Pedaalkracht

Weg met het gazon

  • Weg met het gazon
  • Prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

    Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en drinkwater nodig.

Kleine windturbines

  • 40 windturbines getest
  • 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

    Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hier zijn de resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

De Étoile du Nord

  • Etoile du nord
  • Bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper

    Zonder het elimineren van de bestaande alternatieve route zou de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel en Amsterdam een commerciële flop zijn geweest. De voorganger van de Thalys was bijna even snel en veel goedkoper.

Transportgeschiedenis

  • De chinese kruiwagen
  • Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

    Terwijl de Europese kruiwagen enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand, was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bankieren moet weer saai worden

  • Machtsgreep van wall street
  • De machtsgreep van Wall Street: niet politici, maar bankiers regeren de wereld

    De financiële wereld is op twintig jaar tijd veranderd van een relatief eenvoudig en nuttig systeem in een hightech monster dat niet langer het algemeen belang dient.

    Financiële ingenieurs hebben door middel van complexe en ondoorzichtige instrumenten een frauduleus piramidespel opgezet. Wij betalen de rekening.

Microchips

Spitstechnologie uit grootvaders tijd

  • Industriele windmolen
  • Geschiedenis (en toekomst?) van de industriële windmolen

    In de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw, decennia nadat de stoommachine windkracht overbodig had gemaakt, bleven Nederlandse onderzoekers koppig de toen al erg gesofistikeerde traditionele windmolen verder verbeteren.

Toerisme

  • Barcelona tourism 5
  • Citytrips maken Europese steden onleefbaar

    Het vliegverkeer groeit zo snel dat het al onze andere inspanningen om transport te verduurzamen teniet doet. Maar een hoog verbruik van fossiele brandstoffen is niet het enige kwalijke gevolg van het moderne, snelle toerisme.

    Spotgoedkope vliegreizen en city-trips maken steeds meer Europese steden onleefbaar. In populaire steden worden de lokale bevolking en handel verdreven, en verandert een groot deel van de stad in een themapark dat exclusief is gericht op het toerisme.

Insectenvlees

Thermische zonne-energie

  • Zon
  • Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

    De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte. Alle industriële activiteit - inclusief de fabricatie van zonnepanelen en windturbines - zou kunnen gebeuren door middel van spiegels en zonlicht.

Geschiedenis

Mobiliteit

  • Europa zoekt vrachtfietsers
  • Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

    De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Tuinbouw

  • </a><br /></li>
							<li class=De Chinese zonnekas: een alternatief voor de glastuinbouw?

    De Chinese zonnekas past het principe van de passiefwoning toe op de groentenkweek. Terwijl onze volledig glazen tuinbouwkassen enorm veel warmte verliezen, doet de zonnekas er alles aan om de zonnewarmte vast te houden.

    In China wordt op zeer grote schaal gebruik gemaakt van de zonnekas, waarmee het mogelijk is om zelfs bij vriestemperaturen groenten te kweken met alleen maar zonne-energie.

Maak alles zelf

  • Maak alles zelf2
  • Online handleidingen en instructies voor lowtech doe-het-zelvers

    Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor staat op het internet. Een overzicht.

Thermisch ondergoed

  • Thermisch ondergoed
  • Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

    Moderne thermische onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten. De potentiële energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil.

Advertentie

  • Beslist

    Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België

« Studiedag over technologie, educatie en duurzaamheid (29 april, Brussel) | Hoofdmenu | Waarom Lowtech Magazine verdwenen was (of is) »

20 april 2014

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Ludwig

(1)

Enig idee of deze bijl al te koop is en indien ja, waar aub?
BTW bedankt voor de interessante artikels altijd.

Ludwig

(2)

Ok, gevonden.
Bedankt voor de links in het artikel🙉
Peace

Thomas van Putten

(3)

Moeilijk zelf te slijpen. Na een jaar is hij op. Het lijkt me nogal een rechtshandig ding. En wij zijn beiden linkshandig!

Rarrie

(4)

Het Paasei van Columbus !
Chop-chop-chop ... WAAR TE KOOP ???

sam

(5)

Als je de autoband vervangt door een dik touw gaat het klieven van het houd ook makkelijker.

Renaat

(6)

Een kortere bijlsteel verkleint in vergelijkbare omstandigheden niet de kans om in de eigen voet/been te slaan, integendeel. Kliefbijlen zijn net relatief veilig vanwege hun lange steel. Als men de houtblok mist beland de bijl in de grond omdat de 'draaicirkel' te groot is om door te zwaaien tot in voeten of benen.

Raoul Jacobs

(7)

Het ziet er inderdaad zeer mooi uit op dat filmpje. Maar intussen heb ik toch geleerd om zulke promotiefilmpjes met een korreltje zout te nemen. Neem om te beginnen eens en stuk ruwe berk met warreldraad of noestjes i.p.v. een stuk zachte berk met rechte draad? Manueel klieven gaat inderdaad sneller dan met hydraulische systemen, ook met een traditionele kliefhamer. Maar dit klopt enkel voor houtblokken van beperkte diameter en met "rechte draad". Beroepsmatig moet ik geregeld stukken stam in brandhout verwerken omdat ze kwalitatief niet in aanmerking komen om te zagen. Maar dat zijn nu net ook de stukken die zeer moeilijk te klieven zijn. Na lang zoeken heb ik dan maar uit pure "arren moede" zelf een systeem verzonnen dat ook zeer moeilijk hout aan kan. http://youtu.be/63bJkDjJqps Het is misschien niet de snelste methode maar het geeft wel een reële meerwaarde aan houtresten die anders in het afvalcircuit zouden belanden.

Erwin

(8)

Mooi stuk ontwikkeling, jammer dat het filmpje niet laat zien hoeveel moeite het kost de gekloven stukken los van elkaar te werken. Zeker met hout (eiken bijvoorbeeld) waarin veel knoesten zitten is daar toch alsnog een kleine handbijl bij nodig. Maar voor castanjehout lijkt dit heel goed.
Ook vraag ik me af of de klap van de hefbijl, in je handen gaat zeer doen na een dagje werken ermee.
De ideale lengte van de steel is gerelateerd aan je werkhoogte en eigen lengte. De beste verhouding kun je alleen maar vinden met ervaring. Als je het zover laat komen dat je jezelf raakt, ben je behoorlijk verkeerd bezig.
Het opvangen van gespleten blokken met een autoband is een hele leuke truck maar ook het vallen op de grond kun je voorkomen door onder andere simpele boeren oplossingen zoals; werk naast een set kruiwagens waarin het hout toch moet om het daarna te stapelen! Werk naast een muur zodat het meeste dichtbij blijft, enz.
Ik leef nu 14 jaar op hout als hoofdbrandstof en de klassieke bijl blijft toch het betrouwbaarste gereedschap wat ik heb.

Kris De Decker

(9)

Excuses voor de moeilijke toegankelijkheid van de website en de late publicatie van de reacties.

De blog was bijna acht uur offline en het was tot nu niet mogelijk om reacties te publiceren.

Onze host TypePad wordt al wekenlang geplaagd door technische problemen en het wordt steeds erger. We gaan op zoek naar alternatieven.

Guy Verrijdt

(10)

Principe lijkt me toch nog steeds min of meer dat van de klassiek kloofbijl, je moet nog steeds krachtig zwaaien, goed mikken en hopen dat hij niet ergens terecht komt waar hij niet moet zijn.
Dit is iets anders: ik gebruik al een jaartje of twee (ondertussen zo'n 20 kuub mee gekliefd) de Logmatic.
Die vond/vind ik pas revolutionair... zeer ergonomisch, rugsparend, relatief weinig kracht voor nodig en superveilig (je kan er eigenlijk niets mis mee doen). Kan 'm iedereen aanraden en doe dat ook...

http://www.youtube.com/watch?v=4D101Nfs_K0
http://www.youtube.com/watch?v=LtnNtMTlDiI

De gekloven stukken van elkaar scheiden is geen enkel probleem, de punt stoot door tot hij er helemaal door is. Met een autoband of goede koord waar je een groot blok of enkele kleinere blokken in bij elkaar houdt, gaat het nog beter.

Het verbaast me eerlijk gezegd een beetje dat je de hefboombijl 'revolutionair' noemt, maar de Logmatic (ook Fins trouwens) niet vermeldt...

(dit is geen reclame, ik heb geen enkel belang in verkoop of whatever, ook in België verkrijgbaar)

fetze Tigchelaar

(11)

Bedankt voor de tips over het klieven, of kloven, zoals de Nederlandse taal daar twee werkwoorden voor kent. In het zuiden spreekt men meestal over klieven, maar onze taal is rijker.
Kloven wordt gebruikt wanneer materiaal definitief worden gedeeld, zoals bij hout en klieven wordt gebruikt wanneer het materiaal -na deling- weer samen komt zoals bij vloeistoffen.

Een schip klieft het water en een kloofbijl klooft het hout.
Ik hoop dat dit ook een verrijking oplevert.

Met een vriendelijke groet,
Fetze Tigchelaar

Kris De Decker

(12)

@ Fetze: dank voor de taaltip. Ik heb het artikel aangepast.

@ Guy: dank voor de link naar de Logmatic. Inderdaad zeer interessant gereedschap.

Heikki Kärnä

(13)

Comparison

http://videodoubler.com/combo/40344

C. Berton

(14)

Enkele bedenkingen/beperkingen

-volgens mij haal je dit resultaat niet met eik
-werkt niet voor hout dat 1m lang is
-klieven met de hand doe je met het hout horizontaal op de grond, zoniet veel te gevaarlijk.
-wat indien je hout met knopen zit, daar kan je halverwege niet aan.
-de kliever is niet te gebruiken in combinatie met spieen (achterkant is rond). Terwijl het de spieen zijn die altijd het werk moeten doen, nooit de kliefhamer (bij langere/moeilijkere stukken)
-de hamer is assymetrisch, moeilijk om juist te klieven + verlies van energie wegens schuin klieven.

Leuk gemaakt en bedacht, maar enkel voor kort gezaagd licht hout zonder knopen.

Arnoud

(15)

Interessant ontwerp, maar als ik deze review bekijk concludeer ik alvast dat dit een onnodige innovatie is. Er is niets mis met een traditionele kliefhamer, die werkt minstens even goed. En dan kwam de prijs er nog bij, die is gewoon te gek om los te lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=w_s3Ci1Dl0s

Kirsten Erster

(16)

Bedankt weer voor deze interessante info Kris. Ik vraag me af of jezelf ook wel eens hout hakt? Ik heb geleerd hout te hakken met een traditionele bijl, wel een goede natuurlijk, en dat juist wel in combinatie met een autoband. Dat dat met een traditionele bijl niet kan is nieuw voor mij, in de praktijk ben ik er wel tevreden over eigenlijk, het lukt altijd wel en het lost inderdaad het steeds bukken en pijn in je rug krijgen probleem op. Al moet ik wel zeggen dat hout kloven inderdaad aardig wat inspanning vraagt en dat een vermindering daarvan natuurlijk altijd zeer welkom is! Groeten van een vrij kleine vrouwtjesmens.

Fetze Tigchelaar

(17)

(Kloven is het correcte woord voor een permanente deling, klieven is voor tijdelijk delen, zoals bij water en lucht.)

Deze nieuwe bijl lijkt fantastisch, maar de naknik voelt na verloop van tijd onprettig in de hand en bovenarm. Is echt niet beter dan mijn Fiskars voor maar 55,00 euro!
Mijn ideale opstelling is'; hakblok met autoband, vooral bij de dunne stammen die altijd wegschieten. Dikke stammen op de grond laten liggen, touw en elastiek (snelbinder) erom en met de Fiskars van buiten af stukje afhakken. Een feestje voor 'echte mannen'.
Fetze Tigchelaar

Fetze Tigchelaar

(18)

HOUT KLOVEN; EEN FEESTJE!
Zoals ik al eerder tips heb gegeven om het hout gemakkelijker te kloven, nu de meest eenvoudige: VET.
Naast dat een bijl scherp en glad moet zijn, moet hij ook een vetlaag hebben. De indrijfweerstand wordt hierdoor (met de helft?) verkleind! Zelf gebruik ik Vasseline en breng het aan met een sponsje, maar ik denk dat elk glijmiddel evengoed werkt.
Veel succes!
Fetze Tigchelaar

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd opgeslagen. Reacties worden gemodereerd en zullen pas zichtbaar worden als ze door de auteur zijn goedgekeurd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.

Uw informatie

(Naam is verplicht. E-mail adres wordt niet getoond bij de reactie.)


Maak alles samen

  • Open modulaire hardware
  • Open modulaire hardware

    Een modulair systeem combineert de voordelen van standaardisatie (onderdelen kunnen in grote aantallen en dus goedkoop worden geproduceerd) met de voordelen van maatwerk (met een relatief klein aantal verschillende onderdelen kunnen heel veel verschillende, unieke objecten worden gebouwd).

De Hefboombijl

  • Finse hefboombijl
  • Hout kloven zonder moeite

    De Finse uitvinder Heikki Kärnä slaagde erin om het concept van de eeuwenoude kloofbijl te verbeteren.

Dwerghuisjes

  • Dwerghuis
  • Gelukkig in een huis van acht vierkante meter

    De belangrijkste factor in de eco-score van een huis wordt volledig over het hoofd gezien: de afmetingen van de woning.

    Er zijn wondermooie dwerghuisjes op de markt, die door een uitgekiend ruimtegebruik alles bieden wat een moderne groene ziel verlangt.

Pellets

  • Houtpellets
  • Hoe duurzaam zijn houtpellets?

    Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Elektrisch Transport

  • Waw
  • De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger

    De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten -- de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een batterij.

    De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook op langere afstanden de rol van de auto overnemen.

Alternatieve brandstof

  • Houtgasauto tekening
  • Rijden op brandhout

    Houtgasauto's zijn een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor benzinewagens.

Turf

Energie

  • Oorlog om windenergie
  • Oorlog om windenergie

    Windturbines en windparken stelen wind van elkaar. Moet het middeleeuwse windrecht weer van stal worden gehaald?

Made in Vlaanderen

Voedselproductie

Voedselbewaring

  • Koelkast
  • Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

    Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en groenten.

    Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt.

Koken zonder vuur

Bouwen

  • Ecologisch_huis_1
  • Voorbij de blokhut

    Bouwen met volledige bomen levert heel wat ecologische, economische en technische voordelen op.

Verwarming

  • Tegelkachel
  • Haal de zon in huis

    Tegelkachels zijn milieu-vriendelijker, zuiniger, gezonder, veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.

Transport

  • Trolleybussen
  • Elektrisch transport voor een koopje

    Een grootschalige introductie van elektrische auto's kent veel technische uitdagingen en zal veel tijd en geld kosten.

    Het verduurzamen van openbaar vervoer en goederentransport zou daarentegen snel en met bestaande technologie kunnen gebeuren, voor een spotprijs - als er voor de trolleybus en de trolleytruck wordt gekozen.

Reizen

Werk

Scheepvaart