« Bouw je eigen energiefiets | Hoofdmenu | Een hightech keuken zonder elektriciteit »

30 mei 2011

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

roland

(1)

"Dit verklaart waarom pedaalkracht in het westen meestal als een goede grap wordt beschouwd, terwijl een energiefiets in ontwikkelingslanden enthousiast wordt onthaald"
Niet altijd. In steeds meer westerse landen raakt de gewone fiets weer in gebruik - terug van weggeweest - al is het energieverbuik onvergelijkbaar met gemotoriseerd prive vervoer. Juist in ontwikkelingslanden wordt de fiets gezien als een armelui voertuig en is gemotoriseerd vervoer - al is het met een stinkende brommer - als de vooruitgang gezien.

Zo evolueren ook armste landen naar onduurzame samenlevingen

Stormbeest

(2)

Kijk eens hoeveel mensen zich iedere dag op een hometrainer in het zweet trappen, die trapkracht zou evengoed nuttig aangewend kunnen worden voor het aandrijven van machines.

Huub

(3)

Hoi,

Ik lees hier een aantal artikelen over energiefietsen en pedal power.

Als ik het goed begrijp kan een mens 175W leveren en J.P. Modak kan daar met de Human Powered Flywheel Motor 2 tot 6 PK (factor 10 tot 30 méér) van maken, door middel van een constellatie van vliegwielen.

Is dat dat toch eindelijk het perpetuum mobile?

Met de energiefiets elektriciteit opwekken was geen goed idee, omdat er 75% verlies onstaat met het opslaan in batterijen en omvormers en transport. Hou ik toch nog altijd 2,5 tot 4,5 keer zoveel energie over als dat ik erin heb gestopt.

Hoeveel kuub ruimte heb je nodig voor het benodigde extra zware vliegwiel.

Dat leveren de gebruikers van de machine terug aan de energiemaatschappij.

Kris De Decker

(4)

Huub: geen perpetuum mobile. De prijs die je betaalt voor het hogere vermogen, is dat je langer moet trappen. Een minuut trappen geeft slechts een paar seconden dat hoge vermogen (maar daarmee kan je heel veel doen, zoals Modak beschrijft). Het vliegwiel slaat de energie voor korte tijd op en laat dan alles opeens vrij. Het is te vergelijken met historische kranen, uitgerust met katrollen. De Romeinen konden al ladingen tot 12 ton opheffen, puur op spierkracht. Maar daarvoor moesten ze wel erg lang aan een hendel draaien.

Een vliegwiel neemt inderdaad veel plaats in.

Je andere vragen/opmerkingen begrijp ik niet.

Bongers Guy René

(5)

Hallo.
Het neem veel plaats in: hangt er vanaf in welke vorm je het maakt en of je bouwt het in.
vb: onder een werktafel.

Het hoeven geen trappers te zijn maar kunnen ook andere pedaal vormen zijn.
vb: een draaibank voor hout bewerking die aangedreven werdt door een pedaal.
Of je kan de rotatie doen zoals bij een tol (buiten boord motor).
Of zoals bij oud naaimachines

Efficientie van electriciteits opwekking:
Gebruik je daarvoor de oude dynamo's voor en neem je een wiel waar de generator in zit. Die generator kan dan het hele wiel in beslag nemen en zo meer produceren en als vliegwiel dienen.

Opslag van de electriciteit:
Niet alle batterijen zijn milieu vervuilend. zie water batterij. Je kan ook condensators nemen.

Jeroen

(6)

Ik ben al een tijdje op zoek naar grote vliegwielen. Oude en niet meer bruikbaar voor het oorspronkelijke doel het liefste. Van auto's zijn te klein. Van oude tractoren bv. Dus oud ijzer en lekker goedkoop.
Wie heeft ideeën waar ik terecht kan ?
Hoor graag, Groet Jeroen

fetze Tigchelaar

(7)

GROOTTE VLIEGWIEL

De grootte van het vliegwiel maakt niet zo veel uit. Het op gang komen wel en hoe breng je dan een versnelling aan? Dat kan heel eenvoudig d.m.v. het achterwiel tegen het vliegwiel te plaatsen.
http://www.downloaddailymotion.com/video/0-fietsend-hout-hakken.html
Stammen tot diameters van 20 cm zijn met behulp van een zwaar vliegwiel (plm. 4000 kg) in kort te knippen.
FIETS/KNIP demonstraties zijn straks op 31 mei in Akkrum en 21 juni a.s. in Jirnsum (Friesland). Een gezellige dagje uit, een mooi gespierd achterwerk én GOED voor de KNIP.

Graag tot ziens,
Fetze

Stijn Daelman

(8)

Deze voet aangedreven keukenhulp vind ik zeker de moeite waard om op het lijstje van goeie initiatieven te zetten. Ik kwam het jaren geleden tegen op het internet. Toen vonden ze geen enkele fabrikant die het ontwerp de moeite vond om te commercialiseren. Ik heb het sindsdien niet meer gevolgd, maar dacht eraan na het lezen van jullie artikel.
Misschien dat er de dag van vandaag meer interesse zou zijn.

German graduate designer Christoph Thetard has created a set of pedal-powered kitchen gadgets.

rhttps://www.google.be/amp/s/www.dezeen.com/2010/11/23/r2b2-by-christoph-thetard/amp/?source=images2b2 by Christoph Thetard

Mattias

(9)

Filmpje van de R2B2 (helaas nogal kort): https://www.youtube.com/watch?v=zyM6PJdycUc

Filmpje van 'grain cleaning', met wat meer uitleg over alles: https://www.youtube.com/watch?v=lVcOOJXKjYw

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl