Het is als voetganger of fietser niet altijd makkelijk om je plaats
op te eisen in het verkeer. Maar een likje verf kan wonderen doen. De
Canadese kunstenaar Peter Gibson (artiestennaam Roadsworth)
heeft zich bekwaamd in het "hacken" van fietspaden, oversteekplaatsen,
rijstroken en andere wegmarkeringen. Het resultaat is (meestal) subtiel maar
overtuigend genoeg om zelfs de meest agressieve automobilist even te doen
vertragen. Hieronder een kleine collectie van 's mans werk, er is meer
te zien op zijn website.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roadsworth (voorlaatste foto is van Banksy - zie reacties)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
Update:
Een interessante aanvulling bij dit idee: je persoonlijke fietspad, geprojecteerd door een laserlicht bevestigd op je fiets. Het gaat voorlopig slechts om een concept.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verwante artikels op Lowtech Magazine :
Snelwegen voor fietsers: in één ruk van A naar B
Pedaalkracht voor macho's : de fiets als statussymbool
Cycle Chics : fietsen met een rokje
Vrachtwagens met trappers : een fiets kan meer vracht vervoeren dan je denkt
Fietsen zonder trappers: kickbikes
De velomobiel : hightech fiets of lowtech auto?
De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger
Een turbo voor voetgangers : diagonale zebrapaden
Startpagina
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
De voorlaatste foto (bloem) was, dacht ik, niet van Roadsworth, maar van de Britse straatkunstenaar Banksy. Zijn werk is ook zeer de moeite waard om eens te bekijken!
Geplaatst door: Peeters Hendrik-Jan | 25 november 2008 om 21:19
Bedankt om dat te signaleren, je hebt gelijk. Was in de verkeerde map terechtgekomen...
http://www.banksy.co.uk/
Geplaatst door: kris de decker | 25 november 2008 om 21:36
Vele fietspaden zijn nutteloos omdat ze niet praktisch zijn aangelegd maar alleen om de fietser te amuseren. Hier moet de overheid het nuttige aan het aangename koppelen. Hiermee bedoel ik dat het fietspad van punt A naar punt B zo kort en aangenaam mogelijk moet zijn. Vele fietspaden lopen zomaar kronkelend door bv een natuurgebied en het is in de zomer wel eens mooi om erdoor te fietsen maar om mij te verplaatsen naar mijn werk totaal nutteloos. De overheid moet meer investeren in fietspaden en deze paden moeten niet altijd langs de bestaande wegen lopen. Fietspaden kunnen gemakkelijk over onbebouwde percelen grond lopen maar moeten van A naar B zo kort mogelijk zijn. Ik zie niet mijn fiets gebruiken als ik 10 km weg moet afleggen op een fietspad waar ik maar 5 km nodig heb voor mijn wagen. De overheid moet zorgen dat het gemak van een fietsnetwerk dat van een autowegen-net overtreft zonder te raken aan het comfort van de autobestuurder. Niemand mag de pestvogel worden van een ander. De politiek faalt. Als een politieke partij met een goed voorstel komt en deze partij zit niet mee aan het roer wordt het voorstel sowieso gekelderd. In het beste geval later door diezelfde die tegen waren weer opgerakeld en misschien krijgt het dan een kans.
Het Limburgs fietsroute netwerk is maar voor 10% bruikbaar om zich te verplaatsen zoals dat zou moeten zijn.
Geplaatst door: Jef Caubergs | 16 oktober 2009 om 16:51
Aansluitend op de reactie van Jef Caubergs, waar ik me volledig in kan vinden trouwens. Worden er in Vlaanderen hieromtrent studies gemaakt? (en in extensie een vooruitziend mobiliteitsplan dat bredere krijtlijnen schetst) Ik denk dat hier nog veel nuttigs over te leren/zeggen valt, en een uitgewerkt plan voorleggen aan de beleidsmakers werkt beter dan 'er moeten meer fietspaden komen'.
Geplaatst door: rob de schutter | 25 juni 2010 om 15:28
In Antwerpen is er daar al prima denkwerk over gedaan door de Provincie (www.provant.be - fietsen) (in samenwerking met o.a de fietsersbond). Het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk is gericht op snelle, comfortabele en veilige functionele fietsverplaatsingen. Dat in tegenstelling tot b.v het fietsroutenetwerk dat heel leuk is maar volledig gericht op vrijetijdsfietsen.
Overigens zal de volledige uitwerking van dat netwerk nog een hele tijd vragen, maar het evolueert in ieder geval in de goede richting.
Geplaatst door: Renaat | 25 juni 2010 om 20:16
Nu nog een manier bedenken om de terreur van fietsers (en brommers) op trottoirs en voetpaden aan de kaak te stellen.
Geplaatst door: Hans Moerman | 04 september 2010 om 10:16
@ Hans Moerman,
niemand houdt je tegen om op een grappige of artistieke of originele of constructieve of zelf op een negatieve manier die problemen aan de kaak te stellen.
Maar misschien kan je in afwachting één vraag beantwoorden: hoeveel Belgen worden er per jaar door fietsers doodgereden?
Geplaatst door: Renaat | 06 september 2010 om 19:29
@ Hans Moerman:
Het klopt dat fietsers ook voetgangers in gevaar kunnen brengen, maar je moet dan ook wel in rekening brengen waarom dat zo is.
Auto's nemen driekwart van de openbare weg in, fietsers en voetgangers worden op een hoopje geduwd aan de zijkanten. Er worden tegenwoordig erg veel fietspaden *op* voetpaden aangelegd, en dan krijg je uiteraard conflicten tussen voetgangers en fietsers.
De fiets moet plaats afnemen van de auto, niet van de voetgangers. Maar dat hebben de beleidsmensen duidelijk niet begrepen.
Geplaatst door: Kris De Decker | 06 september 2010 om 19:45
@Hans Moerman
Als fietser moet je bijzonder assertief zijn (wat soms jammer genoeg ook agressief wordt) wil je je hachje er niet bij inschieten. Ik fiets elke dag minimaal 10 km en ik kan je verzekeren dat de keren dat ik per jaar letterlijk van de weg wordt gereden door automobilisten ontelbaar zijn geworden. Als voetganger ben ik eerlijk gezegd nog nooit van het voetpad gereden door een fietser.
Geplaatst door: lieven | 08 september 2010 om 14:22