« Met de trein door Europa (5): reizen terwijl je slaapt: de nachttrein | Hoofdmenu | Met de trein door Europa: een handleiding »

11 juni 2012

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Joris

(1)

Dit is echt iets voor moedigen en puzzelaars. Ik heb het opgegeven, en heb voor 150 euro een vliegtuigticket naar het zuiden besteld. Met dank aan de lage of afwezige brandstoftaksen, btw tarieven op vliegtuigtickets en collectivisering van de (milieu)kosten. Niemands neemt nog de trein, waardoor die duurder wordt, waardoor er nog minder de trein nemen... Deze negatieve spiraal moet stoppen.

Paul S.

(2)

Helemaal eens met Joris. Wat een moedige puzzeltocht. Complimenten!
Je moet er maar zin in hebben (en het geld er voor hebben). Ik kan het me -al zou ik me in de spoorwegpuzzel willen verdiepen- simpelweg niet veroorloven om de trein te nemen.
Jammer want treinreizen is wel leuk. Je ontmoet nog 's iemand en je ziet nog 's wat. Veel avontuurlijker dan vliegen. Hoog tijd dat de trein weer betaalbaar wordt!

Renaat

(3)

@Paul S.,

ben je wel zeker dat treinreizen minder betaalbaar is dan vroeger? Ik heb geen cijfers om het te onderbouwen, maar ik ben geneigd dat te betwijfelen. Ik weet dat het geen leuke boodschap is, maar het probleem is volgens mij niet zozeer dat de trein te duur is, wel dat het vliegtuig veel te goedkoop is. Vergeet daarbij niet dat ook goedkoop treinverkeer zwaar gesubsidieerd wordt en ook een negatieve ecologische impact heeft (vooral de hoge snelheidstrein). Dat de overheid subsidies geeft voor 'normale' (dagdagelijkse, 'noodzakelijke') verplaatsingen (die anders vaak met de auto zouden gebeuren) subsidieert, vind ik prima. Maar ik zie niet in waarom de overheid er voor zou moeten zorgen dat internationale treinreizen goedkoper worden.

Kris De Decker

(4)

Paul & Joris: het lijkt allemaal ingewikkeld, maar eens je door hebt hoe het werkt, gaat het erg snel. Op een tot twee uur tijd plan ik nu een treinreis naar eender welke bestemming binnen Europa. Ik teken de mogelijke routes uit, zoek de prijzen op, vergelijk met de prijs van de verschillende InterRail tickets, en neem een beslissing. Alleen voor de prijzen heb ik internet nodig, de rest doe ik met spoorboekje en spoorkaart.

Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat de trein te duur is. De reis die ik deze lente ondernam (8 citytrips) had me meer geld gekost indien ik het vliegtuig had genomen. Het komt er dus op aan je manier van reizen te veranderen. Als je het slim aanpakt, betaal je niet meer dan voor een vliegreis, en je krijgt veel meer waar voor je geld.

lieven bervoets

(5)

Wij (een gezin van 5 personen) zijn het voorbije decenium met nachttrein, en soms ook TGV, naar Zuid-Frankrijk, Noord-Spanje, Tsjechië, Schotland, Zwitserland, Denemarken, Corsica (gecombineerd met boot natuurlijk) gereisd.
OK waarschijnlijk duurder dan vliegtuig, dat inderdaad veel te goedkoop is, maar goedkoper dan met de auto als je al de werkelijke kost daarvan doorrekent en ook de overnachting, tol enz.

Bovendien veel ontspannender en avontuurlijker: ons kinderen hebben er steeds van genoten.

Cédric

(6)

Met een gezin van 5 personen moet je haast gek zijn om niet met de auto te gaan, qua kostprijs (20 euro per persoon per 1000 km hallo!), qua CO2-uitstoot (minder dan 30 gram per km per persoon hallo!), als qua gebruiksgemak op reis (overal je eigen milieuvriendelijk vervoer bij je!).
Je kan overal afdraaien waar het mooi is... Vroeger was ik tégen autovakanties, maar sinds enkele jaren vind ik niks leukers.

Een auto met maar 1 persoon erin is 500% vervuilender dan een auto met 5 personen erin.

Renaat

(7)

Neen, een auto met 5 personen er in is (beperkt) vervuilender dan een auto met één persoon er in.
Het klopt wel dat per persoon gezien een met mensen gevulde auto nauwelijks of niet vervuilender is dan b.v. een treinreis.
Maar voor de trein geldt ook dat het relatief weinig uitmaakt hoeveel personen er in zitten, dus als de trein dan toch rijdt kan die maar beter optimaal gevuld zijn.
De door jouw vermelde CO2-uitstoot klinkt me onrealistisch en gaat waarschijnlijk uit van de volkomen theoretische cijfers van de producten.

