De (elektrische) auto van de toekomst moet vertrekken vanuit de fiets en niet vanuit de auto zoals we die nu kennen. Dat betekent: lichter, compacter, en trager. Op die manier kan de milieukost van de batterijen beperkt blijven en kan het volledige wagenpark worden aangedreven met hernieuwbare energiebronnen. Auto's kleiner maken bespaart ook veel plaats.
De elektrische motorfiets "Tripl" is zo'n voertuig. Het valt buiten elke bestaande categorie. De Deense driewieler lijkt een flink uit de kluiten gewassen vrachtfiets, maar er zijn geen pedalen te bespeuren. Met zijn elektrische motor van 4 kW haalt de Tripl een topsnelheid van 45 km/u. De driewieler mikt op stedelijk transport van kleinere pakketten. De capaciteit van de vrachtruimte bedraagt 750 liter volume en 200 kg gewicht.
De motorfiets is verkrijgbaar met een batterijcapaciteit van 5,3 kWh, 6,7 kWh of 8 kWh. Met de kleinste batterij bedraagt de actieradius 30 tot 60 km, met de grootste 70 tot 100 km. Al deze gegevens komen van de fabrikant. De laadruimte kan in optie verwarmd of gekoeld worden. Opvallend is de ergonomische opstap: de bestuurder hoeft geen been over het zadel te zwaaien.
Laat er geen twijfel over bestaan: dit is geen "duurzaam" voertuig. Er is elektriciteit nodig om het te doen werken en de productie van de batterij is energie-intensief en vervuilend. In vergelijking met een vrachtfiets is de Tripl dus een stap achteruit. Maar in vergelijking met een bestelwagen boekt een elektrische driewieler wel een flinke winst. En voor alle duidelijkheid: dit hoort thuis op de weg, niet op het fietspad.
(1)
en nu nog droog en comfortabel zitten!
Geplaatst door: sjef van herpt | 30 september 2015 om 10:01
(2)
Wat een mooi ding!
Met betrekking tot de inhoud van het artikel wil ik graag opmerken dat een bakfiets aangedreven door een vleeseter ook verre van co2 neutraal is.
Een snelle internet ronde impliceert dat een dag (bak)fietsen met volle bak van ongeveer 60 km grofweg overeen komt met een extra verbranding van een kilo rundvlees (worst case). Wat weer neerkomt op ongeveer 13 kg CO2.
Nu het elektrische voertuig (uitsluitend gebruik).
Neem aan een schatting dat er ongeveer 7 kWh nodig is voor een zekere actieradius van 60km. We laden hem op met zonnecellen in nederland @ 160 g CO2 / kWh => 1120 gCO2
Zelfs met een laad(in)efficiëntie van 10% levert dat nog minder CO2 op dan onze rundvleesetende fietskoerier.
Dit is een ZEER grove berekening, maar als deze getallen in de zelfde orde liggen dan is het mijns inziens de moeite waard eens zeer goed na te denken over wat we van een "duurzaam" voertuig verlangen.
Groeten,
Xander
bronnen:
http://timeforchange.org/eat-less-meat-co2-emission-of-food
http://www.calorieen.nu/rundvlees/
http://www.tribology-abc.com/calculators/cycling.htm
http://www.lowtechmagazine.be/2015/04/zonnepanelen-steeds-goedkoper-maar-ook-minder-duurzaam.html
Geplaatst door: Xander | 01 oktober 2015 om 15:44
(3)
@ Xander
Dat argument is me bekend, maar ik ga er niet mee akkoord.
Onze slechte eetgewoonten zijn geen excuus om elektrische transport duurzamer te noemen dan lichamelijk aangedreven transport. We moeten namelijk ook die slechte eetgewoonten aanpakken. Bovendien moeten mensen bewegen om gezond te blijven en die beweging kan dan best nuttig worden aangewend in plaats van verkwist te worden in een fitness centrum.
Een redenering als de jouwe vind je ook terug in het vorige artikel over het energieverbruik van internet. Bijvoorbeeld het downloaden van een muziekalbum wordt energie-efficiënter genoemd dan het kopen van een CD, vooral omdat de consument meestal met de auto naar de winkel rijdt. Maar maak daar een fiets van en het voordeel van online distributie verdwijnt.
Dus: onze energie-verkwistende transport-infrastructuur mag geen excuus zijn om online diensten duurzamer te noemen -- we moeten in de eerste plaats die transportinfrastructuur aanpakken.
Overigens zijn die vergelijkingen tussen vlees eten en autorijden in hetzelfde bedje ziek als de vergelijkingen tussen online en offline diensten: er zijn zoveel variabelen dat je kan beweren wat je wil. Als je fietskoerier vlees eet van een koe die alleen maar gegraasd heeft, of een varken dat alleen maar voedselafval heeft gegeten, dan scoort de vleesetende fietser beter dan zijn elektrisch aangedreven collega. Ook de vleesproductie zou met een andere aanpak veel duurzamer kunnen zijn (al impliceert dat sowieso minder vlees eten).
Geplaatst door: Kris De Decker | 01 oktober 2015 om 17:05
(4)
@ Xander,
Kris heeft al uitgebreid toegelicht waarom je redenering op zijn minst kort door de bocht is, hoewel het natuurlijk wel terecht is om te wijzen op de ecologisch impact van de huidige vleesproductie.
Maar zolang de meeste mensen in het westen veel te weinig bewegen en/of voor hun bewegingen naar sportclubs, fitnesscentra, ... trekken vind ik het sowieso een non-discussie en is een grote inzet van de menselijke spierkracht voor voortbeweging sowieso een positieve zaak.
Geplaatst door: Renaat | 06 oktober 2015 om 16:26
(5)
Op die Tripl website noch elders op internet kon ik opmaken wat dit ding zou kosten ?
Geplaatst door: Ronny COUSAERT | 10 juni 2016 om 18:50