De Nederlandse Whike (rechts) en de Amerikaanse Pterosail (links) zijn ligfietsen die bij een stevige wind helemaal geen trapkracht meer nodig hebben. Bij een lichtere bries ondersteunt het zeil de inspanning van de fietser. Het concept van beide driewielers is gelijk, maar de uitvoering is verschillend. Het tuigage van de Pterosail lijkt meer op dat van een zeilboot, dat van de Twike heeft meer weg van dat van een windsurfplank.
Windaangedreven fietsen werken natuurlijk niet in dichtbebouwde steden, maar kunnen wel handig zijn voor het vervoer tussen steden en op het platteland. Is er geen of niet voldoende wind, dan kan je uiteraard gewoon trappen. Zelfs als de mast en het zeil rechtop blijven staan, levert dat nog altijd minder luchtweerstand op dan in het geval van een gewone fietser.
(1)
Zeilwagens bestaan ook al een tijdje.
Ik zocht eigenlijk wat anders. Maar kwam dit tegen.
http://toekomstscheveningenbad.com/na1945/strandattracties/zeilwagensimonstevin.pdf
Geplaatst door: Ron | 04 augustus 2010 om 19:42
(2)
Zeilwagens bestaan inderdaad al lang, en die van Simon Stevin (zie de link hieronder) is de bekendste. Modernere versies worden sinds honderd jaar ook voor de sport gebruikt op het strand, bijvoorbeeld in De Panne.
De Whike en de Pterosail zijn zeker geïnspireerd door zeilwagens, maar het grote verschil is dat ze ook bruikbaar zijn als er geen of niet genoeg wind is. Een zeilwagen is dan compleet nutteloos en dus onbruikbaar als praktisch vervoersmiddel. Door combinatie met fietstechnologie krijg je een hybride voertuig waar je in principe wel altijd mee kan rijden.
Geplaatst door: Kris De Decker | 06 augustus 2010 om 11:20
(3)
Kris,
"Zelfs als de mast en het zeil rechtop blijven staan, levert dat nog altijd minder luchtweerstand op dan in het geval van een gewone fietser."
Is de totale weerstand in dit geval ook minder?
De extra rolweerstand (door het extra gewicht) wordt immers niet in rekening gebracht.
Victor
Geplaatst door: Victor | 04 december 2012 om 21:28
(4)
@ Victor,
zo'n zeilen wegen helemaal niet zoveel en maken op het totale gewicht (dus fiets + bereider) al niet zo veel verschil. Daarnaast is de belangrijkste weerstand bij 'hogere snelheid' de luchtweerstand. Rolweerstand is bij snelheden van +30 km/h veel minder belangrijk, dus de kleine extra weerstand door het extra gewicht zou geen fundamenteel verschil mogen maken.
Geplaatst door: Renaat | 05 december 2012 om 18:04
(5)
Het nadeel van een zeilfiets is dat hij niet tegen de wind in kan rijden. Daarom ben ik bezig met de ontwikkeling van een nieuw type zeilfiets waarbij het vleugelzeil kan worden omgevormd tot windmolen. Met een windmolen kan je op windkracht recht tegen de wind in rijden. Daarnaast is het vleugelzeil zo efficient dat bij gunstige wind een deel van de windenergie kan worden omgezet in stroom met behulp van een naaf-dynamo annex naaf-motor. De opgewekte stroom kan gebruikt worden in gebieden met minder wind, zoals de stad, voor trapondersteuning.Op http://windwheeler.com kun het project en de vorderingen volgen.
Geplaatst door: Frank | 28 januari 2017 om 14:40