« Een snelheidslimiet voor het internet? | Hoofdmenu | Gratis en energie-efficiënt mobiel internet »

29 september 2015

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

sjef van herpt

(1)

en nu nog droog en comfortabel zitten!

Xander

(2)

Wat een mooi ding!

Met betrekking tot de inhoud van het artikel wil ik graag opmerken dat een bakfiets aangedreven door een vleeseter ook verre van co2 neutraal is.

Een snelle internet ronde impliceert dat een dag (bak)fietsen met volle bak van ongeveer 60 km grofweg overeen komt met een extra verbranding van een kilo rundvlees (worst case). Wat weer neerkomt op ongeveer 13 kg CO2.

Nu het elektrische voertuig (uitsluitend gebruik).
Neem aan een schatting dat er ongeveer 7 kWh nodig is voor een zekere actieradius van 60km. We laden hem op met zonnecellen in nederland @ 160 g CO2 / kWh => 1120 gCO2

Zelfs met een laad(in)efficiëntie van 10% levert dat nog minder CO2 op dan onze rundvleesetende fietskoerier.

Dit is een ZEER grove berekening, maar als deze getallen in de zelfde orde liggen dan is het mijns inziens de moeite waard eens zeer goed na te denken over wat we van een "duurzaam" voertuig verlangen.

Groeten,

Xander

bronnen:
http://timeforchange.org/eat-less-meat-co2-emission-of-food
http://www.calorieen.nu/rundvlees/
http://www.tribology-abc.com/calculators/cycling.htm
http://www.lowtechmagazine.be/2015/04/zonnepanelen-steeds-goedkoper-maar-ook-minder-duurzaam.html

Kris De Decker

(3)

@ Xander

Dat argument is me bekend, maar ik ga er niet mee akkoord.

Onze slechte eetgewoonten zijn geen excuus om elektrische transport duurzamer te noemen dan lichamelijk aangedreven transport. We moeten namelijk ook die slechte eetgewoonten aanpakken. Bovendien moeten mensen bewegen om gezond te blijven en die beweging kan dan best nuttig worden aangewend in plaats van verkwist te worden in een fitness centrum.

Een redenering als de jouwe vind je ook terug in het vorige artikel over het energieverbruik van internet. Bijvoorbeeld het downloaden van een muziekalbum wordt energie-efficiënter genoemd dan het kopen van een CD, vooral omdat de consument meestal met de auto naar de winkel rijdt. Maar maak daar een fiets van en het voordeel van online distributie verdwijnt.

Dus: onze energie-verkwistende transport-infrastructuur mag geen excuus zijn om online diensten duurzamer te noemen -- we moeten in de eerste plaats die transportinfrastructuur aanpakken.

Overigens zijn die vergelijkingen tussen vlees eten en autorijden in hetzelfde bedje ziek als de vergelijkingen tussen online en offline diensten: er zijn zoveel variabelen dat je kan beweren wat je wil. Als je fietskoerier vlees eet van een koe die alleen maar gegraasd heeft, of een varken dat alleen maar voedselafval heeft gegeten, dan scoort de vleesetende fietser beter dan zijn elektrisch aangedreven collega. Ook de vleesproductie zou met een andere aanpak veel duurzamer kunnen zijn (al impliceert dat sowieso minder vlees eten).

Renaat

(4)

@ Xander,

Kris heeft al uitgebreid toegelicht waarom je redenering op zijn minst kort door de bocht is, hoewel het natuurlijk wel terecht is om te wijzen op de ecologisch impact van de huidige vleesproductie.

Maar zolang de meeste mensen in het westen veel te weinig bewegen en/of voor hun bewegingen naar sportclubs, fitnesscentra, ... trekken vind ik het sowieso een non-discussie en is een grote inzet van de menselijke spierkracht voor voortbeweging sowieso een positieve zaak.

Ronny COUSAERT

(5)

Op die Tripl website noch elders op internet kon ik opmaken wat dit ding zou kosten ?

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl