« Plastic in de wereld van morgen, plastic in de wereld van vandaag | Hoofdmenu | Cargo step »

02 november 2009

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Jaap Kamphuis

(1)

De volgende zin is onjuist:

"De eerste zaagmolen ("Het juffertje") werd gebouwd in Zaandam door Cornelis Corneliszoon in 1596."

CCvU bouwde zijn Juffertje in Alkmaar. In 1596 werd een molen van CCvU verkocht en vervoerd naar Zaandam. CCvU heeft nooit molens gebouwd in Zaandam.

met vriendelijke groet,
Jaap Kamphuis,

www.industriemolens.nl

Ful Valstar

(2)

De windmolen maakte het technisch mogelijk dat NL 100 jaar lang het rijkste land ter wereld werd.

In feite zorgde de windmolen er niet alleen voor dat Nl er uitziet zoals het er nu uit ziet (3.000 polders) maar (dmv 20.000, twintig duizend !, snel gefabriceerde -zaagmolen! - houten schepen) ook, dmv globalisering/handel, vooral hoe de hele wereld, incl vorming van de USA, er nu uit ziet.

Nou, dat is nogal wat en daarom zeeeer de moeite waard om onderstaande link eens rustig te lezen, veel zal u bekend zijn maar toch......:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maritieme_geschiedenis_van_Nederland

Kortom:
In feite is NL dus de UITVINDER van de GLOBALISERING, dmv van de wind(houtzaag)molen.

Het NL/windmolen-verhaal wordt zo mogelijk nog sensationeler als je gaat beseffen dat het hart van de moderne verbrandingsmotor ('automotor' zegmaar), het krukas-mechaniek, is uitgevonden door een Nederlander tbv de zaagmolen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Corneliszoon

Verder is het nog opmerkelijk dat wat er boven die krukas van de automotor zit, de zuiger/explosie, ook een Nederlandse uitvinding is:

"1674 konstruierte der niederländische Physiker Christiaan Huygens (1629–1695) eine Kolbenmaschine mit Pulverantrieb. Er gilt damit als Pionier des Verbrennungsmotors und Erfinder des Kolbenmotors, nach dessen Schema auch die meisten heutigen Motoren arbeiten."

http://de.wikipedia.org/wiki/Auto

Grappig is dat ik zelf ook een 'product' ben van de windmolen(!!)/zaagmolen-->zeer grootschaligescheepsbouw-->globalisering/o.a.NL- handel op de Oostzee-->het Deense eiland Falstar.

Met vriendelijke groet,
Ful Valstar

Jacob

(3)

De Noletmolen is wat een raar geval. Het traditionele hekwerk op de wieken zorgt voor een flink lager rendement dan een windturbine, wat het aan de binnenkant eigenlijk ook is. Wat dat betreft had men beter Dekkerwieken kunnen gebruiken, maar ja, die zien er weer niet zo traditioneel uit. Het zal ook nog wel een 100 jaar duren voor men een windturbine, als industrieel monument, mooi gaat vinden.
In Nederland zijn trouwens wel proeven geweest om met traditionele molens electriciteit op te wekken. Zo is de Traanroeier op Texel (http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=694) in de jaren 60 omgebouwd voor electriciteitsproductie, waarbij houten tandwielen en assen vervangen werden door staal en de bediening geheel geautomatiseerd. Een groot succes schijnt het nooit geweest te zijn. Inmiddels is de molen terugverbouwd naar korenmolen.

Paul Sporken

(4)

De afgelopen 2,5 jaar heeft stichting De Schiedamse Molens een oude moutmolen (molen De Kameel) herbouwd. In tegenstelling tot molen De Nolet is deze molen van binnen voorzien van een traditioneel gaande werk waaraan, naast een koppel maalstenen, ook een windgenerator moet worden gekoppeld. De uitdaging zit onder meer in de generator waar de ongelijkmatige energietoevoer van de onregelmatig draaiende wieken moet worden opgevangen. Ook een regelmatige teruggave aan het net of een opslag ter plaatse wordt nog verder onderzocht.

Nico Jansen

(5)

Ik mis in de literatuurlijst het prachtige boek "Molenbouw" van Anton Sipman. Enkele opengewerkte tekeningen van zijn hand staan wel in uw artikel, zonder naamvermelding. Verder een leuke invalshoek, de windmolen als technologische uitdaging.

Kris De Decker

(6)

Nico: ik was ervan overtuigd dat de opengewerkte tekening uit het "groot volkoomen molenboek" kwam, dat wel in de lijst staat maar dat ik zelf niet heb kunnen consulteren. Helaas lijkt ook het boek van anton sipman niet meer te verkrijgen en moeilijk te vinden. Ik zet het in elk geval mee in de lijst en hoop het op een dag te kunnen bekijken.

Jessica Jones

(7)

Het is allemaal zéér interessant en leerrijk. Dank daarvoor. En toch heb ik nog niet gevonden waar naar ik op zoek ben want er is veel te lezen. En te leren! Ja, in mijn vrije tijd leer ik nog bij, al ben ik er al 54!

H. P.

(8)

Ja, kijk, laat ik nou een combi kennen van personen in zowel de molens als de alternatieve windenergie! Ik ben er voorlopig in stilte dankbaar voor...

Leclercq Philippe

(9)

Madame, Monsieur,

nous recherchons pour la région de Tournai un charpentier de moulin pour la réalisation d'un nouveau moulin à vent dans la région.
Moulin sur pivot en charpente bois.

Merci pour votre attention.

Gerard

(10)

Prachtig, goed doortimmerd artikel. Dank!

Roel Gremmer

(11)

Prachtig uitgebreid , goed onderzocht artikel !
Bij de verbeteringen in de jaren 20 en 30 staat in de tekst een verwijzing naar de foto met de 'rode wieken'. Deze verbetering is van Kurt Bilau en niet van ir. Fauël.
Kurt Bilau bedacht de "Bilau wiek" in Nederland nog te zien op de molen vn Norg.
Ir. Fauël bedacht de 'fokwiek' in 1941, geënt op de fok van een zeilboot uitgevoerd in hout en inmiddels op veel molens toegepast.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl