Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Het is jouw energie: de spierkrachtcentrale | Hoofdmenu | Energie-efficiëntie maakt blind »

16 mei 2017

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Henk van Broekhuyzen

(1)

Terwijl je de trap afloopt een touw meetrekken dat in een lus een generator aandrijft.

Dus: gebruik van "arbeidsvermogen van plaats" die anders verspild wordt.

Niels Gorisse

(2)

Mooi project zeg, te gek. Ik vermoed alleen dat een flatgebouw in de basis niet erg geschikt is om ecologisch verantwoord te maken, aangezien dé energie in de basis van de zon komt (allereerst zonnecollectoren, en in tweede instantie zonnepanelen) en dat heb je nu eenmaal weinig op een flatgebouw als je niet de zijkant gebruikt.

De zon en niet menselijke kracht is denk ik de grootste bron, want dat we allemaal in de sportschool zitten, zie ik niet echt om me heen, dus ik hoop dat dit van de grond komt.

Qua human energie, wel eens dit filmpje gezien https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ ? Dat gaat weliswaar over warmte -iets wat zeker nooit elektrisch kan op realistische schaal- maar het zet wel mooi in perspectief hoe weinig energie je als mens kunt opwekken. Ik zat vorig jaar in Parijs bij de klimaatconventie op zo'n fiets; de gemiddelde bezoeker kon niet meer dan 200 watt opwekken en dan ook maximaal een minuut; ik kon alleen de 500 watt aanstippen voordat ik er werd afgesleurd door een medewerker (want dat kon de lamp die werd aangestuurd niet aan). Maar, 200 watt is mooi voor je mobieltje en laptop, maar buitenschalig verwaarloosbaar om een lift te bedienen of voor warmte (koken, warm water, douchen).

Ik heb zelf via crowdfunding enkele gravity light setjes gekocht, misschien nuttig om als basis te gebruiken voor de liften? Daar zit een paar jaar research in, dus ideaal om die concepten te bekijken wellicht.

Verder: Kris duizend maal dank voor je relativeringen op je site, echt te gek.

Rudy Martens

(3)

Prachtig project!

De grootste uitdaging is volgens mij om die biogasinstallatie in de kelders explosievrij te installeren. De biogasinstallatie naast het gebouw installeren zou veiliger zijn, ook voor de periodieke reinigingsbeurten (doordringde geur...). De kelderruimten komen dan vrij voor talrijke andere mogelijkheden (warmteboilers, noodenergie opslag in Edison accumulators, enz...).

De Bruyckere Jo

(4)

Als liften vandaag idd redelijk wat verbruiken (geen idee!), dan hier een energiezuinig alternatief, zou ik denken:
Na het drukken op de knop, wordt in een vat dat als countergewicht dienst doet water bijgevuld of afgelaten, waardoor het countergewicht (dat via katrollen bovenin de liftschacht dmv kabels verbonden is met de liftcabine) vanzelf naar boven of beneden gaat, omgekeerd evenredig met de lift. Het lijkt zo simpel dat het waarschijnlijk al bestaat, maar ik post het hier voor de zekerheid toch maar eens...
Ook hier kan de verplaatsingsenergie van dit zwaar gewicht ook nog eens in elektriciteit omgezet worden. Ik zou denken dat dat meer energie oplevert dan het kost om dat vat bij te vullen/af te laten. Heb ik zonet het perpetuüm mobile uitgevonden? Gewoon dag en nacht die lift laten op en neer laten gaan, of er nu mensen in zitten of niet?😀 Ergens mis ik iets...
Mvg, Jo DB

Boudewijn

(5)

De bewoners moeten 6u per dag energie opwekken. Er zijn mijn inziens toch niet veel mensen die 6u per dag bezig zijn met fitnessen en dergelijke of het zien zitten om het te doen. Het zijn misschien allemaal sportschool studenten ofzo?

mathias

(6)

Zeer interessant project! Er zal en kan in ieder geval veel uit geleerd worden.

Worden verwarming van de kamers en van het water om zich te wassen ook in vraag gesteld?

Ik bedoel: wordt de optie overwogen om geen verwarming te voorzien en enkel koud water om zich te douchen? Het zijn ten slotte studenten die zouden toch tegen een stootje moeten kunnen? (En het schijnt ook gezond te zijn, ik heb net een boek gelezen over Wim Hof).

Is er ook regenwateropvang voorzien? Als je geen water moet opwarmen dan heb je ook minder zorgen over legionella en dergelijke. Dan kan je met regenwater douchen.

Thomas

(7)

Een interessant project, ik volg dit met veel plezier...

Enkele aantekeningen:

-wordt de biogas plant ook geïsoleerd om de gasproductie te verbeteren? (naar analogie met de isolatiefornuizen)
-wordt de afgevoerde biomassa gebruikt als meststof?
-kan de zuidmuur omgevormd/ benut worden tot een thermische massa?
-wordt er gebruik gemaakt van (natuurlijk opgewekte) convectiestroming om warmelucht te verspreiden (of het gebouw te koelen)
-is het gebruik van een (natuurlijke) warmtepomp "toegelaten"?
- wordt de spierkrachtcentrale aangevuld met windturbines?
-wordt regenwater opgevangen op het dak? (~ook dit is potentiële energie)
-wordt afvalwater meerdere malen benut (~douchewater wordt toiletwater,...)

sietz leeflang

(8)

Ook mijn bewondering voor de keuze van het Utrechtse project! Mijn voorganger Thomas op nr 7 in deze reeks reacties vraagt: wordt er gebruik gemaakt van (natuurlijk opgewekte) convectiestroming om warme lucht te verspreiden of het gebouw te koelen. Toen ik dit las dacht ik aan de in 1983 ontworpen en gebouwde zonneschoorsteen van De Twaalf Ambachten die diende voor ventilatie en die 25 jaar later in tweevoud en dan in een formaat waar een forse bouwkraan voor nodig was op het dak verscheen van ROC Twente (Hengelo). Daar zijn de twee grote zonneschoorstenen nu onderdeel van de klimaatbeheersing. Misschien iets voor het project in Utrecht? E.e.a. met foto en tekeningen te vinden op: http://www.de12ambachten.nl/pdf/nieuwsbrief%20154.pdf
Sietz Leeflang.

GerardP

(9)

Lang leve de industriele revolutie dat we ineens 6 uur van onze tijd overhouden om nuttig te besteden (lees: werken, studeren, vrije tijd, slapen, etc.).

Leuk als kunstproject, maar voor de rest zie ik er geen enkele praktisch toegevoegde waarde voor in onze hightech-maatschappij.

@HeNRGi

(10)

Goed om te zien dat er bij dit concept wordt ingezet op energiebesparing en dat er niet alleen energiefietsen worden ingezet.

Desalniettemin een kritische kanttekening: de mens als energiebron is niet per definitie altijd een goed idee. Als normaal mens kun je bijvoorbeeld 8u lang 75W op de pedalen zetten. Doe je dat elke dag, zonder daarvoor extra eten, dan val je ca 7 á 10 kg per maand af. Dat hou je dus niet lang vol: je moet extra eten. En dat brengt extra CO2 emissie met zich mee, bij een gemiddeld westers dieet zo'n 2,7 tot 3,9 kgCO2e per dag. Stel nu dat je met die pedalen elektriciteit op een energiefiets opwekt. Dat is erg inefficient: het levert ca 0,16 - 0,34 kWh elektriciteit op. Omgerekend is de emissie 8-25x de emissie van elektriciteit uit een kolencentrale en voor een gemiddeld Nederlands gezin van 2,2 personen heb je (zonder energiebesparing) zo'n 11-24 fietsers elk etmaal in dienst, die elk een shift van 8u doen om alleen al het elektriciteitsverbruik op te wekken.

Berekeningen alhier: https://twitter.com/HeNRGi/status/864210408642662400

frenine

(11)

Goeie grap, slechts 6 uur per dag energie leveren. Dat is 6x7 is 42 uur per week? Ik mag braaf 40 uur per week werken, maar als ik het goed begrijp kan ik bij jullie ook gewoon rondkomen en hoef ik per week maar 2 uurtjes extra energie te leveren?
Overigens energietechisch: had ik het goed begrepen dat een gezond iemand continue 150 watt kan opwekken? Dat zou inhouden dat je in 6 uur 0,9kWh opwekt. Genoeg voor 2 bakjes koffie?
Hopelijk begrijp ik een heleboel verkeerd, in ieder geval veel succes gewenst!
(dat bedoel ik niet vervelend, ik wil niemand afkraken met m'n vraagtekens bij een en ander)

Micheil de Pooter

(12)

Weerzinwekkend idee. De middeleeuwen zijn echt terug !
De mens als molenpaard. Weinig kritische attitude van Kris dit keer.

Koen Vandewalle

(13)

Hoe meer je doordenkt en doorrekent, hoe griezeliger het allemaal wordt.

Een dagje stevig doorwerken, en je hebt 0,9 kWh geproduceerd.
Terwijl iedereen dan aan het zwoegen is als een Romeinse Galeislaaf, kunnen ze praten over de goede oude tijd, waarin ze met het vliegtuig op reis gingen. Naar Rome, of naar Egypte, of nog beter: Naar Peru, waar er ook veel geroeid en gesleept werd, destijds.
Alleen is er tijdens die éne reis zo veel fossiele energie verkwist, dat van alle reizigers, hun kinderen, hun kleinkinderen en achterkleinkinderen eigenlijk niet als een galeislaaf zouden moeten leven, mochten de mensen van de 20-ste eeuw de fossiele energie verstandig gebruikt hebben.

Maar iets wat "goedkoop" is, verstandig en zuinig gebruiken, dat lukt niet meer in onze consumptiemaatschappij. Nu toch nog niet. Nu moeten we nog feestvieren, kopen, reizen, rondrijden. Omdat het kan.

Ik was laatst in een middelbare school, op een opendeurdag, en zag welke werkjes de leerlingen (eerste middelbaar) maakten over hun toekomstvisie over energie en mobiliteit. Ze mochten het ook presenteren en vragen beantwoorden.
Ze hebben geen idee van proportie. De leerkracht kennelijk ook niet.

Daaruit kan ik besluiten dat een vrije markt niet in staat is om te anticiperen op de gevaren voor autodestructie, ondanks de beschikbaarheid van alle kennis en middelen.

Mattias

(14)

Het is misschien een weerzinwekkend idee, want het lijkt inderdaad véle stappen terug. Maar, Micheil de Pooter, "de weinig kritische attitudes" zou ik hem toch niet aanrekenen. Ook, GerardP, weet ik nog zo niet of dit "geen enkele praktisch toegevoegde waarde voor in onze hightech-maatschappij" heeft. Zowat alle technologische vooruitgang heeft kunnen gebruikmaken van goedkope, snel beschikbare energie en zeker in de begindagen van de industriële revolutie was er nog geen sprake van klimaatverandering of een bevolkingsexplosie.


Ik hoop ten stelligste dat dit project nooit in de praktijk zal nodig zijn, maar het zal hoe dan ook enkele interessante inzichten opleveren. Ook in de hightech-wereld zijn er trouwens heel wat onderzoeken, waarvan soms maar een fractie praktisch nut blijkt te hebben.


En 'high tech' + 'upscalen' vervangt soms zaken die vroeger 'low tech' vanzelf gebeurden. Zie bv. 'Planting the Rain to Grow Abundance' [1] of 'dust bowl' [2] https://en.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl . Waar die twee voorbeelden lokale gevolgen hadden, is dat de klimaatverandering net iets anders... zeker wanneer een 'tipping point' bereikt wordt, kan de wereld snel veranderen.


[1] https://www.youtube.com/watch?v=I2xDZlpInik
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl

jan vd kar

(15)

Heftig, tof project.
Gaat er ook daadwerkelijk in gewoond kunnen worden?

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart