De (elektrische) auto van de toekomst moet vertrekken vanuit de fiets en niet vanuit de auto zoals we die nu kennen. Dat betekent: lichter, compacter, en trager. Op die manier kan de milieukost van de batterijen beperkt blijven en kan het volledige wagenpark worden aangedreven met hernieuwbare energiebronnen. Auto's kleiner maken bespaart ook veel plaats.
De elektrische motorfiets "Tripl" is zo'n voertuig. Het valt buiten elke bestaande categorie. De Deense driewieler lijkt een flink uit de kluiten gewassen vrachtfiets, maar er zijn geen pedalen te bespeuren. Met zijn elektrische motor van 4 kW haalt de Tripl een topsnelheid van 45 km/u. De driewieler mikt op stedelijk transport van kleinere pakketten. De capaciteit van de vrachtruimte bedraagt 750 liter volume en 200 kg gewicht.
De motorfiets is verkrijgbaar met een batterijcapaciteit van 5,3 kWh, 6,7 kWh of 8 kWh. Met de kleinste batterij bedraagt de actieradius 30 tot 60 km, met de grootste 70 tot 100 km. Al deze gegevens komen van de fabrikant. De laadruimte kan in optie verwarmd of gekoeld worden. Opvallend is de ergonomische opstap: de bestuurder hoeft geen been over het zadel te zwaaien.
Laat er geen twijfel over bestaan: dit is geen "duurzaam" voertuig. Er is elektriciteit nodig om het te doen werken en de productie van de batterij is energie-intensief en vervuilend. In vergelijking met een vrachtfiets is de Tripl dus een stap achteruit. Maar in vergelijking met een bestelwagen boekt een elektrische driewieler wel een flinke winst. En voor alle duidelijkheid: dit hoort thuis op de weg, niet op het fietspad.
Laatste reacties