Een jaar na het verlagen van de maximumsnelheid op de autosnelwegen rond Parijs is het aantal ongevallen met 15% gedaald en de gemiddelde snelheid met 15% toegenomen. Dat schrijft de krant Le Monde.
De verlaging van de maximumsnelheid, van 80 naar 70 kilometer per uur, ging in op 10 januari 2014. Het aantal ongevallen op de ring rond Parijs lag 15,5% lager in 2014 dan in 2013, terwijl het aantal ongevallen op alle wegen in de regio Îlle de France met 5,1% toenam. Het aantal verkeersdoden op de ring van Parijs steeg weliswaar van 4 tot 7, maar het aantal gewonden daalde van 908 tot 776.
Opvallend is dat de strengere snelheidsbeperking ook een vlotter verkeer met zich meebrengt. Tijdens de ochtendspits is de gemiddelde snelheid toegenomen van 32,6 naar 38,4 km/u, een stijging van 18%. Tijdens de avondspits wordt er nu gemiddeld 33,9 in plaats van 30,3 km/u gereden, een stijging van 12%.
De winst op het vlak van verkeersveiligheid en doorstroming kwam er niet zonder slag of stoot. Het aantal snelheidsovertredingen steeg van bijna 140.000 in 2013 naar meer dan 460.000 in 2014. Dat zijn er 3,5 keer zoveel.
Op de autosnelwegen rond Belgische en Nederlandse steden bedraagt de maximumsnelheid doorgaans 100 km/u.
Laatste reacties