Foto: Léon Georget in 1909.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Efficiënter fietsen is een kwestie van weerstand overwinnen: afkomstig van je eigen fiets, de lucht en het parcours. Hieronder een lijstje van ingrepen om die weerstanden – waar je zo vaak op moet vloeken – te verminderen.
Je fiets
Sneller fietsen zonder extra moeite begint met een goed onderhouden fiets. Zelfs een peperdure gestroomlijnde fiets boet in aan snelheid wanneer de banden onvoldoende zijn gepompt of de ketting en draaiende onderdelen droog staan.
Ter illustratie, met een slecht onderhouden stadsfiets - de gemiddelde studentenfiets – haal je op een vlakke weg en zonder tegenwind met een lichte inspanning (100 Watt) ongeveer vijftien kilometer per uur. Dezelfde fiets in goed onderhouden toestand gaat zonder extra moeite vijf kilometer per uur sneller.
Het effect wordt duidelijker bij hogere snelheden. Een goed getrainde man kan op een verwaarloosde fiets ongeveer één minuut aan dertig kilometer per uur rijden (hij levert hiervoor een vermogen van 444 Watt). Op een goed onderhouden fiets houdt hij diezelfde snelheid ongeveer een half uur, een normale pendeltijd, vol (vermogen: 271 Watt).
Bron: Masterthesis Frederik Van De Walle, Royal Institute of Technology, Zweden.
TIP 1: Pomp je banden opDe meeste fietsers rijden met te zachte banden. Gevolg: meer wrijving met de weg, en meer energie die in het opveren van je band verloren gaat. Een harde band ‘plakt’ minder aan de weg, veert ook minder, en verliest daardoor minder energie. Bovendien verslijt een band die correct is opgepompt minder snel.
Ter illustratie, om op een (brede) fietsband van 51mm breed opgepompt
tot 1,2 bar 32 kilometer per uur te kunnen fietsen, moet de fietser een
extra vermogen van 52 Watt leveren (bovenop het vermogen om
luchtweerstand te overwinnen, zie hierboven). Door de band verder op te
pompen tot 2,1 bar daalt dat vermogen tot 37 Watt. Dat verschil voel je
als fietser gegarandeerd.
Op de zijkant van elke fietsband staat vermeld hoeveel druk er in de band mag/moet. Hoe smaller de banden, hoe harder je ze zal moeten oppompen. Koop een deftige (bij voorkeur voet-)pomp met drukmeter en pomp je banden elke vier weken op. Pomp zeker ook niet te hard (opnieuw: kijk naar de waarde op de zijkant), want een te harde band verlaagt het rijcomfort waardoor je uiteindelijk weer trager gaat fietsen, en je riskeert bovendien een klapband.
Tip 2: Kies snelle banden
Ook het profiel van een band bepaalt mee hoe vlot hij bolt. Fietsen met een mountainbikeband kost je bijvoorbeeld meer energie dan met een raceband. De “noppen” van een mountainbike band maken extra contact met de baan, waardoor de wrijving hoger is. Binnen hetzelfde type band bestaan nog eens variaties van harder- tot lichtlopende bandjes. Hier moet je een keuze maken tussen duurzaamheid en snelheid: in een lichtlopend bandje is bespaard op extra lagen tegen slijtage of lekken – lagen die een band trager maken, waardoor deze banden minder lang meegaan.
Ook de binnenband beïnvloedt je snelheid door wrijving met de
binnenkant van de buitenband. Standaard binnenbanden zijn gemaakt van
rubber met fijne roetdeeltjes (vandaar de zwarte kleur). Je kan de
weerstand verkleinen door een “light” binnenband te monteren, zoals
butyl-extra of van latex. Die laatste is helaas wel veel duurder en
bovendien veel gevoeliger voor lekken.
TIP 3: Smeer je ketting
Door wrijving gaat in alle draaiende onderdelen van je fiets, zoals de ketting, trap- en wielas, energie verloren. Hiervan bestaan helaas geen precieze gegevens, maar op fietsica.be wordt wel een steekproef besproken.
Het verlies kan je beperken door alle draaiende onderdelen regelmatig
goed te smeren. Op je ketting is dat met olie, in de kogellagers
(assen) bij voorkeur met vet. Gewone (spuit) olie wordt er immers te
snel uitgewassen.
De ketting kan je bij elke poetsbeurt – bij voorkeur elke maand – smeren. Met goed gesmeerde trap- en wielassen kan je langer – zeker een jaar – verder.
TIP 4: Kweek geen wrak
Een goeie fiets zou geen lawaai mogen maken. Als er toch iets ‘ratelt’ is het vast tijd voor een onderhoudsbeurt. Kijk ook naar de loop van je wiel: rolt het niet meer mooi rechtdoor, dan moet het wiel gerecht worden. Met een ‘ei’ in je wiel rijdt de fiets minder vlot, en heb je ook meer kans dat een deel van het wiel tegen de rem of wielvork sleept. Slepende rem, dynamo of spatbord? doe er iets aan. Voor het onderhoud van je fiets kan je terecht bij je fietsenmaker, of ga raad vragen in de Fietskeuken.
TIP 5: Kies een snellere fiets
Op een goed onderhouden fiets kan je nog sneller door je positie op de fiets meer aerodynamisch te maken. Sommige fietsen, zoals een typische stadsfiets, zijn ontworpen om vooral comfortabel te fietsen, maar door de rechtop zittende positie vang je wel meer wind. Andere fietsen, zoals de racefiets, zijn dan weer gemaakt om snel mee te rijden. Dat komt gedeeltelijk door het (vaak) lagere gewicht van de racefiets, maar vooral door de meer aerodynamische, horizontale positie van de fietser (gezicht naar beneden).
Op een stadsfiets staat het stuur meestal iets hoger dan het zadel, op een sportieve fiets ongeveer even hoog en op een koersfiets zakt de fietser zelfs nog iets dieper naar beneden door de handen onderaan in de beugels te nemen. Door meer horizontaal te fietsen, verkleint het frontaal oppervlak en daarmee ook de luchtweerstand. Daardoor gaat bij eenzelfde inspanning minder energie verloren op een racefiets, en ga je automatisch sneller.
Snelheid (km/u) voor eenzelfde inspanning op een vlak parcours zonder wind met drie types fietsen: een traditionele stadsfiets, een sportieve fiets en een koersfiets. Een sportieve man kan ongeveer één uur aan een vermogen van 100 Watt fietsen, een half uur aan 200 Watt en één minuut aan 400 Watt. (Bron: Bicycling Science, David Gordon Wilson)
Positionering
Je kan je eigen fiets – ongeacht het type – meer aerodynamisch maken door je positie erop aan te passen. Het komt er vooral op neer je wat te spiegelen aan de renners die fietsen om koersen te winnen. Laat je niet afschrikken door de ‘sportievere’ liggende houding. Die is immers niet alleen minder vermoeiend, je kunt er ook stabieler in sturen, je voelt minder druk op het zadel en je vangt makkelijker schokken afkomstig van hobbels in de weg op. Het voelbare nadeel is dat er meer druk op je handen, armen en schouders komt, maar dat is vooral een kwestie van gewenning.
TIP 6: Zet je stuur lagerWaardoor je automatisch meer voorover gebogen gaat fietsten. Het effect van een meer aerodynamische positie kan je zien op onderstaande afbeelding. De stuurpositie links is vergelijkbaar met die op een sportieve fiets (genre trekking-fiets). Door het stuur in de beugels te nemen daalt de luchtweerstand met 15 procent (midden), in een tijdritpositie nog eens met 28 procent. De positie op een echte stadsfiets (rechtop zittend) is hier niet afgebeeld – want niet getest – maar de luchtweerstand is logischerwijs nog iets groter als die voor de linkse fietser.
Winst aan luchtweerstand door een andere positionering op het stuur. (Bron: Bert Blocken, TU Eindhoven)
TIP 7: Zet je zadel hoger
Veel fietsers zitten te laag op hun fiets. Daardoor gaan ze onnodig meer energie verbruiken. Uit een steekproef met een 39-jarige matig sportieve man blijkt bijvoorbeeld dat een te laag zadel – tien centimeter lager dan volgens de hieronder vermelde berekening – al voor een vrij dramatische reductie van het uithoudingsvermogen met maar liefst tachtig procent zorgt (Bron: Bycicling Science, David Gordon Wilson).
Je zadel op de juiste hoogte plaatsen: Ga met je fiets tussen je benen tegen een muur staan (of vraag iemand om je fiets vast te houden). Ga vervolgens op het zadel zitten, en plaats je voet plat op een pedaal. Op de laagste positie van die pedaal moet je been net niet gestrekt zijn (nog een kleine buiging in de knie). Je kan het ook berekenen aan de hand van een vaak door fietsenmakers geciteerde formule: binnenbeenlengte (cm) X 0,885 = zadelhoogte.
Dit is een goeie schatting, maar de meest comfortabele zadelhoogte test je vervolgens best gewoon uit. Sommige fietsers zitten bijvoorbeeld beter nog een paar centimeter hoger dan het resultaat van de berekening.
TIP 8: Maak je smal
Plaats je handen in het midden, niet aan de uiteinden, van het stuur om je frontaal oppervlak – het ‘zeil’ waarmee je wind vangt – te versmallen. Hou de ellebogen en knieën goed naar binnen. In het wielrennen is de regel dat het stuur even breed mag zijn als de schouders. Sommige sprinters kiezen echter voor nog smaller.
Bij vermoeidheid bestaat de neiging armen en knieën steeds meer naar buiten te plaatsen, wat minder aerodynamisch is. Fietsers die langere afstanden (rechtdoor) afleggen, kunnen daarom hun voordeel halen uit een triatlonstuur. Dat zorgt ervoor dat de ellebogen steeds goed smal zitten en de gebogen houding comfortabel kan worden volgehouden.
Je zou ook kunnen opteren voor een smaller stuur. Sommige renners – vooral sprinters – doen dat ook. Aerodynamica speelt daarbij zeker een rol, maar even goed ook wat extra speling om doorheen kleine ruimtes in het peloton te kunnen manoeuvreren. Om die reden zijn ook de sturen van traditionele fietskoeriers – en hun fixed gear nageslacht – smaller. Met een smal stuur boet je echter ook serieus in aan stabiliteit.
TIP 9: Gebruik klikpedalen of riempjes
Met
klikpedalen of pedaalriempjes zitten je voeten vast aan de trappers
waardoor je bij de omhooggaande beweging van de pedalen nog een extra
trekkracht kan leveren. Deze is klein, maar werkt mee en niet tegen
zoals wanneer je voeten gewoon passief (los) op de pedalen staan.
Je hoeft trouwens geen wielrenschoenen – met een harde bodemplaat – te dragen om klikpedalen te kunnen gebruiken. Je hebt ook schoenen – meestal voor mountainbike/veldrijden of recreatieve fietsen – met plaatjes onder gemonteerd waarmee je toch een winkel of je werk kan binnen wandelen zonder er uit te zien als een tapdansende pinguïn.
Fiets-fashion-merk Chrome heeft tegenwoordig zelfs knappe en aangename schoentjes met plaatjes onzichtbaar onderaan gemonteerd. Helaas: via de store locator vind je enkel in Utrecht een verdeler.
TIP 10: Zuig wieltjes
In het wiel heeft een renner tot 34 procent minder energie nodig dan wie op kop fietst. Opnieuw, dit gaat om wielrenners die aan hoog tempo (50km/u) fietsen, maar ook tragere fietsers halen zeker hun voordeel, alleen is nog niet onderzocht met welke grootte.
Ook op kop haal je trouwens voordeel wanneer iemand in je achterwiel
zit te zuigen. Een achtervolger zorgt voor een verlaging van de
onderdruk achter de rijder op kop, waardoor de lucht minder hard aan de
voorganger ‘zuigt’. Het effect is wel eerder klein: 2,5 procent afname
in luchtweerstand voor de man op kop.
Jezelf
Op een fiets spelen ook het gewicht en de kleding van de fietser een rol.
TIP 11: Verlies gewicht
Het is een populair gespreksonderwerp onder wielertoeristen: het gewicht van de fiets, en dan vooral hoeveel nanogram hun splinternieuwe racefiets minder weegt. Maar het is stilaan een al even populaire repliek van kenners: je fiets laten afvallen heeft geen zin zolang je zelf een tonnetje rondtrapt.
Een kilogram minder fiets levert alleen voordeel op wanneer er tegen een kracht gewerkt moet worden. Bergop dus, of bij het versnellen. Op Vlaamse wegen fietsen we meestal vlak en tegen een constant tempo. Dan maakt een kilogram minder fiets je amper sneller.
Dat is anders wanneer je zelf die kilogram zou verliezen. Het lichaam heeft minder koelingsproblemen (minder isolerend lichaamsvet) en als je de kilo’s er zelf hebt afgetrapt betekent dat hoogstwaarschijnlijk ook een betere conditie.
TIP 12: Kleed je strakker
Draag geen losse kledij die flappert – vooral het geval met regenjasjes – en beperk de omvang van fietstassen. Losse kledij kan de luchtweerstand tot wel dertig procent doen toenemen – lees: met losse fietskledij kan je het fietsen voor jezelf tot dertig procent lastiger maken. Strakkere fietskledij kan overigens best mooi zijn.
De route
Als fietser ben je afhankelijk van de kwaliteit van de fietsinfrastructuur. Asfalt fietst bijvoorbeeld vlotter dan – helaas vaak gebruikte – stoeptegels. Hobbels en putten in het fietspad remmen je af. Een bult oprijden verlaagt onmiddellijk je snelheid, en er terug afrijden herstelt slechts een deeltje ervan. De ‘verdwenen’ energie ten gevolge van de botsing met het bultje gaat trouwens als een schok via je fiets recht je lichaam in.
TIP 13: Anticipeer op hobbels en bultjes
Als fietser kan je het energieverlies door hobbels actief beperken door het lichaam heel even te ontspannen, en zo de schok op te vangen, of zelfs even uit het zadel te komen om de fiets zelfstandig de schok te laten verwerken. Een andere tactiek is net een extra pedaaltrap bijgeven bij het overschrijden van het bultje – al vraagt dat een precieze timing die je alleen bezit na wat fietservaring. Nog een andere manier om het energieverlies te beperken is gewoon over het bultje te springen.
TIP 14: Vraag betere fietsinfrastructuur aan je stadsbestuur
Nog vertragingen door je parcours: slecht afgestelde stoplichten, te smalle fietspaden (waar je moeilijker een andere fietser inhaalt) of kruisend autoverkeer op het fietspad. Om deze fietsremmers aan te pakken, zijn fietsers afhankelijk van beleidsbeslissingen.
TIP 15: Fiets assertief
Toch kan je in huidige – afremmende – verkeerssituaties sneller gaan door je fietstactiek op het verkeer af te stellen. Voorspel het verkeer en je parcours – kijk verder dan net voor je wiel – en anticipeer, waardoor je minder vaak in de remmen moet. Om een auto heen fietsen is bijvoorbeeld sneller dan te wachten tot hij voorbij is geschoven.
Tenslotte nog dit, met bovenstaande tips ga je uiteraard zo ver als je zelf wil. Of je negeert ze compleet: wie fietst om calorieën te verbranden kan bijvoorbeeld bewust zijn fiets niet al te vlot laten bollen, meer weerstand betekent immers meer calorieën verbranden.
Kim Verhaeghe
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kim Verhaeghe is redacteur bij EOS en blogt over fietsen op De Velotariër.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verwante artikels:
- De velomobiel: hightech fiets of lowtech auto?
- De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger
- Snelwegen voor fietsers: in één ruk van A naar B.
- Europa zoekt vrachtfietsers (m/v): veel werk voor goede fietsbenen
- Zeilen op de autosnelweg - pedaalkracht en windkracht verzoend
- Fiets met trapondersteuning gebruikt vliegwiel in plaats van batterij
- Pedaalkracht voor macho's: het sex-appeal van de fiets (voor mannen).
- Cycle chics: het sex-appeal van de fiets (voor vrouwen).
- Fietsen zonder trappers: kickbikes
- De stepslee: de winterversie van de kickbike
- De Cargo step.
- Voetgangers en fietsers ten oorlog: een likje verf kan wonderen doen.
- Vrachtwagens met trappers: een nieuwe generatie vrachtfietsen.
- Een turbo voor voetgangers
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
(1)
Ik denk dat in de praktijk voor menig functioneel fietser, reden 14 de belangrijkste vertragende factor is.
Een sterke stijging van de kruissnelheid leidt zelden tot een sterke stijging van de gemiddelde snelheid omdat die gemiddelde snelheid drastisch wordt teruggebracht door wachttijden bij verkeerslichten, scherpe bochten of andere situaties waardoor men niet kan doorfietsen, slecht wegdek, te smalle fietspaden, ...
Geplaatst door: Renaat | 02 april 2013 om 13:43
(2)
Asfalt ondermijnd door boomwortels is heel vertragend, evenals slecht onderhouden baksteenwegdek.
In de stedelijke bebouwing zorgt niet de kwaliteit van de fiets maar de fietsroute voor de grootste vertraging met (onoverzichtelijk) achterrangskruisingen, gillig afgestelde weinig fietsgroen gevende verkeerslichten en scherpe bochten.
Hoe trager de fietser hoe veiliger menen een aantal wegbeheerders.
Geplaatst door: roland | 02 april 2013 om 15:12
(3)
@ Renaat & Roland: één manier om slechte infrastructuur te vermijden is het fietspad verlaten en de rijbaan te nemen -- die meestal wel in goede staat is. Zeker met een snelle fiets is dat vaak een beter idee, want in de stad kan je dezelfde snelheid halen als een auto.
Geplaatst door: Kris De Decker | 02 april 2013 om 15:24
(4)
Tip 16: Je kunt natuurlijk ook languit gaan, op een ligfiets dan.
Mocht je alle tips in acht nemen én je gebruikt trapondersteuning, dan is fietsen dubbele pret.
Geplaatst door: Eloy | 02 april 2013 om 20:56
(5)
Kilo's van de fiets tellen inderdaad niet zo gauw voor volwassenen, maar des te sterker voor kinderen. Op een lijfje van 25 kg doen 2 kilo's er behoorlijk veel toe. Vooral bergop natuurlijk en bij het optrekken vanuit stilstand. En kinderen zijn meestal toch de vertragende factor voor een fietsrit met het gezin...
De Welsche fietsfabrikant Islabikes heeft hier goed op ingespeeld en maakt superlichte, sterke, licht lopende en toch aardig betaalbare kinderfietsen voor alle kinderleeftijdscategorieen.
Het verschil met een standaard kinderfiets is al gauw een kilo of 4!
Zelfs Alpencols zijn er goed mee te beklimmen (en af te dalen).
Helaas alleen via internet te bestellen of bij de fabriek in Wales af te halen...
Geplaatst door: H. Honnest | 03 april 2013 om 00:31
(6)
Dat je zuiniger kan fietsen door een koersfiets te gebruiken én zoals het hoort is evident. Dat je dan sneller kan fietsen dan 25km/h, de limiet voor onderseund fietsen, ook. Dit artikel is dus een open deur instampen.
Wat is eigenlijk het doel van dit artikel, want dat ontgaat me totaal.
Een pleidooi tegen elektrisch ondersteund fietsen ? Zeg dat dan en argumenteer. Een pleidooi tegen velomobielen ? Idem dito (hoewel ik de wielertoerist nog moet tegenkomen die mij eraf rijdt).
Verder ontbreken de argumenten (contra):
- Speciale kledij aantrekken vraagt tijd, waardoor je (veel) sneller moet fietsen om dat goed te maken. (dit is het enige dat ook in het nadeel speelt bij gebruik de velomobiel) Hoe korter de af te leggen afstand, hoe idioter speciale fietskledij.
- Een smaller stuur maakt je minder stabiel, vooral bij lage snelheden.
- Fietstassen houden veel wind tegen, maar met een uitgeklede fiets kan je niet gaan winkelen.
- Snelle banden zijn lekgevoeliger (in de stad ligt nogal wat glas).
- Snelle banden geven minder veercomfort (nog veel werk aan de winkel eer de kwaliteit van de Belgische fietspaden die van de autowegen evenaart
Kortom : tragere fietsen hebben soms vele andere voordelen.
Geplaatst door: Johan | 03 april 2013 om 00:59
(7)
@ Johan
Je reactie verbaast me. Dit artikel is hoegenaamd geen pleidooi tegen velomobiel of elektrisch ondersteund fietsen. Lowtech Magazine is een grote fan van de fiets, in al zijn verschijningsvormen. We hebben meer dan eender welk ander medium aandacht besteed aan de velomobiel.
Eén ding vergeet je: lang niet iedereen kan het zich financieel permitteren om een velomobiel of elektrische fiets te kopen. Ik ben zelf één van die mensen. Ik zou maar wat graag met een (elektrische) velomobiel rondsjeezen, maar ik heb er het geld niet voor. Dus heb ik een tweedehands koersfiets gekocht voor 160 euro, en daar een paar snelle banden opgezet die me 40 euro hebben gekost. Ik ben nu twee keer sneller op mijn bestemming dan met die verschrikkelijke mountain bike waarmee ik jarenlang nodeloos de longen uit mijn lijf heb getrapt, en ik heb veel meer plezier in het fietsen waardoor ik afstanden afleg die ik vroeger niet zou hebben overwogen. Een velomobiel zou me minstens 20 keer zoveel hebben gekost.
We kunnen niet verwachten dat iedereen met een velomobiel gaat rijden, of met een elektrische fiets. En voor al die andere, "gewone" fietsers, kunnen deze tips heel nuttig zijn. Jij bent een kenner, dus ik kan me inbeelden dat dit artikel voor jou een open deur intrapt. Maar dat geldt lang niet voor iedereen.
Verder geeft Kim wel degelijk ook argumenten contra. Dat een smaller stuur je minder stabiel maakt, staat letterlijk in het artikel. En als je de link volgt over de fietskledij, dan zal je merken dat het gaat om fietskledij die er nu net *niet* uitziet als fietskledij. Het is gewone kledij, ontworpen met de fietser in het achterhoofd. Snelle banden zijn lekgevoeliger, inderdaad, maar die zitten ook op een velomobiel zoals de WAW, niet?
Bovendien hebben ook velomobielen en elektrische fietsen specifieke nadelen.
Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken wat voor soort fiets hem of haar het beste ligt. En ik denk ook dat fietsers moeten samenspannen, met wat voor voertuig ze ook rijden. We zijn in de minderheid, het zou spijtig zijn als we elkaar minachtend gaan bekijken omdat we een ander soort fiets kiezen. Zo zie ik persoonlijk absoluut niets in een fixie, maar wat mij betreft kunnen er niet genoeg van rondrijden. Iedereen die zich met behulp van pedalen voortbeweegt, heeft mijn zegen.
Geplaatst door: Kris De Decker | 03 april 2013 om 01:34
(8)
Dankjewel voor dit zeer duidelijke en uitgebreide artikel! Ik, als fietsleek wat betreft allerlei weetjes, vind het een bijdrage die zinvol is.
Geplaatst door: Anne Hoefman | 03 april 2013 om 12:18
(9)
Ik mis in het stroomlijn verhaal de toegevoegde kuip zoals hier: http://www.zzipper.com/
Dat dit in de wielersport verboden is wilt toch niet zeggen dat dit niet werkt. Wie gewoon naar z'n werk fietst hoeft zich van deze regelementen niets aan te trekken.
Geplaatst door: Paul | 03 april 2013 om 12:36
(10)
@3 Kris, Het zou al helpen als de soepele duitse regels voor fietspad benutting ook elders zouden gelden. http://www.adfc-berlin.de/aktionenprojekte/verkehrssicherheit/strassenverkehrsordnung/495-radfahren-auf-fahrbahn-ist-regelfall.html Blijft de vertraging bij verkeerslichten. Auto's trekken gemakkelijker op dan fietsers. Voorkom fietsstilstand zoveel mogelijk. Best te doen met de huidige techniek, zoals met een van ver zichtbare roodtijd
Geplaatst door: roland | 03 april 2013 om 16:47
(11)
Gewicht van een (woon werk) fiets is weldegelijk zeer belangrijk of je nu zelf 50 of 80 kilo weegt. Regelmatige fietsers hoeven niet (meer) op hun eigen gewicht te letten.
TIP 16: geen vering (behalve zadel)
TIP 17: geen naafdynamo (gebruik LED lichten op batterij)
TIP 18: let op met wielen (hier kun je ook gemakkelijk een kilootje op besparen
TIP 19: geen naafversnellingen. (gewone versnelling wegen minder).
Geplaatst door: Andere Johan | 03 april 2013 om 20:26
(12)
@ Paul,
een aanzienlijk deel van de luchtweerstand ontstaat door de luchtcirculatie rond en vooral achter de fietser. (Dat is ook de reden dat men er zelf een licht voordeel van heeft als er iemand achter je fietst.)
Zo'n beperkte voorstroomlijn zal mogelijk een verschil maken, maar het verschil zal behoorlijk beperkt zijn. Voor een groot verschil is een gesloten stroomlijn nodig, of net een stroomlijn achter de fietser. Niet voor niets rijden wel wat ligfietsers met een 'bagagepunt' en niet met zo'n voorstroomlijn.
Geplaatst door: Renaat | 03 april 2013 om 23:42
(13)
@ Renaat
Het effect van zo'n "kuip" of "voorstroomlijn" is toch wel betekenisvol. De reactie van Paul heeft me geïnspireerd tot een kort artikel op de Engelstalige blog: http://www.notechmagazine.com/2013/04/ride-your-bike-faster-or-with-less-effort-using-a-partial-fairing.html
Ik vat de cijfers hieronder even samen. Het vermogen dat een fietser moet leveren om de luchtweerstand te overwinnen bij een snelheid van 35 km/u is:
* 345 watt op een gewone fiets (onmogelijk vol te houden)
* 220 watt op racefiets met handen bovenop het stuur
* 176 watt op racefiets met de handen onderaan in de beugels, en met strakke fietskledij
* 157 watt op racefiets met kuipje vooraan en handen bovenop het stuur
* 148 watt op ligfiets zonder stroomlijn
Geplaatst door: Kris De Decker | 04 april 2013 om 00:38
(14)
Bij tip 2: dat de wrijving hoger is bij meer contactoppervlak is een pak bullshit. De meest waarschijnlijke oorzaken zijn meer hysteresis en vaak lagere druk bij een mountainbikeband.
Geplaatst door: Simon | 04 april 2013 om 10:03
(15)
@ Kris,
als die cijfers kloppen maakt het inderdaad meer verschil dan ik dacht. Maar ik vraag me wel af hoe die metingen zijn gebeurd en dus hoe betrouwbaar die cijfers zijn.
Ook vraag ik me af wat het resultaat is bij een bagagepunt, want wat ik zeker weet is dat bij een ligfiets (waar natuurlijk het frontale oppervlakte al veel kleiner is) een staartpunt meer voordeel oplevert dan zo'n voorstroomlijn.
Geplaatst door: Renaat | 04 april 2013 om 11:00
(16)
@ Renaat
De cijfers komen uit "Bicycling Science" van David Gordon Wilson, wellicht de meest wetenschappelijke publicatie over fietsen. Hij stelt meermaals dat er meer onderzoek nodig is naar de aerodynamica van fietsen, maar een betrouwbaarder bron ga je voorlopig niet vinden.
Het klopt echter wel dat een staartpunt meer voordeel oplevert bij een ligfiets. Voor een ligfiets met een staartpunt geeft Wilson een benodigd vermogen van 107 watt. En hij stelt dat een kuip aan de voorkant van een ligfiets weinig of geen voordeel oplevert. Het effect van stroomlijning is dus blijkbaar erg verschillend voor een ligfiets.
Geplaatst door: Kris De Decker | 04 april 2013 om 11:21
(17)
al die punten drijven een gewone mens net naar een fiets met trapondersteuning
Geplaatst door: rik pieters | 07 april 2013 om 22:01
(18)
@andere Johan. Het afraden van een naafdynamo heeft op het vlak van sneller fietsen wel een voordeel, maar als je dan met verlichting op batterijen werkt, krijg je een ecologisch nadeel. Ofwel werk je met alkaline en zit je voortdurend met lege batterijen om weg te werpen ofwel gebruik je oplaadbare en die vragen dan weer stroom om te laden. Ondanks de licht hogere weerstand van een naafdynamo ben ik er wel een hevige voorstander van (geen of amper onderhoud, zeer betrouwbaar en autonoom).
Ook de keuze voor een derailleur is in mijn ogen vooral een voordeel voor wie zijn fiets goed onderhoudt. Een slecht onderhouden derailleur geeft al snel heel wat weerstand. Voor wie de fiets dagelijks gebruikt (en niet zo goed thuis is in schakelen) is een versnellingsnaaf meer aangewezen, maar zwaarder. Keuzes, keuzes, ...
Geplaatst door: Jan Goddemaer | 10 april 2013 om 13:13
(19)
Om sneller te fietsen is het ook handig om de goede route te kiezen. Er zijn goede papieren kaarten te koop. Ook online zijn er goede kaarten, zoals:
http://www.openstreetmap.org/
Kies vervolgens rechtsboven voor 'cycle map'.
Hier staan fietsroutes en andere nuttige info, zoals fietsenmakers en bewaakte fietsenstallingen op.
http://routeplanner.fietsersbond.nl/
(Alleen voor Nederland.)
Er kunnen allerlei keuzes gemaakt worden, zoals 'kortste route' of 'autoluwe route', ook kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor routes zonder hindernissen voor brede fietsten.
Geplaatst door: Rutger | 10 april 2013 om 20:16
(20)
@H. Honnest
Je pleidooi voor de kinderfietsen van Islabikes vond ik eerder terug op andere fora.
Maar toen ik die toonde aan mijn vrouw, merkte ze direct op dat er geen kettingkast op zat.
Tja, natuurlijk een groot gebrek voor een fiets voor pakweg een vierjarige...
En beginnen zoeken naar een passende kettingkast voor een kinderfiets is een speld in een hooiberg...
Geplaatst door: DriesO | 18 april 2013 om 16:54
(21)
@ J Goddemaer
Ik heb nu al een week een simpele vervangfiets voor mijn naafversnelling/geveerde stadfiets.
Wat gewicht betreft weinig verschil, maar snelheid en wendbaarheid een wereld van verschil !
Geplaatst door: Andere Johan | 06 mei 2013 om 12:16