Een InterRail Global Pass geeft recht op vrij sporen doorheen 30 Europese landen. Deze unieke formule is niet alleen weggelegd voor jongeren onder de 26 jaar, zoals vaak wordt gedacht. Iedereen kan een InterRail-ticket kopen, en dikwijls is het de goedkoopste optie als je een wat langere treinreis plant. Bovendien biedt InterRail je de vrijheid om je reisplannen naar believen aan te passen terwijl je onderweg bent.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
De Europese InterRail Global Pass is uniek in de wereld. Veel landen bieden voordelige tarieven aan voor wie een bepaalde periode intensief binnen de landsgrenzen wil sporen (zie de Thomas Cook European Rail Timetable), maar nergens anders ter wereld kan je met één treinticket door dertig landen reizen. In 2011 maakten ongeveer 250.000 reizigers gebruik van het Europese spoornet met een InterRail Pass. Het ticket geeft ook toegang tot een aantal ferry-diensten.
De InterRail formule werd ingevoerd in 1972 en was aanvankelijk alleen beschikbaar voor jongeren tot 21 jaar. Een paar jaar later werd die leeftijd opgetrokken tot 26 jaar en sinds 1998 kan iedereen op InterRail, ongeacht de leeftijd.
Hoeveel kost een InterRail ticket?
Jongeren onder de 26 jaar en senioren boven de 60 jaar betalen minder dan volwassenen. Kinderen tussen de 4 en 11 jaar betalen het minst, en kinderen onder de vier jaar reizen gratis. Hieronder staan de prijzen voor volwassenen afgebeeld, de prijzen voor jongeren, senioren en kinderen vind je hier.
De InterRail Global Pass bestaat momenteel in vijf varianten, die allemaal toegang geven tot het spoornetwerk van de dertig deelnemende landen. Enerzijds zijn er de tickets waarmee je elke dag onbeperkt kan reizen voor een periode van 15 dagen (422 euro), 22 dagen (494 euro) of 1 maand (638 euro).
Anderzijds zijn er ook twee goedkopere formules (de "Flexi-tickets") waarmee je slechts een bepaald aantal dagen kan reizen: vijf dagen binnen een periode van 10 dagen (267 euro), of 10 dagen binnen een periode van 22 dagen (381 euro). Bij deze formules moet je bij de aanvang van de reisdag het biljet valideren (je schrijft de datum in een vakje). Je kan tijdens de reis beslissen welke dagen je wil reizen -- dat moet dus niet bij de aankoop van het biljet worden beslist. Alle formules zijn ook te koop voor reizen in eerste klasse, wat uiteraard duurder is.
Een InterRail Global Pass is niet geldig in het land waar je gedomicilieerd bent. Het stukje spoor tot de Belgische of Nederlandse grens moet je dus extra betalen. Er is voor die route wel een korting voorzien, die ongeveer 50 procent bedraagt.
Voordelen van een InterRail Global Pass
Een InterRail Global Pass biedt drie belangrijke voordelen. Ten eerste ben je verlost van de complexe onderneming die het boeken van een internationale treinreis meestal is. Je hoeft niet langer tickets via de websites van verschillende nationale spoorwegen te bestellen: één biljet geeft je toegang tot het spoorwegnetwerk van alle Europese landen. Dat spaart flink wat tijd en ergernis.
InterRail is daarbij vaak de goedkoopste oplossing is als je een iets langere treinreis plant, of als je verschillende treinreizen kort na elkaar plant. Die besparing kan flink oplopen, zeker voor late boekers -- een InterRail Pass kan je tot een week voor vertrek kopen. In onze voorbeeldroute naar Zuid-Spanje is InterRail de voordeligste optie, tenzij je het traject twee maanden op voorhand boekt.
Dat wil niet zeggen dat InterRail altijd de voordeligste keuze is. Het hangt in grote mate af van de landen die je wenst te doorkruisen. Wie vooral in Oost-Europa wil sporen, is mogelijk goedkoper uit met gewone treintickets (of met een "Balkan-pass"). De prijzen van treintickets in die landen liggen immers relatief laag, terwijl de prijs van een InterRail-ticket de ticketprijzen van rijkere West- en Noord-Europese landen weerspiegelt. Vooral in Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Nederland en Scandinavië zijn treintickets relatief duur. In Zuid-Europa is de trein dan weer relatief goedkoop, maar lang niet zo goedkoop als in Oost-Europa. Ook de supplementen die je bovenop je InterRail-ticket voor sommige treinen moet betalen (zie verder), variëren flink van land tot land.
Hoewel een InterRail Pass niet altijd de goedkoopste optie is, krijg je er vaak wel extra reisdagen voor in de plaats. Die kan je benutten om extra uitstappen te maken zonder meerkost, onderweg of in de regio van je bestemming.
Een derde voordeel is dat een InterRail ticket een enorme vrijheid biedt. Je kan ten allen tijde je reisplannen onderweg aanpassen. Een zekere planning is aan te raden -- je komt beter niet om 11 uur 's avonds in een vreemde stad aan als je geen overnachting hebt geregeld -- maar dat plan kan altijd worden aangepast. Je kan langer blijven hangen op een plaats die je bevalt, of vroeger vertrekken als je je ergens niet thuis voelt. Die vrijheid heb je niet met individuele treintickets, waar je route vastligt en waar een tegenslag of wijziging van je reisroute erg veel geld kan kosten. De duurste individuele treintickets kunnen weliswaar kosteloos worden omgewisseld, maar goedkopere (lang op voorhand geboekte) tickets zijn onmogelijk te annuleren of te wijzigen, of alleen tegen een hoge prijs.
Om van de vrijheid van een InterRail ticket te genieten, is het uiteraard belangrijk dat je niet alle overnachtingen op voorhand vastlegt. Dat is niet altijd realistisch, met name tijdens het hoogseizoen.
Nadelen van een InterRail Global Pass
Vroeger kon je met een InterRail ticket elke mogelijke trein opstappen. Vandaag is dat niet langer het geval. De meeste hogesnelheidstreinen, alle nachttreinen, veel internationale verbindingen en sommige intercity treinen zijn alleen maar toegankelijk als je een reservering en een supplement betaalt. De bedragen variëren van land tot land, en van traject tot traject (zie verder).
De extra kosten zijn meestal beperkt, maar reservaties en supplementen maken een InterRail-reis wel wat ingewikkelder. Ten eerste is het niet altijd duidelijk of een bepaalde trein nu wel of niet een reservering/supplement vereist. Bij een twijfelgeval stap je best eerst voor informatie naar de balie, om zo te vermijden dat je een boete of een ticket aan volle prijs moet betalen. Informatie over supplementen vind je ook op de InterRail website (het volledigste overzicht), op de InterRail spoorkaart (die je ook samen met je ticket wordt opgestuurd), in online tijdstabellen en in de Thomas Cook European Rail Table.
Supplementen en reservatiekosten kunnen slechts in een paar gevallen online worden geregeld (voor treinen in Duitsland, Italië en Zweden). Je moet dus meestal naar het station en aanschuiven aan de balie. Dat kan eender welk (groot) Europees treinstation zijn, wat je de mogelijkheid geeft om supplementen op voorhand te boeken. Meestal kan dat tot 90 dagen voor het vertrek. Als je niet bereid bent alternatieve routes te nemen, is op voorhand reserveren aan te raden tijdens het hoogseizoen. Daarbuiten is een reservatie vlak voor het vertrek echter geen probleem.
In België en in Spanje kan je alleen reservaties maken voor treinen die binnen de landsgrenzen aankomen of vertrekken. In Nederland kan je slechts een maximum van twee reservaties maken en betaal je 10 euro administratiekosten bovenop elk supplement.
Het is perfect mogelijk om heel Europa te doorkruisen zonder ook maar één euro aan supplementen of reservaties te betalen. Op lokale en regionale treinen betaal je nooit een supplement, en niet alle internationale en/of snelle verbindingen vereisen een extra betaling. Wel word je op die manier dikwijls gedwongen om trager te reizen, en soms ook een alternatieve route te zoeken. Dat is niet noodzakelijk een slechte zaak, wel integendeel. Alternatieve routes zijn vaak mooier en omdat je trager reist, zie je ook veel meer.
Toch kan het soms nodig zijn om wat vaart te maken. Met een combinatie van een nachttrein en een dag sporen via het regionale netwerk zit je al gauw 1.500 kilometer verder op minder dan 24 uur tijd -- handig als je wat achterop bent geraakt, als je verschillende uithoeken van Europa wil bezoeken, of als je gewoon ergens sneller wil komen. Zelfs als je alleen maar hogesnelheidstreinen of nachttreinen neemt, kan een InterRail ticket voordeliger zijn dan wanneer je indviduele tickets zou boeken.
Supplementen voor nachttreinen
Op nachttreinen kan je vaak een stoel reserveren voor een supplement (inclusief reservering) dat ongeveer 10 euro bedraagt, terwijl je voor een bed gauw 30 tot 40 euro extra neertelt (minder in Oost-Europa). Niettemin is het betalen van een supplement voor een bed op een nachttrein meestal financiëel interessant, omdat je tegelijkertijd een overnachting uitspaart.
Voor de nachttreinen tussen Frankrijk en Spanje worden supplementen gevraagd die ongeveer even hoog liggen als een normaal (vroeg geboekt) ticket. Ook voor de nachttreinen tussen Spanje en Portugal, Zwitserland of Italië zijn de extra kosten relatief hoog. Voor nachttreinen binnen Spanje ligt het extra bedrag dan weer erg laag, en dat geldt ook voor nachttreinen binnen de Zweedse landsgrenzen.
Als je een Flexi Global Pass koopt, kan je nachttreinen die na zeven uur 's avonds vertrekken (de meeste nachttreinen) op de volgende dag valideren, zodat je op één reisdag een grote afstand kan afleggen. Dit voordeel geldt niet op de eerste reisdag.
Supplementen voor hogesnelheidstreinen
Voor hogesnelheidstreinen betaal je doorgaans rond de 10 euro extra. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland betaal je geen supplement voor de meeste snelle treinen, inclusief een aantal internationale verbindingen. Wel moet je soms voor het vertrek een plaats reserveren in het station. De duurste hogesnelheidstrein voor InterRailers is de Thalys, waar de prijs van supplementen tot 65 euro kan oplopen. Eurostar aanvaardt geen Interrail tickets.
Sommige landen - zoals Italië, Spanje, Portugal, Roemenië en Griekenland - vereisen ook het betalen van een supplement voor internationale verbindingen met gewone treinen, of zelfs voor intercity diensten binnen de landsgrenzen. Meestal is dat minder dan 10 euro, maar de prijzen kunnen oplopen tot 20 of 30 euro in Roemenië en Griekenland.
Een laatste categorie treinen waarvoor een supplement moet worden betaald, zijn de treinen van private spoormaatschappijen. Die zijn echter relatief dun gezaaid in Europa. Vaak krijg je een korting op deze lijnen, meestal tussen 25 en 50 procent, andere keren moet je de volle pot betalen. Ook voor ferrydiensten moet je meestal een supplement betalen.
Andere formules
InterRail biedt ook tickets aan voor individuele landen: de 'One Country Passes', die minimum 36 tot 139 euro kosten, afhankelijk van het land dat je selecteert. In dit geval kies je drie, vier, zes of acht reisdagen binnen een periode van een maand. Deze InterRail tickets zijn minder origineel: zoals vermeld bieden ook veel nationale spoorwegen zo'n tickets aan, binnen en buiten Europa. (De Thomas Cook European Rail Timetable geeft een goed overzicht van die alternatieven.). Niettemin kunnen ze erg voordelig zijn.
Alleen wie tenminste zes maanden gedomiciliëerd is in één van de 30 deelnemende landen (of in Rusland, Oekraïne, de Baltische Staten, Malta, Marokko, Turkije, Algerije of Tunesië) kan een Interrail Global Pass kopen. Inwoners van andere landen kunnen een soortgelijk ticket aanschaffen bij Eurail. Het is geldig in 26 Europese landen en is een stuk duurder.
Waar koop ik een InterRail ticket?
Een InterRail ticket kan online worden gekocht, of in belangrijke treinstations. De prijs van een InterRail ticket is onafhankelijk van het tijdstip waarop je het besteld. InterRail wordt dus financieel voordeliger naarmate je een treinreis minder lang op voorhand boekt. Gewone treintickets voor internationale verbindingen worden immers steeds duurder naarmate de vertrekdatum dichterbij komt.
Wel moet je rekening houden met de tijd die het kost om je InterRail-ticket per post te ontvangen. Voor erg late beslissers biedt InterRail dus geen uitkomst. In praktijk kan je een InterRail ticket boeken tot een week voor je vertrek. Je moet bij de aankoop van het ticket aangeven van wanneer tot wanneer het geldig is. Eens je een InterRail ticket hebt gekocht, is er dus geen flexibiliteit meer mogelijk wat betreft vertrek- en einddatum.
Kris De Decker
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met de trein door Europa: een handleiding
PLANNING
STRATEGIE
- Hoe reis je goedkoper met de trein?
- Intensief sporen met een InterRail treinticket
- Reizen terwijl je slaapt: de nachttrein
VOORBEELDEN
- Met de trein naar Zuid-Spanje: wat kost het en hoe lang ben je onderweg?
- Met de trein naar Parijs: wat zijn de alternatieven voor de Thalys?
ACHTERGROND
- De Étoile du Nord (1995): bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper
- Waarom verdwijnt de Europese nachttrein?
- Alleen een idioot reist per trein
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
23 jaar geleden, ik was toen 25, heb ik ook zo'n Interrail kaart gekocht en gebruikt. Heel (West-)Europa (+ Hongarije en nog wat landen dacht ik) voor Hfl. 590.-. Eigenlijk vond ik het best wel eng, maar ja, het was de laatste kans, want ze waren er toen alleen voor jongeren tot 26. Het was een geweldige maand.
Onlangs speelde ik met het idee om het nog eens over te doen, maar ik stuitte al snel op bezwaren. Zoals in het artikel al vermeld is het aantal verplichte reserveringen enorm toegenomen en dat is buitengewoon vervelend. 25 jaar geleden liep je, als een stad je niet meer beviel, 's avonds gewoon naar het station, keek waar een nachttrein stond, vroeg aan iemand met een pet op of hij je nog een couchette (slaapplaats) kon verkopen (voor Hfl. 26.-) en zo ja, dan stapte je in.
Wat mij verder opviel is dat het tegenwoordig geen sinecure is om bijvoorbeeld van Amsterdam naar Rome te reizen. Je moet nu zo'n 5 of 6 keer overstappen, met vaak minder dan 10 minuten overstaptijd. Dat soort plannen zijn gedoemd te mislukken. Vroeger stapte je in Amsterdam in en in Rome weer uit.
Mijn langste treinreis in één keer: Stockholm-Rome. (Op de ferryboot tussen Zweden en Denemarken werd de trein gewoon in stukken de boot op gereden). 48 uur in totaal. Geweldig!
En natuurlijk zoveel mogelijk particuliere baantjes in Zwitserland met niet te vergeten de Jungfraubahn (allemaal toen met korting). In een maand tijd geweest in Parijs, Barcelona, Munchen, Lubeck, Kopenhagen, Stockholm, Rome, Interlaken en omgeving, Wenen, Budapest en Londen.
Als ik de prijssteling nu zie voor een maand, zou ik, als je veel met de trein gaat reizen, 1e klas overwegen, voor zo'n 11 euro per dag meer.
Houdt er rekening mee dat de prijs voor de Interrail kaart uiteindelijk waarschijnlijk slechts een fractie zal bedragen van de totale kosten van zo'n hele maand vakantie vieren, maar als je er van houdt, moet je het gewoon een keer gedaan hebben.
Geplaatst door: fransamsterdam | 22 juni 2012 om 14:08