« De heruitvinding van het wiel | Hoofdmenu | Windmolens op de zeebodem »

24 februari 2008

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

ChristopheDe Burggrave

Ik ben zeevarende en ik kan enkel toejuichen dat er ernstige plannen gemaakt worden om de zeilvaart terug in te voeren voor het transport van goederen. Uiteraard heb ik geen diepgaand onderzoek gevoerd naar dit thema, maar er worden nog steeds voldoende soorten goederen vervoerd die niet aan grote tijdsdruk blootgesteld zijn voor het transport. Waarom deze dan niet terug vervoeren zoals we decennia lang gedaan hebben? Ik geloof niet dat dit de wereldproblemen zal oplossen betreffende luchtverontreiniging, maar zoals al vaker anngehaald: het is een mix van creatieve, milieuvriendelijke initiatieven die wel tot resultaten kunnen leiden. Wel heb ik de volgende bedenking. Er is nu al een enorm tekort aan getrainde zeelui. Waar halen we mensen met zeilervaring vandaan? Ik zou het alvast wel een leuke uitdaging vinden!

Kris De Decker

Inderdaad, zeeman zou wel eens snel een knelpuntberoep kunnen worden...We zullen mensen moeten stimuleren om voor zeeman te studeren. Lijkt mij een mooiere carrière dan veel van de richtingen waar we ze nu in proberen duwen...Misschien kunnen we ook vissers omscholen? Want de wetenschap zegt dat we de visbestanden best een tijd met rust laten, maar dat is politiek niet haalbaar omdat er dan arbeidsplaatsen verloren gaan.

Jan Goddemaer

Probleem van mankracht blijkt opgelost: in 2010 ging het bedrijf al op de fles. Een zoveelste slachtoffer van de aanslepende crisis.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Compagnie_de_transport_maritime_%C3%A0_la_voile

Anne de Bourgraaf

Waar halen we mensen met zeilervaring vandaan?
In Enkhuizen is een zeevaartschool welke gespecialiseerd is in het opleiden tot stuurman grote zeilvaart (tallships), bovendien kun je aan dezelfde zeevaartschool een aanvulling doen voor de handelsvaart en is er een speciale bijscholing (zeilmodule) voor mensen die als basis eerst een normale zeevaartschool hebben bezocht.
Studenten van vele nationaliteiten studeren hier en de opleiding levert al jaren bekwaam personeel aan de steeds groeiende zeilvaartindustrie, welke jammer genoeg nog voor het grootste deel met passagiers vaart.
Overigens heeft bovengenoemde 'Zeilende Handelsvaart' al een ontwerp klaarliggen voor een uiterst geavanceerd zeil vrachtschip, de Ecoliner.
Het wachten is op investeerders die met dit prachtige concept in zee willen gaan. Zie http://www.fairtransport.nl

Mattias

Nog een artikel van 13 november 2016, nl. "Fairtransport in Den Helder" op 'Kleine Revolutie'. Zie https://kleinerevolutie.org/2016/11/13/transport-fairtransport-in-den-helder/

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl