« Consumentenbond voor groene technologie | Hoofdmenu | Viva Las Vegas: LED’s en de paradox van energie-efficiëntie »

21 december 2008

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Piet

(1)

Tja, ik denk dat als men de milieukosten zou doorrekenen, de vliegtuigreis ook wel op 560 euro zou neerkomen...
Het wordt echt tijd dat men de taksen wat verhoogt want we vliegen nu echt te goedkoop.

Jurgen

(2)

Fijne feestdagen en een leuke vakantie gewenst. En bedankt voor je inspirerende en interessante website!

dirk

(3)

Dat de trein duurder is, is ergens te begrijpen. Hoeveel kilometer spoor dient er onderhouden te worden, het personeel is ook veel langer aan het werk dan het personeel aan boord van een vliegtuig en de trein betrekt energie uit elektrische centrales terwijl een vliegtuig zijn energie direct is. Hoe dan ook reizen kost geld en of dat met taksen te verhogen zal verbeteren betwijfel ik.

jan

(4)

De trein is een heerlijk vervoermiddel, je moet alleen weer "leren" reizen. Ik heb in Rusland regelmatig tot 14 uur in een nachttrein gezeten en je komt de volgende dag gewoon weer uitgerust aan. 's avonds een paar vodka, slapen, volgende dag op bestemming..

Gert

(5)

En waarom niet per bus? Eurolines kost voor 1 persoon +/- 160 euro heen en terug. Duurt wel wat langer (+/- 20u)

kris de decker

(6)

De bus kan een oplossing zijn als betaalbaar alternatief voor een traject waar alleen maar hogesnelheidstreinen rijden (Parijs-Brussel kost 100 euro heen en weer, voor 2 personen). Maar er reden simpelweg geen Eurolines bussen van 1 tot 4 januari, de hogesnelheidstrein was dus de enige mogelijkheid.

Het hangt er ook van af waar je naartoe moet. Brussel is prima, maar ik heb een paar jaar geleden de Eurolines bus genomen van Parijs naar Antwerpen. Die ging eerst naar Brussel, dan naar Gent, dan naar een tankstation (om de bus uitgebreid te wassen) en vervolgens pas naar Antwerpen. Ik was bijna 8 uur onderweg.

Ik ken de prijzen niet voor het traject Brussel-Barcelona, maar als jouw 160 euro klopt, is het vliegtuig nog altijd goedkoper dan de bus (ik heb nooit meer dan 125 euro betaald, en soms veel minder). De bus is een betaalbaar alternatief voor de trein, maar niet voor het vliegtuig.

Op de trein wordt de langere reistijd deels gecompenseerd door een hoger comfort, maar op de bus zit je net zo krap als op een vliegtuig.

De bus scoort in ecologische vergelijkingen soms beter dan de trein, maar een trein kan in principe op duurzame energie rijden, een bus niet. De bus is tenslotte veel onveiliger dan de trein en het vliegtuig.

BEN

(7)

Als de energiecentrales ook belastingvrije brandstof hadden zouden de treinen aanmerkelijk goedkoper kunnen rijden.

De luchtvaart betaalt geen cent belasting of btw over de brandstof. Verder verbruiken de 30 000 vliegtuigen die constant in de lucht zijn 2 x de brandstof van alle auto's op aarde. Mensen reizen oneindig keer meer kilometers door de luchtvaart.

Een reisje Australie is op en neer 40 000 km. Dat rij ik in nog geen 4 jaar.

De gebieden die haast onleefbaar worden vanwege de herrie worden gemakshalve maar niet meegerekend in de onkosten. Mensen in de buurt van luchthavens worden ziek.

De atmosfeer wordt ongelofelijk vervuild en de lucht heeft nagenoeg overal onnatuurlijke bewolking. Over horizonvervuiling gesproken.

De trein is DE oplossing. Rijdend op duurzame energie. Als er genoeg research wordt gedaan kunnen ze veel efficienter en stiller zijn dan nu.

Magneettreinen.

De mens moet verder de tijd nemen om te reizen.

Koen Vandewalle

(8)

Ik heb verre familie die bij de spoorwegen werkt. Nu, men noemt dat eerder "bij het spoor ZIJN". Deze vorm van eerder sociale tewerkstelling, die we niet terugvinden bij de luchtvaartmaatschappijen, moet uiteraard ook allemaal betaald worden.

Esther Westerveld

(9)

Fijn om dit bericht te lezen. Ik dacht dat ik nog de enige idioot was die dubbel betaalde en dubbele reistijd maakte voor het milieu. Blijken we toch minstens met z'n tweeën te zijn ;-)

van de sype raf

(10)

wat de trein betreft mag je niet vergeten dat er maar 1kg trekkracht nodig is om 1Ton massa over een metalen spoor met dito wielen te laten bewegen.Hoe verklaar je anders dat John Massis treinwagons met de tanden in beweging bracht.De resterende kracht dient enkel om snelheid te maken.Besluit kijk niet naar V.T.M. en wees kritisch bij al wat je ziet.

Danny

(11)

Er zijn genoeg mensen met vliegangst :-) Die de trein nemen. overigens een busreis heb je al voor 200 euro inclusief hotel en eten zie bv solmar.

Ruud

(12)

Je kan natuurlijk ook de vlucht groener maken door je extra CO2 uitstoot te compenseren (Google maar eens op "carbon offset")...

Tom Hamelrijckx

(13)

Auteur van dit artikel is blijkbaar niet naar de goedkoopste formule gaan kijken; een Smoove ticket Brussel-Parijs kost je 100 euro heen en weer, voor twee personen, en een Elipsos (nachttrein) ticket Parijs-Barcelona 182 heen en weer, voor twee personen.
Dat maakt dus 141 euro per persoon, heen en weer. Trekt zelf uw gevolgen...

Kris De Decker

(14)

@Tom: geen idee waar jij je tickets koopt, maar ik heb het traject al tien keer gedaan, en de prijzen die jij hier opgeeft, kloppen eenvoudigweg niet.

Het goedkoopste Smoove-ticket tussen Brussel en Parijs kost 29 euro, enkele reis per persoon. Dat maakt dus 116 euro heen en weer voor 2 personen. Smoove-tickets zijn overigens schaars - je kan ze alleen maar kopen op bepaalde dagen en als je lang op voorhand bestelt.

Het goedkoopste ticket voor de Elipsos-nachttrein Parijs-Barcelona is 70 euro, enkele reis per persoon. Dat is dus 280 euro heen en weer voor 2 personen.

Totaal: 396 euro (2 personen, heen en weer)
Jouw totaal: 282 euro (2 personen, heen en weer)

????

Overigens, ik vergeleek de prijzen en condities op een bepaald moment, gebaseerd op een reële situatie. Als je de goedkoopste mogelijkheden gaat vergelijken, wat jij doet, dan is ook het vliegtuigticket goedkoper dan ik in de tekst aangeef: je kan voor 50 euro een enkele reis boeken tussen Brussel en Barcelona (dat is dus 200 euro voor 2 personen, heen en weer, of in totaal 2 keer goedkoper dan de trein....)

Tom Hamelrijckx

(15)

Kris,

Ik doe Spanje ook al jaren met de trein, vandaar :-)
Goedkoopste Smoove ticket is 25 euro (check http://www.thalys.com/be/nl/nieuwe-tariefassortiment/Brussel/Parijs)
Een duo-retourticket op de elipsos kost 182 euro (check http://www.elipsos.com/htm/default.htm?lang=3)

De mini-prijs van 71 euro is naar mijn weten trouwens enkel in de kantoren van de SNCF aan te schaffen...

Natuurlijk ga ik op zoek naar de goedkoopste formules, maar ik weiger wel pertinent het vliegtuig te nemen. Ik heb zo mijn principes...

Kris De Decker

(16)

Tom, dat er ook "duo-tickets" bestaan die je 35 procent korting geven als koppel, dat wist ik inderdaad niet. Nu begrijp ik hoe je aan die prijs komt. Daar zal ik volgende keer zeker gebruik van maken. Helaas reis ik meestal alleen...

Wat betreft de "mini-prijs" van 71 euro voor een enkel traject BCN-BXL: die betaal ik altijd (als ik tenminste op tijd de tickets koop) en ik bestel via internet, de tickets worden me opgestuurd. Misschien is dat te wijten aan het feit dat ik vanuit Spanje bestel en jij vanuit België?

De prijs van 25 in plaats van 29 euro voor een Smoove-ticket lijkt mij nieuw sinds 1 september (op de link die je aangeeft, staat dat er nieuwe tarieven zijn sinds die datum). Ik heb hem nooit eerder gezien, al kan dat ook zijn omdat ik nooit meer dan 30 dagen op voorhand bestel.

Trouwens, het gebeurt wel eens dat ik relatief dringend moet vertrekken en minder dan 14 dagen op voorhand een ticket bestel. Dan is het prijsverschil tussen trein en vliegtuig nog veel groter, want vliegtickets zijn nog altijd goedkoop te vinden dan, treintickets niet. Het maximum dat ik betaald heb is 380 euro heen en weer, voor 1 persoon.

In elk geval: dank voor de tips en tot kijk op de trein dan !

Nic. Pleumekers

(17)

Je kunt deze aangelegenheid ook nog van een andere kant bekijken. En dan wel door je af te vragen, bij welk soort transport je jezelf niet alleen het minst milieuvijandig gedraagt, maar ook het minst levenvijandig.

Het lijdt geen twijfel, dat het vliegtuig in beide opzichten je geweten het zwaarst belast, waardoor (naar de overtuiging van sommigen) ook de straf, die je gaat krijgen voor deze misdaad tegen de wetten van de natuur, veruit het hoogst zal uitvallen.

Door het vliegtuig worden al gauw enkele vogels in hun vlucht vermorzeld. Verder wordt de omgeving van luchthavens vogel-vrij gehouden, door de dieren die zich daar wagen, preventief af te schieten. Nou dat heb je dan al mede op je geweten, wanneer je zo 'slim' bent, om dit zo goedkope en snelle alternatief voor de trein te nemen. De trein zal immers over het algemeen gesproken geen dieren door een directe botsing doden; (al lijkt de kans hierop groter te worden, naarmate zijn snelheid hoger is, zodat de TGV in dit opzicht niet als een vooruitgang beschouwd kan worden).

Ja, zou je kunnen zeggen: "wat dacht je dat ik daar bij dat diner ga verorberen?" Juist ja, dat zal al gauw een kalkoen of een ander dier zijn. Maar dat is er dan één en dat is altijd nog minder erg, dan dat je reis ernaartoe en terug nog een aantal schepsels extra het leven kost.

Verder verbruikt het vliegtuig veel meer brandstof, hetgeen impliceert, dat gigantisch veel meer microben, die zich van nature in de ruwe olie bevinden, bij raffinage en/of gebruik de chemische, respectievelijk de vuurdood in gejaagd worden.

Tenslotte moge vermeld worden, dat een mens volgens het systeem van de schepping geacht wordt zich te verplaatsen met een snelheid van zo'n 5 kilometer per uur. Hoe meer hij daar naar boven van afwijkt, hoe meer ook hij zich in strijd met de natuur, (inclusief zijn eigen constellatie) gedraagt. Zoiets heeft per definitie zijn consequenties; bijvoorbeeld voor de gezondheid (d.a. stress).

Zo bezien is het dus toch niet zo "ïdioot" als het zou kunnen lijken, om de voorkeur te geven aan de veel duurdere en tragere trein boven het vliegtuig.

Maar het allerbeste is nog, om helemaal niet naar zo'n kerstdiner toe te gaan, en in plaats daarvan op die dag eventueel via de webcam wat meer persoonlijk contact te hebben.
De dankbaarheid van de natuur hiervoor en het achterwege blijven van verdiende straf wegen over het algemeen gesproken ruimschoots op tegen het gemis van echt contact met de betreffende personen.

Ja ja, als het echt goed is, wordt er helemaal niet meer gereisd. Dan zullen verwanten trouwens ook niet meer zo ver uit elkaar komen te wonen en hoeft er zelfs geen webcam meer aan te pas te komen.

Steven Clays

(18)

Een prima website (de referentie eigenlijk) over zalig treinreizen, gecombineerd met de goedkoopste formules en hoe/waar ze te bestellen: seat61.com
Na een paar pagina's ben je het vliegen afgeleerd!

Stormbeest

(19)

Nu het vliegverkeer dagenlang stil ligt als gevolg van de vulkaanuitbarsting op IJsland, kunnen de mensen niet anders dan over het land reizen.

Je merkt het verschil duidelijk aan de lucht. Er zijn nergens contrails te bekennen. En het is op sommige plaatsen veel stiller dan gewoonlijk.

Klaas

(20)

Ik heb het traject Barcelona - Parijs een keer gedaan met Elipsos TrenHotel en da's echt een belevenis:

20:30 in Barcelona ingestapt - even opgefrist in mijn prive-minicoupe met douche/toilet. Daarna diner in het restaurant-treinstel, gewoon met een kaart waaruit je je eten kunt kiezen. Zeer goed eten en interessante discussies aan tafel met (als je alleen reist) vreemde mensen. Bij terugkomst in mijn coupe was de "night-service" al langsgeweest: stoelen waren omgetoverd tot een opengeslagen bed van 2m lang. Geslapen tot 7:30, gedouched en ontbeten terwijl ik door de buitenwijken van Parijs reed. Unreal !!!!!. 09:00 Parijs, uitgerust verder met de reis.

Gezien de reis/eten/overnachting/service is dit wat mij betreft een koopje.

Je moet alleen de reis ook als een stuk vakantie gaan zien.

Nooit meer die rotte vliegkisten in als het niet hoeft :-)

Renaat

(21)

Condensstrepen slechter voor de klimaatopwarming dan uitlaatgassen van vliegtuigen?:

http://www.radio1.be/programmas/nieuwe-feiten/condensstrepen-slechter-voor-klimaatopwarming-dan-uitlaatgassen-van-vliegtu

http://www.dlr.de/pa/en/desktopdefault.aspx/tabid-2342/6725_read-29898/

Renaat

Stormbeest

(22)

Als je echt veel met de trein reist in Europa, is een Global Pass of een One Country Pass een interessante formule. Een nadeel is echter dat die niet geldig zijn op hogesnelheidstreinen, die op bepaalde trajecten de klassieke trein verdrongen hebben, al krijg je met zo'n Pass wel korting op je HST-biljet.

De reacties op dit bericht zijn afgesloten.


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl