De gele koolzaadvelden die de jongste jaren overal in Europa verschijnen, zien er heel milieuvriendelijk uit. Maar schijn bedriegt.
Volgens een studie van nobelprijswinnaar Paul Crutzen stoot brandstof gebaseerd op koolzaadolie tot twee keer zoveel broeikasgassen uit als traditionele diesel of benzine. Ook de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) wil dat de Europese Commissie snel ophoudt met het stimuleren van biobrandstoffen: "De remedie is erger dan de kwaal".
|
Bioethanol gemaakt uit graan scoort nog slechter, met een uitstoot van 1,3 tot 2,1 keer de emissies van fossiele brandstoffen. Biobrandstof gemaakt uit maïs is goed voor 0,9 tot 1,5 keer de uitstoot van benzine. Het enige energiegewas dat een (iets) betere score haalt dan klassieke benzine is suikerriet (0,5 tot 0,9). Dat wordt echter niet geteeld in Europa.
Lachgas
Biobrandstoffen worden voorgesteld als 'klimaatneutraal', omdat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding ervan door de planten uit de lucht wordt gehaald. Het zaaien, oogsten en distilleren van die biobrandstof vraagt echter bijhoorlijk wat werk van machines, zodat er toch CO2 de lucht in gaat. Wat Crutzen en zijn collega's echter berekenden, was een nieuwe factor: het lachgas dat uit de bodem vrijkomt bij het gebruik van kunstmest. Lachgas heeft een opwarmend effect dat 296 keer sterker is als dat van koolstofdioxide. Daardoor buigt het al twijfelachtige voordeel van biobrandstoffen om in een duidelijk nadeel. Biobrandstoffen bedreigen ook de voedselvoorziening en stimuleren het kappen van regenwoud.
Hartmut
Michel, een andere nobelprijswinnaar chemie die gespecialiseerd is in
fotosynthese, hield eerder deze maand een vurig pleidooi tegen
biobrandstoffen in de Spaanse krant El País. Michel wil dat de Europese
Unie haar voornemen om in 2020 tien procent van de brandstoffen uit
energiegewassen te halen, weer intrekt. Hij wijst erop dat het
energierendement van energiegewassen tussen de 0,15 en 0,30 procent
ligt, terwijl dat van zonnepanelen tussen 15 en 20 procent bedraagt.
"Dit is geen persoonlijke mening", stelt de chemicus: "Het volstaat om
de rekensom te maken."
Tweede generatie biobrandstoffen
Hartmut Michel gelooft evenmin in biobrandstoffen van de tweede generatie, waarbij de hele plant (inclusief de cellulose) wordt omgezet in energie. De enige rol die hij ziet weggelegd voor energiegewassen is de productie van primaire energie, voor verwarmingsdoeleinden of elektriciteitsproductie. Zo wordt het energie-intensieve proces van distillatie tot autobrandstof vermeden, waardoor de efficiëntie met een factor drie tot vier stijgt. Ook de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) bracht deze maand een rapport uit waarin het zich tegen de ontwikkeling van biobrandstoffen keert (UPDATE: deze link schijnt niet meer te werken).
© Kris De Decker / Foto's: © Joint Research Centre
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE februari 2008 : Biobrandstoffen brengen 17 tot 420 keer meer CO2 in de lucht dan ze besparen. Dat blijkt uit twee onderzoeken
in Science. De wetenschappers brachten ook de ontbossing in rekening
die veroorzaakt wordt door het aanplanten van energiegewassen. Lees ook
het opiniestuk van George Monbiot : biobrandstoffen van de tweede generatie zijn evenmin een oplossing.
UPDATE oktober 2007 : Het lijstje invloedrijke tegenstanders
van biobrandstof blijft groeien. Jean Ziegler, een expert van de
Verenigde Naties, noemt eind oktober biobrandstof "een misdaad tegen de mensheid".
De professor sociologie wijst naar de oplopende voedseltekorten in de
derde wereld ten gevolge van de fors stijgende voedselprijzen. Hij wil
dat de productie van biobrandstoffen voor 5 jaar wordt gestopt, tot er
een manier is gevonden om de 'groene' brandstof te produceren uit
niet-eetbare biomassa (zoals het afval van landbouwgewassen).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lees meer :
Laat de algen met rust : de tweede generatie biobrandstoffen is nog erger dan de eerste
Biobrandstoffen : rijden of eten?
De verticale boerderij : kunnen glazen wolkenkrabbers de steden van voedsel voorzien?
Auto's op gebakken lucht : na de hype over waterstof, is er nu de auto op lucht
Vliegende auto's : het verkeer gaat driedimensionaal
Vrachtwagens met trappers : een nieuwe generatie vrachtfietsen
Energie in overvloed : dag en nacht energie van de zon
Waarom de elektrische auto geen toekomst heeft : Snelle oplaadtijden voor elektrische auto's worden enthousiast onthaald, maar ze leiden tot enorme pieken in het elektriciteitsverbruik
Trolleybussen en trolleytrucks : elektrisch transport voor een koopjeMag het een zuinig lampje minder zijn? Hoe effectief is ecotech?
Houtgasauto's : rijden op brandhout
Blijf op de hoogte via nieuwe berichten via e-mail, feed, twitter of facebook.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reacties