Er wordt al 100 jaar aan vliegende auto's gesleuteld, zonder al te veel succes. Dit exemplaar valt op, door zijn lowtech aanpak en relatief lage snelheid. De SkyCar wordt niet door straalmotoren aangedreven, maar door een combinatie van een propeller en een parachute.
Een testexemplaar van de vliegende auto zal in januari 2009 een poging ondernemen om de afstand tussen Londen en Timbuktu afwisselend rijdend en vliegend af te leggen. Het is de bedoeling dat de auto vervolgens in 2010 op de markt komt (meer info hier). De SkyCar is niet te verwarren met de al wat oudere SkyCar van Moller.
Het grootste probleem bij het ontwerp van vliegende auto's is dat vleugels hinderlijk zijn bij het rijden, zodat er ingewikkelde systemen moeten worden bedacht om ze te kunnen inklappen. Het resultaat daarvan is meestal een combinatie van een niet zo praktische auto en/of een niet zo praktisch vliegtuig.
|
Een parachute (meer bepaald een parafoil) is daarentegen makkelijk op te bergen, zodat er verder relatief weinig aanpassingen nodig zijn aan de wagen. Het tuig kan dus perfect als een normale auto worden gebruikt.
In de lucht verplaatst de SkyCar zich tegen een gezapig tempo van maximaal 110 kilometer per uur, rijdend haalt hij 180 kilometer per uur. De auto heeft een strook van 200 meter nodig om op te stijgen en de parachute zou op drie minuten geïnstalleerd kunnen worden. De SkyCar biedt plaats aan twee mensen.
Het concept is de eerste vliegende auto die de klassieke toekomstdroom enigszins haalbaar maakt. Of de komst van vliegende auto's als een wenselijke evolutie kan worden beschouwd, is natuurlijk een heel andere vraag.
KDD (via Autobloggreen)
|
Lees meer :
Vliegende auto's : een overzicht
Pedaalkracht voor macho's : de fiets als statussymbool
Wonen in de wolken : het zeiljacht van de 21ste eeuw
De heruitvinding van het wiel : het motorwiel
Speedboten voor milieubewuste snelheidsfreaks
Kitesurfing voor vrachtschepen
Fietsen zonder trappers: kickbikes
Reacties
U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.