Het reserveren van een internationale treinreis is niet altijd zo eenvoudig als het boeken van een vliegticket naar een Europese bestemming. Je kan in geen enkel Belgische of Nederlands station een treinticket boeken naar, bijvoorbeeld, Lissabon, Napels, Athene, Helsinki of Moskou. Er bestaat ook geen enkele website waar je dat kan doen.
Voor langere (en soms ook voor relatief korte) treinreizen moet je verschillende tickets bij verschillende spoorwegmaatschappijen kopen: nationale spoorwegmaatschappijen verkopen doorgaans enkel internationale verbindingen met bestemmingen in de buurlanden.
De situatie is de afgelopen jaren wel verbeterd, vooral in West- en Centraal-Europa. Een groter aantal internationale bestemmingen zijn nu online te boeken, steeds vaker via een Engelstalige website. Maar tickets voor treinen in Oost-Europese en sommige Zuid-Europese landen kan je alleen onderweg kopen, in het station.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als je meerdere treintickets moet bestellen voor een internationale treinreis, is het belangrijk dat je de mogelijkheden voor de afzonderlijke trajecten bestudeert alvorens je tot kopen overgaat. De ene trein moet immers aansluiten op de andere trein. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een goedkope hogesnelheidstrein die 's ochtends vroeg vertrekt in Parijs alleen maar op tijd gehaald kan worden als je een erg duur ticket Brussel - Parijs boekt (tijdens de drukke ochtendspits). Schrijf dus eerst alle mogelijkheden op voor het gehele traject en koop pas daarna de afzonderlijke tickets. Let ook goed op de data, vooral als je nachttreinen boekt.
Belgen of Nederlanders kunnen voor een Europese treinreis moeilijk om de Franse en Duitse spoorwegen heen. De Franse spoorwegen brengen je naar de Middellandse Zee of Centraal-Europa, terwijl de Duitse spoorwegen de toegang vormen tot zowel Noord-Europa, Centraal-Europa en Oost-Europa. De Oostenrijkse en Hongaarse spoorwegen openen de deur naar verder gelegen bestemmingen in Oost- en Zuid-Oost Europa, terwijl de nationale Spaanse, Italiaanse, Britse en Scandinavische spoorwegen elk hun uithoek van het continent dekken. Als je voor snelle, internationale verbindingen kiest, raak je met een maximum van drie afzonderlijke treintickets (en ongeveer evenveel overstappen) bijna overal in Europa.
Wie geen zin heeft om verschillende tickets te kopen, kan ook reizen met een InterRail Pass. Dat ene ticket geeft recht om (vrijwel) onbeperkt te sporen in 30 Europese landen. Via de links op de pagina hieronder kan je internationale treintickets boeken, alsook de prijzen van buitenlandse treinroutes opzoeken (handig om uit te rekenen of een InterRail pass je geld bespaart of niet). De dienstregeling zoek je beter niet op via de links hieronder maar via de Europese dienstregeling, die alle Europese uurroosters verzamelt.
Internationale verbindingen van de Belgische en Nederlandse spoorwegen
Via de internationale website van de Belgische spoorwegen kan je enkel tickets boeken naar Frankrijk (een 20-tal bestemmingen), Duitsland (9 bestemmingen), Nederland (6 bestemmingen), Luxemburg, Groot-Britannië (Londen), Zwitserland (Basel en Zürich) en Oostenrijk (Wenen en een aantal ski-oorden). Dat was ooit anders. Zo waren er in 1933 internationale spoorverbindingen vanuit Oostende naar Riga, Warschau, Boekarest en Istanboel.
Internationale spoorverbindingen vanuit België, 1933.
De internationale website van de Nederlandse spoorwegen biedt iets meer mogelijkheden. Er zijn niet alleen hogesnelheidstreinen naar Engeland, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk, maar ook -- dankzij een samenwerking met de Duitse spoorwegen -- nachttreinen naar Praag, Wenen, Milaan, Warschau en Moskou (de laatste twee bestemmingen zijn alleen telefonisch te bestellen).
Internationale verbindingen van de Franse spoorwegen
Voor andere bestemmingen in Europa moet je dus tickets boeken bij de internationale afdelingen van de spoorwegen van andere landen. Om in Spanje of Portugal te raken, boek je best bij TGV-Europe, de internationale afdeling van de Franse spoorwegen (ze hebben ook een kantoor in Brussel). Daar kan je tickets kopen voor zowel hogesnelheidstreinen en nachttreinen naar de bestemmingen die op de kaart hieronder staan aangegeven (inclusief Madrid, dat net niet op de kaart staat). De tickets kunnen thuis worden afgedrukt, per post kunnen worden opgestuurd, of opgehaald worden in het kantoor in Brussel of in eender welk Frans treinstation. Voor sommige trajecten heb je niet alle drie deze opties.
De internationale verbindingen van de Franse spoorwegen.
Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk
De internationale afdeling van de Duitse spoorwegen biedt verbindingen aan met België (Brussel), Nederland (Amsterdam), Frankrijk (Parijs), Groot-Brittanië (Londen), Denemarken (Kopenhagen en Ahrus), Zwitserland (Basel, Bern en Zürich), Oostenrijk (Wenen en Klagenfurt), Zweden (Göteborg en Stockholm), Polen (Breslau en Warschau) en Italië (Bologne, Venetië, Verona). Via City Night Line kan je de Duitse nachttreinen boeken - deze tickets worden ook aangeboden op de internationale website van de Nederlandse Spoorwegen.
Treintickets gekocht bij de Duitse spoorwegen kunnen naar eender welk adres in Europa worden verstuurd. Sommige tickets (zoals die voor de nachttreinen) kan je ook zelf afdrukken.
Een aantal internationale verbindingen van de Zwitserse spoorwegen, met daarbij de reistijden.
De Zwitserse spoorwegen hebben internationale verbindingen naar Italië (Milaan en Venetië), Tsjechië (Praag) en Hongarije (Boedapest), alsook met Spanje en met West- en Noord-Europa.
De Oostenrijkse spoorwegen bieden de beste internationale verbindingen naar Oost-Europa (Tsjechië, Slovakije, Polen, Slovenië, Kroatië, Hongarije, Rusland, Oekraïne en Roemenië), naast connecties met West- en Noord-Europa. Tickets kan je zelf afdrukken. Voor binnenlandse Oostenrijkse treinen is het niet echt nodig om tickets op voorhand te bestellen: zelfs de snelle verbindingen vereisen geen reservering. Je kan het ticket vlak voor vertrek voor een vaste prijs in het station kopen.
Spanje, Portugal, Italië, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië
De Spaanse spoorwegen geven toegang tot het Zuiden van Spanje en tot Portugal. De Spaanse spoorwegen bieden ook nachttreinen aan naar Zwitserland (Zürich), Italië (Milaan) en Frankrijk (Parijs). Je drukt de tickets zelf af. Bij de Portugese spoorwegen kan je binnenlandse ritten online boeken.
Wil je verder zuidwaarts naar Italië, of naar Sicilië, dan kan je niet om de Italiaanse spoorwegen heen. De tickets kan je afhalen in eender welk Italiaans station (dus als je aankomt in Italië). Wil je verder raken dan Londen in het Verenigd Koninkrijk, dan moet je bij de Britse spoorwegen en de Ierse spoorwegen zijn.
Detail van de online spoorkaart van British Rail.
Verder noordwaarts in Scandinavië kan je terecht bij de spoorwegmaatschappijen van Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland. Tickets kan je zelf afdrukken (Denemarken, Finland) of ophalen in het station (Finland, Zweden).
De Baltische staten zijn per trein het eenvoudigst te bereiken via Warschau (waar je met Duitse en Oostenrijkse treinen raakt). Via de website van de Poolse spoorwegen kan je echter geen internationale tickets boeken - dat moet je doen als je ter plaatse bent. Sneltreinen binnen de Poolse grenzen kunnen wel online geboekt worden. Voor informatie over binnenlandse reizen en connecties tussen de Baltische Staten kan je terecht bij de nationale spoorwegen van Estland, Letland en Litouwen, maar ook hier zijn online boekingen vanuit België of Nederland niet mogelijk.
De Baltische Staten, Scandinavië en een aantal bestemmingen in Oost- en Zuid-Europa zijn vlotter te bereiken via schip dan via trein. Over veerboten hebben we het in een toekomstig artikel.
Oost-Europa
Wil je per trein verder naar het oosten (bijvoorbeeld naar Athene, Boekarest of Istanboel) dan passeer je het best via de nationale spoorwegen van Hongarije. De hoofdstad Boedapest biedt de beste verbindingen naar Oost-Europa en is bovendien makkelijk te bereiken vanuit Wenen -- een stad die op haar beurt goede verbindingen heeft met Brussel, Amsterdam, Parijs en verschillende steden in Duitsland.
Internationale verbindingen vanuit Boedapest, Hongarije.
Vanuit Boedapest raak je in Zagreb (Kroatië), Ljubljana (Slovenië), Sarajevo (Bosnië), Belgrado (Servië), Skopje (Macedonië), Sofia (Bulgarije) en Boekarest (Roemenië). Vanuit Belgrado of Boekarest kan je vervolgens Istanboel en Athene per trein bereiken. Je kan ook rechtstreeks van Boedapest naar Salonika in Griekenland.
In veel van deze landen is het moeilijk of onmogelijk om voor het vertrek van je reis online te boeken vanuit België of Nederland. Er is geen manier om de tickets te ontvangen, het reservatiesysteem is opgesteld in een onbegrijpelijke taal, of treintickets kunnen eenvoudigweg niet online of op voorhand worden besteld. Dat vormt echter geen probleem. Treintickets in Oost-Europa zijn erg goedkoop, en de makkelijkste manier is gewoon onderweg het station waar je aankomt binnen stappen en daar het ticket kopen voor het volgende traject.
Voor de volledigheid volgt een overzicht van de websites van de nationale spoorwegen in Oost- en Zuid-Oost Europa: Albanië, Bulgarije, Griekenland, Moldavië, Oekraïne, Roemenië, Rusland, Servië, Macedonië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Bosnië, Tsjechië, Turkije. Denk er aan dat de uurroosters van treinen (maar niet de prijzen) veel handiger kunnen worden opgezocht via de Europese spoortabellen.
Boekingskantoor
Treintickets voor de meeste Europese bestemmingen kunnen ook worden besteld bij een boekingskantoor of reisagent, via de telefoon of via internet. Het nadeel is dat je hier een extra bedrag als commissie betaalt, dat hoog kan oplopen. De Duitse spoorwegen hebben een boekingskantoor waar je telefonisch een groot aantal bestemmingen in Europa kan boeken, zonder dat je bijkomende kosten betaalt. Het telefoonnummer is 08718 80 80 66. Reserveren kan van maandag tot vrijdag van 9h tot 17h.
Kris De Decker
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met de trein door Europa: een handleiding
PLANNING
STRATEGIE
- Hoe reis je goedkoper met de trein?
- Intensief sporen met een InterRail treinticket
- Reizen terwijl je slaapt: de nachttrein
VOORBEELDEN
- Met de trein naar Zuid-Spanje: wat kost het en hoe lang ben je onderweg?
- Met de trein naar Parijs: wat zijn de alternatieven voor de Thalys?
ACHTERGROND
- De Étoile du Nord (1995): bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper
- Waarom verdwijnt de Europese nachttrein?
- Alleen een idioot reist per trein
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1)
Volgens mij beschikt Nederland nog over een reisbureau gespecialiseerd in treinreizen. De "treinwinkel".... Is blijkbaar een verkoopkantoor van DB-internationaal.
Groet,
Theo
Geplaatst door: Theo van Riet | 12 juni 2012 om 10:43
(2)
Theo: de treinwinkel hoort inderdaad bij de online boekingskantoren (zie laatste alinea). In tegenstelling tot DB-international rekent de Treinreiswinkel wel extra commissie aan: 7,50 tot 15 euro per persoon "plus eventuele reserveringskosten van touroperator".
Ik vind het ook een heel raar systeem. Je moet de precieze dag en het precieze uur van je vertrek én aankomst opgeven bij een online boeking. Zo kan je helemaal geen rekening houden met goedkopere treinen die een dag vroeger of later vertrekken, of buiten de uren die je opgeeft. Je moet ook kiezen tussen dagtrein en nachttrein, terwijl je die keuze zou moeten laten bepalen door de geldende voorwaarden die dag (sommige dagen is een dagtrein goedkoper, andere keren een nachttrein).
En de boekingsopdracht is definitief. Met andere woorden: je legt een aankoop vast alvorens je de prijs kent. Lijkt me niet zo voordelig.
http://www.treinreiswinkel.nl/online_boeken
Geplaatst door: Kris De Decker | 12 juni 2012 om 12:03
(3)
Het boeken van internationale tickets in Italië gebeurt NIET op het station maar bij een reisbureau dat daarvoor een vergunning heeft. Deze bureaus hebben openingstijden zoals gewone winkels. Dat betekent dat zij in elk geval op zondag zijn gesloten en vaak ook op maandag. In een stad als Milaan heeft Deutschmark Bahn tegenover het station een agentschap dat elke dag open is. Deze gang van zaken kan frustrerend zijn als je in het weekend besluit met de trein vanuit Italië naar het buitenland te reizen. Vind dan maar eens een ticket.
Geplaatst door: J.Halewijn | 21 februari 2023 om 23:16