« Moeten we energie rantsoeneren? | Hoofdmenu | Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis »

30 januari 2011

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Ruud van Gorkom

(1)

Prachtig artikel wat me direct deed denken aan de inzet van kabelbanen bij de uitvoering van Deltawerken in Zeeland.
Kleine aanvulling op het statement dat itit bij een trein, geen electrische energie verloren gaat in de bovenleiding: Er gaat wel mechanische energie verloren in kabelaandrijving en -geleiding.

Willy Lievens

(2)

Nieuwe wijn in... nieuwe zakken. Heel frisse invalshoek omtrent onze dichtslippende mobiliteit... Deze bijdrage zou zeker niet mis staan in het boek van de gebroeders Tas (wegen naar de toekomst). Spontaan dacht ik aan 'the water balanced railway (C.A.T.-Wales)'.

Rolf Grooten

(3)

Beste Kris,
graag wil ik even laten weten dat ik van je artikelen smul! Echt genieten, heel gedegen en informatief! Het historische perspectief is altijd de kers op de taart, en meteen een venster op een mogelijke toekomst.
En verleidelijk om meteen te onderzoeken of je er iets mee kunt in je directe omgeving.

Dank en hoop dat je voort gaat,
Duurzame groet,
Rolf Grooten
Ecodorp Brabant

Johan

(4)
zo kan je zelfs van continentendrift elektriciteit maken, alleen worden de bergen dan steeds een beetje lager en de valleien minder diep ...
je zou zelfs troggen kunnen dempen met steenpuin.

Ruddy De Coninck

(5)

Dit is andermaal een excellent voorbeeld, zoals ik er al menig mocht lezen op de site, om minder energie te verbruiken. Maar… in België zou je het niet kunnen/mogen plaatsen . Voorbeeld: probeer bij uw gemeente maar eens een vergunning te krijgen voor een kleine windmolen in uw achtertuin. De intercommunales verdienen daar niks aan en dat is de enige reden van weigering. Dergelijke projecten geraken zeker niet door de talloze bemoeizuchtige overheidsdiensten die daar geen vette kluif kunnen aan verdienen(of misschien toch door een nieuw taxatie systeem )
Zolang de totale energiesector binnen een commercie functioneert zal men blijven verbranden tot er niets meer overblijft om te verbranden en de groep geldgieren die aan de energietafel mee smult wordt steeds maar groter. Het is de hoogste tijd dat de ecologische en onderdrukte technologieën, verbannen omdat deze geen meerwaarde zijn voor de commercie en geldgewin, aan bod kunnen komen. Laten we er aan werken!

Johan

(6)

Dit is een ideaal alternatief als het asfalt te duur wordt om wegen mee te repareren en de diesel te duur om al die goederen mee te verplaatsen. Nog even geduld dus.
Als je dat met wissels tcp/ip gewijs kan automatiseren zit wel menig vrachtwagenchauffeur zonder job. Enkel nog 1 container sleper per industrieterreintje.
Dan enkel nog per dorp een stationnetje waar je ook je autootje aan de kabel te hangen en de elektrische wagen heeft geen dure batterijen meer nodig. Een actieradius van 20km is dan ruimschoots voldoende zolang je in de bewoonde wereld blijft.
Het is dan geen automobiel meer maar een kabelmobiel ;)
(Ook die ideeen zijn al uitgewerkt door menig futurist : dringend eens tijd om lowtech gewijs niet enkel naar het verleden te kijken maar ook te neuzen in de science fiction.)
Een minimum snelheid moet dan wel hoger liggen dan 30km/h of je kan beter per velomobiel ;)

Jurgen

(7)

Zeer interessant artikel, zoals zo vaak, maar bij de mogelijke inzet als onbemand transportmedium zet ik vraagtekens mbt de beveiliging. Wordt het op die manier niet heel gemakkelijk om ladingen te stelen? Nu al worden vrachtwagens, distributiecentra en opslagruimtes overvallen ondanks dat deze vaak door mensen bemand /beveiligd zijn. Een onbemande kabelbaan waarlangs allerlei mogelijk interessante goederen worden vervoerd moet toch een onweerstaanbaar doel zijn voor criminelen.

roland

(8)

Boeiend overzicht!

Kun je een kabelbaan ook benutten voor personen vervoer? De beperkte capaciteit in de spits met, stedelijke inpassing, windgevoeligheid, kosten van aanleg en gebruik, traagheid op langere afstanden. http://edepot.wur.nl/5470

Is bekend waarom kabelbanen, zoals die in Zweden, gestopt zijn anders dan door het wegvallen van aanvoer?
Met de beschikbaarheid van hernieuwbare elektriciteit wordt een kabelbaan aantrekkelijker, maar dat zou je bij bussen ook verwachten met trolleybussen. Nu je zie meer proeven met waterstofbussen. Bij goederenvervoer per kabelbaan kun je het transport afstemmen op het aanbod van energie, mits het voor de kabelbaan niet te hard waait.
Met verdeelplekken aan de stadsranden zou kabelbanen kunnen zorgen voor de onderlinge verbinding tussen deze verdeelplekken.
Ook kun je denken aan vervoer van gevaarlijke stoffen, die nu vaak dwars door steden sporen.

Nu nog een aantrekkelijke, groene vormgeving. Kan de lelijke hoogspanningsbekabeling niet benut worden?

@Ruddy De Coninck
"Zolang de totale energiesector binnen een commercie functioneert..."
De proef is het Oostblok met "staats" energie toonde een enorme verspilling.


Bart Van de Bossche

(9)

Dit levert zeker stof tot nadenken. Ik zou toch een nadeel willen opperen. Niemand houdt van het zicht van hoogspanningsmasten (er wordt terecht geijverd om leidingen ondergronds te steken). Over windmolens zijn de meningen verdeeld. Dus het lijkt me niet wenselijk om dergelijke kabelbanen in dichtbevolkte gebieden in te planten en er zijn geen andere gebieden in België en Nederland. Bovendien zie ik op verschillende foto's de nood aan beveiliging tegen vallende voorwerpen en dat kan wel eens duur en extra lelijk worden in bewoond gebied. Het lijkt me een prima systeem in industriële zone's maar niet boven mijn, of andermans woning en daardoor in onze streken moeilijk op lange afstanden te gebruiken.

Kris De Decker

(10)

@ Ruud (#1): Inderdaad. Hier meer info: http://www.deltawerken.com/De-kabelbaan/195.html

@ Willy (#2): Dank voor het compliment. Ik heb het boek hier liggen. Hun tekeningen zijn fantastisch. Al is het merendeel van hun voorstellen natuurlijk totaal onrealistisch, techno-utopisme ten top.

@ Rolf (#3): Bedankt.

@ Johan (#4): Bijzonder intrigerende gedachte!

@ Ruddy (#5): Ik ben niet zo enthousiast over kleine windturbines, al kunnen ze op sommige plaatsen wel degelijk hun nut hebben. Zie de artikels in de categorie "kleine windmolens" op deze website.

@ Jurgen (#7): Diefstal was een probleem bij de kabelbaan in Granada, Spanje. Er was een bandiet die er zich in specialiseerde (zie de link, wel in het Spaans). Maar dat was ook een probleem met de treinen uit die tijd. En vandaag, al gaat het dan niet om de lading: diefstal van bovenleidingen is een groot probleem bij de spoorwegen. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je vervoert.

@ Roland (#8): Ja, kabelbanen worden ook ingezet voor personenvervoer, er worden er steeds meer gebouwd, vooral in Zuid-Amerika. Zie bv. http://gondolaproject.com . Op vlak terrein zie ik echter meer potentieel in goederentransport. Al is het maar omdat mensen zich ook op eigen kracht kunnen voortbewegen, per fiets bijvoorbeeld. Dat kan een lading tomaten niet.

@ Bart (#9): Ja, "visuele vervuiling" lijkt me één van de grootste obstakels. Dat geldt ook voor trolleybussen en trolleytrucks. We houden niet van draden en kabels. Al vind ik persoonlijk de aanblik van een snelweg of een parking voor vrachtwagens ook niet alles.

Marjolein de Lange

(11)

Mooi artikel! Tegenstand tegen visuele barrière-werking die kabelbanen geven is zeker te verwachten. Gek genoeg wordt dat veel erger gevonden dan de fysieke barrières die wegen op maaiveld opleveren.

Leuk als er met dergelijke systemen ook elektrische energie kan worden opgewekt. Het gaat echter te ver om dat hernieuwbare energie te noemen: hij wordt opgewekt doordat te transporteren goederen netto omlaag bewegen en als ze eenmaal beneden zijn komen ze niet zo maar weer boven.

JM

(12)

Geachte Heer De Decker,

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat een kabelbaan efficienter is dan wegentransport. Uw artikel is zeer interessant en goed geschreven, maar ik zou het nog beter vinden als er enig cijfermateriaal (in dit geval bijvoorbeeld het energieverbruik van de kabelbanen met klassiek vrachtwagentransport en met treinen of elektrische vrachtwagens, eventueel ook binnenvaart) wordt gegeven, zodat we de verschillende transportmiddelen echt kunnen vergelijken.

Ik denk dat treinen bijvoorbeeld nog zuiniger zijn. Bij kabelbanen zakt het wagentje een beetje tussen twee palen en moet dan weer omhoog getrokken worden. Het netwerk voor treinen bestaat al en kan uitgebreid worden. Een netwerk van kabelbanen is moeilijker, want hoe moeten splitsingen gemaakt worden? Verschillende treinen op hetzelfde spoor kunnen ook halt houden op verschillende momenten, enz.

Kabelbanen lijken mij vooral voordelig op moeilijk terrein, zoals bergen.

Kris De Decker

(13)

Beste JM,

Ik begrijp uw vraag naar onderbouwend cijfermateriaal, maar helaas is dat niet beschikbaar. Er bestaan geen studies die het energieverbruik van kabelspoorbanen met dat van vrachtwagens of andere manieren van goederentransport vergelijken, om de eenvoudige reden dat kabelspoorbanen voor goederentransport al een tijdje niet meer gebouwd worden.

De enige studie die voorhanden is, gaat over personenvervoer (zie de link in de tekst).

Het zou kunnen dat een trein efficiënter is dan een kabelspoorbaan op vlak terrein, om de reden die u aangeeft. Het grote voordeel van de kabelspoorbaan zit hem echter in de lage energievereisten voor de bouw van de infrastructuur (die voor treinen nogal hoog is) en het feit dat er geen interferentie is met ander verkeer (geen spoorwegovergangen etcetera).

Ik denk dat zowel treinen als kabelbanen nuttig zijn, en dat je per geval moet bekijken wat de beste oplossing is. In bergachtig terrein wint de kabelspoorbaan altijd.

Splitsingen zijn geen probleem met een kabelbaan, zie het artikel.

Klaas

(14)

@jm

In verband met het energieverbruik:
Gemiddeld over de tijd genomen dalen er evenveel bakjes af in de bogen als er stijgen, dit wordt dus perfect uitgebalanceerd

renevers

(15)

In Colombia zijn al een aantal kabelbanen gebouwd voor personen vervoer in Manizales en Medellin. Ook Bogota krijgt er een.

In Panama en vele plaatsen elders worden bananen met een kabelbaan uit de plantages gehaald.

Brecht Schatteman

(16)

Een ander voordeel van de kabelbaan op de trein is dat het automatisch gaat, dus er moet geen bestuurder inzitten die de snelheid regelt of het rood licht negeert.
Botsingen tussen de bakjes gaat ook niet, zoals we soms eens horen van de treinen.
Het is ook handig dat er constant vervoer is door de kabelbaan, weliswaar beperkt, maar voor de reizigers die te laat komen, die moeten niet een half uur of een uur wachten op de volgende trein, gewoon het volgend bakje pakken van een minuutje later.
Ik weet ook wel na men jaren ski ervaring dat kabelbanen ook eens kunnen stilvallen, en dat dat niet altijd is door een klungelende skiër of snowboarder. Maar de meeste van die technische problemen komen ook voor bij treinen.
Bij een bakjeslift of eitjeslift heb je nog eens het voordeel dat de passagier in elk weerstype kan reizen.
Helaas zie ik al duizenden mensen protesteren vanwege zichtvervuiling en lawaaihinder en dergelijke, aangezien iedereen het nimby principe toepast (not in my back yard). De meeste mensen vinden treinverbindingen nodig, tot wanneer het in de buurt van hun huis komt, dan willen ze er niets van weten.
Het is dus een heel goed systeem, maar er zijn maar weinig (om niet te zeggen geen) plaatsen waar de bewoners het zouden toelaten.

Pieter

(17)

Er lijkt de laatste tijd weer belangstelling te komen in Nederland voor personenvervoer met kabelbanen. Zie hier een plan voor de stad Groningen:
http://www.flyovergroningen.nl/
In de Volkskrant staat een artikel over kabelbanen in o.a. Bolivia:
http://www.volkskrant.nl/reizen/wat-zijn-de-zeven-mooiste-stadsgondels-ter-wereld~a4082752/

t_stle

(18)

Filmpje van de laatste in Engeland: https://www.youtube.com/watch?v=6RiYXI1Tfu4

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl