De krant “De Standaard” gaat wel erg ver in het ontfutselen
van persoonlijke informatie aan de bezoekers van haar website.
De Belg is bezorgd over zijn online veiligheid, zo blijkt
uit een Europees onderzoek van informatica-leverancier Unisys. Bijna 30 procent
van de ondervraagde landgenoten is extreem bezorgd dat anderen toegang hebben
tot hun persoonlijke informatie en die zouden misbruiken. Gek genoeg lijken
mensen niet te beseffen dat ze al die informatie zelf in het rond strooien. Wie wedstrijden, tests en opiniepeilingen laat voor wat ze zijn, heeft niets te vrezen.
——————————————————————————————————–
“Wie
zowel de Belgometer-test als de zitzak-wedstrijd meespeelt, geeft
ook zijn of haar politieke voorkeur prijs aan de krant.”
——————————————————————————————————–
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js
De bezoekers van websites zijn er zich meestal niet van
bewust, maar hun doen en laten wordt met argusogen gevolgd. Zowat alle websites
– van persoonlijke blogs tot de portalen van kranten – zijn uitgerust met
“website traffic analysis”. Dat is software die in detail vastlegt wat de
bezoekers allemaal uitspoken op de site.
Enerzijds worden technische gegevens opgeslagen zoals de
internetprovider van de bezoeker, het IP-adres, het land (en vaak ook stad of
dorp) en de technische uitrusting van de computer (besturingssysteem,
internetbrowser, schermresolutie). Anderzijds wordt het parcours gelogd dat die
bezoeker op de website aflegt: welke pagina’s wanneer en in welke volgorde worden
bezocht, de tijd die op de site wordt gespendeerd en hoe vaak de bezoeker
terugkomt.
Bezoekersprofiel
Verder wordt ook genoteerd hoe de bezoeker op de website
terechtkomt: via een link op een andere website of via een bepaald zoekwoord
dat werd ingetikt in een zoekmachine (meestal Google). Traffic analysis
software bestaat uit een hele reeks tabellen en grafieken waar je – zeker op
een grote website – niet meteen wijs uitraakt. Tegenwoordig bestaan er ook
programma’s zoals Visitorville, die al die cijfergegevens in de vorm van een
simulatie-computergame gieten. Bezoekers van de website wandelen er rond in een
virtuele stad, waar elk gebouw een bepaalde webpagina voorstelt.
Hoe gedetailleerd de gegevens ook zijn, op zichzelf vormen
ze meestal geen bedreiging voor de privacy van de bezoeker. Een IP-adres is
immers niet te vergelijken met een e-mailadres of een telefoonnummer. De
beheerder van een website kan normaal gezien niet achterhalen wie er schuilgaat
achter die combinatie van cijfers. Hij beschikt dus over gedetailleerde
profielen van bezoekers zonder te weten wie ze zijn.
Bloot
De software is dan ook
niet bedoeld om persoonlijke informatie los te peuteren van bezoekers, maar om de goede werking
van de website te controleren. Zonder het loggen van IP-adressen zou een webmaster bijvoorbeeld
nooit kunnen weten hoeveel mensen zijn website bezoeken. De technische gegevens
over de computer van de bezoekers en het afgelegde parcours door de website
zijn bovendien essentiëel om de werking van de website te optimaliseren – en daar
profiteren ook de bezoekers van. Het loggen van IP-adressen is ook een
houvast voor adverteerders en een middel om hackers op te sporen.

Van zodra de bezoeker van een website echter persoonlijke
informatie prijsgeeft, meestal door zich te registreren, kan dat gedetailleerde
bezoekersprofiel plots gelinkt worden aan een welbepaalde persoon. De webmaster
kan in dat geval het IP-adres vervangen door een naam (daar is een speciaal
knopje voor). Als die bezoeker vervolgens mee gaat doen met een of andere test,
een wedstrijd of een opiniepeiling, geeft hij of zij zich letterlijk helemaal
bloot.
Belgometer
Zo organiseert de krant “De Standaard” momenteel een wedstrijd waarbij je elk uur een zitzak ter waarde van 170 euro kan winnen. Daarvoor moet
de bezoeker wel zijn persoonlijke gegevens prijsgeven – die vervolgens aan de
gedetailleerde logprofielen kunnen worden gelinkt. Maar dat is niet alles. Onlangs organiseerde de
krant ook de “Belgometer“, een test waarbij je door middel van een twintigtal
vragen kon achterhalen of je unionist dan wel separatist bent.
Op het einde van
die test wordt de bezoeker gevraagd naar enkele persoonlijke gegevens,
waaronder de politieke voorkeur. Bijna 100.000 lezers deden die test mee. Wie
zowel de Belgometer-test als de zitzak-wedstrijd meespeelt, presenteert dus
zijn of haar politieke voorkeur aan de krant, samen met zijn naam, adresgegevens en leesgedrag. Bovendien stelt de krant dat die
informatie ook kan worden doorgegeven aan andere bedrijven – tenzij de bezoeker
zich daar bij de registratie uitdrukkelijk tegen verzet.
© Kris De Decker (Afbeeldingen: © Visitorville)
Plaats een reactie