar weer eens. Lang leve de feiten en wetenschap!
Geplaatst door: Rolf | 19 december 2014 om 11:35
(5)
in een niet al te grote (sta)caravan geeft 1 lichtje onder een bloempot wel degelijk een heel duidelijk effekt bij wat minder weer. midden in de winter misschien moeilijker, dat weet ik niet uit ervaring.
trouwens, als je met je auto ergens komt vast te zitten, zou het ook fantastisch kunnen helpen!
hart.groet, joanne k.
Geplaatst door: joanne g. koenderink | 19 december 2014 om 11:53
(6)
Demystificatie van dit soort dingen is echt nodig. Het blijft verbazen dat zoveel mensen de eerste wet van de thermodynamica niet kennen. Maar ja, de zoektocht naar het perpetuum mobile blijft ook maar doorgaan....
Geplaatst door: Willie | 19 december 2014 om 11:57
(7)
(Gelukkig) hoeven we in de toekomst door de opwarming van onze aardbol,geen extra goedkope energie bron meer aan te schaffen !!
(Gelukkig) Heb ik wel de beginselen van de thermodynamica doorgenomen,en zonnepanelen op ons dak gelegd !!
Het is alleen jammer van onze huidige regering om hier niet te veel aandacht aan te schenken,want energie van de ZON is en (blijft) gratis.......
Henk SP
Geplaatst door: Henk Huberts | 19 december 2014 om 12:41
(8)
Even de puntjes op de i: het moet zijn BTU/h ( een watt is een joule/seconde). Een BTU is 1055 joule.
Geplaatst door: HansM | 19 december 2014 om 12:42
(9)
Bedankt om al deze onzin even in het daglicht te brengen... Eén van de vele "eco-trends" doorbroken... nog een lange weg te gaan jammer genoeg
Keep it up!
Geplaatst door: Carl Rymenams | 19 december 2014 om 12:56
(10)
PS: misschien ook een goed moment om de écht ecologische low-tech verwarmingssystemen in de schijnwerpers te zetten? (Zonneboilers, Houtvergassing,...)
my personal favorite, de Turbococina: http://www.undp.org/content/undp/en/home/ourwork/environmentandenergy/projects_and_initiatives/mdg-carbon/sectors/case/Turbococina.html
Warme groeten
Carl
(Hamadryad)
Geplaatst door: Carl Rymenams | 19 december 2014 om 13:00
(11)
Ah super fijn, dank voor dit artikel! Ik heb het diverse malen mensen voorgerekend en uitgelegd, maar toch gingen mensen aan de kaarsjes.... Ook de stralingswarmte bij een aantal kaarsjes onder een tweetal omgekeerde bloempotten vond ik heel erg tegenvallen, leuk geprobeerd maar zet echt geen zoden aan de dijk.
Geplaatst door: Niels Baloe | 19 december 2014 om 14:21
(12)
Mocht het brede publiek een beetje kunnen denken in grootte-ordes van wattage, er zou een pak minder onzin over energie verschijnen op het web. Laat ons vooral oppositie blijven voeren :-)
Geplaatst door: Lieven Scheire | 19 december 2014 om 15:01
(13)
Vroeger werd als extra, -nood- verwarming weleens een bloempot op het gasstel gezet. Het is een manier om de relatief hoge temperatuur van een vlam om te zetten in een wat groter volume warmte van lagere -aangename- temperatuur
Geplaatst door: John | 19 december 2014 om 15:09
(14)
Indien de massa ietwat zou nadenken, dan zouden dergelijk flutverhaaltjes niet viraal gaan. Zoals dit artikel al aangeeft: als er niks is kan er ook niks uit ontstaan. En dat is niet enkel zo bij de eerste wet van de thermodynamica. Gewoon gezond verstand gebruiken.
Geplaatst door: JoVe | 19 december 2014 om 16:17
(15)
Om nog maar te zwijgen over welke stoffen zo'n t-lichtjes bevatten, én als je dan zo'n luchtzuiver-toestel op je elektriciteit zet. Hoe je dan merkt hoe zwart je muur is van onzuivere lucht. (Of niet ziet bij gebruik van luchtzuivere planten die dit omzetten).
Om maar even te schrijven vanuit "wat wil ik -eigenlijk niet"!
Geplaatst door: Stefan | 19 december 2014 om 16:38
(16)
Kaarsen en theelichten branden met een gele vlam wat laat zien dat de verbranding onvolledig is. Roet komt er van af en niet zo weinig ook. Terwijl een wat oudere diesel de stad niet meer in mag gaan we de lucht in huis verpesten met ongeveer dezelfde stoffen. Waar is het heldere verstand gebleven, in rook opgegaan?
Geplaatst door: Gerard | 19 december 2014 om 17:22
(17)
De bloempot als kachel is een uitvindsel uit de periode van de Tweede Wereldoorlog, toen er te weinig brandstof was om een hout- of kolenkachel te stoken, maar stadsgas nog wel werkte. In de winter werd de keuken ook als er niet werd gekookt, verwarmd door een bloempot over een brandende gaspit te plaatsen.
Geplaatst door: Gerard | 19 december 2014 om 21:12
(18)
Als ik deze vergelijking mag maken. Een spekstenen kachel heeft een veel hoger rendement dan een gietijzeren. Dit weet ik ook uit ervaring. Iets klopt er niet in de berekening. Ben geen fysicus dus weet helaas niet wat. Iets met vasthouden van warmte of verschil tussen convectie warmte en stralingswarmte? Ik hoop dat een snuggere fysicus reageert, want zou wel willen weten waarom.
Geplaatst door: Ellen | 19 december 2014 om 21:36
(19)
Gerard, mag ik even reageren op jouw commentaar (16) asngaande roet als verontreiniging? Ik weet dat er in de land- en tuinbouw vaak as word gebruikt voor het verrijken van de grond. Ook moestuinhouders zweren erbij. Dus slecht? Hoogstens lastig in huis maar voor kamerplanten dus helemaal niet zo slecht.
Even terugkomend op mijn commentaar over kachels. Volgens mij missen we in de berekening het tegenstroomprincipe.
Geplaatst door: Ellen | 19 december 2014 om 22:40
(20)
Allemaal theorie, maar heeft de schrijver het zelf ook eens geprobeerd?
Een kleine ruimte kan je de temperatuur wel 2 a 3 graden mee verhogen .......
Geplaatst door: Lipman | 20 december 2014 om 00:29
(21)
@ Ellen
Het gebruik van thermische massa is op zich geen voordeel voor een verwarmingstoestel: de warmte wordt langer vastgehouden, maar het duurt ook langer eer er warmte wordt geproduceerd. Bij een tegelkachel heeft thermische massa een specifieke functie: ze laat het toe hout tegen een zeer hoge temperatuur te verbranden (efficiënt en proper), zonder de kamer te overhitten.
Geplaatst door: Kris De Decker | 20 december 2014 om 00:31
(22)
@ Lipman
Je schrijft: "Een kleine ruimte kan je de temperatuur wel 2 a 3 graden mee verhogen."
Dat klopt, maar om dat vast te stellen is geen praktijkervaring nodig. Je kan het perfect uitrekenen via de link die ik in het artikel gebruik:
http://www.calculator.net/btu-calculator.html?roomwidth=4&roomwidthunit=meters&roomlength=4&roomlengthunit=meters&ceilingheight=2.5&ceilingheightunit=meters&insulation=good&temperature=2&temperatureunit=c&calctype=heat&x=58&y=18
Er is 152 watt nodig om een kamer van 4m x 4m x 2,5m met 2 graden op te warmen = 152/30 watt = 5 theelichtjes (met of zonder bloempotten). Jouw kleine kamer is dus nog net iets kleiner.
Verwarming betreft meestal het overbruggen van veel grotere temperatuursverschillen dan 2 graden.
Geplaatst door: Kris De Decker | 20 december 2014 om 01:02
(23)
Jullie vergeten keramische warmte wat feitelijk infrarood warmte is. Kachels die met keramische warmte werken verhitten de ruimte veel sneller en beter. Jullie berekening klopt niet.
Geplaatst door: Ellen | 20 december 2014 om 14:10
(24)
@ Ellen:
De vlam van een theelichtje zonder bloempot erover is ook stralingswarmte, net zoals het vuur van een open haard.
Geplaatst door: Kris De Decker | 20 december 2014 om 14:39
(25)
Ik heb het vorig jaar ook eens geprobeerd. Op een kille avond de opstelling naast mij op mijn tafel geplaatst.
En ik was eerst enigzins verbaasd van de aangename voelbare warmte. Het gat van de grootste bloempot moet wel ruw weg afgedicht worden.
Ik ken ook de wetten van de fysica, dus heb ik even nagedacht hoe het kan dat azo enkele theelichtjes en wat oude bloempotten hiertoe in staat zijn.
Het verschil met 4 theelichtjes die los staan te branden, is dat alle warme lucht naar het plafond zal stijgen, en we daar dus uiteraard niks van voelen.
Met de bloempotten erbij wordt de hitte tijdens de afvoer opgeslagen in de massa van de bloempotten en vanaf daar terug uitgestraald.
Dit is volgens mij de uitleg dus, de warmte stijgt niet naar het plafond maar straalt vanuit een puntbron. Wie daar dichtbij zit voelt het best.
En apropos : hoe het nu juist zit wil ik wel graag eens weten, want op Wikipedia vind ik dat een theelichtje 70 à 77 Watt levert gedurende ongeveer 4 uren. In het artikel hierboven is sprake van 30 Watt. Da's toch veel verschil, mijn gedacht.
Geplaatst door: Philippe Decat | 22 december 2014 om 00:36
(26)
@ Philippe
Ik heb op Wikipedia gekeken en zij geven het cijfer van 32 watt... http://en.wikipedia.org/wiki/Tealight Ik vind geen verwijzing naar het cijfer dat jij noemt.
Je zal met de bloempotkachel de warmte meer kunnen concentreren, dat klopt. Maar het verschil in vermogen met andere, vergelijkbare puntbronnen is wel heel groot. Slechts 120 watt voor de bloempotkachel, tegenover 1.000 watt voor een klein handgaskacheltje: http://www.gaswinkel.com/catalogus/mobiele_gaskachels/butaan_hand_gaskachel.htm Het effect is dus beperkt, tenzij je meer theelichtjes toevoegt.
Geplaatst door: Kris De Decker | 22 december 2014 om 01:44
(27)
Bedankt! Ik was mij al kapot aan het ergeren...
Dit artikel moet tevens dringend in het engels, ik word om de oren geslagen met deze absurde mini-hype...
Geplaatst door: rob de schutter | 22 december 2014 om 10:49
(28)
Het positieve is dat men begint na te denken over verwarming. Het beste van eens goed bedrogen te zijn, is dat je nadien oplettender wordt. Je leert dat je zelf op zoek moet gaan in plaats van je alles te laten opdringen.
Dat stralingswarmte een groter welbehagen oplevert kan ik (nogmaals) bevestigen. Sedert dit jaar hangt er IR-reflecterende folie achter de radiatoren, maar dan wel tot 15 cm er boven (lelijk is het wel, maar.... daarom ook een reden om er met bezoekers over te praten). Met een IR-thermometer "zie" ik dus een veel groter stralend oppervlak van de bovenkant van de radiator. Met de hand "voel" ik dan ook meer warmtestraling in de nabijheid van de radiator, waar ik 's avonds in de zetel zit.
Het bloempotje zal hetzelfde effect hebben. Misschien moeten ze nog een parabool-reflectortje verkopen om aan de andere kant te zetten waar je niet zit ;-)
Het ergerlijke is natuurlijk weer de toename van de verkoop van allerlei rommel.
In het middelbaar hadden wij ook een leraar chemie die het lokaal (de plaats waar hij stond les te geven) wat bijwarmde door een bunsenbrander onder een bloempot te zetten. Die verbranding is veel properder, en die brander zal wel een 1000 à 1500 Watt geproduceerd hebben.
