« Unplugged computergames | Hoofdmenu | De knie als energiecentrale »

17 januari 2008

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Carl

(1)

Op zich denk ik dat er eerst voor gezorgd moet worden dat de mensen minder en minder lange verplaatsingen moeten maken. Ik fiets graag, maar door regen en wind (voorjaarsstorm) kan je me niet overhalen om met de fiets 20km naar mijn werk te crossen. Mijn grootvader werkte op 2km van de deur en zij die in brussel werkte stapte in 'het noord' van de trein, de straat over en ze waren op kantoor. Vandaag moet je naar één of ander industrieterrein waar geen openbaar verkeer voorhanden is, of je moet 6 bussen en 2 treinen nemen. Je merkt het, alles moet veel fundamenteler worden aangepakt. Subsidies voor bedrijven die mensen uit de buurt aanwerven oid.

colonne ronald

(2)

er kan inderdaad met bestaande technologie heel wat bereikt worden .
waarom niet een laag gewicht koppelen,aan een kleine brandstofmotor die een lion-batterij oplaadt en ervoor zorgt dat je volledig elektrisch kan rijden!

luc coesens

(3)

Het is een feit dat de auto veel meer is dan enkel een vervoer middel.
De meeste jonge mensen kijken uit naar hun rijbewijs om de "vrijheid" te kunnen proeven die de auto hun schenkt.
Het is ook een status symbool en kan een heuse hobby zijn.
We kunnen het allemaal wel eens zijn dat de vervuiling dat de automobiel met zich meebrengt onhoudbaar is.
Het zal een zeer zware opdracht zijn de auto te verbannen uit onze straten !!
Vooral nu er miljoenen bijkomende auto's op het programa staan in landen zoals China.
Waterstof of perslucht auto's zijn leuk...
Als we maar aan een milieuvriendelijke energie bron kunnen komen om ze te laden!!
De meest realistische oplossing voor de energie die we wereldwijd nodig hebben zullen spijtig genoeg kerncentrales zijn.
Als men bedenkt dat bijvoorbeeld windmolens ook veel fosiele energie absorberen alvorens de eerste gram energie eruit voortvloeit.
Dan nog niet te vergeten de revisies en smering ( onderhoud ) zo een vogel dodend molentje nodig heeft.
We moeten het toegeven dat tot nog toe er geen echt alternatief beschikbaar is.
Uiteindelijk is een kerncentrale nog de meest milieuvriendelijke energiebron.
Het afval kan veilig opgeslagen worden tot er een eind oplossing voor handen is.
Ik denk bijvoorbeeld opslag op de maan, in een ver gevorderd stadium.
Het groene motto om minder te verbruiken en zo minder te vervuilen is ook geen oplossing.
Eigenlijk zouden ze er beter aan doen om enkele zeer milieubelastende praktijken zoals hydraulische machines die elke dag duizenden liters olie de grond in sturen met een uiterlijke gebruiksdatum te beperken.( voor de olie eruit begint te druipen )
Of de verkoop van afgedankt oud vervuilend materiaal naar Africa en andere laatste natuur bezittende landen te laten vertrekken.
We weten allemaal dat kerncentrales de veiligheid van de omliggende mensen bedreigen bij een ongeval of teroristische actie.
Daarvoor zijn oplossingen mogelijk.
Het alternatief van constante vervuiling is ook al geen vrolijke gedachte.
Vooral dat wij in de buurlanden energie zullen moeten kopen geproduceerd uit kerncentrales...


W3ird_N3rd

(4)

luc: kernafval naar de maan sturen gaat niet. Raketten zijn niet extreem betrouwbaar en willen nog wel eens ontploffen bij lancering. Lullig als dat zou gebeuren bij een raket vol kernafval.

Artikel: wat Top Gear wijsheid: in Japan rijden 87% van de treinen op tijd. Maar in Japan zien ze een trein die 1 minuut te laat is al als een "te late" trein, in Nederland is dat 3 minuten en in België 6. En als je trein toch te laat is hoef je niet te betalen en krijg je een pasje zodat je je werkgever uit kan leggen waarom je te laat bent. Gewoon een compleet andere mentaliteit is dat.

Meer Top Gear wijsheid: in Vietnam hebben ze helemaal geen auto's. Nouja, bijna niet. Iedereen heeft daar een motor of scooter. Nog steeds vervuiling, maar wel veel minder per persoon.

Verder ben ik het helemaal met Carl eens dat we er gewoon iets aan moeten doen zodat mensen dichter bij huis kunnen werken. Nu zie je te vaak dat een Rotterdammer in Amsterdam werkt en een Amsterdammer exact hetzelfde hetzelfde werk doet in Rotterdam. Het begint gewoon bij de overheid: stimuleer dicht bij huis werken, zorg dat je geen aansluitingen meer mist in het openbaar vervoer en maak het goedkoper. Te vaak ben je met de auto gewoon goedkoper uit dan met de trein hier, dat moet niet kunnen.

Symoen

(5)

Momenteel schieten de aandelen van het Chinese BYD de hoogte in. De grootste belegger aller tijden Buffet (bijnaam Omaha Oracle) is verleden jaar uit zijn vertrouwde omgeving gestapt en heeft zich bij BYD ingekocht. Reden is dat deze firma voorligt ibt bij de ontwikkeling van verwisselbare en snel oplaadbare batterijen. De batterijen zijn bestemd voor elektrische personenwagens en bezitten een hoge capaciteit. De actieradius ligt daardoor tamelijk hoog. Zelfs als zouden dergelijke technieken toekomst hebben, dient het polutieprobleem bij de producenten van de elektrische energie te worden opgelost. Helaas toeren sommige 'Eureka' schrijvers rond in Disneyland en denken dat batterijen, geperste lucht of water het probleem zullen oplossen.
Ondertussen kunnen we ons afvragen wat het gevolg gaat zijn van het loslaten in onze atmosfeer van de gedurende miljoenen jaren opgeslagen CO2 of de verspreide hopen kernafval met enorm lange reductiedeling. Terwijl leven we wel op een bal pure energie, maar geen mens die weet hoe eraan te komen.

D.Fennema

(6)

De auto van de toekomst heeft een zonnecollector die de energie van warmte omzet en opslaat in chemische energie. Dat zal gebeuren in een caustic soda. De warmte van het zonlicht droogt het soda en als de energie nodig is wordt door water toe te voegen warmte vrij gemaakt. Deze warmte wordt bijvoorbeeld omgezet in de stirling motor waar ik al enige tijd aan werk, welke een hoog Power to Weight Ratio heeft. De technologie voor de zonnecollectoren is al gangbaar en heeft een rendement van ongeveer 90%. De technologie voor opslag van warmte in soda is ook al meer als 100 jaar voor handen. Kijk maar eens op internet naar "SODA Locomotives" (1860). Ook van stirling motoren is de technologie al beproefd. Waar we van af moeten is het enorme vermogen en de snelheid waar we mee verwend raakten. De 2CV met 8 pk (1957) had een topsnelheid van 80 km/u en een zuinigheid waar de beste moderne auto's nog niet aan tippen. Waarom? geen poespas, geen gadgets, gewoon een machine om te vervoeren van a naar b. Geen zware auto, F=m.a Dit is met groene alternatieven haalbaar zonder benzine. (wel een drup olie voor de smering)

dfennema

Stormbeest

(7)

Eerst kochten mensen auto's omdat ze het wilden, toen de meeste mensen een wagen hadden reageerde de maatschappij hierop met ervan uit te gaan dat iedereen de beschikking over een auto heeft, en tegenwoordig ben je haast verplicht een auto te bezitten, aangezien vaak geen rekening meer gehouden wordt met mensen die er géén hebben. Het openbaar vervoer is er bijvoorbeeld in de tweede helft flink op achteruitgegaan, zo is het spoorwegnet flink ingekrompen, veel kleinere spoorlijnen zijn verdwenen. Een betreurenswaardige zaak. De enige vorm van openbaar vervoer die het steeds maar beter doet is de luchtvaart, net dé meest energievretende manier van transport. De trein, tram en bus goedkoper maken gaat volgens mij weinig mensen uit de wagen halen. Er zijn wat de keuze auto /openbaar vervoer betreft voornamelijk twee groepen te onderscheiden: zij die altijd met de auto gaan en met geen stokken de trein, tram en bus in te krijgen zijn, én zij die altijd het OV gebruiken, door overmacht of om principiële redenen. Het goedkoper of zelfs geheel gratis maken van de TTB leidt er nauwelijks toe dat de eerste groep zijn wagen omruilt voor het OV, maar wél dat de tweede groep er meer (voor plezierdoeleinden) gebruik van maakt. Wil men dat mensen hun auto aan de kant laten staan om in plaats daarvan met het openbaar vervoer te gaan, dan moet in mijn ogen eerst en vooral de KWALITEIT verbeterd worden. Deze is tegenwoordig in de meeste gevallen onvergelijkbaar met de auto wat betreft snelheid, onafhankelijkheid en comfort. Maar, zoals dit artikel opmerkt is het struikelblok voor beter openbaar vervoer net dat de auto alle plaats opeist. Een vicieuze cirkel dus.

Mattias

(8)

Interessant om meer dan 10 jaar later nog eens bovenstaand artikel door te lezen. Er is nog steeds een autosalon, nog steeds in het teken van milieu. Het klimaat is er nu als toetje bijgekomen. Bij het artikel is sprake van "Na een jaar of twee moeten die [batterijen] allemaal vervangen worden, en veel eerder al neemt de opslagcapaciteit ervan zienderogen af.", maar dat lijkt me niet helemaal meer juist te zijn. Alsook "met een elektrische auto geraak je hooguit 200 kilometer ver", wat ondertussen een stuk meer is. Het achterliggend idee van het artikel blijft wel volledig overeind. In 2007 werd de kaap van 5 miljoen personenwagens in België overschreden, ondertussen (augustus 2019) zitten we aan 5,9 miljoen.[1]

Ook interessant zijn de recente VRT-artikels over de impact van de auto op het milieu [2] en het klimaat [3]. Vooral het zakken van de CNG-auto in de rangschikking valt op, omdat er blijkbaar meer aardgas/methaan lekt dan gedacht [4]. Dat geen auto nog altijd de groenste oplossing is, komt niet echt aan bod...

[1] https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/voertuigenpark
[2] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08/bijna-geen-verschil-meer-tussen-de-verschillende-type-auto-s-di/
[3] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24/elektrische-wagen-op-batterijen-wint-race-om-groenste-auto-cng/
[4] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/10/methaan-de-snelle-sluipmoordenaar-van-het-klimaat/

Jelle Herrema

(9)

Maar als je dan toch een (zuinige) auto gebruikt neem ik, als is het maar voor mijn gemoedsrust, een paar regels in acht:
- Ik koop nooit een nieuwe auto, maar altijd een tweedehandse alluminium (audi a2);
- Bij reparaties/onderhoud krijgt de garage opdracht gebruikte onderdelen te zoeken op de schroot in binnen- en buitenland.
- Als olie wordt gebruikgemaakt van produkten van Avista Oil (Duitsland) die afgewerkte, bij garages ingezamelde olie opnieuw raffineert en "nieuw" specificaties krijgt
- Uiteraard rij ik op cover-banden, oude banden voorzien van een nieuw loopvlak (ook uit Duitsland, King Meiler) waarvoor maar een derde van de energie en grondstoffen benodigd zijn.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl