« Voordrachten herfst 2018 | Hoofdmenu

01 september 2018

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

koen Vandewalle

(1)

Ik ben twintig jaar geleden nog technisch-commercieel adviseur geweest voor een grote Duitse fabrikant van persluchtautomatisering.

Alles wat moet bewegen, pompen, vervoeren, snijden, hakken, zagen, klemmen, blazen, afzuigen, nagelen... kan je rechtstreeks en gemakkelijk met perslucht aandrijven.
Een van de mooiste toepassingen die ik gezien heb, was een volledig pneumatisch aangestuurde tampon-drukpers, waar men dekseltjes mee bedrukte.

Hèt leuke en duurzame van die technieken is dat je het eigenlijk tot het einde der tijden kunt repareren en ombouwen, omdat de onderdelen demonteerbaar zijn.

Maar ja, nu wil men overal motortjes met frequentiesturing. Bzzzz in plaats van Pssss.

Jeroen Bon

(2)

Hier een berekening met FORMULES voor Energie-opslag d.m.v. Perslucht (en ook andere opslagmethoden)
https://www.davdata.nl/energie.html#pers

bart

(3)

bij mij valt de frank richting mdi. al jaren bezig met ontwikkeling, maar helaas nog geen auto op de markt in nederland.

https://www.mdi.lu/

kris de decker

(4)

@ Bart

Perslucht is niet erg geschikt voor mobiele toepassingen zoals auto's. Energiedensiteit is in dat geval cruciaal.

De luchtdruk verhogen om het opslagvolume te beperken is bij mobiele toepassingen ook niet echt een optie, want een auto heeft niet dezelfde nood aan warmte en koude als een huishouden.

Ik heb het idee dat al die aandacht voor de persluchtauto-die-er-maar-niet-komt de technologie in een slecht daglicht heeft geplaatst. Terwijl ze voor stationaire toepassingen dus wel potentieel heeft.

Auto's zijn bovendien inefficiënte ondingen, het maakt niet uit welke motor of opslagtank je er instopt.

Wim Baes

(5)

PSA peugeot/citroen kwam een 6 tal jaar geleden al met een prototype. Het kwam toen niet op de markt omdat de ontwikkelingskosten te groot waren en subsidies enkel gingen naar electrische wagens.

https://www.groupe-psa.com/en/newsroom/automotive-innovation/hybrid-air/

Didier Grimonprez

(6)

De Franse startup Air4Power, een samenwerking van AIA (Frans architecten- en ingenieursbureau, met een personeelsbestand van meer dan 600) met
Lightsail Energy, ontwikkelt een duurzame oplossing voor onze steden. Energie van wind en zon wordt opgeslagen als perslucht en levert groene stroom
wanneer gewenst, maar ook warmte (fase van het persen) en koelte (fase van ontspanning) en perslucht als aandrijving voor kleine stadsvoertuigen. Zo wordt een
rendement van 90% benaderd.Sinds voorjaar 2017 is Air4power met een demonstratie van zijn systeem. De compressie en decompressie worden gemaakt door een RAES-machine ("Regenerative Air Energy Storage") van LightSail Energy, die 75% rendement haalt. Het demonstratiegebouw staat op het eilandje Ile d'Yeu nabij Nantes (Franse Loirestreek). Laatste nieuws: Lightsail Energy heeft zijn project voor persluchtopslag in de koelkast gestopt en verkoopt alleen nog hoge-druktanks, vanwege financiële en technische problemen. (bron) Ook www.air4power.com is niet meer toegankelijk ... Documentatie over Air4power hier: https://docplayer.fr/19664032-Air4power-l-energie-inspire-l-architecture-le-batiment-respire-durablement.html

Lan Bir

(7)

Mocht je het drukvat ondergronds kunnen inwerken en het warmte/koudeprobleem kunnen opvangen speelt de omvang weinig rol.

Kan je de historische mazouttank vervangen door een compressietank.

koen Vandewalle

(8)

@ Didier (6). Enige tijd geleden (ik denk 10 jaar of zo) las ik ooit een verklaring van iemand die een ontwerpje van hydraulische windturbines bestudeerde, dat die bedreigd werd.

Met de combinatie van conventionele hydraulische drukken (200 bar tot 310 bar) zou je perfect isotherme (trage) en adiabatische (snelle) compressie van lucht kunnen realiseren, afhankelijk van de beoogde toepassing.
Dus koelen, verwarmen, energieopslag.... met materialen die vrij in de handel beschikbaar zijn.

Anderzijds: een drukvat van 300 bar, naast een tank benzine in een camionette, wil ik niet in een ondergrondse parkeergarage aantreffen.
Je zou er ook een loodjesgeweer met bollen van een kilogram kunnen mee maken. Bereken de acceleratie in een luchtdrukkanon met een loop van 2 meter.

Grootschalige of kleinschalige toepassingen van die techniek maken niet zo veel verschil als je het materiaal ervoor in de winkel kunt kopen.

roland

(9)

"Volgens een aantal onderzoekers biedt een kleinschalige toepassing van perslucht een praktisch alternatief voor autonome energieproductie"
- Autonoom ook voor de seizoenen of alleen dag/nacht?

"energie opslaan door water omhoog te pompen. In tegenstelling tot pompcentrales worden er geen grote gebieden onder water gezet"
- De grootte van het gebied is afhankelijk van de opslag omvang!

"voor een huishouden met een elektriciteits-verbruik van 6.400 kWh per jaar bekomt een opslagvolume van 0,55 m3 bij een luchtdruk van 200 bar."
- met welke opslag omvang en voor zo'n 10.000 euro?

kris de decker

(10)

@ roland

10.000 euro kostprijs komt uit een van deze bronnen:

Petrov, Miroslav P., Reza Arghandeh, and Robert Broadwater. "Concept and application of distributed compressed air energy storage systems integrated in utility networks." ASME 2013 Power Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2013. https://eddism.com/wp-content/uploads/2014/10/Paper-EDD-Concept-and-Application-of-Distributed-Compressed-Air-Energy-Storage-Systems-Integrated-in-Utility-Networks-July-2013.pdf

Tallini, Alessandro, Andrea Vallati, and Luca Cedola. "Applications of micro-CAES systems: energy and economic analysis." Energy Procedia 82 (2015): 797-804. https://ac.els-cdn.com/S1876610215025758/1-s2.0-S1876610215025758-main.pdf?_tid=92b2b3a2-6a66-4e6c-9b45-a7193ef68b3e&acdnat=1536250357_1f2d522ffdbd1790b78a6a10455ef059

Koen Develter

(11)

Ik vind het toch een fascinerend artikel. Ik zie trouwens nog een voordeel; je hebt niet per se elektriciteit nodig om de batterij te laden. Met mijn fietspomp haal ik makkelijk 4 bar, dus kun je zo'n modulaire batterij m.i. ook laden met een mechanische mini-windmolen of met een roeitoestel uit de fitness (ok, meer dan één of twee modules zul je er niet mee laden, maar alle beetjes helpen zeker?)

Bart Van Hecke

(12)

Indien het lucht gecomprimeerd wordt op een koude plaats en geëxpandeerd op een warme plaats, kan er zelfs energie gewonnen worden. Zo kunnen er energieoverschotten in Ijsland, Noorwegen, Schotland, … gebruikt worden om lucht samen te persen. Deze zou dan eventueel met schepen naar andere landen getransporteerd worden om daar energietekorten op te vangen, energie te produceren of als koeling te dienen. Pijpleidingen kunnen ook indien de vraag en aanbod groot genoeg is in verhouding tot de afstand. Dit kan ook meer lokaal. Zo kan lucht gecomprimeerd worden om voor ruimte- en waterverwarming te zorgen en geëxpandeerd worden op verder gelegen warmtenetten. Zo zou België in de winter een exporteur kunnen worden van perslucht door de grote warmtevraag en in de zomer een importeur. Dit houdt in dat het elektriciteitsnetwerk meer gebruikt(belast) wordt. Een persluchtinfrastructuur opbouwen om enkele dagen per jaar onze energieoverschotten of tekorten in op te slaan is waarschijnlijk economisch en ecologisch niet rendabel. Een persluchteconomie opbouwen die dan kan gebruikt worden om onze energieoverschotten of tekorten in op te slaan is dit waarschijnlijk wel, rekening houden dat we onze CO² uitstoot enorm zouden moeten verminderen.

Boudewijn Geutjes

(13)

Volgens mij te veel bewegende delen die ook onderhoud nodig hebben. Lage rendementen van turbines wanneer je op deelbaar draait. En dan zit je nog met het feit dat drukvaten op hoge druk keuringsplichtig zijn. Helemaal als je de warmte in huis wil gebruiken denk ik dat het aanbod aan duurzame energie in de periode dat je de warmte nodig hebt het kleinste is en dat er dus niks is om op te slaan.

Ik vrees dat kleinschalig te veel nadelen kent. Wel weer een leuk stuk om te lezen met zaken waar ik nog niet bij had stil gestaan.

Niro Ji

(14)

Even als ongeïnformeerde leek. Wat als je nu een compressietank binnenin een geisoleerde decompressietank bouwt? Verhoogt dit niet ook de efficientie ? De warmte van compressie verwarmt de decompressieruimte op en bij decompressie omgekeerd. I.d.d. zal er ooit een energie overschot ontstaan dat weer voor (lauw)warmwater e.d. kan worden gebruikt.

Ceriel

(15)

Hoezo "Met 57 cylinders daalt de efficiëntie tot ongeveer 70%."?

De onderzoekers (Alami, Aokal, Abed, Alhemyari) houden 0,36 kWh per cylinder aan, of ze nu 453 cylinders hebben of 57 volgens tabel 4:

7,0 Ah × 24 V = 168,0 Wh ÷ 453 cylinders ≅ 0,371 Wh
4,2 Ah × 24 V = 100,8 Wh ÷ 273 cylinders ≅ 0,369 Wh
1,125 Ah × 24 V = 27,0 Wh ÷ 74 cylinders ≅ 0,365 Wh
0,875 Ah × 24 V = 21,0 Wh ÷ 57 cylinders ≅ 0,368 Wh

Volgens mij nemen de onderzoekers de stelling aan dat sequentieel ontladen van meerdere cylinders zich lineair verhoudt tot het vermogen van 1 cylinder.

Erg snugger zijn ze overigens niet om Hüttinger, een tentoonstellingsontwerper en -bouwer, aan te duiden als de fabrikant van een "air turbine/electrical generator assembly". De "air turbine" is een luchtdruk motor van PTM mechatronics en de "electrical generator" is de "GR 63x55" brushed DC motor van Dunkermotoren .

Ceriel

(16)

Wat is overigens de bron van "De maximale elektrische efficiëntie van het modulaire opslagsysteem (met 3 cylinders) is ongeveer 77% bij een luchtdruk van 3 bar."?

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)

Abonneer

De Hefboombijl