Als tegengewicht voor de dagelijkse stroom nieuwsberichten over zogenaamd groene elektrische voertuigen brengt Lowtech Magazine nog maar eens een echt milieuvriendelijk alternatief: de "footbike" of "kickbike", een fiets zonder trappers, de opvolger van de autoped of de step. Een efficiënt vervoersmiddel voor de drukke binnenstad.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
De aluminium step die vandaag erg populair is bij kinderen (en bij jongvolwassenen die er allerlei trucks mee uithalen - de "freestyle scooters") werd begin jaren negentig uitgevonden door een Zwitserse bankier. Voor volwassenen kwamen er soortgelijke vouwscooters op de markt, die iets groter zijn en over een handrem beschikken. Al deze voertuigen zijn meer verwant aan de skateplank dan aan de fiets en nauwelijks bruikbaar als praktisch transportmiddel.
In 1994 kwam een Finse student met de "kickbike" of "footbike" op de proppen (eigenlijk een heruitgave van modellen uit de jaren 1930). Deze tweewieler is veel groter, sneller en comfortabeler dan aluminium autopeds en lijkt uiterlijk veel meer op een fiets dan op een skateplank. Hij is enigszins verwant aan de allereerste fietsen uit de negentiende eeuw, de "draisine" (zonder pedalen maar met een zadel) en de "vélocipède", een fiets met pedalen waarvan het voorwiel groter is dan het achterwiel.
De kickbike blinkt uit in eenvoud: twee wielen, een stuur, een platform, remmen en een bel. Meer is er niet aan. Een footbike is een fiets zonder zadel, kettingaandrijving, versnellingen of pedalen.
Waarom een fiets zonder trappers?
Waarom zou je een footbike kiezen in plaats van een fiets? Daar zijn verrassend veel redenen voor te bedenken. Fietsen zijn sneller en zonder twijfel superieur op wat langere afstand. Maar de kickbike is een eenvoudiger technologie en dat heeft zo zijn voordelen.
Ten eerste is hij door het ontbreken van pedalen, versnellingen en een aandrijfmechanisme een stuk goedkoper dan een fiets. Voor 400 euro heb je al een topmodel, bescheidener versies zijn te koop voor minder dan 200 euro. Eenvoudiger techniek betekent natuurlijk ook minder onderhoudskosten en minder kans op technische problemen (slijtage van de fietsketting, versnellingen die het begeven, enzovoort).
Door het ontbreken van een aandrijfmechanisme is een footbike ook lichter en dus makkelijker mee te nemen op de tram of de trein. Er zitten ook minder uitstekende delen aan waarmee je jezelf of andere passagiers blauwe plekken kan bezorgen. Een footbike is om dezelfde reden ook veel handiger voor wie op een appartement woont en zijn of haar voertuig liever mee naar boven neemt. Nog een voordeel: als je je voertuig toch op straat laat staan, loop je niet het risico dat je zadel wordt gepikt.
Maar ook tijdens het gebruik biedt de kickbike heel wat voordelen. Als een fietser snelheid moet minderen omdat ie bijvoorbeeld tussen stilstaande auto's moet laveren, zal hij of zij niet trappen maar "steppen". Bij erg lage snelheid is een fiets al trappend immers moeilijk recht te houden. Een kickbike is door het lage zwaartepunt erg stabiel bij lage snelheid.
Ook kan je veel sneller afstappen en opstappen en dus kan je makkelijk afwisselend stappen en steppen. Met een fiets gaat de overgang tussen rijden en wandelen heel wat minder vlot. Met een step kan je ook makkelijker aan je hand wandelen.
Zadelpijn
Steppen lijkt vermoeiender dan fietsen en dat is ook zo als je een even hoge snelheid wil halen. Aan een gezapig tempo is steppen echter minder vermoeiend dan fietsen - een kickbike is lichter dan een fiets en van zadelpijn heb je uiteraard geen last.
Samengevat is de moderne autoped dus beter geschikt voor kortere afstanden, lagere snelheden en drukkere verkeerssituaties zoals in de binnenstad, terwijl de fiets beter is voor langere afstanden, hogere snelheden en comfortabele fietspaden.
Conditie
Afgezien van de praktische voordelen is de step uitermate geschikt om aan je conditie te werken omdat het hele lichaam in actie komt en er veel meer afwisseling zit in de gemaakte bewegingen (je moet regelmatig van been wisselen).
Daarom wordt de tweewieler ook vaak gebruikt voor wedstrijden of voor conditietraining - aan hoge snelheid dan. Interessant is ook dat er bij een kickbike minder druk op de knie wordt gezet dan bij een fiets.
Er bestaan (naast de stadsmodellen) zowel kickbikes gericht op snelheid (analoog aan racefietsen) als kickbikes gericht op off-road gebruik (analoog aan de mountain bikes).
Hond
De moderne autoped is helemaal ideaal voor wie een kwieke hond heeft ("dog scootering"). De fabrikanten van kickbikes verkopen speciale lijnen om je trouwe viervoeter als motor in te zetten en er zijn zelfs speciale voertuigen te koop.
Een
andere nichemarkt voor de footbike zijn mensen die een steil
heuvelachtig of bergachtig terrein afleggen. Bergaf heb je immers geen
pedalen nodig en bergop is een step makkelijker te voet mee te nemen
dan een fiets (al kan je met een kickbike ook bergop rijden).
Afdalingen met kickscooters zijn ook bij sporters populair - door het
lage zwaartepunt kan je erg hoge snelheden halen.
Sommige footbikes beschikken over een bagagedrager en er kunnen net zoals op een gewone fiets manden of tassen aan bevestigd worden. Er bestaat ook een autoped voor het vervoer van goederen - de Cargo step, een driewieler die we een maand geleden presenteerden. Er zijn ook kickbikes met 4 wielen op de markt voor wie het liever erg rustig aan doet.
De kickbike bestaat ook in winterversie: de stepslee.
© Kris De Decker
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Links & foto's:
- Een aantal bekende fabrikanten zijn Kickbike (de modellen op de foto's), Footbike, Sidewalker, Esla, BCS en Kostka.
- Bijkomende foto's door Peter Hummers (laatste foto) en Sharon Hahn Darlin (eerste foto).
- De foto die oorspronkelijk bovenaan stond is verwijderd op verzoek van de fotograaf. Je vindt ze hier, samen met andere beelden van kickbikes.
- Steppen doe je zo - video's en beelden over de techniek van de kickbike
- Nederlandse Autoped Federatie - info over aankoop, gebruik, wedstrijden,...
- Fantasy Footbikes
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verwante artikels:
- Vrachtwagens met trappers: een nieuwe generatie vrachtfietsen
- Een snelweg voor fietsers : in één ruk van A naar B
- Winterellende? Niet met de stepslee
- Pedaalkracht voor macho's
- Cycle Chics
- Cargo Step
- Zachte auto's voor zwakke weggebruikers
- De "auto" van de toekomst
- Voetgangers en fietsers ten oorlog!
- Trolleybussen en trolleytrucks: elektrisch transport voor een koopje
- De velomobiel : hightech fiets of lowtech auto?
Blijf op de hoogte van nieuwe berichten via e-mail, feed, twitter of facebook.
(1)
dit lijkt me een super afslankingsmodel !!!
Geplaatst door: tjen dezutter | 17 januari 2010 om 19:45
(2)
Steppen ligt tss lopen, glijden en fietsen, conditioneel is het zwaarder, maar het is één van de transportmiddelen dat ik gebruik dagdagelijks om naar werk mee te gaan. Sedert 2006 is dit mijn favoriet transportmiddel. Ook tochten van 100km zijn doenbaar. Naar mijn gevoel is het belgenland hier nog niet echt klaar voor. Goed voor de kuiten, de bips, knieën, voeten en armspieren. Wat ge niet altijd kunt zeggen van marathon lopen. Kicbiken, footbiken, sidewalking....gewoon proberen en m'n is verkocht. Er is momenteel vanalles te koop van race materiaal => gewoon updaten met carbon, en vele wielertoeristen laat je gewoon een poepje ruiken. Afgunst verzekerd.
Geplaatst door: dries | 05 februari 2010 om 19:37
(3)
Prima afslanken voor wie echt niet ver moet.
Ik heb het afgelopen jaar 2 eenvoudige alternatieven geprobeerd voor mijn 8-versnellingen+toeters+bellen fiets. Een kickbike en een doortrapper. Typisch maak ik stadsritjes van 2-5 kilometer per keer en mijn ervaring is dat de kickbike 50% langer duurt en dat ik bezweet aankom (als het niet heel fris is buiten).
Ik rijdt nu dagelijks mijn doortrapper, gemaakt van een oude RIH racefiets door (vooral) onderdelen te verwijderen. Hij weegt slechts 1Kg meer dan mijn Kickbike Sport en kostte (door recycling) de helft.
Het enige gebruik van de Kickbike is op zondagochtend in het park. Daar wil ik me graag inspannen zonder veel sneller te gaan dan de anderen.
Geplaatst door: Willem Velthoven | 05 maart 2010 om 06:13
(4)
Kijk ook eens naar de Bike Stepper (Batavus, helaas niet meer geproduceerd) of Google de zoekterm 'Stepper Bike'. Steppen met pedalen, fijne workout, een beweging tussen hardlopen en fietsen in.
Geplaatst door: Thomas | 20 juli 2011 om 09:52