« Ook circulaire economie pleegt roofbouw op planeet | Hoofdmenu | Voordrachten herfst 2018 »

06 augustus 2018

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

roland

(1)

@: "Bij een groep van 120 achter elkaar rijdende fietsers bedraagt de energiebesparing 60%."
@: "in een wielerpeleton van 121 fietsers bleek dat de gezamenlijke krachtinspanning voor het overwinnen van de luchtweerstand 80% lager ligt"
- opmerkelijke verschillen i.v.m. de rolweerstand?

@: "Ook wind kan de theoretische uitkomsten beïnvloeden."
- in de praktijk nog meer, merkt iedere fietser.
Vraag de onderzoekers hoe je windhinder kunt minimaliseren en de hinder van voorrangskruisingen.

Nico S.

(2)

In de praktijk zijn er tevens heuvels op te rijden. Uit ervaring zie ik dat de minder getrainde fietser bijna geen voordeel meer haalt tijdens het klimmen, temeer omdat 'de kopman' ook al minder snel kan fietsen en het weerstand voordeel verdwijnt. Maar tegen de wind in en op wegen met minder dan 3% helling fiets ik graag achter een e-bike aan en ik bedank hun er ook voor.

Lan Bir

(3)

Waarom wordt deze wetenschap niet meer ingezet bij gemotoriseerd verkeer?

Stel dat alle auto's met elkaar kunnen communiceren en automatisch een minimum afstand bewaren. het verbruik zou een pak dalen gewoon door netjes achter elkaar te rijden.


BArt

(4)

Vermits de koprijder ook een licht voordeel heeft zou die jou ook kunnen bedanken als je in zijn wiel gaat hangen.

Iets sportiever is het als je de koppositie afwisselt en zo de inspanning verdeelt. Technieken uit het tijdrijden in groep (ook bij triatlon met stayeren) zouden toegepast kunnen worden in het dagelijkse woon-werk-school verkeer.

Misschien moet iemand een APPje maken zodat mensen kunnen afspreken om in peloton naar het werk te fietsen. Je neemt dan om 8u10 het peloton op de fietssnelweg F1 die 10 minuten later naadloos aansluit op het peloton op de F16.

twilwel

(5)

In een gelegenheids-peloton rijden is te gevaarlijk voor de gemiddelde in deze onervaren fietser door de onvermijdelijke valpartijen, nog afgezien van de complicaties van het vormen van zo'n peloton. Voor schoolgaande jeugd die allemaal tegelijk naar school gaan kan het wel heel goed werken.
Wat betreft velomobiel en electrische fiets. Hier wordt gesteld dat dat op hetzelfde neer komt, maar als ervaringsdeskundige met beide durf ik daar wel wat kanttekeningen bij te plaatsen: een velomobiel biedt weersbescherming (dus ook in de winter te gebruiken) en er is door de zeer lage luchtweerstand en het zeileffect van de aerodynamische body bij veel verschillende windrichtingen en sterktes een goede snelheid mee te halen met weinig inspanning (vermogen). Pas bij lange hellingen wordt een electrische fiets interessant. Bij rollende heuvels (op en af) blijkt de velomobiel juist bij uitstek geschikt. Tenminste zolang de kruisingen en verkeerslichten niet telkens net in het dal zijn. Een velomobiel is nu nog flink duurder dan een electrische fiets, door de kleinschalige productie. De kosten van vervanging van de accu's mag men echter niet over het hoofd zien. Maar al te vaak komt dat neer op een nieuwe electrische fiets kopen.

kris de decker

(5)

@ roland

Het verschil tussen 60 en 80% is het gevolg van de verschillende vorm van het peloton. Bij 80% energoebesparing rijden fietsers niet alleen achter, maar ook naast elkaar. De rolweerstand heeft daar niks mee te maken.

@ Bart

Een "appje" zou handig zijn. Een soort blabla-car voor fietsen. Dat zal ook nodig zijn om politici te interesseren, want voor het beleid moet er altijd "iets innovatiefs" bij horen.

Frisbee

(6)

@Lan Bir
Dat pal achter elkaar rijden van auto's gaat ook al jaren door mijn hoofd. Met iets van gladde en tevens flexibele bumpers rondom het voertuig zou er mogelijk zelfs extreem dicht opeen kunnen worden gereden zonder schade aan voertuigen en inzittenden. Er passen dan bovendien meer voertuigen op een kleiner wegoppervlak. Vooral handig in spitstijden (hoewel dat ook weer een aanzuigend effect kan hebben...).
Bijkomend voordeel kan zijn dat genoemde voertuigen minder snel ernstig letsel zouden veroorzaken aan kwetsbare weggebruikers als voetgangers en fietsers.

Met moderne voertuigtechnologie (lees zelfsturende auto's) kan een peloton auto's wellicht pal tegen elkaar aan rijden. Voor de gewone fietsers zie ik zo dicht opeen rijden helaas niet voor me, met de diverse uitstekende onderdelen zit je gauw in elkaar verstrikt. De velomobiel heeft dat misschien meer in zich, maar betreft helaas nog immer een schaars verschijnsel.
De e-bike zou met zijn maximale (en vaak tevens nominale) snelheid van 25km/uur misschien wel de meest praktische zijn voor het pelotonwerk, al zal de gemiddelde e-biker daar natuurlijk niet veel meer van gaan merken dan een lagere stroomrekening ;-)

Frisbee

(7)

Als wielrenner, toerfietser en fietsforens ben ik dol op 'wieltjepikken' en laat ik ook graag mensen in mijn wiel meerijden. Valt me op hoe zelden mensen tot dat laatste geneigd zijn. Is dat een kwestie van 'dat doe je niet', verlegenheid, idee van gevaar of onbekendheid en onervarenheid? Of rijden de meesten toch het liefst zelf met de neus in de wind (in plaats van in de mijne ;-) )?

koen

(8)

een “tandem” dus met 10 trappers, en 2 wielen,
rolweerstamd is die van een gewone fiets, maar luchtweerstand is extreem veel lager!
wie bouwt er eentje om het eens te testen?

Marnix

(9)

Zelfrijdende auto's waren al mogelijk met analoge techniek op speciaal daarvoor ontworpen snelwegen, echter snelwegen worden niet gerund door innovatieve bedrijven maar door overheden.
Overgens, een aanbieder van een automatische snelweg zal waarschijnlijk de snelheid opvoeren, zodat iedereen netjes, veilig en efficient 200+km per uur rijdt.

Ruben

(10)

@ koen
Volgens mij is de luchtweerstand van een tandem met twee personen niet lager dan een gewone fiets, maar wel lager dan twee gewone fietsen die achter elkaar aan rijden. Je hebt wel een groter totaal trapvermogen op een tandem natuurlijk.

@ Marnix
Vermoedelijk zal een hogere snelheid het effect van minder luchtweerstand op het verbruik teniet doen. Eigenlijk zou dat nu al op de gewone snelwegen kunnen, mits daar goede afspraken rond zijn. Een rijstrook op de gemiddelde snelweg is volgens mij breed genoeg voor twee auto's naast elkaar als die tegen elkaar aanrijden. Op die manier zou je konvooien met wisselende bezetting kunnen vormen. Ideaal is echter de besturing centraal voor het konvooi, wat nu nog moeilijk is natuurlijk.

koen

(11)

@ruben

idd, maar ik bedoel dus luchtweerstand van 1 tandem tov 10 gewone fietsen, en met een tandem zit je kort en strak achter mekaar natuurlijk.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl