De jaarlijkse herziening van de spoordienstregeling in Europa bracht opnieuw slecht nieuws deze maand: de Duitse Spoorwegen doeken in 2016 al hun slaaprijtuigen op. Maar er is ook goed nieuws: Russische en Oostenrijkse spoorwegen geloven wel in de nachttrein, en vullen een aantal gaten op.
Foto: Met de nachttrein van Parijs naar Berlijn? Dan moet je bij de Russische spoorwegen zijn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
De vrees voor het totaal verdwijnen van de Duitse nachttreinen bestond al sinds december vorig jaar, toen de eerste 6 van de in totaal 17 verbindingen werd afgeschaft.
In een vorig artikel gingen we dieper in op de oorzaken van deze beslissing, die in elk geval niet te wijten is aan een gebrek aan populariteit: Deutsche Bahn schaft treinen af die vol liggen met slapende reizigers. Probleem is dat de kosten hoger liggen dan voor andere treinen. Deutsche Bahn zal voortaan nachtbussen inzetten.
De beslissing van Deutsche Bahn is een opdoffer voor wie zonder vliegtuig door Europa wil reizen. De reistijd wordt langer en er moeten extra hotelnachten worden geboekt. Het Duitse City Night Line heeft/had dan ook een aanzienlijk bereik. Hieronder de routes in 2015, na het afschaffen van de eerste zes lijnen dus:
Het Duitse netwerk van slaaptreinen verdwijnt volledig.
Zoals dat meestal gaat, worden de tot verdwijnen gedoemde nachttreinen zachtjes gewurgd tijdens het komende jaar. Lijnen worden gaandeweg ingekort en het aantal bedden per compartiment wordt vanaf deze maand standaard opgevoerd van 4 naar 6 (waarvan er volgens DB maar 5 bezet zullen zijn). Ook het personeel aan boord houden, zal naar het eind van 2016 lastig worden, dus mogelijk verdwijnen de verbindingen al eerder -- boeken is vanaf nu niet echt meer aan te raden.
Oostenrijkse & Russische slaaptreinen
De Oostenrijkse spoorwegen zouden naar verluidt een aantal van de nachtverbindingen van Deutsche Bahn willen overnemen, zoals München-Rome en München-Venetië. De Oostenrijkse Spoorwegen zijn bij de beste van Europa, dat zou dus mooi zijn. Oostenrijk heeft geen hogesnelheidstreinen maar biedt wel snelle internationale verbindingen aan, waaronder acht nachttreinen. Vorig jaar investeerde de ÖBB 46 miljoen euro in slaaprijtuigen. In Wenen werd onlangs ook een nieuw, internationaal treinstation afgeleverd.
Een Oostenrijks slaaprijtuig. Bron: ÖBB.
Opmerkelijk is ook dat de Russische Spoorwegen gedeeltelijk het gat opvullen dat Deutsche Bahn (en eerder ook SNCF en RENFE) achterlaten. De sinds 2011 rijdende nachttrein tussen Moskou en Parijs (met een reisduur van twee nachten en een dag, of iets meer dan 37 uur enkele reis), vertrekt voortaan drie in plaats van één of twee keer per week.
Daarbij komen er vanaf juni 2016 drie extra slaapreinen op het stuk tussen Berlijn en Moskou. De Russische Spoorwegen bieden tickets aan voor deeltrajecten zoals Parijs-Berlijn en Parijs-Warschau, waarmee ze in feite de in December 2014 opgedoekte nachttrein van Deutsche Bahn hebben vervangen. De Russen opereren ook een nachttrein tussen Moskou en Nice (3.315 km).
Europese Spoorboekjes
In 2013 dreigde ook de bijbel van de Europese treinreiziger te verdwijnen: de Thomas Cook European Rail Timetable. Dat sinds het einde van de negentiende eeuw gedrukte spoorboekje verschijnt elke maand en brengt ook halfjaarlijkse zomer- en winter edities uit.
De European Rail Timetable bevat de dienstregeling van alle Europese treinen, alsook spoorkaarten van Europa en de afzonderlijke landen. Het is een bijzonder handig instrument dat vaak sneller en beter werkt dan een online reisplanner op een smartphone.
De European Rail Timetable werd verdergezet door de bestaande redactie, die de licentie overnamen van Thomas Cook. Sinds kort zijn alle producten opnieuw verkrijgbaar, inclusief de grote, Europese spoorkaart. Zie de website van de European Rail Timetable.
Kris De Decker
Meer informatie over de nieuwe spoordienstregeling in 2016:
- December 2015 Timetable Change, Worldcarfree network.
- Timetable updates, European Rail Timetable
- DB schrapt alle nacht- en autotreinen, OV Magazine
- Bahn will Nachtzüge an ÖBB abgeben, Stuttgarter Zeitung
- New train services for 2016, Hidden Europe
- News, Man in Seat 61
- Status DB Night Trains, Back on Track
Verwante artikels:
- Waarom verdwijnt de Europese nachttrein?
- De Étoile du Nord: bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper
- Hoe spoor je naar Parijs zonder de Thalys?
- Met de trein door Europa: een handleiding
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1)
Nu ook geen Franse slaaptreinen meer: http://transports.blog.lemonde.fr/2016/02/19/le-train-de-nuit-cest-fini-ou-presque/
Geplaatst door: kris de decker | 20 februari 2016 om 00:41
(2)
Er is een online petitie voor het behoud van de Duitse nachttreinen:
https://weact.campact.de/petitions/rettet-die-nacht-und-autozuge-1/?utm_id=wa-recpif
Wie weet heeft dit nog enige invloed.
Geplaatst door: Pieter | 10 mei 2016 om 10:21