Een dikke terreinwagen of een snelle sportwagen zijn straks helemaal passé. Wie in de 21ste eeuw de show wil stelen in het verkeer, kiest het luchtruim.
Het fileleed lijkt maar één oplossing te kennen: minder auto’s. Maar een aantal ingenieurs bekijkt het probleem driedimensionaal. Terwijl het gepeupel zich met een slakkengang over de verstropte snelwegen voortbeweegt, zoeft de elite daar binnenkort overheen. Volgende maand komt de eerste vliegende schotel op de markt, en soortgelijke tuigen zijn in ontwikkeling. Maar het is net als met autoreclames: er is altijd maar één exemplaar te zien.
Vliegende schotels
Het Amerikaanse bedrijf Moller brengt in oktober een vliegende schotel (video) op de markt. De M200G Volanter is uitgerust met zes straalmotoren, haalt een snelheid van 80 kilometer per uur en vliegt drie meter boven de grond – voldoende om over de files heen te zoeven, of om van je jacht naar het strand te vliegen.
De fabrikant promoot het tuig als de ultieme “off-road” terreinwagen, superieur aan de populaire SUV’s. Rotsen, rivieren, hekken of slagbomen vormen immers geen hindernis meer. Door de vlieghoogte te beperken, ontsnapt de schotel aan regulering door de luchtvaartautoriteiten.
500 kilometer per uur
Dezelfde fabrikant werkt ook aan een ‘vliegende auto’, die vier passagiers kan vervoeren: de M400 Skycar. Het tuig stijgt verticaal op, door de vier straalmotoren te draaien (het principe van de Harrier Jump Jet, een gevechtsvliegtuig). De Skycar is 6 meter lang, heeft een autonomie van 1.200 kilometer en haalt een snelheid van 500 kilometer per uur. De vleugels kunnen, net als het dak van een cabriolet, automatisch worden opgevouwen om het ding in de garage te rijden. Het wordt voorgesteld als een vliegtuig dat de auto kan vervangen: driedimensionale in plaats van tweedimensionale mobiliteit. Geen last van files of maximumsnelheden, zo stelt de fabrikant. De Skycar zou ook dienst kunnen doen als ambulance, vermeldt de constructeur nog.
Mini-jachtvliegtuig
Echt rijden kan de Skycar echter niet. Het gaat eerder om een mini-jachtvliegtuig dan om een vliegende auto. Met de kruising tussen een vliegtuig en een auto (een tuig dat zowel kan rijden als vliegen) wil het niet zo goed lukken. Er wordt al een eeuw aan gesleuteld, maar het resultaat is telkens een niet zo goed vliegtuig en een niet zo goede auto. Een van de ontwikkelaars is ‘Terrafugia’, dat een compleet design heeft uitgewerkt en sinds begin dit jaar op zoek is naar het nodige geld om begin 2008 een eerste prototype te bouwen: de 'Transition'. Met een druk op de knop vouwen de vleugels open en kan je de file ontvluchten.
Vliegende voetgangers
Een andere trend is de vliegende ‘voetganger’. Zowel in Duitsland als in Zwitserland wordt gewerkt aan een soort batman-pak. De bestuurder gespt in dit geval simpelweg een stel vleugels met miniatuur straalmotoren om. Yves Rossy, een voormalige Zwitserse jachtpiloot test de technologie al 7 jaar en heeft 30 vluchten achter de rug. De vliegende Zwitser haalt snelheden van 200 kilometer per uur en stuurt met zijn lichaam. Het Duitse bedrijf ESG Elektroniksystem heeft onlangs een gelijkaardig pak voorgesteld, de Gryphon. Het is bedoeld voor militaire operaties en beschikt ook over bagageruimte.
Het is allemaal best opwindende technologie voor avontuurlijke zielen, maar het valt moeilijk voor te stellen hoe het verkeer enigszins gedisciplineerd kan verlopen als auto’s en voetgangers zich straks kriskras door de lucht voortbewegen. Om nog maar te zwijgen van het lawaai, de ongevallen en het brandstofverbruik die daar bij horen. De huidige verkeerschaos lijkt opeens zo erg nog niet.
© Kris De Decker
Foto's: © Popular Mechanics / © ESG Elektroniksystem
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Updates:
1. De New York Times heeft nog een vliegende voetganger gespot: Jeb Corliss. Zijn pak is geïnspireerd door eekhoorns.
Verwante artikels:
- Wonen in de wolken : het zeilschip van de 21ste eeuw
- Zachte auto's voor zwakke weggebruikers : pechvogels die voor onze wielen opduiken, kunnen op weinig genade rekenen
- Vrachtwagens met trappers : een nieuwe generatie vrachtfietsen
- Hoe leven we in het jaar 2000? Toekomstvoorspellingen uit het verleden
- Eén planeet is niet genoeg : hoe maken we Mars bewoonbaar?
- Trolleybussen en trolleytrucks : elektrisch transport voor een koopje
- De heruitvinding van het wiel : het gemotoriseerde monowiel
- Elektrisch vliegtuig twee keer zuiniger dan elektrische auto
Startpagina
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
Reacties