We evolueren naar wegwerpauto's.
Auto's bevatten steeds meer microprocessoren en worden na een ongeval sneller dan ooit 'perte totale' verklaard. ,,Een auto kan er in onze ogen nog heel goed uitzien, maar als er intern te veel schade is aan de elektronica worden de herstellingskosten snel groter dan de restwaarde van het voertuig", stelt Bert Mons van Federauto, de belangenvereniging van de herstelmarkt.
Een frappant voorbeeld zijn airbags. Nieuwe wagens hebben steeds meer airbags ingebouwd. Als de auto in een ongeval betrokken raakt, moeten die allemaal vervangen worden. Dat kost erg veel geld, wat maakt dat zo'n nieuwe auto na een botsing eigenlijk per definitie 'total loss' is, ook al is er daarnaast nauwelijks schade.
,,Als de klant in fout is of geen omniumverzekering heeft, worden die airbags gewoon niet vervangen", zegt Julien Meganck van de bond van garagehouders. ,,De klant ondertekent dan een papier dat de garagehouder van die verantwoordelijkheid vrijstelt."
Kris De Decker (De integrale versie van deze tekst verscheen in de krant De Tijd van 15 maart 2007, pagina 16)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lees meer op Lowtech Magazine :
- Een groene auto uit 1949 : de Citroën 2CV
- Auto's op gebakken lucht : na de hype over waterstof, is er nu de auto op lucht
- Vliegende auto's : een SUV is straks helemaal passé
- Bits en bytes laten zich niet bezitten : waar is de tweedehandsmarkt voor digitale producten?
- Een wereld zonder vrachtwagens : ondergronds transport door buisleidingen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
Laatste reacties