Wat comfort betreft vind ik dat een treinrit nog ontspannender kan zijn dan een autorit, maar veel hangt van de omstandigheden van de treinrit of autorit af. Weet ook dat een men al snel geneigd is om een auto meer te gebruiken, als men deze bij de hand heeft, wat dus weer tot meer vervuiling leidt.

Ook je prijsberekening is te optimistisch, want je gaat enkel uit van het brandstofverbruik. Als je alle kosten meerekent, dan kom je al snel aan het dubbele (met heel veel variatie naargelang de kostprijs van de wagen, tol, hoeveel km men per jaar met de wagen aflegt (variabele versus vaste kosten), ....
Om nog maar te zwijgen over de externe kosten van het autogebruik die niet doorgerekend worden aan de autogebruiker.

De vervuiling en kosten van een optimaal gevulde auto relativeren is terecht, je stelling dat de auto 'milieuvriendelijk' vervoer is en de door jouw genoemde getallen (CO2-uitstoot en kosten) zijn niet realistisch.

Cédric

(8)

Beste Renaat, bedankt voor uw reactie.
Mijn cijfers gingen uit van een verbruik in de praktijk van 5,5 l per 100 km, of 145 gram CO2 per kilometer. Met een zuinige, gestroomlijnde dieselauto toch te doen op lange snelwegritten.

De lopende kost van 100 euro per 1000 km is inderdaad wat optimistisch. 55 liter diesel kost aan €1,45 per liter bijna 80 euro, en met 20 euro tol kom je er vaak niet.

De duizenden en duizenden euro's die zo'n wagen kost reken ik inderdaad niet mee, want die auto is er toch. Een kromme redenering op macro-economisch vlak, maar voor mijn persoonlijke situatie geldt het wel.

Lieve

(9)

Prachtartikel, dankjewel! Ik heb twee jaar geleden de reis Antwerpen-Sevilla gedaan per trein, en dat was echt wel te doen. Met de Thalys naar Parijs, dan nachttrein naar Madrid en HST naar Sevilla.
Ik denk dat treinreizen door Europa een kwestie van ervaring is. Hoe meer je het doet, hoe gewaagder de verbindingen die je aandurft. ;) Je moet het ook wat leren aanvoelen. Als je weet dat de treinen in Spanje heel stipt zijn en in Duitsland net niet, wordt je planning er makkelijker op.
Echt een aanrader! Rondwandelen en uit het raampje kijken tijdens het reizen is zoveel aangenamer dan moeten rijden over grijze autosnelwegen :)

Dinneke

(10)

Hallo, wat leuke reacties allemaal :-) ik zou heel graag dit jaar met de trein naar Spanje (alicante) of Oostenrijk willen geraken.(leuke plaats waar men kan wandelen)
Heb echter nooit getreind dus voor mij een hele uitdaging. Indien iemand leuke tips heeft of een dergelijk traject al gedaan zou het fijn zijn dit te delen met mij. :-)

De vet brigitte

(11)

Weet je me ook te vertellen als er een hond welkom is op treinen naar en in Spanje want het is zo moeilijk dit op te sporen .wil op 30/10/2017 naar Benidorm

Els

(12)

Ik heb verschillende keren het traject Amsterdam Madrid afgelegd en lang niet zo duur als hier voorgeschoteld wordt.
1. Amsterdam - Lille Flandre: 40 euro.
2 Lille Europe (stukje lopen) - Parijs: hooguit 25 euro in prachtige nostalgische wagons met schemerlampjes.
3 Parijs-Hendaye: nachttrein ongeveer 65 euro in een couchette.
4 Hendaye-Madrid: 29 euro.
Het traject Nederland - Parijs is onbeschaamd duur als je met de Thalys gaat. Vandaar dus de boemeltrein via Lille. Maar ik ga nog een andere optie uitproberen n.l van Amsterdam via Roosendaal (dus geen dure intercity Brussel) naar Brussel voor 25 euro en dan in Brussel met de IZY op een klapstoel voor 15 euro naar Parijs. De IZY komt om 20 uur aan dus je hebt 2 uur om de nachttrein te halen De nachttrein naar Hendaye is opgeheven er rijdt er nog wel een naar Toulouse.

In Toulouse kom je om 6 uur aan. Dan moet je van Toulouse naar Hendaye. Het traject Parijs-Toulouse-Hendaye kan je nog steeds makkelijk realiseren ver onder de 100 euro. En in Hendaye is het een kwartiertje lopen naar Irun. De laatste trein naar Madrid vertrekt daar rond 15 uur en is ook de goedkoopste, 29 euro. Dan ben je er om 22 uur.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl