« Een verticale plantentuin van zes verdiepingen | Hoofdmenu | Korte berichten (zomer 2010) »

01 augustus 2010

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Ron

(1)

Zeilwagens bestaan ook al een tijdje.
Ik zocht eigenlijk wat anders. Maar kwam dit tegen.

http://toekomstscheveningenbad.com/na1945/strandattracties/zeilwagensimonstevin.pdf

Kris De Decker

(2)

Zeilwagens bestaan inderdaad al lang, en die van Simon Stevin (zie de link hieronder) is de bekendste. Modernere versies worden sinds honderd jaar ook voor de sport gebruikt op het strand, bijvoorbeeld in De Panne.

De Whike en de Pterosail zijn zeker geïnspireerd door zeilwagens, maar het grote verschil is dat ze ook bruikbaar zijn als er geen of niet genoeg wind is. Een zeilwagen is dan compleet nutteloos en dus onbruikbaar als praktisch vervoersmiddel. Door combinatie met fietstechnologie krijg je een hybride voertuig waar je in principe wel altijd mee kan rijden.

Victor

(3)

Kris,
"Zelfs als de mast en het zeil rechtop blijven staan, levert dat nog altijd minder luchtweerstand op dan in het geval van een gewone fietser."
Is de totale weerstand in dit geval ook minder?
De extra rolweerstand (door het extra gewicht) wordt immers niet in rekening gebracht.

Victor

Renaat

(4)

@ Victor,

zo'n zeilen wegen helemaal niet zoveel en maken op het totale gewicht (dus fiets + bereider) al niet zo veel verschil. Daarnaast is de belangrijkste weerstand bij 'hogere snelheid' de luchtweerstand. Rolweerstand is bij snelheden van +30 km/h veel minder belangrijk, dus de kleine extra weerstand door het extra gewicht zou geen fundamenteel verschil mogen maken.

Frank

(5)

Het nadeel van een zeilfiets is dat hij niet tegen de wind in kan rijden. Daarom ben ik bezig met de ontwikkeling van een nieuw type zeilfiets waarbij het vleugelzeil kan worden omgevormd tot windmolen. Met een windmolen kan je op windkracht recht tegen de wind in rijden. Daarnaast is het vleugelzeil zo efficient dat bij gunstige wind een deel van de windenergie kan worden omgezet in stroom met behulp van een naaf-dynamo annex naaf-motor. De opgewekte stroom kan gebruikt worden in gebieden met minder wind, zoals de stad, voor trapondersteuning.Op http://windwheeler.com kun het project en de vorderingen volgen.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl