De Johanson3 is een elektrische scooter die zich moeilijk in een categorie laat onderbrengen. De driewieler kan rechtopstaand of zittend worden bestuurd en heeft plaats voor maximaal 2 volwassen passagiers of 250 kg vracht. Het ingenieuze ontwerp maakt gebruik van eenvoudige technologie en is goedkoper dan een vrachtfiets met elektrische trapondersteuning.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
De bromfiets of scooter kan een efficiënt alternatief zijn voor de auto, omdat hij energiezuiniger is en minder plaats inneemt. Toch kent de klassieke scooter een paar belangrijke nadelen, die het gebruik ervan beperken: hij is minder stabiel dan een auto, heeft weinig laadcapaciteit, en beperkt de kledingkeuze. De elektrisch aangedreven "Johanson3" pakt al deze problemen tegelijk aan. Het voertuig werd ontwikkeld door de Belgische ontwerper Johan Neerman, en wordt geproduceerd in de Verenigde Staten.
Het laadvermogen van de Johanson3 is vergelijkbaar met dat van een grote vrachtfiets. De Johanson3 is verkrijgbaar in vijf versies. Het standaardmodel is de 2,1 meter lange "Urban2+" (2.300 euro), met ruimte voor één passagier of 150 kilogram vracht. De driewieler heeft twee elektrische motoren, een topsnelheid van 45 kilometer per uur en een actieradius van 40 tot 60 kilometer. De "Urban 1" en de "Junior" zijn compactere versies van het standaardmodel, bedoeld voor kleinere bestuurders.
De 2,4 meter lange "Rhino" (2.600 euro) is een groter model dat plaats heeft voor twee passagiers of 250 kg vracht. De maximum snelheid bedraagt 65 km/u en de actieradius is 50 km. De X-plorer is een krachtiger versie van dit grotere model, met drie motoren -- één in elk wiel -- en een topsnelheid van 70 km/u. Louter op basis van de technische gegevens valt te besluiten dat de Johanson3 voor heel wat toepassingen de auto zou kunnen vervangen, voor een fractie van de aankoopprijs en de operationele kosten.
Het voertuig is ook sneller en goedkoper dan een vrachtfiets met elektrische trapondersteuning. De Johanson3 is op technologisch vlak weinig spectaculair. Er komen geen technische hoogstandjes en nauwelijks elektronica aan te pas. Er werd gekozen voor staal in plaats van het lichtere maar duurdere aluminium. Bovendien is een elektrische scooter een eenvoudiger technologie dan een elektrische fiets. De bromfietsen vertonen gelijkenissen met lichte voertuigen in ontwikkelingslanden, zoals de tuk-tuk.
Rechtopstaand
Opmerkelijk is dat de scooter rechtopstaand kan worden bestuurd. De bestuurder leunt tegen een in de hoogte verstelbare heupsteun, met de voeten op een platform. Deze houding maakt het mogelijk om lange gewaden te dragen, wat op een tweewielige scooter geen aanrader is. Op- en afstappen gaat op die manier ook vlotter dan in het geval van een klassieke bromfiets. Maar de rugsteun kan ook worden omgevormd tot een zadel, zodat het voertuig zittend kan worden bestuurd.
Door druk uit te oefenen met de voeten kan het voertuig kantelen bij het ingaan van een bocht. Dat gebeurt niet met behulp van elektronica, het systeem is vergelijkbaar met dat van een skateboard. De gevoeligheid van dit kantelmechanisme kan worden ingesteld. De Johanson3 maakt dus zowel een sportieve als een rustige rijstijl mogelijk.
De passagier zit achteraan de bestuurder, en beschikt over een zadel, voetsteunen en handgrepen. Er is een opvouwbaar laadplatform voorzien, waarop vrachtboxen kunnen worden geplaatst. Handig is ook dat het voertuig uit elkaar kan worden gehaald en opgeplooid, zodat het bijvoorbeeld mee op de trein of mee in de auto kan. Met een breedte van ongeveer 60 cm kan het ook door een deur. De Johanson3 is echter niet zo draagbaar als een plooifiets -- dat heeft vooral te maken met het gewicht van 60 kg.
Batterij
De Johanson3 is een scooter, geen elektrische fiets. Als de batterij leeg is, dan kan je niet op pedaalkracht verder. Wel kan het voertuig als een skateboard worden voortgeduwd. De opgegeven actieradius van 40 tot 60 km is uiteraard in grote mate afhankelijk van de rijstijl, de lading en het gebruik van opties, zoals verlichting. Langs de andere kant is er dankzij het grote laadvermogen de mogelijkheid om drie extra batterijen mee te nemen en zodoende de actieradius te vergroten tot meer dan 200 km, ten koste van vracht- of of passagiersruimte.
Een betere bescherming tegen de regen wordt door de fabrikant in het vooruitzicht gesteld. Let op: de Johanson3 is nog niet leverbaar, al kan hij wel al worden besteld. Er zijn nog geen onafhankelijke tests gebeurd, alle informatie komt van de fabrikant. Maar het concept is alvast innovatiever dan alles wat er dezer dagen op het autosalon in Brussel staat te blinken.
Kris De Decker
Verwante artikels:
- Europa zoekt vrachtfietsers (m/v): veel werk voor goede fietsbenen
- De vrachtfiets anno 2014: verslag van het International Cargo Bike Festival
- Fiets met trapondersteuning gebruikt vliegwiel in plaats van batterij
- Snelwegen voor fietsers: in één ruk van A naar B.
- De Cargo step.
- Fietsen zonder trappers: kickbikes
- De stepslee: de winterversie van de kickbike
- Zeilen op de autosnelweg - pedaalkracht en windkracht verzoend
- De velomobiel: hightech fiets of lowtech auto?
- De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger
- Vrachtwagens met trappers: marktoverzicht van vrachtfietsen.
- Schaalmodellen van fietsen
Startpagina.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1)
Misschien is het een ingenieus idee maar ik zie mezelf niet op zo'n fiets zitten.
Het oog wil ook wat tegenwoordig en dat is een belangrijk aspect bij het succesvol worden van een product denk ik.
Vroeger hadden wij een "dorpsgek" die reed op een soort gelijke fiets als hier op de foto's.
Ik ben benieuwd wat andere mensen van de fiets vinden.
Geplaatst door: victor | 19 januari 2015 om 08:34
(2)
Leuk multi-functioneel voertuig.
Er zou wel wat aan de vormgeving gedaan kunnen worden. Het voertuigje heeft nu wel erg veel weg van een jaren 60 gehandicapte rolstoel.
Geplaatst door: Jeroen O | 19 januari 2015 om 08:55
(3)
Naar aanleiding van diverse artikelen op deze site ben ik uitgekomen bij Lit Motors als oplossing van het vervoersprobleem. Het is schoon (elektrisch), snel, stabiel en ziet er mooi uit. Ze zijn nog aan het ontwikkelen, maar als het te koop komt wil ik er wel een kopen.
Geplaatst door: B. van Hunen | 19 januari 2015 om 09:00
(4)
@: "De bromfiets of scooter kan een efficiënt alternatief zijn voor de auto, omdat hij energiezuiniger is en minder plaats inneemt"
en met een topsnelheid boven 60 km per uur veel onveiliger zeker in stedelijke omgeving.
Vaak wordt een scooter benut i.p.v. de fiets veel onveiliger, minder energiezuinig en met een accu belastend voor het milieu.
Geplaatst door: roland | 19 januari 2015 om 11:36
(5)
@ B. van Hunen
De C-1 van Lit motors ziet er inderdaad mooi uit, maar hij is wel tien keer duurder dan de Johanson3. Het is een veel complexer voertuig. Hier de link overigens: http://litmotors.com/c1/
Geplaatst door: Kris De Decker | 19 januari 2015 om 11:54
(6)
Net wat ik zocht! Een 3 wiel brommer met grote banden. Lekker stabiel en ik vind hem er leuk uit zien. Hopelijk kan ik er mijn bijenkasten op vervoeren.
Geplaatst door: Marian | 19 januari 2015 om 12:09
(7)
De titel van van dit stukje is denk ik onjuist want kan je op een bromfiets vracht meenemen?
De prijs is inderdaad goed maar ben het met de anderen eens dat de vormgeving (voor het oog) niet alles is, maar misschien is dat een kwestie van tijd, wennen of gewoon doen.
Wat ik me af vroeg: Is de Johanson3 al toegelaten op de openbare weg?
Geplaatst door: Mike | 28 februari 2015 om 12:29