Een download is geen compact disc.
Het initiatief van de muziekgroep Radiohead om de fans zelf te laten beslissen hoeveel ze betalen voor het downloaden van het nieuwe muziekalbum 'In Rainbows', is volgens de meeste commentatoren uitgedraaid op een commerciële mislukking. Ze dwalen. Puur economisch bekeken heeft een download geen enkele waarde.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
USB platenspelers kan je online bestellen bij Conrad België of Conrad Nederland.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Is een Radiohead-cd maar 1,5 euro waard?", titelde een krant. Want uit een analyse van het onderzoeksbureau ComScore blijkt dat de ongeveer 1 miljoen downloaders gemiddeld nog geen 1,5 euro betaalden voor het album.
Maar een download is geen compact disc: de geluidskwaliteit is ondermaats, en de levensduur is beperkt door de snelle evolutie van de informatica. Bovendien is het de consument verboden om een digitaal aangekocht album verder te verkopen, zodat hij onmogelijk een deel van zijn investering kan recupereren op de tweedehandsmarkt. En aangezien je een digitaal bestand een oneindig aantal keer kan kopiëren zonder meerkost, heeft het strikt economisch bekeken geen enkele waarde.
Het internet als radiostation
Als we de prijs van 1,5 euro naast een fenomeen als Deezer zetten, waar je niet alleen de muziek van Radiohead maar élk album gratis kan beluisteren, kan je stellen dat 1,5 euro een faire prijs is. Deezer betaalt de auteursrechten door de op de site getoonde advertenties. De sleutel tot dat geniale zakenmodel is dat je de muziek er niet kan downloaden, alleen uploaden. De luisteraars zorgen dus voor de vervollediging van de jukebox, maar verwerven (of stelen) niets.
Op die manier wordt er een duidelijke muur gezet tussen het bezitten van muziek (via een download of - superieur daaraan - een compact disc) en het louter beluisteren van de muziek, zoals dat ook op de radio kan. Met andere woorden: het internet als radiostation. En omdat de luisteraar op de site moet blijven om de muziek te beluisteren, is dat een gedroomd kanaal voor adverteerders.
Misschien zijn het niet zozeer de platenmaatschappijen die moeten vrezen voor hun toekomst, maar de radiostations.
UPDATES : Andere
interessante (legale) online jukeboxen zijn Musicovery en Imeem (voor die laatste is een gratis registratie vereist). JukeFly geeft je de mogelijkheid om je muziekcollectie vanop afstand te beluisteren.
© Kris De Decker (dank voor de tip, S. ! --> netologie)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lees meer op Lowtech Magazine :
Bits en bytes laten zicht niet bezitten : waar is de tweedehandsmarkt voor digitale producten?
Een mailtje voor het nageslacht : de levensduur van digitale informatie is extreem kort.
Waar blijft de digitale bibliotheek?
Een fabriek op je bureau : straks gaan we ook apparaten downloaden en uitwisselen.
E-mail in de 18e eeuw : het internet is meer dan 200 jaar oud.
Startpagina / Alle artikels / Artikels computers en internet / Blijf op de hoogte via e-mail
Reacties
U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.