« Rube Goldberg machines: waarom eenvoudig als het ook ingewikkeld kan? | Hoofdmenu | Theo Jansen, Lieven Standaert en Lowtech Magazine spreken in Brussel »

27 september 2010

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Erik Schepers

(1)

Hallo Kris,

Goed artikel, het zou een mooie wereld zijn als iedereen op (of in?) een ligfiets stapte. Misschien kunnen ze status inbouwen, of een imponerende bejaardenvanger en het wordt echt een succes.

Een nadeel van een ligfiets is dat hij niet bergop te krijgen is. Hier speelt het extra gewicht namelijk een grote rol. 25 kg tegen 9 kg van een racefiets. In de liggende positie kun je ook niet op de pedalen gaan staan. Dus minder geschikt voor Limburg en de Ardennen, ik zie ze ook maar zelden hier.

Ik zie wel regelmatig zelfbouw ligfietsen, een achterwiel geveerd mountainbike frame word dan omgedraaid, maar je moet dan nog steeds aluminium kunnen lassen het frame aan te passen.

Tom Hamelrijckx

(2)

Knap ding die Hase, jammer dat die even duur is als een personenwagen...

Rik Almekinders

(3)

Ik zou het leuk vinden als deze velo's gecombineerd zouden worden met dat prachtige ding van 2 blogs geleden van jou: de Whike. Een Velo met een zeiltje dus. Ik vind dat de Versatile een soort belofte op zo'n zeiltje inhoudt. Het is alleen een dakje, ...

Mathias De Backer

(4)

Ik volg deze fantastische blog nu enkele weken en zat als fervente ligfietser eigenlijk op dit artikel te wachten. Het plaatst de velomobiel feitelijk perfect naast de "energetisch realistische" electrische voertuigen die ook in de laatste paragraaf aangehaald worden. het is inderdaad heel spijtig dat koning auto ons als (lig)fietser / velomobilist zeer kwetsbaar maakt en dat terwijl de gemiddelde automobilist ons vooral als zeer gevaarlijk bestempeld... in vergelijking met het moordwapen dat een auto is, zijn wij echter slechts een speelgoedkatapultje...wie is er dan gevaarlijk?

nog een spijtige vaststelling is dat je voor de aankoop van een "milieuvriendelijke wagen" (lees: een klein beetje minder vervuilende wagen) een subsidie krijgt van de overheid als je minder dan 100 g CO2 per km uitstoot (ken de juiste waarde niet van buiten) terwijl je voor de aankoop van een velomobiel die 0 g CO2 per km uitstoot naar enige vorm van subsidie kan fluiten. Het zou de relatief hoge aankoopprijs aanzienlijk kunnen drukken en de velomobiel een pak aantrekkelijker maken voor zij die hier een probleem in zien.

@Erik Scheppers: wat het gewicht van ligfietsen betreft en het effect op het klimmen moet ik zeggen dat je hier velomobielen (van 25 - 35 kg) en ligfietsen (rond 8 - 20 kg) niet mag door elkaar halen. velomobielen zijn inderdaad door hun carroserie zwaarder dan de gemiddelde fiets, maar ligfietsen heb je net als gewone fietsen van de lichte racemachines (rond 8 kg) tot de toerfietsen voor de wereldreis (tss 15 en 20 kg). het is een feit dat je met de ligfiets je aerodynamisch voordeel verliest bij het klimmen door de lagere snelheden die je haalt (ook aangehaald in het artikel), maar ik ben met mijn ligfiets tot nu toe elke vlaams ardense helling opgereden zonder een voet aan de grond te moeten zetten. met lichte ligfietsen kan je dus weldegelijk klimmen.

@Tom Hamelrijckx : Ik had een tweedehands wagen van 9500 euro die ik na 3.5 jaar weggedaan heb voor 4500 euro. eindafrekening van deze wagen waarmee ik 10000 km per jaar deed (minder dan met mijn fietsen) was meer dan 3000 euro per jaar als je verzekering, belasting en onderhoud meerekende. voor een fiets (en een velomobiel of ligfiets spreken we over exact dezelfde onderdelen als van een gewone fiets)bedraagt dit 100 tot 150 euro aan onderhoud per jaar voor intensief gebruik. zeggen dat een personenwagen even duur is als een velomobiel klopt dus alleen als je uw wagen in de living zet en de zetels alleen gebruikt om naar je tv te kijken...

Klaas

(5)

Hallo,

Heb het artikel met veel plezier gelezen.
Nou ben ik zelf berijder van een Quest.
Vanuit deze praktijk ervaring wil ik toch wat dingetjes kwijt:

1) kruissnelheid: in het artikel wordt gesproken over een kruissnelheid van 50 km/h. Deze snelheden worden inderdaad wel gehaald door sommigen tijdens wedstrijden. (op afgesloten parkoers, racebanden). En ja, er is zelfs iemand die ca. 60 km in een uur heeft afgelegd (!). Besef wel, dat deze personen > 250 Watt leveren! Daar moet je toch behoorlijk getraind voor zijn.

De gewone maar wel wat sportievere fietsforens moet rekenen op een kruissnelheid van rond de 40 km/uur, De gemiddelde snelheid ligt duidelijk lager en is vooral sterk afhankelijk van de route. Stoplichten en kruispunten zijn "killing", ook al omdat je door het grotere gewicht wat trager op snelheid bent.

Gewicht: in het artikel wordt gesproken over 24-30 kilogram. De meeste huidige velomobielen wegen echt meer. Daarbij komt, dat je in de praktijk ook wat meer meeneemt: één of meer buitenbanden, binnenbanden en waarschijnlijk droge kleding voor op het werk.

Actieradius: Hier is m.i. de voorgestelde actieradius van 11 km uit het artikel wat aan de voorzichtige kant. 10 kilometer fietsen met bijvoorbeeld een quest is echt appeltje-eitje en 20 is ook uitstekend te doen.

Route: Wellicht allesbepalend voor de keuze voor een dergelijke fiets. Zou ik zelf een route hebben die een stad moet doorkruisen, (stoplichten, kruispunten etc.) Dan zou ik zelf mijn quest laten staan en me verplaatsen per gewone rechtopfiets! Snel ergens tussendoor, stoepje meepikken, snel optrekken, je kent het wel. Dus ja, grote afstanden zijn zeer goed mogelijk mits de infrastructuur goed is. Zo pak ik zelf de bakfiets als ik richting de winkels in het dorp ga. (het snelheidsverschil met de quest is inderdaad schokkend). Horses for courses!

Weersbescherming: Je zit inderdaad uit de wind. Maar een velomobiel blijft een fiets. Bij de "hoofd buiten" velomobielen, het meest voorkomende type, wordt je hoofd en een gedeelte van je borst toch echt nat. Is dat erg? Neuh... Je zweet toch ook en je zal je op je werk moeten opfrissen. Het gaat er om, dat het niet te vergelijken is met autorijden, waar je totaal afgesloten bent van de weersomstandigheden.

Duurzaamheid: Ja, per kilometer kost het qua energie uiteraard veel minder dan wat voor vorm van gemotoriseerd vervoer dan ook. Maar ga dan niet na een ritje van 10 kilometer flink lang douchen... Want dan had je energetisch gezien beter een elektrisch ondersteunde fiets kunnen kopen en dan NIET douchen.....

Nou lijkt het misschien net of ik kritisch sta t.o.v. van de velomobiel. Dat ben ik niet, mijn bijdrage is meer om mijn ervaring als "gebruiker" van zo'n ding te posten.
Zonder mijn "bananen-fiets" zou ik er niet over PEINZEN om mijn 26 km woon-werk route te gaan fietsen. Maar een velomobiel is, en blijft, een (snelle en comfortabele) fiets.

Groeten, Klaas.

Johan Goossens

(6)

Goed artikel.
Ik rij per velomobiel naar het werk en doe daar inderdaad exact even lang over als met de wagen.
Grote voordeel van een velomobiel is de veiligheid : ik heb al 2 ongelukken achter de rug (en wie kent er als fietsforens niet de wekelijkse bijna dood ervaringen ?) die ik per gewone fiets mogelijk niet zou hebben kunnen navertellen (steeds op een fietspad met een gemotoriseerd vehikel).
Het leukst is dat je in de winter ook echt kan blijven fietsen, zelfs zonder handschoenen. In de zomer heb je 2x daags een gratis sauna ;)
Mijn velomobiel vervangt alvast de voorheen 2e wagen van het gezin en is pakken goedkoper (brandstof, wegentaks, verzekering, onderhoud)en gezonder.
Qua verbruik zit ik op ~1 brood per 100km, voor een gemiddelde auto is dat vlotweg 64 broden per 100km.
Als je met de auto naar de bakker rijdt 800m verderop, is je brood dus op nog voor je terug thuis bent !

Als afsluiter : de automerken zijn daar al wel mee bezig hoor.
http://www.trendsnow.net/2009/07/audi-exo-concept.html
(deze is wel te breed voor op het fietspad)

Roland

(7)

Een velomobiel is alleen aantrekkelijk bezien vanuit de auto met eenzelfde ruimte als de auto!. Voor de korte afstand wint de fiets. Verander de verhouding auto fiets, dat is ook op korte afstand aantrekkelijk, dus voor veel meer fietsers. Subsidie voor de fietssnelweg en niet de velomobiel.
Jammer dat de fietsersbond zo'n prijsvraag niet voor elke fietsers openstelt! WWW.RIJNWAALPAD.NL
Zelfs een snelfietsroute is niet vrij van knikken, onbestaanbaar bij autowegen! Met goede snelfietsroutes, voorzien van begroeing tegen wind, is voor afstanden tot 20 km een velomobiel overbodig, zeker als de overheid zorgt voor betere windbrekers

Hans Verbeek

(8)

Heel mooi overzichtje, bedankt.

Lucie Evers

(9)

Dit is een mooi voorbeeld van innovatie die zich buiten de reguliere 'R&D' kanalen bevindt. Er zijn vier E's die moeten vervuld worden om de velomobiel ingang te doen vinden: enable, engage, exemplify & encourage. Enable betekent dat er voldoende infrastructuur moet zijn en dus aanpassingen aan rijweg en parkeerplaatsen. Encourage betekent dat er zowel voor producent als consument incentives moeten komen zodat de markt tot ontwikkeling komt, niet alleen vanuit de objectieve & intrensieke kwaliteiten maar er dus ook een 'proposition' wordt ontwikkeld rond de 'what's in it for me' voor de consument. Verder moeten 'belangrijke anderen' en 'de overheid' het goede voorbeeld geven, zodat het 'vreemde' er wat af gaat (exemplify) en moet er voldoende marketingbduget zijn (en dus ook kapitaalsvorming naast subsidiëring) en voldoende wetgeving en regelgeving die toelaat zich te engageren (engage).
Of hoe het een en/en/en/ verhaal is, waarin sommige spelers een weg afleggen in één of andere dimensie. Ik zie heel wat potentieel in het werven van kapitaal in de mobiliteitsindustrie van zodra de druk op het olievat nog verhoogd (peak oil) en er dus substituten nodig zijn om de markt (die ze zo goed kennen en waarin ze een sterke distributie hebben) te bedienen. Misschien een opportuniteit? Of is het vijandbeeld omtrent de 'overkant' te sterk?
Lucie Evers

Frederik Van De Walle

(10)

Reactie op reacties:

@Roland: Je hebt al een goede opvatting over velomobielen. Nu nog een paar modellen proberen, misschien krijg je daarna een ander idee erover.

Verder kun je echt wel een bocht pakken met een velomobiel, enkel een Quest met dichte wielkasten is wat beperkt daarin.

@Lucie: intressante bijdrage over die vier E's. Met de huidige ontwikkelingen in de wereld is het waarschijnlijk slechts een tijdsvraag wanneer er een bredere intresse komt voor fenomenen van dit type.

Artikels als deze zijn een begin daarvan. Waarvoor dank :-)

Dirk

(11)

Als velomobilist zou ik even willen melden dat een trapassistent op een velomobiel enkel zin heeft als hulp op hellingen, om het gewicht van de velomobiel te helpen overwinnen.

In België dient een trapassistent namelijk zijn ondersteuning geleidelijk af te bouwen, om bij een snelheid van 25km/u volledig te vervallen. Met een velomobiel ga je probleemloos over de 25km/u zonder veel inspanning (vlakke weg).

Kris De Decker

(12)

Dirk: dat klopt. In België (en ik denk ook in Nederland?) is elektrische trapondersteuning beperkt tot 25 km/h. Ik vraag me af hoe zinnig dat is.

Nooit gedacht dat er zoveel velomobilisten Lowtech Magazine lezen... Bedankt voor jullie reacties!

macdavid

(13)

1)dat niet iedereen ligfietst heeft te maken met de zogenoemde knieklachten ; waardoor velen afhaken

2)voor elk gezinslid een velomobiel is duur en plaatsrovend ( thuis en ook op de plaats van bestemming )

3)een driewieler heeft een ontoereikende wegligging in noodsituaties en de overdekte is zijrukwindgevoelig

4)de betere oplossing om ook het hoofd af te schermen gaat richting helmachtige constructies / deze oplossingen kunnen bijna even goed op een tweewieler worden toegepast

5)zeker langbenigen moeten voor voldoende zicht
over de knieen , in een minder gunstige houding gewrongen worden

6)beetje zonde van het technische niveau van de meeste constructeurs

Eddy

(14)

Beste Kris

Kijk eens op http://www.limburgseliggers.be

Brecht Vandeputte arch

(15)

Beste,

Zowaar een onderbouwd en goed geschreven artikel over velomobielen, een zeldzaamheid. Merci!
Het heeft mij gemotiveerd om het artikel waar naar gelinkt wordt eens beter af te werken.

Nog een paar bedenkingen:
[x] Het gewicht van de huidige velomobielen varieert eerder tussen 20 en 40 kg. Onder de 30 kg is uitzonderlijk (beetje eigenlof voor de WAW is naar ik hoop toegelaten?) voor een wegwaardige velo, recent naderen enkele volledig gestripte racemachines de 20 kg. Which is great.
[x] Op een fiets van 12 kg moet ik persoonlijk 12% minder vermogen leveren dan in de WAW (-16kg op 102+28 kg). Het lijkt me niet de moeite om daarvoor op mijn edele delen te gaan zitten: been there, done that. Dat ligfietsen niet klimmen is een ongefundeerde mythe, die zijn oorsprong vindt in de vage nevelen des tijds toen ligfietsen nog zelfbouwsels met inefficiënte achterveringen waren, en bestendigd wordt door mensen die niet weten wat ze niet weten. Er wordt dikwijls aangehaald dat je bij een koersfiets op de pedalen kan gaan rechtstaan... Maar er wordt zedig gezwegen over het feit dat je de rest van de tijd op zo'n zadel moet gaan zitten. Ha!
[x] Dat de meeste velomobielen geen weersbescherming bieden voor het hoofd, heeft minder te maken met het gewicht van ruitenwissers, dan wel met de beperkingen van de koepel zelf. Glas is moeilijk wegens gewicht en rigiditeit dus moet het in kunststof. Kunststof krijgt sowieso krassen en dat heeft als gevolg dat er bij lage snelheid en regen of koude (damp)moeilijk door kan gekeken worden.
[x] @Lucie: daar zullen we eens diep moeten over nadenken.
[x] @Macdavid: ik nodig u uit om eens een velomobiel te komen bekijken...

Pierrot

(16)

@ Mathias De Backer en anderen. niemand een fietsvergoeding?
werkgevers mogen onbelast een fietsvergoeding betalen van 0,20 cent per kilometer.

ik pendel 30 km enkele rit naar het werk, mijn WAW is met onderhoudskosten inbegrepen ruimschoots terugbetaald in de eerste drie jaar. Daarna is het fietsen echt wel al pendelend geld verdienen of niet?

binnenkort begin ik allicht op een job die 40 km van huis is = 3500 euro per jaar netto meer door het fietsend pendelen.

een velomobiel is een fantastische pendelmachine, lange files voorbijrijden geeft toch een extra ondersteuning voor het goed humeur en verpulvert het tijdsverschil met pendelen met de auto.

voor al degenen die niet willen velomobielen, leve de vouwfiets in combinatie met openbaar vervoer of zelfs liften.

@ dirk, als een hulptrapmotor zou helpen boven de 25km/u welke meetapparatuur heeft de kepiedragende medemens dan om uit te maken wat je trapt en wat de motor doet?

Rob De Schutter

(17)

Bedankt voor het sterke artikel (alweer).

Ik heb vandaag Brecht zn velomobiel gezien, en ik moet zeggen dat het wel kriebelt...
Mijn main issue is de veiligheid tov auto's (zichtbaarheid), maar ik ben bereid het voordeel van de twijfel te geven.
De prijs is natuurlijk ook een harde noot, voor mijzelf, maar ook om het concept de kans te geven mainstream te worden. (al is het daar vooral een probleem van perceptie, waarin ik Lucy's comment wel kan smaken)

In Antwerpen komt er binnenkort een fabriek vrij met heel gemotiveerde arbeiders heb ik begrepen. Iemand zin in een wild businessplan?

Dirk

(18)

@Pierrot: Een hulptrapmotor boven de 25km/u kan je in België niet legaal monteren. Kan ik dus ook niemand aanraden, wat als je per ongeluk lichamelijk letsel aan derden zou veroorzaken?

Spijtig genoeg geeft niet elke werkgever de extra fietsvergoeding.

Peter De Peuter

(19)

ik rij ook al jaren met een fiets naar het werk, een tijdje met een ligfiets, maar nu met een bakfiets

mijn rit is 15 km (enkel) zowel op de ligger, bak, als koersfiets is dat absoluut no problemo zou ik zeggen

groot nadeel aan de ligger (en dus ongetwijfeld ook aan een velomobiel) is de instant natte rug, als je fietskledij aanhebt is dat niet zo erg, maar voor een avondje stappen met jeans en sweater heb je toch even iets anders in gedachten.
nog een nadeel is het parkeren, past in geen enkele stalling en op een reguliere parkeerplaats zetten voor een auto lijkt me niet aangewezen
nog een nadeel is de zichtbaarheid, maar dat is wel duidelijk
nog een nadeel is het feit dat ik een tunnel doormoet, en als de lift niet werkt dan wil dat zeggen, roltrappen, en ik heb al redelijk wat mensen zien knoeien met hun kiwi op de roltrappen, niet echt makkelijk,
om dan nog maar te zwijgen van een platte band (good luck zou ik zeggen!)
en de kostprijs natuurlijk

het voordeel is dat je sneller gaat, maar dan alleen als je niet teveel moet in en uitstappen, geen kinderen moet meenemen (onmogelijk !) en niet over al te drukke winkelstraten moet (stad)
maar dan ga je wel veel sneller natuurlijk

wietse

(20)

wie van jullie heeft een velomobiel te koop aan een zachte prijs
laat mij wat weten aub
wietse

Stormbeest

(21)

"De Gentenaars bestuurden tijdens de Belgian Eco Marathon een velomobiel met een elektromotor die de trapkracht geheel overneemt. Dat is niet de bedoeling van de velomobiel, maar het levert een ondubbelzinnige vergelijking op. Het verbruik van de WAW bleek 0,7 kWh per 100 kilometer te bedragen."

Een lithium-ionaccu, gebruikt in de Nissan Leaf, heeft een energiedichtheid van ca. 0,14 kWh per kilogram. Zou men dus een lithium-ionaccu van 10 kilogram (aangezien een normaal volwassen persoon 50 tot 100 kg weegt, lijkt het me dat 10 kilo meer of minder voor een bereden velomobiel weinig verschil maakt) in de WAW steken, dan zou deze op één batterijlading (=1,4 kWh) maar liefst 200 kilometer kunnen afleggen... Zo'n batterij van maar 10 kg zou bovendien ook heel gemakkelijk kunnen omgeruild worden. Met andere woorden: een elektrische WAW met een batterij van 10 kg, zou een even grote vrijheid bieden als een brommobiel (kleine, trage auto met verbrandingsmotor).


Paul

(22)

Ik rij al verschillende jaren met een WAW met trapondersteuning (BionX) naar de plek waar ik les geef. De trapondersteuning helpt me op een enkele rit van 11 km meer dan tien keer telkens weer op kruissnelheid, zijnde een gezapige 25 à 30 km/uur. Ik hoef niet meer te douchen bij aankomst terwijl ik toch een redelijk zware tas mee heb. Geen gedoe met reservekleren en toiletspullen. Ik rij winter en zomer, sneeuw of hittegolf met de fiets.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl