« De mechanische overbrenging van energie: Stangenkunst | Hoofdmenu | De mechanische batterij: duurzame energie opslaan met de zwaartekracht »

02 april 2013

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Renaat

(1)

Ik denk dat in de praktijk voor menig functioneel fietser, reden 14 de belangrijkste vertragende factor is.

Een sterke stijging van de kruissnelheid leidt zelden tot een sterke stijging van de gemiddelde snelheid omdat die gemiddelde snelheid drastisch wordt teruggebracht door wachttijden bij verkeerslichten, scherpe bochten of andere situaties waardoor men niet kan doorfietsen, slecht wegdek, te smalle fietspaden, ...

roland

(2)

Asfalt ondermijnd door boomwortels is heel vertragend, evenals slecht onderhouden baksteenwegdek.
In de stedelijke bebouwing zorgt niet de kwaliteit van de fiets maar de fietsroute voor de grootste vertraging met (onoverzichtelijk) achterrangskruisingen, gillig afgestelde weinig fietsgroen gevende verkeerslichten en scherpe bochten.
Hoe trager de fietser hoe veiliger menen een aantal wegbeheerders.

Kris De Decker

(3)

@ Renaat & Roland: één manier om slechte infrastructuur te vermijden is het fietspad verlaten en de rijbaan te nemen -- die meestal wel in goede staat is. Zeker met een snelle fiets is dat vaak een beter idee, want in de stad kan je dezelfde snelheid halen als een auto.

Eloy

(4)

Tip 16: Je kunt natuurlijk ook languit gaan, op een ligfiets dan.
Mocht je alle tips in acht nemen én je gebruikt trapondersteuning, dan is fietsen dubbele pret.

H. Honnest

(5)

Kilo's van de fiets tellen inderdaad niet zo gauw voor volwassenen, maar des te sterker voor kinderen. Op een lijfje van 25 kg doen 2 kilo's er behoorlijk veel toe. Vooral bergop natuurlijk en bij het optrekken vanuit stilstand. En kinderen zijn meestal toch de vertragende factor voor een fietsrit met het gezin...

De Welsche fietsfabrikant Islabikes heeft hier goed op ingespeeld en maakt superlichte, sterke, licht lopende en toch aardig betaalbare kinderfietsen voor alle kinderleeftijdscategorieen.
Het verschil met een standaard kinderfiets is al gauw een kilo of 4!

Zelfs Alpencols zijn er goed mee te beklimmen (en af te dalen).

Helaas alleen via internet te bestellen of bij de fabriek in Wales af te halen...

Johan

(6)

Dat je zuiniger kan fietsen door een koersfiets te gebruiken én zoals het hoort is evident. Dat je dan sneller kan fietsen dan 25km/h, de limiet voor onderseund fietsen, ook. Dit artikel is dus een open deur instampen.

Wat is eigenlijk het doel van dit artikel, want dat ontgaat me totaal.

Een pleidooi tegen elektrisch ondersteund fietsen ? Zeg dat dan en argumenteer. Een pleidooi tegen velomobielen ? Idem dito (hoewel ik de wielertoerist nog moet tegenkomen die mij eraf rijdt).

Verder ontbreken de argumenten (contra):

- Speciale kledij aantrekken vraagt tijd, waardoor je (veel) sneller moet fietsen om dat goed te maken. (dit is het enige dat ook in het nadeel speelt bij gebruik de velomobiel) Hoe korter de af te leggen afstand, hoe idioter speciale fietskledij.

- Een smaller stuur maakt je minder stabiel, vooral bij lage snelheden.

- Fietstassen houden veel wind tegen, maar met een uitgeklede fiets kan je niet gaan winkelen.

- Snelle banden zijn lekgevoeliger (in de stad ligt nogal wat glas).

- Snelle banden geven minder veercomfort (nog veel werk aan de winkel eer de kwaliteit van de Belgische fietspaden die van de autowegen evenaart

Kortom : tragere fietsen hebben soms vele andere voordelen.

Kris De Decker

(7)

@ Johan

Je reactie verbaast me. Dit artikel is hoegenaamd geen pleidooi tegen velomobiel of elektrisch ondersteund fietsen. Lowtech Magazine is een grote fan van de fiets, in al zijn verschijningsvormen. We hebben meer dan eender welk ander medium aandacht besteed aan de velomobiel.

