Opnieuw een interessant voertuig voor vrachtvervoer in de stad. De Duitse Carla Cargo is een driewielige fietstrailer die over een elektrische hulpmotor en twee schijfremmen beschikt. De aanhangwagen is zodanig ontworpen dat hij ook als (elektrisch ondersteunde) handkar kan worden gebruikt. Eén van de eerste klanten was een installateur van zonnepanelen.
Het laadplatform van de Carla Cargo meet 60 x 160 cm en de 40 kg zware trailer heeft een draagvermogen van 150 kg. Als de kar wordt getrokken door een vrachtfiets, kan het totale draagvermogen dus oplopen tot 300 kg of meer. Bij het gebruik als handkar worden de remmen en de motor via het handvat bediend. Er zit ook een handrem op.
De elektrische hulpmotor zit in het voorwiel van de fietskar ingebouwd, levert een vermogen van 250 watt en is actief tot een snelheid van 23 km/u. In de handkar-modus kan een piekvermogen van 500 watt worden geleverd, tot een snelheid van 6 km/u. De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 11 of 15 Ah, goed voor een (geadverteerde) actieradius van 40 tot 60 km.
De prijs bedraagt ongeveer 4.000 euro. Wie zelf aan de slag wil, vindt de bouwplannen online. De Carla Cargo is present op het International Cargo Bike Festival van 16 tot 17 april in Nijmegen.
(1)
het trekkende voertuig is beter zwaarder dan de aanhangwagen
het zwaartepunt moet maximaal laag liggen
hier is het gewicht niet tussen 2 wielen ,
zeker niet al remmend ( bergaf of niet )
Geplaatst door: hp | 19 juli 2016 om 18:18
(2)
het is niet noodzakelijk dat het trekkende voertuig zwaarder is, als de aanhanger maar voldoende geremd is.
de bodem van de kar ligt onder de hartlijn van de wielen, dus als je de kar goed laadt is er geen enkel poblee.
Geplaatst door: david | 07 augustus 2016 om 09:51
(3)
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de wetgeving erover zou zeggen. Want stel dat men dit aan een elektrische fiets hangt zouden ze nog durven zeggen dat het samenspel meer dan 250W geeft en dus in de categorie van elektrische fietsen tot 45 km/u valt, kwestie van er nog wet geld uit te kloppen met keuring en verzekering en dergelijke. En of ze zouden toelaten dag handkarren elektrische ondersteuning krijgen weet ik ook niet.
Geplaatst door: Brecht Schatteman | 18 augustus 2016 om 16:01