Zelfs wie graag met de trein op vakantie zou gaan, wordt afgeschrikt door de hoge prijzen. Zeker als je met meerdere personen reist, kan de meerkost vergeleken met een vliegreis of autoreis hoog oplopen. Toch kan je relatief goedkoop met de trein reizen, ook als je erg laat boekt. De keuze voor een alternatieve route of een InterRail Pass kan je honderden euro's besparen.
Foto: passagiers op het dak van een trein in Soedan. Bron: Wikipedia Commons.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn vier manieren om een betaalbare treinreis te maken:
1. Op tijd bestellen
Heel simpel. Vroege beslissers kunnen voor weinig geld hogesnelheidstreinen, nachttreinen en andere snelle opties boeken. Dat is vooral zo in West-, Noord- en Centraal-Europa. Een paar voorbeelden:
- Voor vertrek in augustus betaal je begin juni bij NMBS Europe slechts 168 euro voor een retourticket naar Marseille, tegenover 236 tot 322 euro als je twee weken na de boeking wil vertrekken.(prijzen 6 juni)
- Een retourticket op de hogesnelheidstrein tussen Madrid en Barcelona kost minstens 188 euro als je een dag na boeking wil vertrekken, maar slechts 82,40 euro als je half augustus reist en begin juni bestelt. (prijzen 6 juni)
- Een enkel ticket met de HST Hamburg - München kost 135 euro als je morgen vertrekt, 80 euro als je veertien dagen op voorhand besteld en 60 euro als je twee en een halve maand op voorhand boekt (prijzen 6 juni).
- Een enkele rit Amsterdam - Wenen kost bij de Nederlandse Spoorwegen voor de periode in de drie komende maanden meestal 116 euro, maar als je morgen wil vertrekken betaal je minstens 205 euro (prijzen 6 juni).
- De Thalys van Brussel naar Parijs kost bij TGV-Europe, afhankelijk van het vertrekuur, 49 tot 89 euro voor een enkele rit als je op 28 juni wil vertrekken, terwijl er voor het vertrek op 25 juli veel tickets voor 29 euro beschikbaar zijn (prijzen 6 juni).
De meeste internationale treintickets kunnen tot drie maanden op voorhand worden geboekt. In landen met flexibele ticketprijzen moet je ook rekening houden met de drukte. Tijdens drukke reisdagen liggen de prijzen hoger. Wil je bijvoorbeeld op 2 augustus van Amsterdam naar Wenen, dan betaal je bij de Nederlandse spoorwegen minstens 205 euro voor een enkele rit, terwijl een enkele rit op 14 juni maar 116 euro kost. (prijzen 6 juni)
In Oost-Europa, in de Balkan en in sommige Zuid-Europese landen worden alle tarieven nog steeds berekend op basis van de lengte van het traject en zijn er geen goedkopere tickets voor vroege boekers beschikbaar. Vroeg bestellen levert in die gevallen dus geen financieel voordeel op. De tarieven liggen bovendien laag in vergelijking met rijkere Europese landen.
2. Stippel alternatieve routes uit, vermijd hogesnelheidstreinen
Late beslissers die niet kunnen profiteren van kortingen kunnen een andere strategie volgen om toch goedkoper te reizen. Een eerste mogelijkheid is het zoeken van een alternatieve route, waarbij je gebruik maakt van goedkopere, vaak wat tragere treinen. Voor interregionale, regionale en lokale treinen betaal je bijna altijd dezelfde prijs, ook in die landen waar snellere verbindingen goedkoper zijn voor vroege boekers.
Deze strategie veronderstelt dat je weet welke mogelijkheden het Europese spoorwegnetwerk biedt. Een Europese spoorkaart en dienstregeling zijn daarbij onmisbare hulpmiddelen. Tijdens het boeken van een ticket aan de balie of online krijg je immers automatisch de snelste verbinding voorgeschoteld, en dat is meestal ook de duurste verbinding. Uiteraard moet je ervoor opletten om voldoende tijd te houden tussen de verschillende trajecten die je boekt, om over te stappen van de ene naar de andere trein.
Als voorbeeld hebben we alternatieve routes uitgestippeld voor een treinreis naar Zuid-Spanje. Conclusie voor deze specifieke reis: de route met nationale in plaats van internationale treinen levert een flinke besparing op voor late boekers, en is nauwelijks trager. Een alternatieve route met regionale treinen is - voor deze specifieke reis - minder interessant.
3. Koop een InterRail Pass
Een andere mogelijkheid om de prijs van een internationale treinreis te boeken is de aankoop van een InterRail Pass, een treinbiljet waarmee je door 30 Europese landen kan sporen. Het is een strategie die zowel door vroege als late boekers kan worden gekozen, want een InterRail ticket is tot een week voor vertrek te koop en de prijs is altijd dezelfde.
Een InterRail Pass is niet altijd de goedkoopste keuze. Het hangt er van af door welke landen je reist en hoe intensief je wil sporen. We hebben de kostprijs van verschillende InterRail-tickets vergeleken voor de route naar Zuid-Spanje. Voor die specifieke bestemming is InterRail bij de goedkoopste opties voor zowel vroege als late boekers. Bovendien krijg je er meestal ook nog extra reisdagen bij, zodat je bijkomende uitstappen kan maken zonder meerkost.
4. Breek de reis op in verschillende trajecten
Als je een treinreis boekt waarbij je overstappen maakt tussen verschillende treinen (wat vaak het geval is), loont het meestal de moeite om de tickets voor de verschillende trajecten apart te boeken. Dat geldt zowel voor vroege als voor late beslissers. De loketbeambte of de software kiest er namelijk automatisch voor om de overstappen perfect op elkaar te laten aansluiten, zodat de wachttijd tot het minimum wordt beperkt. Maar dat betekent dat dikwijls duurdere tickets worden geselecteerd.
Vaak loont het de moeite om een paar uur te wachten en een vroegere of latere verbinding te kiezen. Boek je bijvoorbeeld een internationale treinreis vanuit Parijs, boek dan het ticket van je woonplaats naar Parijs apart. Er kunnen immers grote verschillen zitten op de ticketprijzen voor de Thalys naar Parijs, afhankelijk van het precieze vertrekuur. De extra wachttijd kan je in het station doorbrengen, maar je kan ook je bagage veilig opbergen in grote stations (prijzen en voorwaarden kunnen sterk verschillen) en de stad verkennen.
Let bij deze strategie op dat je voldoende tijd overhoudt voor de overstap tussen twee treinen, zeker wanneer ze in verschillende stations aankomen en vertrekken. Zo komen de hogesnelheidstreinen uit Brussel en Amsterdam aan in Parijs Noord, terwijl de nachttreinen vertrekken in Parijs Austerlitz en de hogesnelheidstreinen naar het Zuiden vertrekken vanuit Parijs Gare de Lyon.
Kris De Decker
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met de trein door Europa: een handleiding
PLANNING
STRATEGIE
- Hoe reis je goedkoper met de trein?
- Intensief sporen met een InterRail treinticket
- Reizen terwijl je slaapt: de nachttrein
VOORBEELDEN
- Met de trein naar Zuid-Spanje: wat kost het en hoe lang ben je onderweg?
- Met de trein naar Parijs: wat zijn de alternatieven voor de Thalys?
ACHTERGROND
- De Étoile du Nord (1995): bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper
- Waarom verdwijnt de Europese nachttrein?
- Alleen een idioot reist per trein
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1)
Goed en leuk initiatief deze reistips. Mocht je naar Zuid-Frankrijk willen gaan en je kunt 3 maanden van te voren boeken dan is het goedkoopst een ticket naar Parijs met Thalys kost 35 euro (beperkt aantal tickets)en dan verder met de TGV naar bijvoorbeeld Avignon, Marseille of Nice kost 25 euro. Dus stap niet over in Brussel op TGV zoals NS aangeeft want dan ben je duurder uit. De TGV's in Frankrijk hebben altijd een beperkt aantal plaatsen voor 25 euro ongeacht de afstand. De prijs gaat stapsgewijs omhoog, steeds een beperkt aantal plaasten, tot volle tarief. Ik ga zelf vaak naar Avignon op en neer voor 120 euro. Streekvervoer als bus of soms speciale taxi naar plaasten waar geen bus heen gaat is in Frankrijk spotgoedkoop.
Geplaatst door: Ed | 12 juni 2012 om 15:15
(2)
Een andere, vrij onbekende, aanrader is de RailPlus kaart. Kost 45 euro (20 euro voor wie -26 of 60+ is), is een jaar geldig en geeft 25% korting op "normale" (i.e. geen Thalys, Eurostar,Fyra,...) Europese internationale treinen die een grens overschrijden. Vanuit België is het vooral interessant voor wie via Duitsland het land uitreist, want de kaart is niet geldig voor Frankrijk, Spanje en Portugal (bizar genoeg wel voor wie -26 of 60+ is). Richting Nederland ook nog nuttig zolang de Fyra niet opnieuw begint te rijden. Dit was voor ons vorig jaar de goedkoopste optie voor een treinvakantie naar Wit-Rusland en de Baltische staten (interrail niet geldig) via Berlijn. Gezien de vrij hoge prijs van (laat geboekte) hogesnelheidstreinen haal je de prijs van de kaart er soms al vanaf de 1ste rit weer uit.
http://www.b-europe.com/Reizen/Promoties/Kortingen/Railplus%20kaart
Geplaatst door: Caroline | 15 april 2013 om 12:50
(3)
De "driemaanden-regel" van Ed hierboven, geldt algemeen voor goedkope tickets: vanaf drie maanden voor vertrek komen de goedkoopste tickets in Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje (en misschien andere West-Europese landen waarvan ik het niet weet) vrij. Zo heb ik van Parijs naar Milaan voor 27 euro getreind, van Aachen naar Boedapest voor 38 euro, van Irun naar Lissabon voor 27 euro (met couchette) enzovoort. Altijd zoeken via de nationale treinbedrijven (Duitsland: www.bahn.de, Frankrijk: www.sncf.com, Spanje: www.renfe.es, ...). Online boeken is ook korter voor vertrek bijna altijd goedkoper dan aan het loket.
Geplaatst door: Anton Christiaens | 12 november 2016 om 15:12