« Low-tech Magazine op Papier | Hoofdmenu | Links, updates en evenementen juni 2019 »

08 juni 2019

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Marieke

(1)

"De enige nieuwigheid in de twintigste eeuw was het gebruik van aluminium -- opnieuw perfect recycleerbaar", zeg je, Kris. Maar ik heb altijd geleerd dat de productie van aluminium een bijzonder vervuilend proces is. Is dat niet zo, dan?

Jacobus

(2)

In de provincie Groningen is een bedrijf gevestigd welke windmolens maken met houten wieken. E.A.Z. Enschede aan zee. 10kwh motor welk tegen de 23000 kWh aan opbrengst en door de geringe hoogte beter inpasbaar op een erf.

kris de decker

(3)

@ Marieke

Natuurlijk is de productie van aluminium vervuilend. Maar het kan daarna eindeloos gerecycleerd worden, met een veel lager energieverbruik (10x minder). De productie van plastic composieten is ook heel vervuilend, en die moet je telkens opnieuw uit nieuwe grondstoffen gaan maken, want onrecycleerbaar.

Ronny

(4)

Dit doet mij bedenken dat de bestaande historische windmolens eigenlijk ook omgebouwd zouden kunnen worden om electriteit te leveren; monumentenzorg en toekomst in éen. Bij historische watermolens zie het al langer, maar voor historische windmolens is er mij nog géén geval bekend.

Liesbeth Cavé

(5)

Heb je als je bomen tussen de molens plaatst geen last van verstoring van de windstroom? Elke oneffenheid op het grondoppervlak zorgt voor minder efficiënte opwekking.

kris de decker

(6)

@ Liesbeth

Dat zou kunnen. Vroeger werden windmolens vaak op een heuveltje gebouwd. Dat zouden we opnieuw kunnen doen.

@ Ronny

Ik denk dat er wel degelijk eentje elektriciteit produceert:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noletmolen
http://www.denolet.nl

Prosper

(7)

Zo zie je maar, vele 'nieuwe ecologische oplossingen': windmolens, elektrische voertuigen, ... zijn als ze eens nauwkeurig onder de loep genomen worden, toch niet zo zuiver op de graat. Zelden of nooit lees of hoor je in de media hier iets over. De negatieve aspecten lijken wel opzettelijk doodgezwegen.

Bij ons in Antwerpen wordt tegenwoordig het vervoer van passagiers via de Schelde gepromoot als een ecologisch alternatief vervoersmiddel. Ik vermoed echter dat ook het vervoer van passagiers met een snelle passagiersboot eigenlijk helemaal geen ecologisch verantwoorde oplossing is.

YJoris

(8)

Weer een interessante bijdrage in deze lowtechmagazine, bedankt Kris.

Iedereen die dacht dat die oude houten windturbines passé waren, ziet nu ook (hopelijk) de duurzaamheids-voordelen ervan in en wordt nu enthousiaster om dit ingeslagen pad verder te bewandelen.

Het grote probleem ivm duurzaam & ecologisch leven is en blijft de stijgende overbevolking, die steeds meer energie nodig heeft; het kapitalisme en de groei economie die leidt tot steeds meer volk; en de steeds grotere menigte met grote ecovoeten, zoals steeds ongestrafd en vrij, en betaalt de vervuiler nog steeds niet (maar wel de staat/gemeenschap, wat compleet onrechtvaardig is).

Dus: alle pogingen tot "duurzame verbetering met lage vermogens" zijn eigenlijk op voorhand gedoemd om te blijven steken in niche-projecten, wat eigenlijk zeer spijtig is.

Ook zou er eens dringend iets moeten gedaan worden aan het weghouden van de vogels en vleermuizen van die wieken. (In Nederland bij het Krammer windmolenpark werkt men met camera's, die de molens stilleggen bij vogelpassage of anders de dieren kunnen verjagen met een afschrikwekkend geluid. Dat is de theorie; enfin als er in de praktijk 50% vd vogels gespaard blijven van die "vogel-vermalers", is het toch ook al dat.)

kris de decker

(9)

@ YJoris

Ik ga niet beweren dat de bevolkingsgroei geen probleem is, maar je moet wel in het achterhoofd houden dat het verbruik van grondstoffen en energie meer dan 3 keer sneller groeit dan de bevolking, en dat het verbruik heel erg ongelijk is verdeeld. https://www.lowtechmagazine.be/2018/02/hoeveel-energie-hebben-we-nodig.html

KoeN

(10)

@Prosper

Als we gaan wachten tot we de heilige graal gevonden hebben voor energie-opwekking qua kostprijs bij installatie, kostprijs bij productie, kostprijs bij ontmanteling, duurzaamheid van constructie, ... zullen we nog lang kunnen wachten en ondertussen verder vervuilen. Elke stap naar een minder vervuilende toekomst is een goede stap. Net zoals het altijd beter kan.

Jens

(11)

Blijft er bij het verbranden van wieken die versterkt zijn met koolstofvezel ipv glasvezel dan ook veel minder afval over?
Daarnaast had ik ook gelezen dat TU Delft werkt aan harsen die toelaten om de deelproducten op een economische manier opnieuw van elkaar te scheiden.

Zoiezo zal er een afvalprobleem blijven vrees ik. Maar als dit sterk gereduceerd kan worden (bvb ook de gelamineerde houten wieken) dan wordt het hopelijk aanvaardbaar.

Borg

(12)

Bedankt Kris,

jouw manier van denken en onderzoeken doet me goed. De hele energietransitie zit in een kramp omdat we er vooral niks bij mogen inleveren, het mag de burger niks kosten, maar onderhand kost het maken van zonnepanelen, warmtepompen en elektrische kooktoestellen natuurlijk ook veel energie en grondstoffen. Dat er bij windmolens ook veel grondstoffen gebruikt worden die niet her te gebruiken zijn, wist ik niet en daar heb je een belangrijk punt. Ga zo door.

Borg Groeneveld

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)

Abonneer

De Hefboombijl