Een nep-open haard, met (bio-)ethanol en waarbij er geen schoorsteen is, maar een behoorlijk verluchte woonkamer, geeft ook een behaaglijk gevoel.
Met warme kleren aan, voel je die stralingsdingen natuurlijk niet zo goed.
Geplaatst door: Koen Vandewalle | 22 december 2014 om 19:20
(29)
Dat kan je dus blijkbaar overkomen met Wikipedia...Enkele weken geleden vond ik daar dat een theelichtje 70 à 77 Watt levert, en dat had ik zo genoteerd. Maar dat blijkt dus inderdaad intussen veranderd naar 32 Watt, wat ook wel een stuk aannemelijker klinkt dan die 77 Watt.
Geplaatst door: Philippe Decat | 23 december 2014 om 01:38
(30)
@ Rob
Ik schreef het artikel oorspronkelijk in het Engels: http://www.notechmagazine.com/2014/11/dont-heat-your-room-with-tea-candles.html
Geplaatst door: Kris De Decker | 23 december 2014 om 09:59
(31)
Kris, een leuk artikel om waxinelichtjes te bashen maar hieronder ter inspiratie wat sommetjes (zonder volledigheid). (Warmte wordt in principe overgedragen door stroming, straling en geleiding.)
Stel je hebt een huis als Kris :) een ruimte van 4x4x2,5m3 (opp.=72m2) met de beschreven binnentemp van 20 gr en een buitentemp (met wat wind) van 0 gr:
Om die op temperatuur te houden (dus niet op te warmen) heb je nodig (isolatie: 0,60 m2K/W):
Stroming: q=(20-0)/0,60=33,3 W/m2 Q=33,3=2400 W
Om de lucht in het huisje op 20 gr te houden moet je dus 2400 W aan vermogen toevoeren. Klopt redelijk met de bovenstaande 2550 W, verschil zit em in de isolatiewaarde.
De warmte die je lijf (1,7 m2) kwijtraakt (en dus door interne verbranding moet aanvullen) in deze ruimte ontstaat door stroming van de lucht langs je lijf en is te berekenen met dezelfde formule (zonder wind en zonder kleren):
q=2,5x(37-20)=42,5 W/m2 Q=42,5x1,7=72 W
en bij 0 gr:
q=2,5x(37-0)=92,5 W/m2 Q=92,5x1,7=157 W
Stel je vult het verschil van 85 W aan met straling op de helft van het lichaam (0,85 m2) Je zit dus wel in je nakie :)
q=5x(Tbloempot-37)=85/0,85
Tbloempot=57 gr
De bloempot moet dus minimaal 57 gr zijn om het lichaam van 85 W te voorzien.
Nu moeten die waxinelichtjes de bloempot op 57 gr houden. De warmteoverdracht gaat via stroming (aanname lucht van 80 gr) onder de bloempot (opp=0,135 m2) en straling:
De bloempot raakt aan de lucht in de kamer kwijt: q=2,5x(57-0)=142,5 W/m2 Q=142,5x0,135=19,2 W
De lucht in de bloempot verliest: q=2,5x(80-57)=57,5 W/m2 Q=57,5x0,135=7,8 W
Dus de waxinelichtjes hebben aan vermogen nodig:
bloempot op 57 gr: 7,8 W
verlies bloempot: 19,2 W
straling naar lichaam: 85 W
Totaal: 112 W
Een waxinelichtje geeft 30 W, dus 4 waxinelichtjes geven 120 W
Conclusie: is net genoeg :)
Waarbij ervan uitgegaan is dat het vermogen van de bloempot voor 100% naar het lichaam wordt gestraald (is ietwat te optimistisch om het zacht uit te drukken :)
En kleding etc zou natuurlijk ook er in betrokken moeten worden.
Geplaatst door: Friedhelm Veldhuijzen | 26 december 2014 om 20:47
(32)
Volgens mij is het oorspronkelijke idee van de theelichtjes met de bloempot dat je een kleine ruimte waar je bent net dat beetje extra warmte kan geven om het aangenaam te maken. Bovenop de CV. Het bureau waar je met je PC zit bijvoorbeeld. Wat @25 zegt.
Maar inderdaad, het idee dat je hiermee je huis kunt verwarmen is absurd. En mensen strooien zulke onzin op facebook rond zonder het ooit zelf te proberen. Het zelfde type dat de hele tijd met links komt over wonen in een yurt en de 'health benefits' van zuurzak fruit.
Geplaatst door: Benfatto | 27 december 2014 om 04:08
(33)
- E - Ik stel voor om reacties te laten voorafgaan met een - R - voor rationele reacties en een - E - voor de emotionele.
Geplaatst door: Friedhelm Veldhuijzen | 27 december 2014 om 13:04
(34)
@Friedhelm (31)
Ik denk dat je redenering in de buurt komt als je naakt op een rooster boven de vier theelichtjes zou gaan liggen: je gebruikt geleiding en convectie als principe.
Straling is een heel andere berekening. Ik ga hier niemand ergeren. Vrij recent is daar nogal wat om te doen geweest. (Google: lugano report elforsk)
Niettemin: in een IGLO zou het misschien wel lukken om je naakt comfortabel te warmen met dit theelichtjesgebeuren, omdat de reflectie van warmtestraling daar goed is.
Geplaatst door: Koen Vandewalle | 27 december 2014 om 20:27
(35)
@Koen
Hartelijk dank voor het artikel, klinkt interessant dat apparaat van Andrea Rossi. Staat nu in m'n iBooks en ga ik es op m'n gemak doorlezen.
De boven gebruikte formule voor stralingswarmte is een (in de bouw veel gebruikte) vereenvoudigde versie van de (aangepaste) Stefan Boltzmann vergelijking voor netto warmtestraling van vlak 1 naar vlak 2:
q=(eps1xeps2)/(eps1-eps1xeps2+eps2) x 56,7 exp(-9) (T1^4-T2^4)
vereenvoudigd tot:
q=alpha x (T1-T2) met alpha≈5
Uiteraard zit hier een fout, maar voor een eerste grove berekening vond ik dat wel kunnen.
Geplaatst door: Friedhelm Veldhuijzen | 29 december 2014 om 15:19
(36)
Iets klopt hier niet in de berekening want de praktijk is anders dan de theorie! wat ook niet klopt is de titel die gebruikt wordt, in zowel de reclame als het artikel volgens mij! je kan een kleine ruimte in de praktijk enkele graden warmer krijgen door deze toepassing en het effect van de stralingswarmte is groter dan wanneer je geen pot over het theelicht plaatst! gewoon kwestie van op een wetenschappelijke manier iets te onderzoeken is uitproberen! ik kan u vertellen, het werkt! echter wel alleen als hulp en niet als voornaamste bron van verwarming! met 4 theelichtjes een huis verwarmen is inderdaad absurd! ik vind het dan ook jammer dat in dit artikel de oorsprong van dit potje niet vermeld wordt! namelijk een blogartikel van een kerel die dit gebruikte om zijn tentje op een effectieve manier te warmen op trektochten door de natuur! het werkt, het is makkelijk mee te nemen en het is simpel in gebruik! jammer dat er geen positieve voorbeelden van situaties, waarin dit bloempotje wel zijn nut kan bewijzen worden vermeld. nu is het precies of je bent een oerdomme ezel wanneer je met je bloempotje op trektocht vertrekt of uit je kleine caravan (kleine caravans hebben meestal geen ingebouwde verwarming) de kilte wil verdrijven!
Geplaatst door: gert | 01 januari 2015 om 15:21
(37)
Het gevoel warmte is ook subjectief.
Kom je van buiten in een iets minder koude ruimte dan kun je best het gevoel hebben dat 2 theelichtjes aansteken de ruimte opwarmt. Maar na verloop van tijd zul je toch meer theelichtjes moeten aansteken om dat gevoel te houden.
Ik ervaar dat ook als ik onder de douche stap. Na verloop van tijd wil ik hem weer warmer zetten omdat de oude aangename temperatuur niet aangenaam meer is.
Geplaatst door: John | 06 januari 2015 om 15:03
(38)
Het werkt, een heel klein beetje...
http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/warmte-benutten
Geplaatst door: Hugo | 08 januari 2015 om 13:32
(39)
In een passief-huis zou het wel met een theelichtje kunnen!
Een passief-huis vraagt niet meer dan 15 kWh aan verwarmingsenergie per jaar per m2. Dat is omgerekend 1,7 watt per m2. Dus 4 waxinelichtjes van 32 watt kunnen 75 m2 passief-huis verwarmen. Toch niet gek. ;-)
Geplaatst door: Jan | 09 januari 2015 om 00:25
(40)
Goed artikel. Mooi weerwoord, maar het laat wel een kant van de theelichtjes "onzin" onderbelicht: de convectie stroming. Dat is namelijk de enige wel wetenschappelijk verantwoorde theorie achter die bloempotten, door de bloempotten er over heen te plaatsen ontstaat er een convectiestroming die de warmte van die lullige kaarsjes daardoor sneller door de ruimte verspreid. Dat doet verder niks af aan het feit dat het ongezond is en niet efficiënt, maar je kunt er inderdaad de lucht in je caravan of een andere onverwarmde ruimte relatief snel iets warmer door laten worden.
Geplaatst door: David Bartenstein | 09 januari 2015 om 15:05
(41)
leuk al die berichten, maar het blijft een leuke verwarming die ZEER goedkoop is en voor de daklozen een klein beetje warmte geven.
Geplaatst door: Franna van der Sluis | 13 januari 2015 om 14:56
(42)
@David Bartenstein, "door de bloempotten er over heen te plaatsen ontstaat er een convectiestroming die de warmte sneller door de ruimte verspreid"
- Integendeel de warmte wordt juist trager maar efficiënter verspreid!
Geplaatst door: roland | 14 januari 2015 om 10:37
(43)
Dat je met 4 theelichtjes een kamer warm stookt is redelijk sterk. Tuurlijk komt er wel de hooggeprezen stralingswarmte vanaf, de sterk verguisde warme lucht die van het vlammetje afkomt word in de bloempot opgeslagen en afgegeven als stralingswarmte. Dus beter een bloempot over je kaarsje gezet.
Gewoon een leuke lowtech vinding lijkt me, volgens mij ging deze site daarover.
Geplaatst door: Freek | 16 februari 2015 om 19:36
(44)
Je hebt geen drie bloempotten in elkaar nodig, een is genoeg. En het werkt echt (met de beschreven nadelen). Waarom? Omdat het er niet om gaat om alle lucht in een ruimte op te warmen om warmte te voelen. De pot zet de straling om in infrarood straling die je voelt, zelfs al gebruik je maar een lichtje. Een lichtje alleen verwarmt vooral de lucht en de warmte stijgt op. Daar heb je weinig aan tot de hele kamer is verwarmt.
Gevoel is enorm belangrijk bij verwarming. In een witte ruimte is een hogere temperatuur nodig dan een donkere om je behaaglijk te voelen. Vandaar waarschijnlijk dat de Vikingen vroeger hele donkere gemeenschapshuizen hadden. Nee dit is geen serieus alternatief om huizen te verwarmen. Maar dat het niet werkt is niet waar.
Naast pseudo-wetenschap is er in twee vormen. Het verkopen van onzin als wetenschappelijk, en het verkopen van wetenschappelijk onzin, waarbij heel geleerd praktijk kennis wordt weggehoond ten faveure van theorie.
Geplaatst door: Magalaan | 13 september 2015 om 17:12
(45)
Ik had een verslag geschreven, maar kreeg het niet geplaatst. Maar in het kort, hoe komen ze op 30 wat per theelicht ? ik heb al gelezen van 20 wat. klopt niets van .met 10 theelichten heb je haast 1000 wat!
ben 7 jaren aan het zoeken geweest voor een goede brander , vuilnisbakken vol met ontwerpen die nadien niet werkten.stook nu 8 theelichten, buiten
14 graad binnen 21 graad ,ik heb verwarming nog niet aan gehad. nog een groot voordeel ; kan je je kamer niet meer omhoog stoken, heb je genoeg energie om hem warm te houden met 10 theelichten.
even verwarming aan, maar ook maar even ! en dat op een kamer van 50 m2
Geplaatst door: van der valk. | 09 november 2015 om 17:45
(46)
Men kan in plaats van theelichtjes ook een gaspitje gebruiken, misschien zal dit minder kosten dan 4 theelichtjes en zal het ook minder ongezond zijn!
Geplaatst door: Vicky Lesage | 01 februari 2016 om 18:49
(47)
Ik lig momenteel in een caravan, gisteren was het ijskoud. Maar vandaag heb ik de hele avond 4 waxinelichtjes aangehad. Het is nu heerlijk aangenaam.
Het was ook nog extra gezellig!
Ik laat er ééntje branden en ga lekker slapen.
Ben benieuwd of het morgen weer zo ijskoud is?
Helpen toch wel een beetje die waxinelichtjes!
Geplaatst door: Emmy | 18 september 2021 om 22:40
(48)
Ik denk dat het hier meer gaat over verdeling over tijd, niet de directe warmte van de theelichtjes.
Ook het absorbsie vermogen van het gesteente en die ook weer uit testralen over een breder oppervlakte i.p.v. recht omhoog.
Geplaatst door: TheMood | 21 oktober 2021 om 21:03
(49)
Misschien handig als iemand bruikbare alternatieven zou publiceren hier. De winter staat voor de deur en er zijn genoeg mensen die een goeie manier van verwarmen zouden kunnen waarderen! Laat de verwarmingsexperts NU opstaan!
Geplaatst door: Kipp | 25 oktober 2021 om 09:34
(50)
Ik ben blij dat er verschillende reacties bij staan die vertellen dat het wel werkt. Ik heb er 2 staan (met elk3 lichtjes) in mijn slaapkamer van 3.5m bij 5m en het maakt de kamer echt warm. Mijn huis is ook nog eens bijna 3 meter hoog. Wat het artikel zegt is een huis verwarmen met 4 theelichtjes kan niet ja duhu dat snapt iedereen maar de ergste kou uit een kamer halen dat doet deze constructie wel! En wanneer er mensen zijn die problemen krijgen in een door cv verwarmde kamer is dit (proefondervindelijk) een prima alternatief. VOOR EEN KAMER DAN HE!
Geplaatst door: La Bega | 19 december 2021 om 07:49
(51)
8 jaar later. Het wordt nu wel heel snel goedkoper in elk geval... ;) Leerzame discussie, bedankt mensen
Geplaatst door: Martine | 14 september 2022 om 21:28
(52)
Idd Martine,leerzame discussie op het moment. Ik heb zelf de proef op de som genomen. Vanmiddag op mijn salontafel (cq zware kist van 80 op 120 cm dus echt stabiel) een terracotta pot gezet met boven diameter 35 cm. Die kant stond nu dus onder. Op haaks geplaatste stukjes aanmaakhout om de luchtaanvoer te krijgen. De binnenkant van de pot bekleed met aluminiumfolie om sneller geleiding van de warmte te krijgen. Dan 3 schoteltjes met een theelichtje dat 8 uur brandt eronder geschoven. Niet naar het midden maar zo dicht mogelijk naar de binnenrand van de pot. De zithoek werd behaaglijk warm. Ik wil niet beweren dat het een volledig alternatief is voor centrale verwarming, absoluut niet. Ik denk wel een oplossing om de verwarming nog niet aan te zetten tijdens de periode na de zomer en voor de echte winterkou begint om net dat ongezellig kille gevoel uit huis te krijgen.
Geplaatst door: Maaike | 18 september 2022 om 23:31