« Sneller internet is onmogelijk | Hoofdmenu | Een kerncentrale in je kelder: 40 jaar lang energiezekerheid »

12 december 2007

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Cas Gijzen

Interessante beschouwing, interessante blog ook.
Ben benieuwd wat jij vindt van dit bericht over zonne-energie-mobieltjes (ze ZIJN er dus al) op Ecoluxe.be: 'S116: mobiele telefoon op zonne-energie. Uit China: eerste solar-mobile van Hi-Tech Wealth.' Link:
http://www.ecoluxe.nl/content/0706/s116.htm

Kris De Decker

Bedankt voor het compliment, maar om de redenen aangehaald in de tekst, ben ik niet zo enthousiast over mobiele telefoons met geïntegreerde zonnecellen. In praktijk zullen die dingen overigens ook opgeladen worden bij kunstlicht. Dat is OK als het licht sowieso al brandt, maar van zodra je een lamp gaat aanknippen om je GSM op te laden, gaat de milieuscore van die dingen nog verder de dieperik in. Dan ga je namelijk veel meer energie verbruiken dan wanneer je de oplader gewoon in het stopcoontact steekt.

Professor Alex Van den Bossche, UGent

Wat wij eten, kost ook energie. Wie zich fysiek inspant, heeft meer voedsel nodig - sportlui eten meer. Bovendien is het 'rendement' van een menselijke energiecentrale niet groter dan 25 procent, de rest gaat verloren als hitte. Een energiecentrale is een stuk efficiënter. Het hangt er natuurlijk van af wat je eet.

Om 1 kilowattuur elektriciteit te leveren (bv.10 uur fietsen), moet een mens ongeveer 1 kilogram aan (droge) pasta extra opnemen, of 1,3 kilogram brood. Dat gaat nog. Maar voedingsstoffen als tong bestaan slechts uit 20 procent droge stof en hebben een laag caloriegehalte. Voor de vangst van een kilogram tong is 4 liter dieselolie nodig. Aldus moet je voor 1 kilowattuur elektriciteit 5,3 kilogram tong eten - goed voor 21 liter dieselolie. Een goede elektriciteitsgenerator produceert 1 kilowattuur met 0,2 liter olie en is dus ongeveer 100 keer efficiënter.

Vooral vlees, vis, tropische vruchten en serreproducten vragen veel energie. Behalve de voeding is ook het rendement van de generator van belang. Als men de techniek ten top drijft, kan een door de mens aangedreven generator wel tot 90 procent rendement gaan.

Dit wil overigens niet zeggen dat de fiets als vervoersmiddel niet milieuvriendelijk is. Een fiets is erg licht, terwijl we met een auto bijna 1000 kilogram nutteloos gewicht verplaatsen. De automotor is ook niet zo efficiënt: er is ongeveer 0,5 liter olie nodig voor het leveren van 1 kilowattuur netto mechanische energie.

Professor Alex Van den Bossche, UGent

Renaat Van Hoof

De opmerkingen van dhr. Alex Van den Bossche kloppen op zich. Hij laat echter buiten beschouwing dat de gemiddelde mens in onze maatschappij te weinig lichaamsbeweging neemt, en dit met allerhande negatieve gezondheidseffecten tot gevolg.

Nu zijn er veel mensen die sporten om toch voldoende lichaamsbeweging te krijgen. De evolutie dat aan de ene kant mensen er toe aangezet worden op te sporten en aan de andere kant allerlei toestellen elektrisch worden aangedreven terwijl ze ook door lichamelijke arbeid aangedreven kunnen worden is dan ook absurd.

Het mag dan vanuit het oogpunt van energie-efficiëntie niet altijd beter zijn om apparaten met door het lichaam opgewekte energie aan te drijven, vanuit gezondheidsoogpunt is het dat vaak wel. En indien deze fysieke arbeid als vervanging van sport gebeurt is het ook vanuit het oogpunt van energie-efficiëntie beter.

Het lijkt me dan ook een prima en perfect te verwezenlijken idee om b.v. in fitnesscentra (een vreemd westers fenomeen) de door de bezoekers geleverde energie te winnen om b.v. de verlichting te laten branden.

jacobs Freek

Uiteraard zijn de fossiele brandstoffen veel interessanter qua rendement, maar wat als de prijs onmogelijk hoog wordt? De reserves krimpen en ooit gaat de laatste druppel opgepompd geraken.
Gaan we dan alles in kernenergie steken en ons milieu verzieken voor de komen 100.000jaar?

Piet

Beste professor. Die 75% warmteproductie in het lichaam is GEEN energieverspilling. Ik snap dat een ingenieur vanuit dat perspectief hiernaar kijkt maar biochemisch gezien is het toch wat anders.
Die warmteproductie is bijvoorbeeld nodig om allerlei eiwitten, waaronder enzymen, goed te laten functioneren.

Piet DS

Nee, dat klopt niet. De professor heeft gelijk. Een deel van de energie van ons voedsel wordt gebruikt om ons lichaam op temperatuur te houden, maar als we willen bewegen hebben we meer energie nodig. Dus de berekening van de menselijke efficientie is wel degelijk relevant.

Wat Renaat zegt is echter ook juist, althans in het Westen eten we veel te veel en hebben we meer dan genoeg energie om nog wat toestellen aan te drijven.

Stormbeest

"Voor elk product introduceren we een alternatief met een snoer of batterijen. Wat vroeger een wijnkelder was, is vandaag een "wijnbewaarkast". Wat reeds geautomatiseerd is, wordt steeds verder geautomatiseerd: zoek nog maar eens een auto waarvan de raampjes manueel kunnen worden open- of dichtgedraaid. Geen enkele wet verbiedt straks het ontstaan van de elektrisch aangedreven paraplu of de automatisch openvouwende zakdoek. Vooruitgang, of pure gemakzucht?"

Volledig mee eens. Het loopt echt de spuigaten uit. Nog even, en onze handen zijn volstrekt overbodig geworden. Die extreem doorgevoerde automatisatie heeft trouwens nóg een nadeel: steeds grotere afhankelijkheid van stroom, en dus ook grotere problemen als de stroom wegvalt. Moderne auto's die te water raken zijn doodskisten voor de inzittenden als de stroom in de wagen uitvalt, aangezien de raamjes niet meer met de hand kunnen opgedraaid worden. En wie elektrische rolluiken heeft kan ze niet meer op- en neerdoen bij een stroomuitval.

Nic. Pleumekers

"Wat wij eten, kost ook energie", aldus in een eerdere reactie Prof Van den Bossche, die daar overigens wel terecht aan toevoegde, dat het "ervan afhangt wat er gegeten wordt".
Het kan namelijk echt ook helemaal zonder dat elders energie opgewekt wordt.
Een fruitariër voedt zich met uitsluitend onverhitte, oftewel rauwe, vruchten en die kan makkelijk elke dag een aantal uren op de fiets tegen weer en wind in.
Hoe ondergetekende dat kan weten?
Tja, uit eigen ervaring dus.
Waar het wel 'n beetje om gaat, is ervoor te zorgen, dat er ook vruchten bij zijn, die wat meer vet bevatten, omdat vet de energieleverancier bij uitstek is.
Als zodanig komen in de gematigde klimaatstreken in de eerste plaats noten in aanmerking; niet voor niets wordt zowel uit hazelnoten als uit walnoten olie geperst; die zit er dus ruimschoots in en dat is allemaal onverzadigd vet met een flinke energieleverantie.
Meestal nemen fruitariërs er nog een of meer avocado's bij en die staan er ook om bekend, dat ze heel wat vet bevatten. Maar om die uit de warmere streken, waar ze groeien, hiernaartoe vervoerd te krijgen, moeten veelal wel motoren aan het draaien gebracht worden, zij het dat 't de hoogste tijd wordt, dat dit soort klussen, zolang ze nog voorkomen, weer met zeilschepen en eventueel met galeischepen opgeknapt gaan worden.
Al bij al kan het dus beslist 100% milieuwinst opleveren, het gebruiken van spierkracht voor energieopwekking.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Abonneer

Offline lezen

  • LTM-boek-nederlandstalig

De Hefboombijl