Het inlassen van een rit per nachttrein kan de reistijd van een internationale treinreis veel korter maken. Niet letterlijk, natuurlijk, want nachttreinen zijn langer onderweg dan hogesnelheidstreinen die hetzelfde parcours overdag afleggen. Maar het lijkt wel korter, omdat je slaapt terwijl je reist. Met een nachttrein spaar je de eerste hotelovernachting op je bestemming uit, terwijl je evengoed de volgende ochtend ter plaatse bent.
Foto: een blik door de achterruit van de nachttrein Madrid - Port Bou.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als je een nachttrein neemt, kan je een groot aantal plaatsen in Europa even snel bereiken als met het vliegtuig. In plaats van bijvoorbeeld in de late namiddag een vlucht te nemen naar Rome om daar dan meteen te gaan slapen in je hotel, stap je diezelfde avond op een nachttrein die je de volgende ochtend in het centrum van Rome brengt. Je spaart bovendien de kostprijs van de eerste hotelovernachting uit, wat een nachttrein zelfs financieel interessant kan maken als je relatief laat boekt. Tijdig geboekte nachttreinen kunnen zeer voordelig zijn.
Aanbod van nachttreinen in Europa
Foto: een blik door de achterruit van de nachttrein Wenen - Venetië.
Een overzicht van alle nachttreinen in Europa zou een veel te lange lijst opleveren. Hieronder dus een alfabetische selectie van de belangrijkste routes. Er vertrekken nachttreinen vanuit Amsterdam, maar niet vanuit Brussel of eender welke andere Belgische stad. Belgen moeten daarom eerst naar Amsterdam, Parijs of Keulen. UPDATE OKTOBER 2014: In tussentijd zijn heel wat nachttreinen opgedoekt. Lees meer: Waarom verdwijnt de Europese nachttrein?
- Amsterdam - Berlijn (trein afgeschaft december 2014)
- Amsterdan - Kopenhagen (trein afgeschaft december 2014)
- Amsterdam - Hamburg (trein afgeschaft december 2014)
- Amsterdam - Munchen (trein afgeschaft december 2014)
- Amsterdam - Praag (trein afgeschaft december 2014)
- Amsterdam - Warschau (trein afgeschaft december 2014)
- Amsterdam - Zürich (trein afgeschaft december 2014)
- Barcelona - Madrid
- Barcelona - Milaan (trein afgeschaft december 2012)
- Barcelona - Parijs (trein afgeschaft december 2013)
- Barcelona - Zurich (trein afgeschaft december 2012)
- Belgrado - Boekarest
- Belgrado - Budapest
- Belgrado - Istanboel
- Belgrado - Ljubljana
- Belgrado - Sofia
- Belgrado - Venetië
- Belgrado - Zagreb
- Belgrado - Zurich
- Berlijn - Amsterdam (trein afgeschaft december 2014)
- Berlijn - Bratislava
- Berlijn - Budapest
- Berlijn - Keulen
- Berlijn - Kopenhagen (trein afgeschaft december 2014)
- Berlijn - Munchen
- Berlijn - Parijs (trein afgeschaft december 2014)
- Berlijn - St Petersburg
- Berlijn - Wenen
- Berlijn - Zurich
- Boekarest - Belgrado
- Boekarest - Boedapest
- Boekarest - Istanboel
- Boekarest - Sofia
- Boekarest - St Petersburg
- Boekarest - Wenen
- Boedapest - Belgrado
- Boedapest - Berlijn
- Boedapest - Boekarest
- Boedapest - Munchen
- Boedapest - Praag
- Boedapest - Sofia
- Boedapest - Venetië
- Boedapest - Warschau
- Boedapest - Zurich
- Firenze - Munchen
- Firenze - Parijs
- Firenze - Wenen
- Frankfurt - Kopenhagen
- Frankfurt - Praag
- Frankfurt - Wenen
- Frankfurt - Warschau
- Hamburg - Amsterdam (trein afgeschaft december 2014)
- Hamburg - Keulen
- Hamburg - Frankfurt
- Hamburg - Munchen
- Hamburg - Parijs (trein afgeschaft december 2014)
- Hamburg - Rome
- Hamburg - Wenen
- Keulen - Berlijn
- Keulen - Kopenhagen (trein afgeschaft december 2014)
- Keulen - Munchen
- Keulen - Praag
- Keulen - Wenen
- Keulen - Warschau
- Keulen - Zurich
- Kopenhagen - Amsterdam (trein afgeschaft december 2014)
- Kopenhagen - Berlijn
- Kopenhagen - Keulen (trein afgeschaft december 2014)
- Kopenhagen - Frankfurt
- Kopenhagen - Praag (trein afgeschaft december 2014)
- Madrid - Barcelona
- Madrid - Lissabon
- Madrid - Parijs (trein afgeschaft december 2013)
- Milaan - Barcelona (trein afgeschaft december 2012)
- Milaan - Parijs
- Milaan - Rome
- Milaan - Wenen
- Munchen - Amsterdam
- Munchen - Berlijn
- Munchen - Boedapest
- Munchen - Keulen
- Munchen - Firenze
- Munchen - Hamburg
- Munchen - Ljubljana
- Munchen - Parijs (trein afgeschaft december 2014)
- Munchen - Rome
- Munchen - Venetië
- Munchen - Zagreb
- Parijs - Barcelona (trein afgeschaft december 2013)
- Parijs - Berlijn (trein afgeschaft december 2014)
- Parijs - Firenze
- Parijs - Hamburg (trein afgeschaft december 2014)
- Parijs - Madrid (trein afgeschaft december 2013)
- Parijs - Milaan
- Parijs - Munchen (trein afgeschaft december 2014)
- Parijs - Nice
- Parijs - Rome
- Parijs - Venetië
- Praag - Amsterdam (trein afgeschaft december 2014)
- Praag - Bratislava
- Praag - Boedapest
- Praag - Keulen
- Praag - Kopenhagen (trein afgeschaft december 2013)
- Praag - St Petersburg
- Praag - Wenen
- Praag - Warschau
- Praag - Zurich
- Rome - Milaan
- Rome - Munchen
- Rome - Parijs
- Rome - Wenen
- Sofia - Belgrado
- Sofia - Boekarest
- Sofia - Boedapest
- Sofia - Istanboel
- Venetië - Belgrado
- Venetië - Boedapest
- Venetië - Munchen
- Venetië - Parijs
- Venetië - Wenen
- Venetië - Zagreb
- Wenen - Berlijn
- Wenen - Boekarest
- Wenen - Keulen
- Wenen - Firenze
- Wenen - Frankfurt
- Wenen - Hamburg
- Wenen - Milaan
- Wenen - Munchen
- Wenen - Praag
- Wenen - Rome
- Wenen - Venetië
- Wenen - Warschau
- Wenen - Zurich
- Zurich - Amsterdam (trein afgeschaft december 2014)
- Zurich - Barcelona (trein afgeschaft december 2012)
- Zurich - Belgrado
- Zurich - Berlijn
- Zurich - Boedapest
- Zurich - Keulen
- Zurich - Hamburg
- Zurich - Ljubljana
- Zurich - Praag
- Zurich - Wenen
- Zurich - Zagreb
Waar kan je nachttreinen boeken?
Foto: een blik door de achterruit van de nachttrein Madrid - Port Bou.
Via City Night Line, een afdeling van de Duitse spoorwegen, kan je nachttreinen boeken vanuit Amsterdam of Keulen naar Kopenhagen, Berlijn, Praag, München en Zürich (of tussen deze bestemmingen onderling). Er is ook een nachttrein van München naar Rome, en van Parijs naar Berlijn of München. De treinen stoppen ook in verschillende tussenstations. De website kan geconsulteerd worden in het Nederlands. De Duitse nachttreinen kunnen ook geboekt worden via de internationale website van de Nederlandse spoorwegen.
Via Elipsos, een afdeling van de Spaanse spoorwegen (website ook te consulteren in Frans, Engels of Duits), kan je nachttreinen boeken tussen Parijs en Madrid en tussen Barcelona en Parijs, Zürich of Milaan. De Franse nachttreinen (zowel binnenlandse treinen als internationale verbindingen) kan je boeken bij TGV-Europe.
De nachttreinen in andere landen kan je boeken via de websites van de verschillende nationale spoorwegen (als online boeken mogelijk is) De reistijden vind je in de Europese dienstregeling.
Welke opties heb je bij het boeken van een nachttrein?
Al naargelang je budget en het gewenste comfort kan je verschillende opties kiezen op een nachttrein. Als je kiest voor een slaapplaats zijn lakens, dekens en hoofdkussens altijd inbegrepen. Slaapplaatsen in een gedeeld compartiment zijn vaak exclusief voor mannen of vrouwen. Dat is vervelend als je als koppel reist, omdat je in verschillende compartimenten en vaak ook in verschillende wagons terecht komt.
Wil je toch bij elkaar zijn, dan kies je voor een privaat compartiment of een zitplaats. Reis je met een familie van vier of zes, dan kom je automatisch in hetzelfde compartiment terecht (in het geval er compartimenten met vier of zes bedden zijn), ook al bestaat de familie uit zowel vrouwen als mannen. In sommige treinen kunnen er ook deuren worden geopend tussen de compartimenten, zodat je met grotere groepen samen kan slapen.
Er zijn een vijftal opties die je kan kiezen als je een nachttrein neemt, al zijn ze niet allemaal altijd beschikbaar:
Een zitplaats
Zitplaatsen in een nachttrein. Bron: City Night Line.
Sommige mensen verkiezen een zitplaats boven een slaapplaats in een nachttrein. Soms gaat het om eem zitplaats in een open wagon, andere keren gaat het om een zitplaats in een afgesloten compartiment met maximaal zes stoelen.
Zitplaatsen op nachttreinen heb je alleen in eerste klasse: het gaat om stoelen die comfortabeler zijn en vaak ook achterover kunnen worden geklapt. Een zitplaats is meestal duurder dan een slaapplaats in een couchette (zie hieronder). Mannen en vrouwen zitten samen. Zitplaatsen zijn niet op alle nachttreinen beschikbaar.
Een gedeelde slaapplaats in een couchette
Slaapcompartiment met zes bedden. Bron: City Night Line.
Een gedeelde slaapplaats in een couchette is meestal de goedkoopste optie op een nachttrein. Een couchette bevat meestal vier tot zes eenvoudige stapelbedden, die kunnen worden weggeklapt. Bij het vertrek van de trein neem je plaats op een stoel, pas later op de avond worden de bedden naar beneden geklapt. Er zijn meestal aparte compartimenten voor mannen en vrouwen.
Een gedeelde slaapplaats in een slaapcabine
Compartiment met drie opklapbare bedden in een Duitse nachttrein. Bron: City Night Line.
Deze optie is in essentie dezelfde als de keuze voor een couchette, maar de bedden zijn comfortabeler en het aantal personen is beperkt tot twee, drie of vier. Vaak beschikt een slaapcabine ook over een kleine wasttafel. Mannen en vrouwen slapen meestal in aparte compartimenten.
Een privaat compartiment
Sommige nachttreinen bieden ook luxueuzere opties aan, zoals private compartimenten voor één of twee personen. (Als je met vier of met zes bent, heb je sowieso een privaat compartiment als je een couchette of slaapcabine kiest). Als hetero-koppel is zo'n private cabine de enige mogelijke manier om samen een slaapplaats in dezelfde cabine te boeken. Bovendien kunnen de prijzen meevallen: soms is een privaat compartiment goedkoper dan een gedeeld compartiment. Dat gebeurt vooral naarmate de vertrekdatum nadert en de treinmaatschappij nog te veel private compartimenten leeg heeft staan.
Er zijn verschillende comfortniveau's. De basisversie is gewoon een slaapcabine met twee in plaats van drie of vier plaatsen. Duurdere cabines hebben ook een eigen douche en toilet. Bij het boeken van een privaat slaapcompartiment krijg je ook een ontbijt aangeboden in de restauratiewagen. Bij luxe suites hoort vaak ook een dinner in de restauratiewagen.
Een gedeelde slaapplaats in een wagon
Deze optie vind je enkel in Oost-Europese nachttreinen. Je slaapt met een groot aantal mensen in één ruimte. Nachttreinen in Oost-Europa bieden overigens ook opties aan die veel meer privacy bieden.
Hoe goed kan je slapen in een nachttrein?
Tenzij je voor een privaat compartiment kiest, wordt de kwaliteit van je nachtrust vooral bepaald door je medepassagiers. Uiteraard weet je op voorhand niet wie je medepassagiers zijn. De ene keer lig je bij een groep Amerikaanse of Japanse studenten die zo snel mogelijk het licht uit willen omdat ze de nacht ervoor in een park hebben proberen slapen, en doodmoe zijn. De andere keer deel je het compartiment met alleen maar een Bulgaarse man die een fles Whiskey boven haalt en een feestje wil bouwen (terwijl jij de vorige nacht in een park hebt liggen slapen). Of je goed slaapt op een nachttrein, valt dus af te wachten. In elk geval zijn nachttreinen zijn de meest sociale treinen. Er wordt vrijwel altijd kennis gemaakt met de andere passagiers alvorens je gaat slapen.
Oordopjes zijn bijzonder nuttig, met name voor het counteren van snurkende medepassagiers. Een blinddoek is een noodzaak als je een zitplaats kiest. In sommige nachttreinen blijven de lichten in die wagons namelijk de hele nacht op volle sterkte branden. Heel belangrijk: let er op of de nachttrein die je neemt over een bar en restaurant beschikt of niet. Die informatie vind je in de dienstregeling. Als er geen bar of restaurant is, moet je zeker voldoende eten en vooral drank meenemen. Het is geen pretje om 14 uur lang niets te kunnen drinken.
Als je niet kan slapen kan je altijd een video maken door de achterruit van de trein, zoals ik deed op de route Madrid - Port Bou.
Kris De Decker
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met de trein door Europa: een handleiding
PLANNING
STRATEGIE
- Hoe reis je goedkoper met de trein?
- Intensief sporen met een InterRail treinticket
- Reizen terwijl je slaapt: de nachttrein
VOORBEELDEN
- Met de trein naar Zuid-Spanje: wat kost het en hoe lang ben je onderweg?
- Met de trein naar Parijs: wat zijn de alternatieven voor de Thalys?
ACHTERGROND
- De Étoile du Nord (1995): bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper
- Alleen een idioot reist per trein
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1)
waarom zet je al die makelaartjes-super-wide-angle promo plaatjes van City Nightline op je site? zo ruim en vraai zijn die compartimenten iig. niet
Geplaatst door: Peter | 26 juni 2012 om 00:43
(2)
Peter: zonder super-wide-angle is het onmogelijk om een foto te nemen van het interieur van een slaapcompartiment in een trein. Aangezien ik niet over de benodigde lens beschik, gebruik ik de beelden van City Night Line.
Daarbij vind ik dat die foto's de realiteit erg goed weergeven. De middelste foto laat bijvoorbeeld goed zien dat het gangpad tussen de bedden smal is. Een groothoeklens vervormt alleen de randen van het beeld.
Geplaatst door: Kris De Decker | 26 juni 2012 om 14:43
(3)
Waar is de tijd van de wagon-lits vanuit Brussel. Ik had er geen idee van dat die niet meer bestonden. Het lijkt nog niet zo lang geleden dat ik ermee tot aan de Pyreneeën ben gereisd, of die keer naar Warschau met de nachttrein Brussel-Moskou. Spijtig dat die treinen er niet meer zijn.
Geplaatst door: Luc | 25 juli 2012 om 01:29
(4)
Heb altijd heerlijk geslapen in de nachttrein. Enige is dat je altijd goed in de gaten moet houden waar je uit moet stappen. Meen dat conducteurs dit ook in de gaten houden, maar heb er een aantal zien blijven zitten hoor! In ieder geval altijd mijn tickets gekocht via: https://goedkoop-treinkaartje.nl/treintickets
Ook dit jaar weer!
Geplaatst door: Maarten | 01 april 2019 om 20:32