Eén ding vergeet je: lang niet iedereen kan het zich financieel permitteren om een velomobiel of elektrische fiets te kopen. Ik ben zelf één van die mensen. Ik zou maar wat graag met een (elektrische) velomobiel rondsjeezen, maar ik heb er het geld niet voor. Dus heb ik een tweedehands koersfiets gekocht voor 160 euro, en daar een paar snelle banden opgezet die me 40 euro hebben gekost. Ik ben nu twee keer sneller op mijn bestemming dan met die verschrikkelijke mountain bike waarmee ik jarenlang nodeloos de longen uit mijn lijf heb getrapt, en ik heb veel meer plezier in het fietsen waardoor ik afstanden afleg die ik vroeger niet zou hebben overwogen. Een velomobiel zou me minstens 20 keer zoveel hebben gekost.

We kunnen niet verwachten dat iedereen met een velomobiel gaat rijden, of met een elektrische fiets. En voor al die andere, "gewone" fietsers, kunnen deze tips heel nuttig zijn. Jij bent een kenner, dus ik kan me inbeelden dat dit artikel voor jou een open deur intrapt. Maar dat geldt lang niet voor iedereen.

Verder geeft Kim wel degelijk ook argumenten contra. Dat een smaller stuur je minder stabiel maakt, staat letterlijk in het artikel. En als je de link volgt over de fietskledij, dan zal je merken dat het gaat om fietskledij die er nu net *niet* uitziet als fietskledij. Het is gewone kledij, ontworpen met de fietser in het achterhoofd. Snelle banden zijn lekgevoeliger, inderdaad, maar die zitten ook op een velomobiel zoals de WAW, niet?

Bovendien hebben ook velomobielen en elektrische fietsen specifieke nadelen.

Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken wat voor soort fiets hem of haar het beste ligt. En ik denk ook dat fietsers moeten samenspannen, met wat voor voertuig ze ook rijden. We zijn in de minderheid, het zou spijtig zijn als we elkaar minachtend gaan bekijken omdat we een ander soort fiets kiezen. Zo zie ik persoonlijk absoluut niets in een fixie, maar wat mij betreft kunnen er niet genoeg van rondrijden. Iedereen die zich met behulp van pedalen voortbeweegt, heeft mijn zegen.

Anne Hoefman

(8)

Dankjewel voor dit zeer duidelijke en uitgebreide artikel! Ik, als fietsleek wat betreft allerlei weetjes, vind het een bijdrage die zinvol is.

Paul

(9)

Ik mis in het stroomlijn verhaal de toegevoegde kuip zoals hier: http://www.zzipper.com/

Dat dit in de wielersport verboden is wilt toch niet zeggen dat dit niet werkt. Wie gewoon naar z'n werk fietst hoeft zich van deze regelementen niets aan te trekken.

roland

(10)

@3 Kris, Het zou al helpen als de soepele duitse regels voor fietspad benutting ook elders zouden gelden. http://www.adfc-berlin.de/aktionenprojekte/verkehrssicherheit/strassenverkehrsordnung/495-radfahren-auf-fahrbahn-ist-regelfall.html Blijft de vertraging bij verkeerslichten. Auto's trekken gemakkelijker op dan fietsers. Voorkom fietsstilstand zoveel mogelijk. Best te doen met de huidige techniek, zoals met een van ver zichtbare roodtijd

Andere Johan

(11)

Gewicht van een (woon werk) fiets is weldegelijk zeer belangrijk of je nu zelf 50 of 80 kilo weegt. Regelmatige fietsers hoeven niet (meer) op hun eigen gewicht te letten.

TIP 16: geen vering (behalve zadel)
TIP 17: geen naafdynamo (gebruik LED lichten op batterij)
TIP 18: let op met wielen (hier kun je ook gemakkelijk een kilootje op besparen
TIP 19: geen naafversnellingen. (gewone versnelling wegen minder).

Renaat

(12)

@ Paul,

een aanzienlijk deel van de luchtweerstand ontstaat door de luchtcirculatie rond en vooral achter de fietser. (Dat is ook de reden dat men er zelf een licht voordeel van heeft als er iemand achter je fietst.)

Zo'n beperkte voorstroomlijn zal mogelijk een verschil maken, maar het verschil zal behoorlijk beperkt zijn. Voor een groot verschil is een gesloten stroomlijn nodig, of net een stroomlijn achter de fietser. Niet voor niets rijden wel wat ligfietsers met een 'bagagepunt' en niet met zo'n voorstroomlijn.

Kris De Decker

(13)

@ Renaat

Het effect van zo'n "kuip" of "voorstroomlijn" is toch wel betekenisvol. De reactie van Paul heeft me geïnspireerd tot een kort artikel op de Engelstalige blog: http://www.notechmagazine.com/2013/04/ride-your-bike-faster-or-with-less-effort-using-a-partial-fairing.html

Ik vat de cijfers hieronder even samen. Het vermogen dat een fietser moet leveren om de luchtweerstand te overwinnen bij een snelheid van 35 km/u is:

* 345 watt op een gewone fiets (onmogelijk vol te houden)
* 220 watt op racefiets met handen bovenop het stuur
* 176 watt op racefiets met de handen onderaan in de beugels, en met strakke fietskledij
* 157 watt op racefiets met kuipje vooraan en handen bovenop het stuur
* 148 watt op ligfiets zonder stroomlijn

Simon

(14)

Bij tip 2: dat de wrijving hoger is bij meer contactoppervlak is een pak bullshit. De meest waarschijnlijke oorzaken zijn meer hysteresis en vaak lagere druk bij een mountainbikeband.

Renaat

(15)

@ Kris,

als die cijfers kloppen maakt het inderdaad meer verschil dan ik dacht. Maar ik vraag me wel af hoe die metingen zijn gebeurd en dus hoe betrouwbaar die cijfers zijn.
Ook vraag ik me af wat het resultaat is bij een bagagepunt, want wat ik zeker weet is dat bij een ligfiets (waar natuurlijk het frontale oppervlakte al veel kleiner is) een staartpunt meer voordeel oplevert dan zo'n voorstroomlijn.

Kris De Decker

(16)

@ Renaat

De cijfers komen uit "Bicycling Science" van David Gordon Wilson, wellicht de meest wetenschappelijke publicatie over fietsen. Hij stelt meermaals dat er meer onderzoek nodig is naar de aerodynamica van fietsen, maar een betrouwbaarder bron ga je voorlopig niet vinden.

Het klopt echter wel dat een staartpunt meer voordeel oplevert bij een ligfiets. Voor een ligfiets met een staartpunt geeft Wilson een benodigd vermogen van 107 watt. En hij stelt dat een kuip aan de voorkant van een ligfiets weinig of geen voordeel oplevert. Het effect van stroomlijning is dus blijkbaar erg verschillend voor een ligfiets.

rik pieters

(17)

al die punten drijven een gewone mens net naar een fiets met trapondersteuning

Jan Goddemaer

(18)

@andere Johan. Het afraden van een naafdynamo heeft op het vlak van sneller fietsen wel een voordeel, maar als je dan met verlichting op batterijen werkt, krijg je een ecologisch nadeel. Ofwel werk je met alkaline en zit je voortdurend met lege batterijen om weg te werpen ofwel gebruik je oplaadbare en die vragen dan weer stroom om te laden. Ondanks de licht hogere weerstand van een naafdynamo ben ik er wel een hevige voorstander van (geen of amper onderhoud, zeer betrouwbaar en autonoom).
Ook de keuze voor een derailleur is in mijn ogen vooral een voordeel voor wie zijn fiets goed onderhoudt. Een slecht onderhouden derailleur geeft al snel heel wat weerstand. Voor wie de fiets dagelijks gebruikt (en niet zo goed thuis is in schakelen) is een versnellingsnaaf meer aangewezen, maar zwaarder. Keuzes, keuzes, ...

Rutger

(19)

Om sneller te fietsen is het ook handig om de goede route te kiezen. Er zijn goede papieren kaarten te koop. Ook online zijn er goede kaarten, zoals:

http://www.openstreetmap.org/
Kies vervolgens rechtsboven voor 'cycle map'.
Hier staan fietsroutes en andere nuttige info, zoals fietsenmakers en bewaakte fietsenstallingen op.

http://routeplanner.fietsersbond.nl/
(Alleen voor Nederland.)
Er kunnen allerlei keuzes gemaakt worden, zoals 'kortste route' of 'autoluwe route', ook kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor routes zonder hindernissen voor brede fietsten.

DriesO

(20)

@H. Honnest

Je pleidooi voor de kinderfietsen van Islabikes vond ik eerder terug op andere fora.

Maar toen ik die toonde aan mijn vrouw, merkte ze direct op dat er geen kettingkast op zat.

Tja, natuurlijk een groot gebrek voor een fiets voor pakweg een vierjarige...
En beginnen zoeken naar een passende kettingkast voor een kinderfiets is een speld in een hooiberg...

Andere Johan

(21)

@ J Goddemaer
Ik heb nu al een week een simpele vervangfiets voor mijn naafversnelling/geveerde stadfiets.
Wat gewicht betreft weinig verschil, maar snelheid en wendbaarheid een wereld van verschil !

De reacties op dit bericht zijn afgesloten.


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl